Τα μεταπτυχιακά Ειδικής Αγωγής θα διαλύσουν την Ειδική Αγωγή

🕔27/02/2013 20:56

Τα μεταπτυχιακά Ειδικής Αγωγής θα διαλύσουν την Ειδική Αγωγή

Αλλά δεν θα το αφήσουμε να συμβεί

Οι Σύλλογοι Αποφοίτων Τμημάτων Ειδικής Αγωγής κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου προς όλους τους φορείς που ασχολούνται με την Ειδική Αγωγή. Εδώ και καιρό (δείτε Δελτία Τύπου των Συλλόγων μας στο www.satea.gr αλλά και ανάλογες δράσεις, όπως η παράσταση διαμαρτυρίας στη Διεύθυνση Ειδικής Αγωγής του Υπουργείου Παιδείας το Σεπτέμβρη του 2012) έχουμε θίξει ότι η Ειδική Αγωγή βρίσκεται σε μεγάλο κίνδυνο.

Το Φθινόπωρο ασχοληθήκαμε έντονα με τις διατάξεις του Μνημονίου 3 στην Ειδική Αγωγή: δηλαδή τη σφοδρή μείωση των αναπληρωτών που προβλέπει το Μνημόνιο 3 και που ΗΔΗ έχει οδηγήσει σε υπολειτουργία του συστήματος Ειδικής Αγωγής κατά 20-30% (ακόμα υπάρχουν εκατοντάδες κενά, ειδικά στα Τμήματα Ένταξης).

Το Δεκέμβριο παρουσιάστηκε νέα «προβληματική» ρύθμιση για την Ειδική Αγωγή: το άρθρο 39 για τη Διάγνωση. Αμέσως οι Σύλλογοί μας μαζί με άλλους φορείς (Δίκτυο Ειδικών Σχολείων) αντιδράσαμε, ενώ αντέδρασαν και άλλοι φορείς της Ειδικής Αγωγής και ειδικά η ΠΟΣΕΕΠΕΑ που πήρε πολύ σωστά την πρωτοβουλία να συναντηθούμε όλοι οι φορείς –εργαζομένων και γονέων- της Ειδικής Αγωγής. Σε αυτό το πνεύμα συνεχίσαμε και εμείς, καλώντας σε εκδηλώσεις-συνελεύσεις σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη για τα προβλήματα της Ειδικής Αγωγής. Αυτές οι κοινές διαδικασίες των φορέων της Ειδικής Αγωγής συνεχίζονται.

Ξεχάσαμε όμως κάτι πολύ σημαντικό: την ΕΠΙΔΗΜΙΑ των μεταπτυχιακών Ειδικής Αγωγής. Βλέπουμε πια ολοκάθαρα ότι η Ειδική Αγωγή βρίσκεται μεταξύ συμπληγάδων. Ή θα διαλυθεί από το Μνημόνιο ή από τα Μεταπτυχιακά. Εξηγούμαστε:

