O Αναπληρωτής Υπουργός Εθνικής Άμυνας Παναγιώτης Ρήγας σε συνέντευξη που παραχώρσε στην εφημερίδα ΧΩΝΙ (27/10/2018) και στον δημοσιογράφο Δημήτρη Μπούρα αναφέρει τα ακόλουθα:


1. Μετά τη συμφωνία Ελλάδας-Αιγύπτου για την οριοθέτηση της ΑΟΖ στη Μεσόγειο, η Τουρκία προσφεύγει πάλι στη στρατηγική της έντασης. Υπάρχει επιδείνωση στις σχέσεις Αθήνας-Αγκυρας;
Η δρομολόγηση της οριοθέτησης της ΑOΖ μεταξύ της Ελλάδας και της Αιγύπτου, καταδεικνύει ότι η χώρα μας, συστηματικά και με σοβαρότητα, κατοχυρώνει τα κυριαρχικά της δικαιώματα.

Ο τρόπος με τον οποίο χειρίζονται οι εξ Ανατολής γείτονές μας τα θέματα αυτά δεν είναι κάτι καινοφανές, η επιθετικότητα ιδιαίτερα σε επίπεδο ρητορείας αποτελεί πάγια τακτική τους. Ωστόσο, οι φραστικοί λεονταρισμοί, αλλά και οι προκλήσεις, δεν οδηγούν κατ΄ ανάγκη στο επιδιωκόμενο αποτέλεσμα. Ενίοτε οδηγούν και στην απομόνωση αυτού που τα εκφράζει, καθώς κάθε φορά όλα αυτά λειτουργούν ανάλογα με τις συνθήκες. Είναι θεωρώ πρώιμο να κάνουμε λόγο για επιδείνωση. Οι διμερείς μας σχέσεις με την Τουρκία βρίσκονται σε μια διαρκή δυναμική αντιπαράθεση, που όμως – και ευτυχώς – τα τελευταία πάνω από είκοσι χρόνια δεν έχει ξεπεράσει κάποια όρια. Οι δίαυλοι επικοινωνίας και οι επαφές αποτελούν διαχρονικά στοιχείο-κλειδί στις σχέσεις μεταξύ των κρατών, σε δύσκολες δε συνθήκες η αναγκαιότητά τους γίνεται ακόμα μεγαλύτερη και η ελληνική κυβέρνηση θα επιμείνει σε αυτό.
2. Οι τουρκικές προκλήσεις στο Αιγαίο συνεχίζονται μετά και τις νέες σεισμικές έρευνες από το Barbaros εντός της ελληνικής υφαλοκρηπίδας. Η Ελλάδα πώς σκοπεύει να αντιμετωπίσει αυτά τα φαινόμενα;
Σταθερή στόχευση των τουρκικών προκλήσεων στο Αιγαίο είναι η προσπάθεια δημιουργίας τετελεσμένων και η εκ των υστέρων διαπραγμάτευση στη βάση αυτών. Όλα αυτά τα χρόνια οι προσπάθειες αυτές έχουν πέσει στο κενό. Η αποτρεπτική ισχύς και η αποφασιστικότητα των ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων, καθώς και η διαχρονική σταθερότητα που επιδεικνύεται από τις ελληνικές κυβερνήσεις στο συγκεκριμένο ζήτημα, έχουν ρίξει τις προσπάθειες αυτές των γειτόνων μας στο κενό. Αυτό που παρατηρείται στην παρούσα φάση, είναι η επικέντρωση της τουρκικής προκλητικότητας στην ανοιχτή Μεσόγειο, γύρω από την περιοχή που τέμνονται οι ΑΟΖ Ελλάδας – Κύπρου – Αιγύπτου. Η ελληνική κυβέρνηση παραμένει νηφάλια και συνεπής στον ρόλο της ως πυλώνας σταθερότητας στην ευρύτερη περιοχή, διασφαλίζοντας αφενός τα κυριαρχικά μας δικαιώματα και αφετέρου την αποφυγή λαθών και την περαιτέρω όξυνσης της κατάστασης. Η ιστορία έχει αποδείξει πως όταν ανεβαίνουν οι τόνοι όχι μόνο δεν λύνονται τα προβλήματα, αλλά δημιουργούνται ακόμα μεγαλύτερα. Σε κάθε περίπτωση δεν επαναπαυόμαστε και είμαστε σε εγρήγορση.
