Βάσεις 2016

Tο βλέμμα των περίπου 103.000 υποψηφίων στρέφεται στην ανακοίνωση των βαθμολογιών που αναμένεται να γίνει το πρώτο δεκαήμερο του Ιουλίου, ενώ οι Βάσεις 2016 αναμένεται να ανακοινωθούν στο τελευταίο 10ήμερο του Αυγούστου.

Φέτος οι βάσεις θα κριθούν με διαφορετικά κριτήρια από τις προηγούμενες χρονιές και δεν θα έχουν καμία σχέση με το παρελθόν, σύμφωνα με τον εκπαιδευτικό αναλυτή Στράτο Στρατηγάκη.

Παρακάτω μπορείτε να δείτε τι δήλωσε ο κύριος Στρατηγάκης σε σχετικό ρεπορτάζ που πραγματοποίησε το .

Στρατηγάκης: Τέλος η σύγκριση. Πρώτη φορά νέες βάσεις

Η ανησυχία των υποψηφίων για τη διαμόρφωση των βάσεων είναι το κυρίαρχο θέμα των ερωτήσεων όλων των εμπλεκομένων: γονέων, καθηγητών και φυσικά των ίδιων των υποψηφίων, που γνωρίζουν περίπου πως έγραψαν αλλά δεν γνωρίζουν πως έγραψαν οι υπόλοιποι υποψήφιοι. Δεν γνωρίζουν, δηλαδή, αν οι βαθμοί τους σταθούν αρκετοί για να πραγματοποιήσουν το όνειρό τους.

Η αλήθεια είναι ότι κανείς δεν γνωρίζει, αφού δεν έχουν ανακοινωθεί ακόμη οι βαθμολογίες των υποψηφίων και έχουμε ένα νέο σύστημα να εφαρμόζεται για πρώτη φορά φέτος. Το νέο σύστημα έφερε πολλές αλλαγές, που καθιστούν τη σύγκριση των φετινών βαθμολογιών, με τις περυσινές βάσεις εξαιρετικά δύσκολη. Αρχικά δεν μετρούν οι προφορικοί βαθμοί. Έχουμε μείωση των εξεταζομένων μαθημάτων από έξι ή επτά σε τέσσερα ή πέντε. Αλλαγή έχουμε και στην κατανομή των σχολών στα επιστημονικά πεδία, που δημιουργεί μεγάλα προβλήματα στη σύγκριση.

Τα Παιδαγωγικά, για παράδειγμα, μέχρι πέρυσι είχαν τη δυνατότητα να τα δηλώσουν όλοι οι υποψήφιοι, όλων των κατευθύνσεων, χωρίς να χρειάζεται η εξέταση σε επιπλέον μαθήματα. Φέτος μπορούν να τα δηλώσουν μόνο όσοι υποψήφιοι επέλεξαν να εξεταστούν και σε 5ο μάθημα και μάλιστα οι υποψήφιοι των Ανθρωπιστικών Σπουδών στα Μαθηματικά και οι υπόλοιποι στην Ιστορία. Ακόμη, οι υποψήφιοι από τις Θετικές Σπουδές μέχρι πέρυσι είχαν τη δυνατότητα να δηλώνουν και τις Ιατρικές Σχολές και τα Πολυτεχνεία. Φέτος αυτό το δικαίωμα το διατηρούν μόνο όσοι εξετάστηκαν και στα Μαθηματικά Προσανατολισμού και στη Βιολογία Προσανατολισμού. Ο αριθμός τους, άγνωστος μέχρι στιγμής.

Ο ανταγωνισμός μεταξύ των υποψηφίων είναι μεγάλος, αφού οι θέσεις των εισακτέων έμειναν σταθερές, αλλά οι υποψήφιοι αυξήθηκαν αρκετά. Μάλιστα η κατανομή τους σε κάθε Ομάδα Προσανατολισμού, άλλαξε και αυτή, αφού άλλαξε η κατανομή των σχολών στα επιστημονικά πεδία. Αυτό έχει ως συνέπεια, οι υποψήφιοι των Ανθρωπιστικών Σπουδών να είναι περισσότεροι και οι θέσεις λιγότερες. Συνεπώς ο ανταγωνισμός εδώ θα είναι μεγαλύτερος με αποτέλεσμα να μην πέσουν οι βάσεις στις χαμηλόβαθμες σχολές. Στον πίνακα 1 βλέπουμε τον αριθμό των αποκλειστικών θέσεων, των θέσεων, δηλαδή, που διεκδικούν οι υποψήφιοι μόνο μίας ομάδας προσανατολισμού. Οι κοινές θέσεις είναι οι θέσεις σε σχολές που ανήκουν σε δύο ή περισσότερα πεδία ή ανήκουν σε ένα πεδίο, αλλά μπορούν να τις δηλώσουν υποψήφιοι από περισσότερες Ομάδες Προσανατολισμού. Οι υπολογισμοί έγιναν με βάση την κατανομή των μαθητών της Γ Λυκείου στις Ομάδες Προσανατολισμού. Οι απόφοιτοι που εξετάζονται με το νέο σύστημα πιθανό να δημιούργησαν μικροδιαφορές.