  • § Στο νόμο της Ειδικής Αγωγής (ν.3699/2008, άρθρα 21-22) υπάρχει η παράλογη διάταξη να προηγούνται σε μεταθέσεις, αποσπάσεις, στις υπηρεσιακές μεταβολές γενικά ΚΑΙ ΩΣ ΑΝΑΠΛΗΡΩΤΕΣ οι δάσκαλοι, οι νηπιαγωγοί, γενικά οι εκπαιδευτικοί που έχουν διδακτορικό ή μεταπτυχιακό στην Ειδική Αγωγή.
  • § Αυτό δεν συμβαίνει σε κανέναν άλλο κλάδο της εκπαίδευσης. Υπάρχουν τα βασικά πτυχία σπουδών (μαθηματικός, χημικός, δάσκαλος) και οι αναπληρωτές κατατάσσονται με βάση την προϋπηρεσία, δηλαδή τα χρόνια που έχουν υπηρετήσει το δημόσιο εκπαιδευτικό σύστημα και έχουν εμπειρία διδακτική, εμπειρία της τάξης, της πράξης, των παιδιών, «μυρωδιά» του δημόσιου σχολείου (και πραγματικά κάθε Σεπτέμβρη κάνουμε «ανάληψη υπηρεσίας» γιατί υπηρετούμε την κοινωνία και τα παιδιά της όταν παρέχουμε δημόσια και δωρεάν εκπαίδευση στο κορίτσι με σύνδρομο Down που βρίσκεται σε χωριό της Κρήτης, του Έβρου, της Κέρκυρας, των νησιών και των άλλων απομακρυσμένων περιοχών του τόπου μας. Γιατί είναι κοινωνική υπηρεσία να εκπαιδεύεις τα παιδιά με ειδικές ανάγκες στο Μενίδι και στα άλλα υποβαθμισμένα προάστια των μεγαλουπόλεων. Όχι, δεν είναι μελόδραμα, περιγράφουμε τη ζωή και την εργασία μας εδώ και 5-6-7-….-11 χρόνια ως αναπληρωτές).
  • § Αυτή η διάταξη του ν.3699/2008 ουσιαστικά καταργεί τους βασικούς τίτλους σπουδών, τα πτυχία των Πανεπιστημίων της χώρας μας (που μη ξεχνάμε ότι φτιάχτηκαν και χρηματοδοτούνται από το υστέρημα των φορολογούμενων, όπως από το ίδιο υστέρημα σπουδάσαμε όλοι 4 χρόνια από το υστέρημα των γονέων μας). Η διάταξη οδήγησε στην ΕΠΙΔΗΜΙΑ ΠΑΡΟΧΗΣ μεταπτυχιακών τίτλων Ειδικής Αγωγής τόσο από τα Πανεπιστήμια της χώρας μας όσο και από άλλες χώρες, την Ιταλία, Βουλγαρία, Κύπρο κ.α.
  • § Αυτά τα μεταπτυχιακά δεν είναι σαν τη δίχρονη μετεκπαίδευση από τα Διδασκαλεία! Δεν έχουμε εδώ δασκάλους και νηπιαγωγούς που για δύο συνεχόμενα χρόνια γνώρισαν την Ειδική Αγωγή ως θεωρία και ως πράξη (μέσω Πρακτικής Άσκησης). Εδώ μιλάμε για μεταπτυχιακά «εξ’ αποστάσεως», «μερικής φοιτήσεως», «ευέλικτης φοίτησης» κ.α. καινοτομίες που μέσα από ένα μεγάλο αντίτιμο (που φτάνει μέχρι και τα 6000 ευρώ!!) εξασφαλίζουν ένα χαρτί και όχι την ουσία, δηλαδή το πως γίνεσαι Ειδικός Παιδαγωγός. Θα μιλήσουμε γι’ αυτό παρακάτω.
  • § Ας πάρουμε για παράδειγμα το μεταπτυχιακό Ειδικής Αγωγής εξ’ αποστάσεως στο Πανεπιστήμιο Λευκωσίας που έχει κατακλυστεί από μεταπτυχιακούς φοιτητές της Ελλάδας: στην ίδια την ιστοσελίδα του) αναφέρεται πως για να πάρει κάποιος τον τίτλο «εξ’ αποστάσεως» πρέπει ανάμεσα σε άλλα μαθήματα που μπορείτε να δείτε, να πάρει ως υποχρεωτικό μάθημα το «Μορφές Ειδικών Εκπαιδευτικών Αναγκών». Ρωτάμε το νομοθέτη του ν.3699/2008: αρκεί αυτό το υποχρεωτικό μάθημα για να έχει κάποιος πλήρη γνώση των διαφορετικών μορφών αναπηρίας, των διαφορετικών ειδικών εκπαιδευτικών αναγκών που καλείται να αντιμετωπίσει στο ελληνικό δημόσιο σχολείο, των διδακτικών προσεγγίσεων που πρέπει ν’ ακολουθηθούν; Αρκεί για να γίνει κάποιος εκπαιδευτικός Ειδικής Αγωγής; Τη στιγμή που η ίδια η ύλη του ΑΣΕΠ Ειδικής Αγωγής (που ποτέ δεν έγινε) αναφέρει ξεκάθαρα ότι ο εκπαιδευτικός πρέπει να έχει γνώση (θεωρητική και πρακτική) για την εκπαίδευση των παιδιών με α) Αυτισμό β) Νοητική Αναπηρία γ) Κινητική Αναπηρία δ) Κώφωση δ) Σοβαρά Προβλήματα Όρασης και Τύφλωση ε) Μαθησιακές Δυσκολίες (δείτε την ύλη εδώ).

