Της Μάρνυς Παπαματθαίου ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ
Τέρμα η κάλπη και η συνέντευξη Το βάρος της επιλογής στις σπουδές και την προϋπηρεσία
Μετά το Πάσχα η ανακοίνωση από το υπουργείο Παιδείας, ενώ η εκπαιδευτική κοινότητα της χώρας είναι… στο πόδι
Άλλο σύστημα για διευθυντές Αντισυνταγματική κρίθηκε από το Συμβούλιο της Επικρατείας η ανάδειξη των διευθυντών σχολείων μέσω κάλπης, γι' αυτό ο Κ. Γαβρόγλου εξετάζει διαφορετικό τρόπο επιλογής.
Είκοσι χιλιάδες διευθυντές και υποδιευθυντές της Εκπαίδευσης εξελέγησαν με… κάλπη πριν από δύο χρόνια, στο κέντρο μιας πρωτοφανούς εκπαιδευτικής θύελλας, που περιείχε λίγο από όλα: καταγγελίες για πελατειοκρατία, πολιτικές αντιπαραθέσεις, μυστική ψηφοφορία και μίνι προεκλογικές περιόδους στα σχολεία. Τελικά, παρά τη νομοθετική έμπνευση του διδύμου Κουράκη Μπαλτά στην Παιδεία, το αποτέλεσμα ήταν μάλλον απογοητευτικό. Στην πλειονότητα των σχολείων εξελέγησαν οι ίδιοι διευθυντές με τους προηγούμενους, ενώ η μυστική ψήφος στα σχολεία από εκ παιδευτικούς για τους υποψήφιους διευθυντές τους κρίθηκε από το Συμβούλιο της Επικρατείας ως αντισυνταγματική.
Το υπουργείο Παιδείας, αμέσως μετά τις διακοπές του Πάσχα, θεσπίζει νέο σύστημα επιλογής των διευθυντών στα σχολεία, που επιστρέφει στα… παλιά, αλλά χωρίς το κριτήριο της συνέντευξης. Στο παρελθόν, οι διευθυντές των σχολείων επιλέγονταν από υπηρεσιακά συμβούλια με βάση κριτήρια που μοριοδοτούνταν, ανάμεσα στα οποία και η προσωπική συνέντευξη.
ΤΑ ΚΡΙΤΗΡΙΑ.
Το νέο σύστημα επιλογής όλων των διευθυντών Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης που θα αντικαταστήσει τις εκλογές θα βασιστεί πλέον εξ ολοκλήρου στη θέσπιση αντικειμενικών κριτηρίων (τίτλοι σπουδών, προϋπηρεσία κ.λπ.). Δεν θα υπάρχει σε αυτά τα κριτή ρια η προσωπική συνέντευξη του υποψηφίου, κάτι που την προηγούμενη δεκαετία είχε χρησιμοποιηθεί γενναιόδωρα, οδηγώντας τον νυν υπουργό, Κ. Γαβρόγλου, να κάνει τις προηγούμενες ήμερες στη Βουλή λόγο για διαπλοκή στις κρίσεις των στελεχών της Εκπαίδευσης. Το όλο θέμα προκάλεσε αίσθηση, αλλά δημιούργησε και ένταση στις σχέσεις του υπουργού με τις εκπαιδευτικές ομοσπονδίες. Όποιες καταγγελίες γίνονται για διαπλοκή στον χώρο της Εκπαίδευσης θα πρέπει να γίνονται βάσει στοιχείων , λέει σχετικά ο πρόεδρος της Διδασκαλικής Ομοσπονδίας Ελλάδος, θ. Κικινής.
Πάντως, η εκπαιδευτική κοινότητα της χώρας είναι… στο πόδι, καθώς τόσο το θέμα της επιλογής στελεχών όσο και το σύστημα διορισμού των αναπληρωτών εκπαιδευτικών για τα επόμενα χρόνια αποτελούν κόκκινες ζώνες για δασκάλους και καθηγητές. Πολλοί, μάλιστα, σκέφτηκαν ότι οι μόνιμοι διορισμοί εκπαιδευτικών μένουν πίσω, όταν διάβα σαν την τροπολογία που κατέθεσε το υπουργείο Παιδείας στη Βουλή τις προηγούμενες ημέρες, με την οποία ορίζεται πως οι αναπληρωτές θα προσλαμβάνονται για ακόμα δύο χρόνια με το περσινό σύστημα. Κάτι που το υπουργείο Παιδείας, βέβαια, βγήκε επίσημα να διαψεύσει. ΣΤΗ ΔΗΜΟΣΙΟΤΗΤΑ.