Οι επιδόσεις των υποψηφίων είναι, φυσικά, ο καθοριστικότερος παράγοντας που διαμορφώνει τις βάσεις.Φέτος είχαμε θέματα με διαφορετικό στυλ από τις προηγούμενες χρονιές. Είχαν ως βάση το βιβλίο, ήταν εύκολα μέχρι το 10 έως 12 και δυσκόλευαν μετά. Στη Φυσική, δυστυχώς, τα θέματα δεν είχαν καμία διαβάθμιση, με αποτέλεσμα να μην ξεχωρίσουν οι άριστοι από τους καλούς. Στα άλλα μαθήματα υπήρχε διαβάθμιση. Στον πίνακα 2 βλέπουμε τον αριθμό των αριστούχων σε κάθε μάθημα τα τρία τελευταία χρόνια. Με αυτούς τους αριθμούς θα γίνει η σύγκριση όταν ανακοινωθούν οι βαθμολογίες.

Οι πληροφορίες από τα βαθμολογικά κέντρα δεν είναι αξιόπιστες, γιατί σε κάθε βαθμολογικό κέντρο διορθώνονται τα γραπτά ενός άλλου νομού και οι διαφορές από νομό σε νομό είναι μεγάλες. Ακόμη αυτά που βλέπουν οι βαθμολογητές και συζητούν με τους γνωστούς τους διαδίδονται στόμα με στόμα με αποτέλεσμα να διαστρέφονται ή να προσαρμόζονται στις επιθυμίες αυτού που τις μεταδίδει. Γι’ αυτό κρατάτε μικρά καλάθια για όσες φήμες διακινούνται. Περιμένετε την επίσημη επιβεβαίωσή τους με την ανακοίνωση των βαθμολογιών. Κάθε χρόνο ακούω να διαδίδεται μια ατελείωτη καταστροφολογία για πολύ χαμηλές επιδόσεις υποψηφίων για ποσοστά πάνω από 80% κάτω από τη βάση. Όλα αυτά διαψεύδονται με την ανακοίνωση των βαθμών.

Οι βάσεις φέτος αν οι επιδόσεις των υποψηφίων ήταν ίδιες με τις προηγούμενες χρονιές θα παρουσίαζαν σημαντική πτώση για δύο λόγους. Δεν προσμετράται στον υπολογισμό των μορίων η προφορική βαθμολογία, γεγονός που από μόνο του θα έφερνε την πτώση των βάσεων έως 600 μόρια στις μεσαίες και χαμηλές βαθμολογίες και λιγότερο στις υψηλότερες.

Ο περιορισμός των μαθημάτων από έξι ή επτά σε τέσσερα ή πέντε θα έφερνε πτώση των βάσεων, αφού αφαιρέθηκαν μαθήματα στα οποία οι υποψήφιοι συγκέντρωναν υψηλή βαθμολογία. Εξαίρεση εδώ είναι η Νεοελληνική Λογοτεχνία στις Ανθρωπιστικές επιστήμες και τα Μαθηματικά Προσανατολισμού για τις σχολές του 3ου πεδίου. Δεν αναμένουμε πτώση στις βάσεις πάνω από 100 μόρια στις Ιατρικές σχολές, αν επαληθευτούν οι πληροφορίες για υψηλές βαθμολογίες στη Φυσική και τη Χημεία. Περισσότερα για τις βάσεις θα μπορέσουμε να πούμε όταν θα έχουμε δεδομένα, με την επιφύλαξη πάντα ότι το νέο σύστημα κάνει κάθε εκτίμηση παρακινδυνευμένη.

Πίνακας 1: Θέσεις σε Ανώτ. Εκπαίδευση & Υποψήφιοι

Αποκλειστικές Θέσεις Κοινές Θέσεις Άθροισμα Υποψήφιοι
Ανθρωπιστικές Σπουδές 10909 8141 19050 30211
Θετικές Σπουδές 17685 13098 30783 28612
Σπουδές Οικονομίας και Πληροφορικής 12972 10228 23200 21100

Πίνακας 2: Ποσοστό υποψηφίων που έγραψε > 18

2013 2014 2015
Νεοελληνική Γλώσσα 1,39 0,93 0,99
Αρχαία Ελληνικά 1,70 5,00 0,95
Ιστορία 18,71 15,34 13,38
Λατινικά 18,27 20,11 11,71
Μαθηματικά Θετικής 2,47 15,12 4,53
Μαθηματικά Τεχνολογικής 0,65 4,68 1,30
Φυσική Θετικής 9,82 18,03 5,18
Βιολογία 22,64 33,38 20,05
Χημεία 22,26 26,97 34,93
Πληροφορική 13,14 8,36 14,93
Αρχές Οικονομικής Θεωρίας 18,69 27,45 30,62
Μαθηματικά Γεν. Παιδείας 11,09 24,17 17,31
Βιολογία Γεν. Παιδείας 23,72 30,48

