ΤΟΜΕΙΣ και ΕΙΔΙΚΟΤΗΤΕΣ ΣΤΟ ΛΥΚΕΙΟ ΤΗΣ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ

Σύμφωνα με την πρόταση διαλόγου το νέο ΛΥΚΕΙΟ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ θα έχει την παρακάτω δομή:

• Α΄ ΤΑΞΗ ΕΝΙΑΙΑ
• Β΄ ΤΑΞΗ ΤΟΜΕΙΣ
• Γ΄ ΤΑΞΗ ΕΙΔΙΚΟΤΗΤΕΣ

Μετά την αποφοίτηση, προαιρετική Τάξη ειδίκευσης και μαθητείας.

– Αυτό το σχήμα (Α΄ τάξη – ενιαία, Β΄ τάξη – τομέας, Γ΄ τάξη – ειδικότητα, «4ο» έτος – ειδίκευση-μαθητεία) έχει τα παρακάτω πλεονεκτήματα:
1. εξυπηρετεί περισσότερο την αποφυγή της πρώιμης ειδίκευσης των μαθητών / μαθητριών βοηθώντας τους να επιλέξουν με μεγαλύτερη ωριμότητα ειδικότητα και επάγγελμα,
2. συμβάλλει στην παροχή στέρεων γενικών γνώσεων, απαραίτητων για τη διαμόρφωση της προσωπικότητας των νέων, συμβατών με την ηλικία της εφηβείας,
3. συμβάλλει, επίσης, στην παροχή τεχνολογικών – επαγγελματικών γνώσεων του αντίστοιχου τομέα που θα αποτελούν τη βάση πάνω στην οποία θα «χτιστεί» η ειδικότητα στο τελευταίο έτος αλλά και η ειδίκευση μέσω της μαθητείας για τους αποφοίτους,
4. δημιουργείται, έτσι, ένα ενιαίο μοντέλο επαγγελματικού σχολείου χωρίς διακρίσεις ανάμεσα στις επιλογές των μαθητών/-τριών,
5. παρέχει περισσότερες διεξόδους στους/στις απόφοιτους,
6. δίνει τη δυνατότητα ευκολότερων επαγγελματικών επαναπροσδιορισμών στους/στις αποφοίτους του (π.χ. μετά την αποφοίτηση, με ένα χρόνο σπουδών αποκτούν και δεύτερη ειδικότητα, εφόσον το επιθυμούν, ή αλλάζουν προσανατολισμό),
7. συμβάλλει στην ομαλή ένταξη των αποφοίτων στην αγορά εργασίας, φέρνοντας πιο κοντά με τη μαθητεία τις προϋποθέσεις άδειας άσκησης επαγγέλματος, η οποία είναι απαραίτητη σε ορισμένες ειδικότητες.
.
ΠΡΟΤΑΣΗ ΔΙΑΡΘΡΩΣΗΣ ΛΥΚΕΙΟΥ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ

1. Τομέας Μηχανολογίας
1. Τεχνικός Μηχανολογικών Εγκαταστάσεων και Κατασκευών
2. Τεχνικός Θερμικών και Υδραυλικών Εγκαταστάσεων και Τεχνολογίας Πετρελαίου και Φυσικού Αερίου
3. Τεχνικός Εγκαταστάσεων ψύξης αερισμού και κλιματισμού
4. Τεχνικός Οχημάτων
5. Τεχνικός Μηχανοσυνθέτης αεροσκαφών

2. Τομέας Ηλεκτρολογίας, Ηλεκτρονικής και αυτοματισμού
1. Τεχνικός Ηλεκτρονικών και Υπολογιστικών Συστημάτων, Εγκαταστάσεων, Δικτύων και Τηλεπικοινωνιών
2. Τεχνικός Ηλεκτρολογικών Συστημάτων, εγκαταστάσεων και Δικτύων

3. Τομέας Διοίκησης – Οικονομίας
1. Υπάλληλος Διοίκησης και Οικονομικών Υπηρεσιών
2. Υπάλληλος Τουριστικών επιχειρήσεων
3. Υπάλληλος αποθήκης και συστημάτων εφοδιασμού
4. Υπάλληλος Εμπορίας και Διαφήμισης

4. Πληροφορικής
1. Τεχνικός Εφαρμογών Πληροφορικής
2. Τεχνικός Υπολογιστικών και δικτυακών συστημάτων

5. Τομέας Γεωπονίας, Τροφίμων και Περιβάλλοντος
1. Τεχνικός Φυτικής Παραγωγής
2. Τεχνικός Ζωικής Παραγωγής
3. Τεχνικός Τεχνολογίας Τροφίμων και Ποτών
4. Τεχνικός Ανθοκομίας και Αρχιτεκτονικής Τοπίου (Έργων Τοπίου και Περιβάλλοντος)