Τα περισσότερα μεταπτυχιακά προγράμματα δεν τα περιλαμβάνουν όλα αυτά και είναι απόλυτα λογικό αφού είναι ΜΕΤΑ ΤΟ ΠΤΥΧΙΟ προγράμματα σπουδών.

  • § Ενώ στα Πανεπιστήμια της χώρας μας, πολύ σωστά, ο μελλοντικός εκπαιδευτικός μέσω Πρακτικής Άσκησης προετοιμάζεται για την Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση (δηλαδή ο φοιτητής κάνει πρακτική άσκηση με εποπτεία σε Ειδικό Σχολείο και Τμήμα Ένταξης διότι θα διδάξει εκεί μέσα), πολλά μεταπτυχιακά (και πάλι είναι λογικό) δεν περιλαμβάνουν πρακτική άσκηση με άμεση εποπτεία. Άλλωστε δεν είναι αυτός ο σκοπός τους. Μπορεί επίσης να έχουν τελείως διαφορετικό αντικείμενο από τη Διδακτική όπως π.χ. το μεταπτυχιακό στη «Συμβουλευτική στην Ειδική Αγωγή, την Εκπαίδευση και την Υγεία» (Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας).

Και όμως λοιπόν: σε πείσμα της πραγματικότητας, ο «μεταπτυχιακός» που μπορεί να μην έχει μπει ποτέ σε Ειδικό Σχολείο ή Τμήμα Ένταξης, ο «μεταπτυχιακός» που σίγουρα δεν έχει θεωρητική και πρακτική κατάρτιση σε όλα τα είδη ειδικών εκπαιδευτικών αναγκών, ΜΠΑΙΝΕΙ ΤΕΛΙΚΑ ΣΤΟΝ ΠΙΝΑΚΑ ΑΝΑΠΛΗΡΩΤΩΝ ΚΑΙ ΠΡΟΗΓΕΙΤΑΙ έναντι αυτών που 4 χρόνια στο Πανεπιστήμιο + 11 στα σχολεία = 15 χρόνια ολόκληρα βρίσκονται στην Ειδική Αγωγή. Συγχαρητήρια Νομοθέτη του ν.3699/2008!

Οι θέσεις μας:

