• Τί περιλαμβάνει η ενδιάμεση έκθεση του ΟΟΣΑ που δημοσιοποιείται στις αρχές Φεβρουαρίου

    ΠΑΙΔΕΙΑ 🕔15/12/2016 - 22:26 | Author: Newsroom

    Τί περιλαμβάνει η ενδιάμεση έκθεση του που δημοσιοποιείται στις αρχές Φεβρουαρίου

    “Εδραιώνουμε αυτά που έγιναν, τα βελτιώνουμε και παίρνουμε και νέες πρωτοβουλίες” ήταν το μότο του υπουργού Παιδείας Κώστα στη χθεσινή συνέντευξη Τύπου με χαρακτήρα προγραμματικών δηλώσεων.

    Εξαγγέλλοντας αυξήσεις στις δαπάνες για την Παιδεία και επαναλαμβάνοντας τις βασικές δεσμεύσεις τής (Τριετές Σχέδιο), «άνοιξε» επιπλέον τέσσερα κομβικά θέματα για το επόμενο διάστημα: Πανελλαδικές (φέτος θα γίνουν μετά τις 5 Ιουνίου), αντικατάσταση του Εθνικού Συμβουλίου Παιδείας, μελέτη για τα οικονομικά της Εκπαίδευσης, δημοσιοποίηση της έκθεσης του ΟΟΣΑ.

    Ο Κ. Γαβρόγλου ξεκίνησε μιλώντας για τους εκπαιδευτικούς: «Δεν μπορούν πια να συνεχίσουν έτσι όπως είναι. Έχουν κουραστεί οι άνθρωποι και δεν έχουν κουραστεί μόνο φυσικά, έχουν κουραστεί ψυχολογικά και λόγω της θέσης της κοινωνίας απέναντί τους και κυρίως της θέσης μιας Πολιτείας που οι ίδιοι θεωρούν ότι τους εμπαίζει». Μάλιστα, αναφέρθηκε στην ανάγκη να εκπληρώνονται οι υποχρεώσεις της Πολιτείας προς τους εκπαιδευτικούς θεσμούς. Για τους μόνιμους διορισμούς εξήγησε, πάντως, ότι “υπάρχει σχεδιασμός, χρονοδιάγραμμα όμως, για να σας είμαι απολύτως ειλικρινής, δεν μπορεί να υπάρξει παρά μόνο μετά την ολοκλήρωση των αντίστοιχων συζητήσεων με τους θεσμούς”.

    Κλείνει η «ψαλίδα» ανάμεσα στο σήμερα και το αύριο

    Εξαγγέλλοντας τη δέσμευση της κυβέρνησης “να κλείσει την ψαλίδα« ανάμεσα στο σήμερα και το αναγκαίο μίνιμουμ, ώστε οι εκπαιδευτικοί θεσμοί να επιβιώνουν, ο Κ. προανήγγειλε »αυξήσεις στον προϋπολογισμό στην τριετία”. Σχετικά προανήγγειλε την εκπόνηση της πρώτης σχετικής μελέτης, ζητώντας συνεργασία με εμπειρογνώμονες από τα κόμματα, μελέτη με πολιτική στοχοθεσία και σε σύγκριση με τα ευρωπαϊκά δεδομένα. “Τις λεπτομέρειες θα τις ανακοινώσει ο πρωθυπουργός” είπε ο υπουργός, μιλώντας για “όπλο” της διαπραγμάτευσης με τους θεσμούς.

    Σχετικά, ο γ.γ. του υπουργείου Γιάννης Παντής αποκάλυψε πως “αυτό έχει ήδη ξεκινήσει στα ΑΕΙ”, όπου “εκπρόσωπος του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, του υπουργείου Παιδείας και των οικονομικών υπηρεσιών και της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης, καθώς και ο εκάστοτε αντιπρύτανης ή υπεύθυνος Οικονομικών του κάθε ιδρύματος συναντώνται και καταλήγουν σε μια κοστολόγηση της δραστηριότητας και των υποχρεωτικών εξόδων τα οποία υπάρχουν”. Έτσι, σημειωτέον, είχε προκύψει ο διακανονισμός μεταξύ ΑΕΙ και της ΔΕΗ επί της αναπληρώτριας υπουργού Σ. Αναγνωστοπούλου. “Κατ’ αναλογία αυτό θα γίνει σε ολόκληρη την εκπαιδευτική διαδικασία” συνέχισε ο Γ. Παντής.

