Με ελλείψεις εκπαιδευτικών θα αρχίσει η επόμενη σχολική χρονιά τον προσεχή Σεπτέμβριο, με ελλείψεις θεωρείται βέβαιον ότι θα ολοκληρωθεί τον Ιούνιο του 2016. Την παραδοχή αυτή έκαναν στελέχη του υπουργείου Παιδείας, καθώς το τρέχον χρονικό διάστημα γίνονται συσκέψεις για τον τρόπο κάλυψης των οργανικών κενών που θα προκύψουν από τους μηδενικούς διορισμούς μονίμων και τις λίγες προσλήψεις αναπληρωτών. Η προσπάθεια ξεκινά για κάλυψη 12.000 κενών σε πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια. Ενδεικτικό του προβλήματος φέτος είναι ότι πέρυσι μόνο στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση είχαν προσληφθεί 12.200 δάσκαλοι, νηπιαγωγοί και εκπαιδευτικοί ειδικοτήτων, ενώ άλλοι περίπου 5.500 καθηγητές προσελήφθησαν σε θέσεις αναπληρωτών στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση.

Ειδικότερα, αυτήν τη στιγμή υπάρχουν 12.000 πιστώσεις διαθέσιμες από κονδύλια του ΕΣΠΑ, οι οποίες θα διατεθούν για προσλήψεις στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Οι πιστώσεις αυτές επαρκούν για να καλυφθεί μόνο το 50% των κενών, ο αριθμός των οποίων με βάση τις πρώτες εκτιμήσεις υπολογίζεται να κινηθεί μεταξύ 24.000 και 26.000.

Από τον κρατικό προϋπολογισμό δεν έχουν ακόμη κατοχυρωθεί πιστώσεις για προσλήψεις στην εκπαίδευση, αλλά στελέχη του υπουργείου Παιδείας θεωρούν δεδομένο ότι θα δοθούν, καθώς τα κονδύλια από το ΕΣΠΑ δεν μπορούν να καλύψουν τις ανάγκες ούτε καν στην πρωινή ζώνη των δημοτικών σχολείων για δασκάλους και άλλες ειδικότητες. Αλλιώς δεν θα καλυφθεί το βασικό πρόγραμμα των δημοτικών σχολείων, προκαλώντας οξύτατες αντιδράσεις όχι μόνο από εκπαιδευτικούς αλλά και από γονείς.

Οι αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου Παιδείας, ωστόσο, ευελπιστούν ότι ο αριθμός των κενών θα είναι μειωμένος σε σχέση με τις πρώτες εκτιμήσεις. Σύμφωνα με τον προγραμματισμό, τα κενά θα ζητηθούν από τις Διευθύνσεις Εκπαίδευσης στο τέλος Αυγούστου και αφού προηγηθούν οι αποσπάσεις των μόνιμων εκπαιδευτικών. Ετσι, στις αρχές Σεπτεμβρίου θα καθορισθεί από την ηγεσία του υπουργείου πόσα κενά θα καλυφθούν σε κάθε περιοχή, αφού με τις πιστώσεις που έχει θα είναι αδύνατο να καλυφθούν όλα. Η πρώτη φάση των προσλήψεων αναπληρωτών για δασκάλους και νηπιαγωγούς έγινε πέρυσι στις 8 του Σεπτέμβρη και κατόπιν συνεχίστηκαν οι προσλήψεις ακόμη και μετά τη λήξη του πρώτου τριμήνου.

Με δεδομένο ότι πιστώσεις δεν υπάρχουν για την κάλυψη όλων των κενών, παραμένει στο τραπέζι η προοπτική αύξησης του ωραρίου των εκπαιδευτικών. Την πρόταση έκανε ο υπουργός Παιδείας Αριστείδης Μπαλτάς και, εάν υλοποιηθεί, θα αποτελεί τη δεύτερη αύξηση του ωραρίου των εκπαιδευτικών μετά το 2013. Τότε ο υπουργός Παιδείας Κωνσταντίνος Αρβανιτόπουλος είχε προχωρήσει στην αύξηση του εβδομαδιαίου ωραρίου των εκπαιδευτικών κατά 2 ώρες, δηλαδή στις 23 ώρες για όσους έχουν προϋπηρεσία έως 6 χρόνια, στις 21 ώρες για εκείνους με προϋπηρεσία από 7 έως 12 χρόνια, στις 20 ώρες για εκείνους από 13 έως 20 χρόνια και στις 18 ώρες για πάνω από 20 χρόνια. pekp

Η πρόταση που έκανε ο κ. Μπαλτάς έχει προκαλέσει την αντίδραση της ΟΛΜΕ, η ηγεσία της οποίας ανήκει στη συνδικαλιστική παράταξη που πρόσκειται στο ΣΥΡΙΖΑ. «Κάθε συζήτηση διαχείρισης των οξυμμένων προβλημάτων της εκπαίδευσης από το υπουργείο εις βάρος των εργασιακών δικαιωμάτων των εκπαιδευτικών θα μας βρει απέναντι. Ειδικά η συζήτηση που άνοιξε με ευθύνη του υπουργού περί αύξησης του ωραρίου μάς αναγκάζει να επαναλάβουμε ότι: Οι εκπαιδευτικοί δώσαμε πολλά για να στηριχτεί το δημόσιο σχολείο», τόνισε η ΟΛΜΕ.

Απόστολος Λακασάς
Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