6. Τομέας Ναυτιλιακών Επαγγελμάτων
1. Πλοίαρχος Εμπορικού Ναυτικού
2. Μηχανικός Εμπορικού Ναυτικού

7. Τομέας Υγείας – Πρόνοιας – Φροντίδας
1. Βοηθός Νοσηλευτή
2. Βοηθός Ιατρικών –Βιολογικών Εργαστηρίων
3. Βοηθός Βρεφονηπιοκόμων
4. Βοηθός Φυσικοθεραπευτή
5. Βοηθός Οδοντοτεχνίτη
6. Βοηθός Ακτινολογικών Εργαστηρίων
7. Βοηθός Φαρμακείου
8. Αισθητικής Τέχνης
9. Κομμωτικής Τέχνης

8. Τομέας Εφαρμοσμένων Τεχνών
1. Γραφικών Τεχνών
2. Αργυροχρυσοχοΐας
3. Συντήρησης Έργων Τέχνης – Αποκατάστασης
4. Σχεδίασης και Παραγωγής Ενδύματος

9. Δομικών έργων, Δομημένου περιβάλλοντος και σχεδιασμού χώρων
1. Τεχνικός Δομικών Έργων και Γεωπληροφορικής
2. Τεχνικός Σχεδιασμού Εσωτερικών Χώρων

Προτεινόμενο πρόγραμμα Α΄ Τάξης Λυκείων της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης

Στόχος του Επαγγελματικού Λυκείου είναι οι απόφοιτοί του να έχουν αποκτήσει αφενός την τυπική εγκύκλια γνώση της Β΄θμιας Εκπαίδευσης και αφετέρου ευρύτερες τεχνολογικές γνώσεις σε πεδία που άπτονται των ενδιαφερόντων των μαθητών.

Η Α΄ Λυκείου της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης αποτελεί την τάξη υποδοχής και είναι σημαντικό στο ωρολόγιο πρόγραμμα να συνυπολογιστεί ότι θα πρέπει να παρέχει στους μαθητές/-τριες τη δυνατότητα να ανακαλύψουν τις κλίσεις και τις δεξιότητές τους. Θα πρέπει, επίσης, να εξασφαλίζει τη δυνατότητα οριζόντιας κινητικότητας μαθητών από ΓΕΛ προς ΕΠΑΛ και αντίστροφα. Δίνεται η δυνατότητα αξιοποίησης διαφορετικών τρόπων διδασκαλίας προσαρμοσμένων στις ανάγκες των μαθητών.

Για την Α΄ τάξη του Ημερήσιου Επαγγελματικού Λυκείου προτείνεται το παρακάτω ωρολόγιο πρόγραμμα:

Μάθημα

Ώρες

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ

1

Νέα Ελληνική Γλώσσα

3

2

Νέα Ελληνική Λογοτεχνία

1

3

ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΑ

1

4

ΙΣΤΟΡΙΑ

1

ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ

5

Άλγεβρα

3

6

Γεωμετρία

1

ΦΥΣΙΚΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ

7

Φυσική

2

8

Χημεία

1

9

Βιολογία

1

10

ΞΕΝΗ ΓΛΩΣΣΑ

2

11

ΦΥΣΙΚΗ ΑΓΩΓΗ

2

12

ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΠΑΙΔΕΙΑ

2

13

Πληροφορική /Σ.Ε.Π.- Ασφάλεια και υγεία στην εργασία

(2/2) 4 ώρες

14

15

Έρευνα στην Τεχνολογία3

2

16

Ζώνη Δημιουργικών Δραστηριοτήτων2

3

17-19

ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΕΠΙΛΟΓΗΣ1

6

Σύνολο:35

Μαθήματα επιλογής

Μάθημα

Ώρες

Μάθημα

Ώρες

1.

Αρχές Μηχανολογίας

2

4.

Αρχές Οικονομίας

2

2.

Αρχές Γραμμικού και Αρχιτεκτονικού Σχεδίου

2

5.

Στοιχεία Γεωπονίας και Αγροτικής Ανάπτυξης

2

3.

Στοιχεία Ηλεκτρισμού/Ηλεκτρονικής

2

6.

Αγωγή Υγείας

2

7.

Βασικές Αρχές Σύνθεσης

2

8.

