Το υπουργείο Παιδείας σχεδιάζει την ανάπτυξη “αρχειακής συνείδησης” μέσα από το σχολείο

ΠΑΙΔΕΙΑ 🕔28/03/2018 - 18:37 | Author: Ρούσσου Ασημίνα

Η άυλη κληρονομιά και τα θέματα μνήμης είναι περίπλοκα για τις επιπτώσεις τους στην δημόσια ιστορία και στην συνείδηση που διαμορφώνεται από την έκφραση της μνήμης μας. Ταυτόχρονα, ενδιαφέρουν το υπουργείο Παιδείας σε ό,τι αφορά την εκπαιδευτική μεταρρύθμιση και τους τρόπους ανάγνωσης των κειμένων, δήλωσε ο υπουργός Παιδείας, , ο οποίος συμμετείχε σε συνεδρία με θέμα “Δημόσια Αρχεία, Ιστορική Μνήμη και Κοινωνική Συνείδηση” στο πλαίσιο διεξαγωγής στη Θεσσαλονίκη του 11ου Περιφερειακού Συνεδρίου για την Παραγωγική Ανασυγκρότηση.

Ο υπουργός υποστήριξε ότι η νέα συγκυρία επηρεάζει τον δημόσιο λόγο και τον τρόπο σκέψης, αφού δεν διαβάζουμε τα κείμενα όπως τα διαβάζαμε πριν 20 χρόνια, ενώ η εφεύρεση της τυπογραφίας και ο έντυπος λόγος, άλλαξε το σύνολο των αξιών και είχε επιπτώσεις τόσο στην καθημερινότητα όσο και στους εκπαιδευτικούς θεσμούς. Αναρωτήθηκε εάν η τεχνολογία είναι ουδέτερη, ή εμπεριέχει αξίες που μεταφέρονται και επεσήμανε ότι η ψηφιοποίηση των αρχείων θα οδηγήσει σε διαφορετικούς τρόπους ανάγνωσης.

Ο υπουργός Παιδείας, αναφερόμενος στην πολιτική ψηφιοποίησης των αρχείων, τόνισε ότι θα πρέπει να γίνουν προσβάσιμα στο σύνολο των πολιτών, ωστόσο προκύπτουν ζητήματα που δεν έχουν ακόμη συζητηθεί (π.χ. με ποια τεχνολογία), τα οποία όμως θα επιφέρουν μία ισορροπία και ένα αξιακό σύστημα για την προσέγγιση του θέματος.

Ο γενικός γραμματέας του υπουργείου Παιδείας, Γιώργος Αγγελόπουλος, αναφέρθηκε στην αρχειακή πολιτική που σχεδιάζει το υπουργείο και επεσήμανε ότι τα προτάγματα του μέλλοντος που αφορούν τα αρχεία και την μελέτη του παρελθόντος είναι η άρση της σιωπής και οι δράσεις συνέργειας μεταξύ δημόσιων, προσωπικών και κοινοτικών αρχείων, παράλληλα με ένα ερευνητικό σχέδιο.

Όπως ανακοίνωσε, το υπουργείο Παιδείας σχεδιάζει μία παρέμβαση, σε εθνικό επίπεδο, που θα αφορά την ανάπτυξη “αρχειακής συνείδησης” εντός του σχολικού περιβάλλοντος (πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση), και μάλιστα για τον λόγο αυτό θα διαθέσει κονδύλι, μέσω του προγράμματος , που θα αφορά την επόμενη τριετία. “Οφείλουμε να διασώσουμε τα αρχεία που μας έχουν απομείνει ως παρακαταθήκη” κατέληξε.

Ο αντιπρόεδρος του Κρατικού Θεάτρου Βόρειας Ελλάδας, Δημοσθένης Δώδος, έκανε λόγο για “αποσιώπηση της ιστορικής μνήμης” και για “απόκρυψη γεγονότων και αφηγημάτων” που οδήγησε στο “οργουελικό ξαναγράψιμο της ιστορίας”. Όπως εξήγησε, από την πόλη (Θεσσαλονίκη) λείπει η ιστορική μνήμη και όχι η βιωματική ανάμνηση, η οποία εντέλει καθορίζεται από όσα θέλουν να θυμούνται ως συλλογική μνήμη συγκεκριμένες κοινότητες. “Για να φτάσουμε από την συλλογική μνήμη στην ιστορική χρειάζονται εργαλεία, όπως μουσεία και αρχεία, ανοιχτά και προσβάσιμα” είπε.

Ο πρόεδρος της Ισραηλιτικής Κοινότητας Θεσσαλονίκης, Δαυίδ Σαλτιέλ, αναφέρθηκε στην “αρπαγή” του αρχείου της Ισραηλιτικής Κοινότητας Θεσσαλονίκης από τους Γερμανούς διώκτες, που στόχευαν – όπως είπε – όχι μόνο στην βιολογική εξόντωση των Εβραίων, αλλά και στην εξάλειψη της μνήμης. Επανέλαβε το αίτημα για επιστροφή των αρχείων από τη Μόσχα, όπου βρίσκονται σήμερα, και την απόδοσή τους στην Ελλάδα. Στόχος της ΙΚΘ, όπως είπε, είναι να συγκεντρώσει τουλάχιστον τα αντίγραφα, να τα ψηφιοποιήσει και να καταρτίσει κατάλογο, καθώς αποτελεί θησαυρό όχι μόνο για την γνώση της ισπανοεβραϊκής γλώσσας, αλλά και μία ανεξερεύνητη κοιτίδα πληροφοριών για το εβραϊκό τμήμα του πληθυσμού και για την ίδια την πόλη.

Loading...
  • ΤΕΙ ΔΥΤΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ

    europalso

    ideascentral