    Οι αλλαγές στις

    Όπως επιβεβαίωσε ανώτατο στέλεχος του υπουργείου Παιδείας αμέσως μετά τη συνέντευξη Τύπου, οι Πανελλαδικές θα γίνουν φέτος μετά την πρώτη Δευτέρα του Ιουνίου 2017, αφού στόχος είναι οι ενδοσχολικές εκκρεμότητες σε Γυμνάσια και Λύκεια να λήξουν ώς τις 31 Μαΐου.

    Τους επόμενους μήνες το ΙΕΠ, με βάση όλα τα σχετικά πορίσματα, θα παραδώσει στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων εισήγηση αλλαγών που αφορούν το σύστημα εισαγωγής στην Τριτοβάθμια. “Δραματική αναβάθμιση των τελευταίων δύο τάξεων του Λυκείου, ένα εθνικό απολυτήριο που θα έχει μια εγκυρότητα στην κοινωνία, κατάργηση των Πανελλαδικών και αναμόρφωση του πρώτου έτους των πανεπιστημίων” είπε χαρακτηριστικά ο Κώστας Γαβρόγλου. «Θα ξέρουν τα παιδιά που θα πάνε στην Α’ Λυκείου τον Σεπτέμβριο πώς θα πορευτούν στο σχολείο και το πανεπιστήμιο» συνέχισε.

    Τι περιλαμβάνει η έκθεση του ΟΟΣΑ

    “Σε συνεννόηση με τον ΟΟΣΑ”, όπως ανακοίνωσε ο Κ. Γαβρόγλου, το αργότερο τις πρώτες ημέρες του Φεβρουαρίου θα παρουσιαστεί η ενδιάμεση έκθεση που ανέλαβε να συντάξει ο οργανισμός και που επιχειρεί μια πρώτη επισκόπηση της Εκπαίδευσης στην Ελλάδα με σημερινά δεδομένα. Η παρουσίασή της, κατά τις πληροφορίες της “Α”, θα συμπέσει χρονικά με την υπογραφή της σύμβασης της ελληνικής πλευράς με τον Οργανισμό για την κατάρτιση της τελικής και εκτενέστερης μελέτης που θα καταλήγει και σε προτάσεις πολιτικής. Η ενδιάμεση έκθεση, κατά τις πληροφορίες, μελετά τα εξής σημεία:

    1. Διαδικασίες διαμόρφωσης του προϋπολογισμού για την Εκπαίδευση

    Διαπιστώνει ότι το 85% αφορούν μισθολογικές δαπάνες. Δεν προτείνει περικοπή στους μισθούς, αφήνοντας ανοιχτό το ενδεχόμενο για συνολική αύξηση του προϋπολογισμού. Προτείνεται να κατευθύνονται περισσότεροι πόροι στα σχολεία που τους έχουν ανάγκη. Η έκθεση απολήγει σε διαθέσιμες επιλογές (policy options), όχι συστάσεις.

    2. Τρόποι για την αύξηση της παιδαγωγικής αυτονομίας των σχολείων, των πανεπιστήμιων, άλλων μεταλυκειακών θεσμών

    Διαπιστώνεται ότι η Ελλάδα βρίσκεται στις τελευταίες θέσεις σε σχέση με τις χώρες του ΟΟΣΑ τόσο επί της παιδαγωγικής όσο και της οικονομικής αυτονομίας. Δεν τίθενται ζητήματα κατάργησης σχολικών μονάδων. Προτείνεται η αυτοαξιολόγηση ως προς τη βελτίωση του έργου των εκπαιδευτικών θεσμών.