3. Η Ελλάδα ετοιμάζεται να προχωρήσει στην επέκταση της αιγιαλίτιδας ζώνης στο Ιόνιο στα 12 μίλια. Τι σημαίνει αυτή η εξέλιξη για τη χώρα και τι απαντάτε στην αντιπολίτευση που κάνει λόγο για επικίνδυνη εξωτερική πολιτική;
Το θέμα της κήρυξης και της οριοθέτησης των θαλασσίων ζωνών υπόκειται σε διαδικασίες που εξελίσσονται σε βάθος χρόνου. Η Σύμβαση των Ηνωμένων Εθνών για το Δίκαιο της Θάλασσας υπογράφηκε το 1982 στο Μοντέγκο Μπέι της Τζαμάικα, τέθηκε σε ισχύ το 1994 και η Ελλάδα την κύρωσε δια της Βουλής το 1995. Είναι προφανές ότι η εφαρμογή της από κάθε κράτος είναι αποκλειστικά ζήτημα δικών του επιλογών και προτεραιοτήτων. Θα ήθελα να επισημάνω σε αυτό το σημείο ότι η επέκταση των χωρικών μας υδάτων είναι μια από τις δυνατότητες που έχουμε στη βάση της εν λόγω συνθήκης. Ταυτόχρονα υπάρχουν και οι ευθείες γραμμές βάσης που κλείνουν τους κόλπους, υπάρχει η συνορεύουσα ζώνη και βέβαια υπάρχει και η Αποκλειστική Οικονομική Ζώνη. Πιθανός καθορισμός αυτών των θαλασσίων ζωνών στο μέλλον θα έχει πολλαπλά οφέλη για τη χώρα μας σε οικονομικό επίπεδο, σε επίπεδο προστασίας του θαλάσσιου περιβάλλοντας και σε επίπεδο αστυνόμευσης και αποτροπής παράνομων ενεργειών. Σε ό,τι αφορά τις αιτιάσεις της αντιπολίτευσης, το μόνο μου σχόλιο είναι ότι λυπάμαι για την ανευθυνότητα και την επιπολαιότητα με την οποία αντιμετωπίζουν τέτοιας σημασίας ζητήματα. Εάν λοιπόν θεωρούν «επικίνδυνη πολιτική» την προάσπιση των κυριαρχικών μας δικαιωμάτων, τότε ας βγουν να το πουν ανοιχτά στον ελληνικό λαό.
4. Μετά τα κονδύλια για το προσφυγικό μεγάλος θόρυβος έχει ξεσπάσει και για τα μυστικά κονδύλια των υπουργείων, μεταξύ των οποίων και του υπουργείου Εθνικής Άμυνας. Τελικά τι συμβαίνει με αυτές τις απόρρητες δαπάνες, υπάρχει ζήτημα αδιαφάνειας;
«Κρείττον του λαλείν το σιγάν». Αυτή είναι η προτροπή μου προς όλους αυτούς που εξέθρεψαν τη κρίση και τη διαφθορά και εμφανίζονται σήμερα ως τιμητές, κάνοντας χρήση κατασκευασμένων στοιχείων και αυθαίρετων παραδοχών. Ειδικά για τα κονδύλια που αφορούν το προσφυγικό υπάρχει απόλυτη διαφάνεια από την πλευρά μας, αλλά και έλεγχος από τις αρμόδιες υπηρεσίες της ΕΕ. Σχετικά με τα απόρρητα κονδύλια των υπουργείων, ο όλος θόρυβος είναι τεχνητός, δεν υπάρχει ζήτημα.
