Αντιπαράθεση σημειώθηκε στη Βουλή ανάμεσα στον υπουργό Παιδείας Ν.Φίλη και τον βουλευτή της ΝΔ, Μάκη Βορίδη, με αφορμή την μη χορήγηση άδειας στον μητροπολίτη Μεσογαίας και Λαυρεωτικής κ. Νικόλαο να μιλήσει σε Γενικό Λύκειο της Θεσσαλονίκης όπου είχε προσκληθεί.

Ο κ. Φίλης εξήγησε ότι ενώ την πρώτη φορά που υπήρξε σχετικό έγγραφο αίτημα τού δόθηκε άδεια εισόδου αλλά η εγκεκριμένη ομιλία δεν πραγματοποιήθηκε, ενώ την δεύτερη φορά δεν υπήρξε παρά μόνον προφορικό αίτημα άδειας εισόδου που δεν έγινε αποδεκτό.

Αναφερθείς σε «κοσμικό, δημοκρατικό σχολείο», ο υπουργός Παιδείας εξήγησε ότι «το σχολείο δεν είναι δυνατόν να δίνει βήμα μαθήματος σε οποιονδήποτε τρίτο παράγοντα που δεν είναι εκπαιδευτικός», σημείωσε ο κ. Φίλης, τονίζοντας ότι «προφανώς αν ήταν αυτή η αξίωση να γίνει η ομιλία του μέσα στο μάθημα των θρησκευτικών, ορθώς το υπουργείο δεν έδωσε άδεια αφού δεν υπήρξε σχετικό αίτημα».

Μάλιστα υπογράμμισε ότι «δεν θα μετατραπούν τα σχολεία σε μια αγορά ομιλιών της μιας ή της άλλη κατεύθυνσης», δηλώνοντας ότι το υπουργείο Παιδείας «δεν θα εκχωρήσει την ευθύνη λειτουργίας του σχολείου σε οποιονδήποτε τρίτο».

«Το αξίωμα του καθενός δεν σημαίνει ότι μπορεί να μπαίνει στο σχολείο. Υπάρχουν κανόνες για την εύρυθμη λειτουργία του σχολείου, συμπλήρωσε, ενώ διευκρίνισε ότι εκτός διδασκαλίας μπορεί όποιος θέλει να συμμετέχει σε εκδηλώσεις με ευθύνη του συλλόγου διδασκόντων.

Ο κ. Βορίδης σχολίασε: «Ουαί υμίν υποκριτές και φαρισαίοι». Και διευκρίνισε ότι «η υποκρισία είναι ότι πίσω από τις φράσεις ‘κοσμικό, δημοκρατικό σχολείο’ βρίσκεται το αποκαθαρμένο από το συνταγματικά επιβαλλόμενο γεγονός ότι έχουμε επικρατούσα Θρησκεία και σε αυτό το Σύνταγμα ορκίζεστε και υπάρχει υποχρέωση για την καλλιέργεια θρησκευτικής και εθνικής συνειδήσεως γιατί ακριβώς έχουμε επικρατούσα θρησκεία».

«Το πρόβλημα με την ομιλία του μητροπολίτη ήταν ότι θα έχαναν τα παιδιά μια ώρα θρησκευτικών; Θα άκουγαν έναν σπουδαίο επιστήμονα. Έχετε την ίδια ευαισθησία άραγε και για τις καταλήψεις;» διερωτήθηκε ο βουλευτής της ΝΔ, ο οποίος τόνισε ότι μεταξύ του πρώτου ‘ναι’ και του δεύτερου ‘όχι’ που είπε το υπουργείο στον μητροπολίτη «μεσολάβησαν παρεμβάσεις του κόμματός σας, από τους ερυθροφρουρούς σας, που διαμαρτύρονταν».

«Αν ερχόταν ένας διακεκριμένος μαρξιστής για να μιλήσει την ίδια αντίληψη θα είχατε;», σημείωσε ο κ. Βορίδης.

Σχολιάζοντας τα περί επικρατούσας θρησκείας, ο κ. Φίλης επικαλέστηκε την συζήτηση μεταξύ συνταγματολόγων αν η συνταγματική αναφορά σε επικρατούσα θρησκεία «έχει να κάνει με διαπιστωτική άποψη ή ρύθμιση, δηλαδή αν πρόκειται για κρατική θρησκεία». Όμως την συζήτηση αυτή την παρέπεμψε στην συνταγματική αναθεώρηση.

Και επανέλαβε ότι «έχουμε μια αρχή που λέει ότι το σχολείο είναι ουδετερόθρηκσο, κοσμικό και όχι θρησκευτικά υποτελές». Πάντως σημείωσε ότι «ράσα φορούν πολλοί καθηγητές τους τιμούμε, αλλά το βασικό είναι όσοι είναι καθηγητές ποιο πρόγραμμα κάνουν: του υπουργείου Παιδείας ή ο καθένας βρίσκει κόσμο και κάνει τα κηρύγματά του».

Και κατέληξε λέγοντας: «Ανοιχτό σχολείο ναι, αλλά όχι χωρίς κανόνες λειτουργίας».