    “Είναι στο πλαίσιο του σχεδιασμού και της αποτίμησης των σχολικών μονάδων. Δεν έχει σχέση ούτε με τιμωρητικά, ούτε με κυνήγι μαγισσών” είπε σχετικά χθες ο Κ. Γαβρόγλου. Συνέχισε πως “Δεν μπορεί να έχει η Πολιτεία απαίτηση από οποιοδήποτε εκπαιδευτικό θεσμό αν η ίδια δεν μπορεί στοιχειωδώς να ανταποκριθεί στις υποχρεώσεις της”. Εδώ συνδέεται και η μελέτη για τα οικονομικά της Εκπαίδευσης που στοχεύει να συντάξει η ελληνική πλευρά.

    3. Αποτελεσματική σχολική διοίκηση, επιμόρφωση των στελεχών της Εκπαίδευσης

    Θίγεται η διαδικασία επιλογής των στελεχών Εκπαίδευσης, διαπιστώνεται η ανάγκη για δικτύωση ανάμεσα σε παλιούς και νεότερους εκπαιδευτικούς για τη διάχυση της εκπαιδευτικής εμπειρίας. Δεν τίθενται ζήτημα απολύσεων, και, όπως ξεκαθάρισε χθες ο υπουργός, ούτε ζήτημα αύξησης του ωραρίου των εκπαιδευτικών.

    4. Ανάπτυξη ολοήμερων σχολείων

    Πλήρης στήριξη στις μεταρρυθμιστικές ενέργειες, στην επέκτασή τους σε όλες τις σχολικές μονάδες, διαπίστωση αδυναμιών του προηγούμενου καθεστώτος.

    5. Συγκρότηση ενός Ενιαίου Δημόσιου Χώρου Ανώτατης Εκπαίδευσης και Έρευνας

    Αποτιμώνται θετικά οι διεργασίες για τον Ενιαίο Χώρο. Προτείνεται αναμόρφωση της ανώτατης τεχνικής και επαγγελματικής Εκπαίδευσης, με στόχο την σύνδεση με την οικονομία και την αγορά εργασίας. Σχετικά, ο Κ. Γαβρόγλου προανήγγειλε ότι θα καλέσει το προεδρείο των προέδρων των ΤΕΙ, το προεδρείο της συνόδου των πρυτάνεων και των προέδρων των ερευνητικών κέντρων για να συζητηθούν τα προβλήματα.

    6. Αξιόπιστη παρακολούθηση της εφαρμογής των μεταρρυθμίσεων σε όλα τα επίπεδα της Εκπαίδευσης

    Στόχος είναι να υπάρχει συνέχεια στην εκπαιδευτική μεταρρύθμιση. Τίθεται ωστόσο το ερώτημα τι είδους δείκτες θα αξιοποιούνται και ποιος θα αναλάβει τη διαδικασία. Σχετικά, πάντως, ο υπουργός προανήγγειλε την αναβάθμιση των ΑΔΙΠ και ΑΔΙΠΠΔΕ.

    Τίτλοι τέλους στο ΕΣΥΠ

    Ο Κ. Γαβρόγλου, απαντώντας σε σχετική ερώτηση της “Α”, προανήγγειλε την κατάργηση του ΕΣΥΠ και την αντικατάστασή του από το Εθνικό Συμβούλιο Εκπαίδευσης και Ανάπτυξης Ανθρώπινου Δυναμικού (ΕΣΕΚΑΑΔ), που θα αναλάβει τον σχεδιασμό της εκπαιδευτικής πολιτικής και τη σύνδεση της Εκπαίδευσης με την αγορά εργασίας και την απασχόληση.

    “Το ΕΣΥΠ είχε ιδρυθεί σε χρόνια όπου υπήρχε η δυνατότητα πολλών φορέων να συμμετέχουν, κατά τη γνώμη μου όχι τόσο πολύ ουσιαστικά, αλλά νομιμοποιητικά” τόνισε ο Κ. Γαβρόγλου, θίγοντας το ζήτημα του εξορθολογισμού του, δεδομένου ότι στη σύνθεσή του αποτυπωνόταν η πλειοψηφία της εκάστοτε κυβέρνησης.