  • Αυτή τη στιγμή, αν δεν αλλάξει η καταστροφική διάταξη του ν.3699/2008 με Προεδρικό Διάταγμα ή με νέο νόμο, οι πίνακες αναπληρωτών θα κατακλυστούν από 1000 (;) μεταπτυχιακούς τίτλους! Τόσους περίπου υπολογίζουμε με τα στοιχεία που έχουμε μαζέψει. Υπάρχουν τμήματα που δέχονται εκατοντάδες μεταπτυχιακούς φοιτητές σε προγράμματα σπουδών που συνήθως έπαιρναν μικρό αριθμό εισακτέων. Όσοι έχουν βασικό πτυχίο και πολυετή προϋπηρεσία στις δομές της Ειδικής Αγωγής της χώρας μας θ’ απαξιωθούν για να δουλέψει η «μπίζνα» των μεταπτυχιακών (όπου δαπανώνται χιλιάδες ευρώ και φυσικά κάποιοι επωφελούνται απ’ αυτό). Πρόκειται για ολική καταστροφή, όχι μόνο των εκπαιδευτικών Ειδικής Αγωγής, αλλά και του ίδιου του συστήματος της Ειδικής Αγωγής που θα γεμίσει με ανθρώπους χωρίς τα απαραίτητα προσόντα στην Ειδική Αγωγή. Πρόκειται για σκανδαλώδη κατάσταση ίδια με τα σεμινάρια 400 ωρών της ντροπής!
  • Λέμε ξεκάθαρα ότι δεν έχουμε τίποτα με τα ίδια τα μεταπτυχιακά προγράμματα σπουδών ΟΤΑΝ ΕΙΝΑΙ ΑΥΤΟ ΠΟΥ ΛΕΝΕ: προγράμματα σπουδών μετά το βασικό πτυχίο, επιπλέον επιμόρφωση/εκπαίδευση/εξειδίκευση που δεν μπορεί (εξ’ αποστάσεως, με μερική φοίτηση, σε 1 χρόνο κτλ.) να αντικαταστήσουν τα 4 χρόνια σπουδών, τα χρόνια της θεωρητικής και πρακτικής άσκησης στο γνωστικό αντικείμενο. Γνωρίζουμε ότι κάποιοι θα πάρουν μεταπτυχιακό χωρίς να το έχουν παρακολουθήσει, «μαϊμού» μεταπτυχιακό, αλλά περιμένουμε την ώρα που θα κατατεθούν αυτά τα μεταπτυχιακά και θα δούμε ονόματα στους πίνακες αναπληρωτών. Τότε σας υποσχόμαστε ότι θα γίνει παρέμβαση εκ μέρους μας με επώνυμες καταγγελίες, με στοιχεία που θα εκθέσουν τόσο τον ΔΟΑΤΑΠ όσο και το Υπουργείο. Δεν πρόκειται να πετάξουμε 15 χρόνια ζωής στην Ειδική Αγωγή στο καλάθι των αχρήστων!
  • Καθαροί πίνακες με βάση τον κλάδο και την προϋπηρεσία. Εδώ και χρόνια διεκδικούμε να ισχύσει στους πίνακες αναπληρωτών Ειδικής Αγωγής ΤΟ ΘΕΣΜΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ που ισχύει και για όλους τους άλλους εκπαιδευτικούς! Ακούμε από πολλούς εκπαιδευτικούς: «δεν θα πρέπει έστω να μοριοδοτείται κάποιος που κόπιασε και έκανε μεταπτυχιακό»;

Απαντάμε: αν ισχύσει ένα θεσμικό πλαίσιο για όλους τους εκπαιδευτικούς που μιλάει για μοριοδότηση των διδακτορικών και μεταπτυχιακών τίτλων (όπως π.χ. αναφέρει ο ν.3848/2010 της Διαμαντοπούλου, άρθρο 3, όπου μοριοδοτείται ο βαθμός στον διαγωνισμό του ΑΣΕΠ, η προϋπηρεσία, η ξένη γλώσσα, η γνώση ηλεκτρονικού υπολογιστή και οι διδακτορικοί/μεταπτυχιακοί τίτλοι) τότε δεν έχουμε πρόβλημα, δεν είμαστε καμία εξαίρεση. Αν μοριοδοτηθεί ο μαθηματικός που έκανε μεταπτυχιακό/διδακτορικό στα μαθηματικά, έτσι να μοριοδοτηθεί και ο δάσκαλος ειδικής αγωγής που έκανε μεταπτυχιακό/διδακτορικό στην Ειδική Αγωγή. Ζητάμε την Ισονομία. ΚΑΙ ΑΥΤΗ ΤΗ ΣΤΙΓΜΗ ΔΙΕΚΔΙΚΟΥΜΕ ΤΗΝ ΙΣΟΤΗΤΑ ΜΕ ΟΛΟΥΣ ΤΟΥΣ ΑΛΛΟΥΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥΣ, ΤΟ ΙΔΙΟ ΘΕΣΜΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ. Θυμίζουμε ότι το άρθρο 8, του ν.3051/2002 περί ΑΣΕΠ, καθώς και του Π.Δ.50/2001 περί Προσοντολογίου στο Δημόσιου αναφέρουν ότι για πρόσληψη με σύμβαση ορισμένου χρόνου ορίζεται ως προσόν ο βασικός τίτλος σπουδών που παρέχει το εκπαιδευτικό σύστημα της χώρας μας και η προϋπηρεσία και όχι άλλοι τίτλοι (διδακτορικό, μεταπτυχιακό, σεμινάριο 400 ωρών κτλ.).