25,36

Ιστορία Γεν. Παιδείας 7,94 5,89 4,68

(Πηγή: ΥΠ.Π.Ε.Θ. Επεξεργασία: Στράτος Στρατηγάκης)

Μιχ. Σιμιτζόγλου: Πού αναμένεται άνοδος και πτώση

Το νέο εξεταστικό σύστημα του 2016 μετέτρεψε τα σχολεία σε ένα τεράστιο εξεταστικό κέντρο και αποδόμησε την εκπαιδευτική αποστολή του Λυκείου. Οι μαθητές αδιαφόρησαν όλη τη χρονιά για τα μαθήματα γενικής παιδείας, καθώς και για τον γενικό βαθμό του απολυτηρίου, αφού αυτός δεν προσμετρά στο βαθμό πρόσβασης στην Τριτοβάθμια εκπαίδευση.

Τα βατά θέματα και ο σχετικά μικρός βαθμός δυσκολίας στις φετινές εξετάσεις θα φέρουν πληθώρα αριστούχων στις πανελλαδικές εξετάσεις του 2016.

1ο ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΟ ΠΕΔΙΟ

Άνοδος των βάσεων αναμένεται κυρίως στις χαμηλόβαθμες σχολές της Θεωρητικής Κατεύθυνσης αλλά και σε αυτές με τις μεσαίες βαθμολογίες. Είναι αξιοσημείωτο ότι το 39% των υποψηφίων ανήκει στη Θεωρητική Κατεύθυνση. Θα ευνοηθούν μόνο οι υποψήφιοι που επέλεξαν να εξεταστούν και στο μάθημα γενικής παιδείας “Μαθηματικά και Στοιχεία Στατιστικής” που θα ανοίξουν την πόρτα για τις Παιδαγωγικές Σχολές.

2ο ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΟ ΠΕΔΙΟ

Το γεγονός ότι φέτος πολλοί υποψήφιοι επέλεξαν να μην εξεταστούν στο μάθημα Μαθηματικά Προσανατολισμού που οδηγεί στο 2ο επιστημονικό πεδίο, θα συγκρατήσει με κάποιο τρόπο την άνοδο των βάσεων. Από την άλλη, τα εύκολα θέματα θα εκτινάξουν στα ύψη τις βάσεις στις Πολυτεχνικές Σχολές, ενώ για τις σχολές που πέρυσι η είσοδος μπορούσε να επιτευχθεί με 10.000 μόρια φέτος φαίνεται ότι θα εκτιναχθεί στα 11.800 – 12.000 μόρια.

3ο ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΟ ΠΕΔΙΟ

Η κατάργηση της υποχρεωτικής εξέτασης στο μάθημα Μαθηματικά Προσανατολισμού και τα εύκολα θέματα στη Φυσική και στη Χημεία, οδηγεί στο συμπέρασμα ότι δεν θα υπάρξει Ιατρική Σχολή κάτω από 18.900 μόρια. Άνοδος των βάσεων θα υπάρξει και στις σχολές των παραϊατρικών επαγγελμάτων.

4ο ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΟ ΠΕΔΙΟ

Τα παιδαγωγικά τμήματα έχουν απομονωθεί στο 4ο επιστημονικό πεδίο, το οποίο παρουσιάζει εξαιρετικά χαμηλή ζήτηση, γιατί η πρόσβαση σ’ αυτό εξασφαλίζεται με την επιλογή πέμπτου μαθήματος, των Μαθηματικών Γενικής Παιδείας για τους υποψηφίους των Ανθρωπιστικών Σπουδών και της Ιστορίας Γενικής Παιδείας για τους υποψηφίους των άλλων προσανατολισμών. Σ’ αυτό το πεδίο αναμένεται πτώση των βάσεων.

5ο ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΟ ΠΕΔΙΟ

Δυο παράγοντες:

α) οι Οικονομικές Σχολές δεν απευθύνονται με το νέο σύστημα στους υποψηφίους από τη Θεωρητική Κατεύθυνση.

β) τα πρώτα στοιχεία από τα βαθμολογικά κέντρα μιλούν για ποσοστό κοντά στο 80% κάτω από τη βάση στο μάθημα Μαθηματικά Προσανατολισμού οδηγούν στην εκτίμηση ότι αναμένεται υποχώρηση στις βάσεις των Οικονομικών Σχολών.

Πιο ασφαλείς θα είναι προβλέψεις στα τέλη Ιουνίου οπότε θα έχουν διορθωθεί τα γραπτά και θα έχουν βγει τα στατιστικά στοιχεία από το υπουργείο Παιδείας για την απόδοση των μαθητών.

Τέλος, οι μαθητές θα πρέπει να έχουν στο μυαλό τους ότι το μηχανογραφικό συμπληρώνεται με βάση τις προτιμήσεις μας και όχι με βάση τις περυσινές βάσεις (άλλωστε αυτές αναφέρονταν σε ένα διαφορετικό σύστημα εισαγωγής).