    Η τρέχουσα (αλλά ανενεργή) ηγεσία του ΕΣΥΠ είχε κατηγορήσει τον πρώην υπουργό Παιδείας Νίκο Φίλη για την «άρνησή του να συγκληθεί η ολομέλεια του συμβουλίου», αναφέροντας ότι ο πρώην υπουργός μπορούσε να ζητήσει τις παραιτήσεις τόσο του προέδρου Νίκου Θεοτοκά, όσο και των επικεφαλής των επιμέρους συμβουλίων Βασίλη Καρδάση, Δημοσθένη Σταμάτη και Δημήτρη Χασάπη. Ωστόσο, κάτι τέτοιο δεν είχε συμβεί. Στο ενδιάμεσο και η αντιπολίτευση πίεζε για την ενεργοποίησή του. Μένει να φανεί αν θα συμφωνήσει στο νέο συμβούλιο…

    «Ισότιμη επιλογή τα ΕΠΑΛ»

    “Όραμά μας είναι τα Επαγγελματικά Λύκεια να καταστούν μια ισότιμη επιλογή για τους νέους ανθρώπους και όχι μια επιλογή ανάγκης, όπως εν πολλοίς είναι σήμερα. Αυτό βέβαια δεν μπορεί να γίνει ούτε με βίαιο τρόπο ούτε με εξαναγκασμό, αλλά εφόσον – και αυτό είναι το μεγάλο στοίχημά μας- καταφέρουμε να αναβαθμιστούν τα Επαγγελματικά Λύκεια, ώστε στη συνείδηση της κοινωνίας να αποτελούν ισότιμα σχολεία με τη Γενική Εκπαίδευση” τόνισε ο αρμόδιος υφυπουργός Δημήτρης Μπαξεβανάκης, εξαγγέλλοντας τους σχεδιασμούς για την επαγγελματική Εκπαίδευση και τη διά βίου μάθηση.

    «Παράθυρο καινοτομίας»

    “Το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων για την έρευνα, από 97 εκατομμύρια που ήταν το 2014, ακολούθησε μια συστηματικά αυξητική πορεία και έφτασε στα 180 εκατομμύρια για το 2017, δηλαδή σχεδόν διπλασιάζεται” εξήγησε ο αναπληρωτής υπουργός Κώστας Φωτάκης που έχει την αρμοδιότητα σε ζητήματα έρευνας. Εστίασε στην ανάγκη να στηριχτεί το ερευνητικό δυναμικό της χώρας, που “υφίσταται ασφυκτικές πιέσεις λόγω της λιτότητας”, αλλά και στην ευρύτερη ανάγκη για “καλλιέργεια μιας νέας ποιοτικής επιστημονικής κουλτούρας που θα στηρίξει την προβολή της σύγχρονης επιστήμης στην κοινωνία”. Τέλος, προανήγγειλε την ίδρυση ενός νέου ταμείου που δεν υπήρχε μέχρι τώρα, ενός ταμείου καινοτομίας, που το λέμε πολλές φορές και «παράθυρο καινοτομίας», με πόρους προερχόμενους από το ΕΣΠΑ και τη συμμετοχή του Ευρωπαϊκού Ταμείου Επενδύσεων.

    alt

    Ο σχεδιασμός για το 2017-2018

    – Ενιαίος τύπος Ολοήμερου Δημοτικού σε 769 συνολικά μονοθέσια, διθέσια, τριθέσια σχολεία

    – Διετής υποχρεωτική προσχολική Εκπαίδευση

    – Ενίσχυση του απογευματινού προγράμματος του ολοήμερου

    – Εντατικά μαθήματα ενισχυτικής διδασκαλίας για τις επαναληπτικές εξετάσεις στα Γυμνάσια

    – Αναμόρφωση Προγραμμάτων Σπουδών και αλλαγή σχολικών εγχειριδίων

    – Εκπόνηση Προγραμμάτων Σπουδών για όσα γνωστικά αντικείμενα δεν έχουν (και για τα Εσπερινά Λύκεια, και για τις Σχολικές Μονάδες Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης)