  • Καθαρός πίνακας σημαίνει ότι (είτε με μεταπτυχιακό που μοριοδοτείται, είτε χωρίς) ο δάσκαλος/νηπιαγωγός Ειδικής Αγωγής έχει ΒΑΣΙΚΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑΚΟ ΤΙΤΛΟ ΣΠΟΥΔΩΝ στην Ειδική Αγωγή. Ανήκει στον κλάδο ΠΕ71-ΠΕ61. Διότι αυτή τη στιγμή το μεταπτυχιακό δίνει τη δυνατότητα σ’ ένα δάσκαλο ή νηπιαγωγό γενικής αγωγής (ΠΕ70-ΠΕ60) να μεταπηδήσει στους πίνακες Ειδικής Αγωγής και να βαπτιστεί Ειδικός Παιδαγωγός! Χωρίς καν Πρακτική Άσκηση στην Ειδική Αγωγή, πολλές φορές μ’ ένα πενιχρό θεωρητικό υπόβαθρο για την Ειδική Αγωγή! Γνωρίζουμε ότι υπάρχει μεγάλη ανεργία και για τους συναδέλφους μας της Γενικής Αγωγής, αλλά το πρόβλημα της αδιοριστίας δε λύνεται με το να βαπτίσουμε το κρέας ψάρι, αλλά με κοινό αγώνα των αδιόριστων εκπαιδευτικών. Η πρόταση μας είναι σαφής: στους πίνακες αναπληρωτών Ειδικής Αγωγής στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση ζητούμε να δημιουργηθεί ένας καθαρός πίνακας με βάση το βασικό τίτλο σπουδών και την προϋπηρεσία (ΠΕ61, ΠΕ71) και αν θέλει το Υπουργείο ας δημιουργήσει ένα ξεχωριστό πίνακα για όσους πτυχιούχους ανήκουν στους κλάδους ΠΕ60 και ΠΕ70 οι οποίοι διαθέτουν κάποιο επιπρόσθετο προσόν στην Ειδική Αγωγή (π.χ. διδακτορικό, μεταπτυχιακό) για να χρησιμοποιήσει αυτούς τους εκπαιδευτικούς στην Ειδική Αγωγή σε περίπτωση που δεν επαρκούν οι αναπληρωτές Ειδικής Αγωγής ΠΕ71-ΠΕ61. Γιατί, ναι, η Ειδική Αγωγή έχει τεράστιες ανάγκες που πολλές δεν καλύπτονται!
  • Ο Ειδικός Παιδαγωγός ή Εκπαιδευτικός Ειδικής Αγωγής: η πρώτη γενιά εκπαιδευτικών Ειδικής Αγωγής στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση ήταν δάσκαλοι ή νηπιαγωγοί που Μετεκπαιδεύτηκαν για 2 χρόνια στα Διδασκαλεία της χώρας. Η δεύτερη γενιά αποτελείται από απόφοιτους Πανεπιστημιακών Τμημάτων. Και οι πρώτοι, και οι δεύτεροι, παρακολούθησαν προγράμματα σπουδών που είχαν αναφορά τόσο στη Γενική Εκπαίδευση όσο και στην Ειδική Εκπαίδευση, ήρθαν αντιμέτωποι μ’ ένα πλήθος αναπηριών ή/και ειδικών εκπαιδευτικών αναγκών τόσο σε θεωρητικό επίπεδο όσο και σε πρακτικό: μέσω Πρακτικών Ασκήσεων στις δομές της Ειδικής Αγωγής της χώρας μας (στα Ειδικά Σχολεία και τα Τμήματα Ένταξης) όπου καλείσαι σε σύνθετο περιβάλλον να εκπαιδεύσεις ταυτόχρονα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες, νοητική καθυστέρηση, αυτισμό, κινητικές αναπηρίες, ΔΕΠ-Υ κ.τ.λ. Γνώρισαν τη φιλοσοφία, τις αρχές και τις πρακτικές της Παιδαγωγικής της Ένταξης, εξειδικεύθηκαν εν τέλει σ’ έναν πολυσύνθετο ρόλο που δεν περιορίζεται απλώς στο να εξειδικευθεί κάποιος στην αντιμετώπιση μιας μορφής αναπηρίας/ειδικών εκπαιδευτικών αναγκών π.χ. να εξειδικευθεί κάποιος στην Κώφωση (μεταπτυχιακό στο Πανεπιστήμιο Πατρών). Όλα τα παραπάνω φαίνονται περίτρανα από την Ύλη του ΑΣΕΠ που ορίστηκε για τους κλάδους ΠΕ61-ΠΕ71! Η ερώτηση μας είναι λοιπόν: ποια μεταπτυχιακά ανταποκρίνονται με το πρόγραμμα σπουδών τους σε αυτόν τον πολυσύνθετο ρόλο για να τα ορίσουμε τελικά ως πραγματική Μετεκπαίδευση (όπως των Διδασκαλείων); Θα πρέπει να ψάξουμε πολύ! Στην πραγματικότητα, αυτό που επιχειρείται να συμβεί σήμερα, σε μια λογική εμπορευματοποίησης και κερδοσκοπίας στην Ειδική Αγωγή, είναι να δημιουργηθεί μια τρίτη, fast-track γενιά «Ειδικών Παιδαγωγών» μ΄ ένα αμφίβολης ποιότητας, ακριβοπληρωμένο μεταπτυχιακό. Δεν θα συναινέσουμε στο σκάνδαλο, και οι φορείς που λένε «ναι στα μεταπτυχιακά» άκριτα, και βαπτίζουν τους «μεταπτυχιακούς» Ειδικούς Παιδαγωγούς, ας ξανασκεφτούν τη ζημιά που θα προκαλέσουν στην ποιότητα της Ειδικής Αγωγής για την οποία κόπτονται. Όσο για τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, όπου ποτέ δεν λειτούργησαν τα Διδασκαλεία και ας είχαν ψηφιστεί ως νόμος, η έλλειψη σοβαρών και στέρεων δομών μετεκπαίδευσης των μαθηματικών, φιλολόγων κτλ. οδήγησε στην άνθιση των σεμιναρίων 400 ωρών της ντροπής! Αυτό θέλουμε να κάνουμε και για την Πρωτοβάθμια εκπαίδευσης της χώρας μας;