Το νέο σχέδιο για την επιλογή των διευθυντών σχολείων αναμένεται να ανακοινωθεί μετά το Πάσχα, οπότε επί σης θα δοθεί στη δημοσιότητα και η τελική μορφή του νομοσχεδίου για τις μεταπτυχιακές σπουδές. Σε κάθε περίπτωση, οι εκλογές στα σχολεία τελειώνουν οριστικά, καθώς το υπουργείο Παιδείας θα σεβαστεί την απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας. Οι θητείες των διευθυντών που εξελέγησαν πριν από δύο χρόνια με το σύστημα αυτό λήγουν το καλοκαίρι. Δεν έχει αποφασιστεί ακόμη, δε, πώς θα νομιμοποιηθούν οι νυν διευθυντές των σχολείων, οι οποί οι πριν από τη λήξη της θητείας τους πρέπει να υπογράψουν απολυτήρια μαθητών και έγγραφα σχετικά με τις πανελλαδικές εξετάσεις.Πάντως, ο υπουργός Παιδείας, Κ. Γαβρόγλου, αποφάσισε ήδη να ρίξει γέφυρες προς τις εκπαιδευτικές ομοσπονδίες της χώρας και να ζητήσει με επιστολή του προς τις διοικήσεις τους άμεση συνάντηση για να του καταθέσουν τις προτάσεις τους. Από την πλευρά τους, οι εκπαιδευτικές ομοσπονδίες θα επιχειρήσουν να παίξουν το χαρτί της… ειρήνης που επιδιώκει και το υπουργείο Παιδείας και να θέσουν τη δική τους ατζέντα για ένα κοινά αποδεκτό σύστημα.
Ζητά πολιτική συναίνεση για τα ΑΕΙ. Η κυβέρνηση το 2015, αναβαθμίζοντας τον ρόλο των εκπαιδευτικών ως συλλογικότητας στον χώρο του σχολείου και με στόχο να ενισχύσει τη δημοκρατική λειτουργία του σχολείου, θεσμοθέτησε την ψηφοφορία των συλλόγων ως μέρος της διαδικασίας επιλογής των διευθυντών και διευθυντριών. Όμως, η απόφαση του ΣτΕ δημιουργεί νέα δεδομένα. Το υπουργείο Παιδείας είναι υποχρεωμένο να σεβαστεί την απόφαση αυτή και να αναλάβει άμε σα νομοθετική πρωτοβουλία με την οποία θα προσαρμόσει τη σχετική νομοθεσία επιλογής στελεχών εκπαίδευσης , αναφέρεται στη σχετική επιστολή που έστειλε ο κ. Γαβρόγλου προς τις εκπαιδευτικές ομοσπονδίες της χώρας. Παρακολουθώντας τις δικές σας θέσεις, όπως αυτές έχουν καταγραφεί διαχρονικά στα κείμενα αποφάσεων των Δ.Σ. και των συνεδρίων σας, διαπιστώνουμε ότι έχετε συγκεκριμένες προτάσεις για τον τρόπο επιλογής και τον ρόλο των διευθυντών/ντριών της σχολικής μονάδας, αλλά και των υπολοίπων στελεχών της εκπαίδευσης αναφέρεται επίσης στο κείμενο. Τα παραπάνω συζητήθηκαν και σε εκδήλωση που έγινε την περασμένη εβδομάδα στη Βουλή, στην οποία ο υπουργός Παιδείας μίλησε για συκοφάντηση των δημόσιων πανεπιστημίων, που οδήγησε τελικά στο εμμονικό αίτημα για αλλαγή του Άρθρου 16. Ωστόσο, ζήτησε συναίνεση στις πολιτικές αποφάσεις του για τα σχολεία, αλλά και τα ΑΕΙ. Από την πλευρά της αξιωματικής αντιπολίτευσης, η εκπρόσωπος της Ν.Δ. σε θέμα τα Παιδείας, Νίκη Κεραμέως, αλλά και ο Γ. Μαυρωτάς από το Ποτάμι ζήτησαν να ξεκινήσει η κουβέντα για τα μη κρατικά πανεπιστήμια κάτω από συγκεκριμένες προϋποθέσεις, έλεγχο και αξιολόγηση .