    – Νέα Προγράμματα Σπουδών για τη Γ΄ τάξη Επαγγελματικών Λυκείων από το 2017-18

    – Ολοκλήρωση του θεσμικού πλαισίου λειτουργίας Τμημάτων Ένταξης και της Ειδικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης

    – Προτυποποίηση ενεργειών των ΣΜΕΑΕ και ΚΕΔΔΥ

    – Σταδιακή επέκταση της υποχρεωτικής Εκπαίδευσης στο Λύκειο

    – Μεταρρύθμιση του ωρολογίου προγράμματος του Λυκείου

    – Αλλαγή πρόσβασης στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση

    – Ενιαίος Χώρος Εκπαίδευσης και Έρευνας

    – Απεμπλοκή των ΕΛΚΕ των ΑΕΙ από το δημόσιο λογιστικό

    – Νομοσχέδιο για τα μεταπτυχιακά (με βάση την εκδοχή που είχε ετοιμάσει η πρώην αρμόδια Σ. Αναγνωστοπούλου, αλλά επικεντρωμένο στο κόστος των μεταπτυχιακών, όχι στα δίδακτρα)

    – Κωδικοποίηση όλης της νομοθεσίας για τα ΑΕΙ από το 1982 (σε συνεργασία με την Ιωάννα Καρύμπαλη, καθηγήτρια της Νομικής στη Θεσσαλονίκη)

    – Αυτοαξιολόγηση και ενίσχυση αυτονομίας της σχολικής μονάδας

    – Αναβάθμιση της ΑΔΙΠ και της ΑΔΙΠΠΔΕ

    – Ορθολογικότερη αξιοποίηση του εκπαιδευτικού δυναμικού (σε συνεργασία με εκπαιδευτικές ομοσπονδίες)

    – Εκτεταμένη επιμόρφωση των εκπαιδευτικών (διά ζώσης, εξ αποστάσεως, μεικτή)

    – Δημιουργία Κέντρου Υποστήριξης της Εκπαιδευτικής Κοινότητας

    – Αναμόρφωση των αρμοδιοτήτων των σχολικών συμβούλων και των υπεύθυνων των διάφορων υποστηρικτικών δομών της Εκπαίδευσης (ΕΚΦΕ, ΚΕΠΛΗΝΕΤ κ.τ.λ.)

    – Επέκταση περιγραφικής αξιολόγησης το 2018-2019, σύνταξη συνθετικών εργασιών στο Λύκειο

    – Ενίσχυση σχολικών βιβλιοθηκών

    – Ανανέωση πλαισίου λειτουργίας των Μαθητικών Κοινοτήτων

    – Ενδυνάμωση Συλλόγου Διδασκόντων

    – Ενίσχυση δομών υποδοχής για την Εκπαίδευση παιδιών προσφύγων

    – Μεταλυκειακή τάξη μαθητείας στα ΕΠΑΛ από τον Φεβρουάριο πιλοτικά (πλήρη ασφαλιστικά δικαιώματα και αμοιβή στο 75% του κατώτερου μισθού)

    – Διεύρυνση δυνατότητας επιλογής τμημάτων στα πανεπιστήμια, πέραν των συναφών με τον τομέα, από κοινή ομάδα τμημάτων για όλους τους αποφοίτους ΕΠΑΛ

    – Επαναφορά 1% επιπλέον θέσεων στην Τριτοβάθμια για τα Εσπερινά ΕΠΑΛ

    – Ειδικότητες ΙΕΚ με βάση τις ιδιαιτερότητες κάθε τοπικής κοινωνίας

    – Σύνταξη οδηγών σπουδών για όλες τις ειδικότητες ΙΕΚ και επανασχεδιασμός πρακτικής άσκησης

    – Επέκταση μεταγυμνασιακής Εκπαίδευσης στα Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας

    – Νομιμότητα στον χώρο των Κέντρων Διά Βίου Μάθησης

    – Άμεσα εξετάσεις για αποφοίτους από ιδιωτικά ΤΕΕ στα οποία έχουν επιβληθεί πειθαρχικές κυρώσεις.

    avgi.gr

    Οι αλλαγές στην Παιδεία: Εθνικό Απολυτήριο και Πανελλαδικές

    Loading...