Αγαπητοί γονείς,

αγαπητοί φορείς της Ειδικής Αγωγής,

πρέπει να καταλάβουμε ότι το ζήτημα που θίγουμε δεν είναι συντεχνιακό-εργασιακό των αναπληρωτών δασκάλων και νηπιαγωγών Ειδικής Αγωγής, έχει βαθιά επίδραση στην παρεχόμενη Ειδική Αγωγή της χώρας μας. Θα γεμίσουν τα σχολεία με εκπαιδευτικούς που δεν έχουν ούτε γνώση ούτε εμπειρία στην Ειδική Αγωγή. Το έμπειρο δυναμικό που υπηρέτησε για μια δεκαετία την Ειδική Αγωγή του τόπου μας θ’ απαξιωθεί πλήρως.

Καλούμε τώρα το Υπουργείο ν’ αλλάξει με Προεδρικό Διάταγμα την καταστροφική διάταξη για τη Στελέχωση της Ειδικής Αγωγής.

Καλούμε τώρα τα συνδικαλιστικά μας όργανα, τους τοπικούς συλλόγους εκπαιδευτικών και τις ΔΟΕ-ΟΛΜΕ να πιέσουν για την αλλαγή της καταστροφικής διάταξης.

Δεσμευόμαστε ότι θα ασκήσουμε κάθε νόμιμο μέσο αν δούμε ανθρώπους που δεν πάτησαν ποτέ το πόδι τους σε μεταπτυχιακά να δουλεύουν ως Ειδικοί Παιδαγωγοί.


ΔΕΝ ΘΑ ΠΕΡΑΣΕΙ!

ΣΥΛΛΟΓΟΙ ΑΠΟΦΟΙΤΩΝ ΤΜΗΜΑΤΩΝ ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