5. Αυξημένες σε σχέση με φέτος θα είναι το 2019 οι δαπάνες για τα εξοπλιστικά, σύμφωνα με το προσχέδιο του κρατικού προϋπολογισμού. Γιατί συμβαίνει αυτό; Αντέχει η ελληνική οικονομία τέτοιες αυξήσεις;
Για να έχει κάποιος πλήρη εικόνα των αμυντικών δαπανών θα πρέπει να δει την εξέλιξή τους σε ορίζοντα δεκαετίας, δηλαδή ποιες ήταν προ κρίσης και ποιες είναι τώρα. Η μείωση που σημειώθηκε είναι της τάξης του 50%. Τώρα το εάν από έτος σε έτος, μετά από μια περίοδο μεγάλης συμπίεσης, υπάρχουν διακυμάνσεις στο πλαίσιο του προϋπολογισμού, αυτό οφείλεται σε ωρίμανση ορισμένων υποχρεώσεων που προκύπτουν από προηγούμενα έτη, αλλά και στην προτεραιότητα που θέτουμε σε σχέση με το προσωπικό.
6. Ο δρόμος για την αλλαγή του συντάγματος και τη μετονομασία της ΠΓΔΜ σε «Βόρεια Μακεδονία» έχει ανοίξει στα Σκόπια. Η Συμφωνία των Πρεσπών θα επικυρωθεί, όμως, από το ελληνικό κοινοβούλιο;
Ο οδικός χάρτης επικύρωσης από τα δύο μέρη της Συμφωνίας των Πρεσπών είναι σαφής. Εφόσον από την πλευρά της ΠΓΔΜ οι διαδικασίες προχωρήσουν και ολοκληρωθούν κανονικά, τότε η Συμφωνία θα έρθει στην ελληνική βουλή προς κύρωση, έχουμε πολλάκις επαναλάβει πως πιστεύουμε ότι υπάρχει η διευρυμένη κοινοβουλευτική πλειοψηφία που θα την επικυρώσει.
7. Ο Πάνος Καμμένος επανέλαβε πως οι ΑΝΕΛ θα αποχωρήσουν από την κυβέρνηση όταν έρθει η συμφωνία για το Σκοπιανό στη Βουλή. Αυτό σημαίνει πως το σημερινό κυβερνητικό σχήμα έχει ορίζοντα 3-4 μηνών;
Ο Πάνος Καμμένος έχει τις θέσεις του επί του συγκεκριμένου ζητήματος και αυτές είναι σεβαστές. Εξίσου σεβαστή ωστόσο είναι και η αρμοδιότητα της Βουλής των Ελλήνων και του κάθε βουλευτή ξεχωριστά να τοποθετείται πολιτικά και να ψηφίζει. Το κυβερνητικό σχήμα δεν συνδέεται άμεσα με μια ψηφοφορία στη Βουλή, σε κάθε περίπτωση υπάρχουν συγκεκριμένες διαδικασίες μέσα από τις οποίες κρίνεται κοινοβουλευτικά μια κυβέρνηση. Αυτό που όλοι γνωρίζουμε είναι ότι η συνταγματική θητεία της Βουλής με αυτή τη σύνθεση λήγει τον Σεπτέμβριο του 2019.
8. Πως σχολιάζετε την παραίτηση του Νίκου Κοτζιά; Δημιουργεί πρόβλημα στον ΣΥΡΙΖΑ για την επόμενη ημέρα;
Η παραίτηση του Νίκου Κοτζιά αποτελεί μια προσωπική επιλογή. Ως τέτοια είναι σεβαστή, ανεξάρτητα αν προσωπικά θεωρώ ότι δεν έπρεπε να γίνει. Είναι ένα δυσάρεστο γεγονός, που ωστόσο δεν δημιουργεί πρόβλημα στην κυβέρνηση. Ο Νίκος Κοτζιάς συμμετείχε ενεργά στην κυβερνητική προσπάθεια που ξεκίνησε το 2015 και θα συνεχίσει να την στηρίζει. Έχουμε κοινούς στόχους και κοινές αγωνίες.