Ναυτική Τέχνη

2

Με το προτεινόμενο πρόγραμμα δίνεται στους μαθητές/-τριες της Α΄ τάξης η δυνατότητα διερεύνησης των εκπαιδευτικών και επαγγελματικών επιλογών τους με τέσσερις διαφορετικούς τρόπους (ΣΕΠ, Έρευνα στην Τεχνολογία, Ζώνη Δημιουργικών Δραστηριοτήτων, Μαθήματα Επιλογής). Επίσης, παρέχονται μαθήματα διευρυμένου περιεχομένου, ώστε να διδάσκονται από το σύνολο των εκπαιδευτικών της σχολικής κοινότητας.

1Μαθήματα Επιλογής

Ο μαθητής/-τρια έχει τη δυνατότητα να επιλέξει από ένα σύνολο οκτώ μαθημάτων τα τρία μαθήματα, τα οποία σχετίζονται με τους τομείς που θα έχει τη δυνατότητα να επιλέξει στη Β΄ Λυκείου και άπτονται των εκπαιδευτικών και επαγγελματικών ενδιαφερόντων του. Μέσα από τον εργαστηριακό χαρακτήρα αυτών των μαθημάτων ο μαθητής/-τρια θα ενημερωθεί σχετικά με τις ικανότητες και τις δεξιότητες που απαιτούνται σε κάθε επαγγελματικό τομέα έτσι, ώστε παράλληλα με τον αναβαθμισμένο ρόλο του Σχολικού Επαγγελματικού Προσανατολισμού, να βοηθηθεί στη διαδικασία λήψης της απόφασης που πρέπει να λάβει στη Β΄ Τάξη.

2Ζώνη Δημιουργικών Δραστηριοτήτων

(Δημιουργώ και … μαθαίνω)

Πρόκειται για μια ζώνη «εκπαιδευτικής καινοτομίας» η οποία για πρώτη φορά προτείνεται να εισαχθεί εντός ωρολογίου προγράμματος στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση και η οποία θα δίνει τη δυνατότητα ευελιξίας στους μαθητές και στη σχολική μονάδα να διαμορφώσουν από κοινού ένα σύνολο εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων σύμφωνα με τις ανάγκες, τόσο των μαθητών όσο και της τοπικής κοινωνίας.

Η ζώνη αυτή θα καλύπτει γενικότερα θεματικά πεδία που θα αφορούν τον πολιτισμό, το περιβάλλον, την υγεία, την προσωπική ανάπτυξη του μαθητή/-τριας και επιπλέον μέσα από αυτές τις «δημιουργικές δραστηριότητες» θα δίνεται η δυνατότητα να καλυφθούν και κενά σε διάφορα γνωστικά πεδία μαθημάτων και επαγγελματικά ενδιαφέροντα των μαθητών.

Τα προγράμματα της Ζ.Δ.Δ. θα καθορίζονται με τη συνεργασία του συλλόγου διδασκόντων/-ουσών, εκπροσώπων των μαθητών/-τριών της Α΄ τάξης και του Συμβούλου Παιδαγωγικής Ευθύνης. Κρίνεται, επίσης, σκόπιμο να υλοποιούνται σε μικρότερες ομάδες μαθητών και όχι από ολόκληρα τμήματα, ώστε να διασφαλίζεται η ανάπτυξη πολλών και διαφορετικών πυρήνων έκφρασης και δημιουργίας αλλά και η δυνατότητα επιλογής του μαθητή/-τριας.

Σκοπός αυτής της ζώνης είναι η ανάπτυξη της δημιουργικότητας και η αξιοποίηση των κλίσεων και των δεξιοτήτων των μαθητών, ώστε το σχολείο να μετατραπεί σε χώρο δημιουργίας. Στο πλαίσιο της Ζ.Ζ.Δ. προωθείται η συνεργασία μεταξύ των μελών της σχολικής κοινότητας.

3Έρευνα στην Τεχνολογία

(Ερευνώ και μαθαίνω)

Σκοπός του μαθήματος είναι να φέρει τους μαθητές/-τριες σε επαφή τόσο με την ερευνητική μεθοδολογία όσο και με τις εξελίξεις της τεχνολογίας, την ιστορική της εξέλιξη αλλά και τη σημασία της στην κοινωνική και οικονομική ανάπτυξη μιας χώρας καθώς και των τοπικών παραγωγικών δραστηριοτήτων. Δύναται να γίνει η αξιοποίηση του εργαστηριακού εξοπλισμού των Εργαστηριακών Κέντρων και των γνωστικών πεδίων όλων των Ειδικοτήτων των Επαγγελματικών Λυκείων. Κρίνεται επίσης σκόπιμο η υλοποίησή του να γίνεται σε μικρότερες ομάδες μαθητών με κοινά ενδιαφέροντα.