Εντεκα «φάκελοι μαθητή» για τη διδασκαλία των Θρησκευτικών σε δημοτικό, γυμνάσιο και λύκειο έφτασαν φέτος στα σχολεία της χώρας και μαζί τους εγκύκλιος που στάλθηκε χθες από το υπουργείο Παιδείας με οδηγίες για τη διδασκαλία του μαθήματος σύμφωνα με τα νέα αναλυτικά προγράμματα.


Στην Α’ Λυκείου οι μαθητές φέτος θα διδαχθούν το μάθημα με θέμα «Θρησκεία και σύγχρονος άνθρωπος» συνολικά 50 ώρες, ενώ 50 ώρες θα είναι και η διδασκαλία του μαθήματος «Θρησκεία και κοινωνία» της Β’ τάξης. Στη Γ’ Λυκείου το μάθημα «Θρησκεία και σύγχρονος κόσμος» περιορίζεται στις 24 ώρες διδασκαλίας όλο τον χρόνο.
Οπως αναφέρεται στις οδηγίες του υπουργείου Παιδείας για τη διδασκαλία του μαθήματος στο λύκειο και με βάση το νέο πρόγραμμα σπουδών διδασκαλίας:
1. Οι «φάκελοι» που στάλθηκαν στα σχολεία δεν είναι εγχειρίδια δοκιμιακού τύπου, τα οποία προσφέρουν στους μαθητές έτοιμη τη θρησκευτική γνώση για απομνημόνευση, αλλά συλλογές διδακτικών υλικών συμβατών προς τη μεθοδολογία των νέων προγραμμάτων σπουδών.
2. Το νέο πρόγραμμα σπουδών στα Θρησκευτικά λυκείου «είναι εννοιοκεντρικό πρόγραμμα ως προς τη δόμηση και προσέγγιση των διδακτικών θεμάτων». Διδάσκονται έννοιες, όπως η πανανθρώπινη γλώσσα, που αφορούν τη θρησκευτική μάθηση και που μας δίνουν τη δυνατότητα να παρουσιάσουμε και να ερμηνεύσουμε την ανθρώπινη εμπειρία».
3. Σε κάθε διδακτικό δίωρο θα αναπτύσσεται μία επιμέρους ώρα «με βάση τις παιδαγωγικές έρευνες και γνώσεις για τη μέση εφηβεία, τη σχέση των νέων με τη θρησκεία και το επίπεδο του θρησκευτικού τους γραμματισμού».
Στη διδασκαλία και την κατανόηση των αρχών των βιβλίων στο λύκειο προτείνεται ως διδακτική μέθοδος να δοθεί φύλλο εργασίας με τους στίχους του Αλκίνοου Ιωαννίδη από το τραγούδι «Ο προσκυνητής», στο οποίο οι μαθητές θα συμπληρώσουν τα κενά σε λέξεις που θα υπάρχουν ακούγοντας το τραγούδι, ή να παρακολουθήσουν αποσπάσματα της ταινίας «Ο ναυαγός» για να αναλύσουν σχετικούς προβληματισμούς. Ακόμη προτείνεται να γίνει συζήτηση γύρω από ένα τραγούδι π.χ. της Joan Osborne, το «What if God was one of us», και οι μαθητές να γράψουν σε αυτοκόλλητα χαρτάκια υποθετικές ερωτήσεις προς τον Θεό και να αναστοχαστούν γύρω από αυτές. Τέλος προτείνεται το κείμενο «Η θρησκευτικότητα είναι φυσική ανάγκη του ανθρώπου – ανάγκη ορμέμφυτη, ενστικτώδης» του Χρήστου Γιανναρά.