9. Η Νέα Δημοκρατία εξακολουθεί να προηγείται σε όλες τις δημοσκοπήσεις. Τι πρέπει να γίνει για να αναστραφεί το κλίμα και να συνεχιστεί η «αριστερή κανονικότητα», όπως την έχετε ονομάσει; Υπάρχει περιθώριο συνεργασίας με άλλα κόμματα;
Η ΝΔ μπορεί να χαίρεται γιατί προηγείται στις δημοσκοπήσεις, εμείς όμως χαιρόμαστε γιατί κερδίζουμε τις εκλογές. Σε κάθε περίπτωση δεν έχει σχηματιστεί το προεκλογική σκηνικό και ο λαός δεν έχει τεθεί προ των συγκεκριμένων διλημμάτων της κάλπης. Ο ελληνικός λαός θα κρίνει και θα συγκρίνει και κυρίως δεν θα διακινδυνεύσει να ακυρώσει τη μεγάλη προσπάθεια ανάκαμψης της κοινωνίας και της οικονομίας, τις θυσίες που έκανε αλλά και τις κατακτήσεις του μέσα σε μια πολύ δύσκολη κατάσταση. Εκεί που οι άλλοι – αυτοί που τώρα διεκδικούν να τον κυβερνήσουν και πάλι – το μόνο που του πρόσφεραν ήταν μια πορεία προς την καταστροφή.
10. Πρόσφατα χαρακτηρίσατε την εκκρεμότητα των γερμανικών οφειλών προς την Ελλάδα ως μια «ενεργή διεκδίκηση». Πόσο εφικτό είναι η χώρα να απαιτήσει και να λάβει τις πολεμικές αποζημιώσεις;
Η διεκδίκηση των γερμανικών αποζημιώσεων για όσα υπέστη από τις ναζιστικές δυνάμεις η χώρα μας κατά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο αποτελεί ένα ζήτημα ηθικό και οικονομικό, με σαφείς πολιτικές διαστάσεις. Αυτές οι υποχρεώσεις είναι ενεργές, δεν έχουν παραγραφεί και επικαιροποιήθηκαν μετά την επανένωση της Γερμανίας το 1990. Εξάλλου, η Ελλάδα δεν συναίνεσε ποτέ σε οποιουδήποτε είδους παραγραφή. Ο χρόνος θα δείξει κατά πόσο είναι εφικτή η υλοποίηση αυτής της διεκδίκησης. Το μόνο βέβαιο είναι εάν δεν διεκδικήσεις κάτι, αποκλείεται να το επιτύχεις.
11. Ο Υπουργός Εξωτερικών της Τουρκίας διεμήνυσε ότι «η τουρκική κυβέρνηση δεν πρόκειται να επιτρέψει επέκταση των ελληνικών χωρικών υδάτων στα 12 ναυτικά μίλια», τονίζοντας ότι ισχύει το Casus Belli. Τι του απαντάτε;
Ισχύει μέχρι κεραίας η ξεκάθαρη απάντηση του εκπροσώπου του ελληνικού υπουργείου Εξωτερικών. Η Ελλάδα διατηρεί αναφαίρετο, απαρέγκλιτο και αδιαπραγμάτευτο το δικαίωμα να επεκτείνει τα χωρικά της ύδατα, όποτε και όπως η ίδια κρίνει. Η αμφισβήτηση των νόμιμων δικαιωμάτων της χώρας μας δεν προσφέρουν κάτι και δεν συμβάλλουν στις σχέσεις καλής γειτονίας.