Οι έχουν τη φήμη ότι συνεργάζονται πρόθυμα;

Η απάντηση είναι αρνητική, έστω κι αν ορισμένοι δηλώσουν ότι έχουν άλλη άποψη. Ένας από τους λόγους που η κουλτούρα της συνεργασίας δεν είναι ανεπτυγμένη στην Ελλάδα είναι ότι το σχολείο δεν την καλλιεργεί. Έρευνα του ΟΟΣΑ που παρουσιάζουμε δείχνει ότι τα ελληνόπουλα δεν μαθαίνουν να συνεργάζονται στο , καθώς ο τρόπος που μελετούν, δουλεύουν και αξιολογούνται οι μαθητές πάσχει, αναφέρει η Καθημερινή.

Ειδικότερα, στον τελευταίο – του 2015 – διαγωνισμό (Programme for International Student Assessment) του εξετάστηκε η δυνατότητα που έχουν οι 15χρονοι στη «συνεργατική επίλυση προβλημάτων» όπως ορίσθηκε η ενότητα, η Ελλάδα βρέθηκε στην 37η θέση μεταξύ των 50 χωρών που πήραν μέρος στην συγκεκριμένη εξέταση. Η Ελλάδα είναι προτελευταία μεταξύ των χωρών της Ε.Ε. που πήραν μέρος · πίσω από εμάς, στην 39η κατετάγη η Βουλγαρία.

«Οι σημερινοί χώροι εργασίας απαιτούν ανθρώπους που μπορούν να λύσουν προβλήματα από κοινού με άλλους. Όμως η συνεργασία μπορεί να δημιουργήσει προκλήσεις για τα μέλη μιας ομάδας. Η εργασία μπορεί να μην έχει κατανεμηθεί ισότιμα ή αποτελεσματικά και τα μέλη της ομάδας ενδεχομένως να εκτελούν εργασίες που είτε δεν τους αρέσουν είτε δεν τους ταιριάζουν. Επίσης, είναι δυνατό να προκύψουν διενέξεις που παρεμποδίζουν την ανάπτυξη δημιουργικών λύσεων. Συνεπώς, η συνεργασία συνιστά από μόνη της ικανότητα» επισημαίνει ο ΟΟΣΑ σχολιάζοντας την απόφασή του να ελέγξει τη δεξιότητα των 15χρονων στη συνεργατική επίλυση προβλημάτων.

Στην πρώτη τριάδα βρέθηκαν η Σιγκαπούρη, η Ιαπωνία και το Χονγκ Κονγκ. Στον αντίποδα, στις τρεις τελευταίες θέσεις είναι η Τυνησία, η Βραζιλία και το Μαυροβούνιο.

Η κάτω από τη βάση, μέτρια θέση της Ελλάδας αποδίδεται στις μεθόδους διδασκαλίας και αξιολόγησης που εφαρμόζονται στο Ελληνικό σχολείο. Δάσκαλοι που διδάσκουν το μάθημα καθ’ έδρας και κατόπιν «βάζουν» τεστς ή ωριαία διαγωνίσματα στους μαθητές για να τους αξιολογήσουν με έναν βαθμό στο τέλος του τετραμήνου.

Μάλιστα, σύμφωνα με πληροφορίες της «Καθημερινής», το πόρισμα της επιτροπής που μελέτησε τις επιδόσεις των Ελλήνων μαθητών επισημαίνει ότι στα σχολεία είναι αποτελεσματική η αξιολόγηση των μαθητών, η οποία βασίζεται σε ξεπερασμένη μεθοδολογία. Επίσης, οι μαθητές δεν βελτιώνονται μέσω των παρατηρήσεων των δασκάλων τους διότι η αξιολόγηση- βαθμολόγηση γίνεται μηχανιστικά και διεκπεραιωτικά.

Το πόρισμα της επιτροπής έχει παρουσιασθεί στην ηγεσία του υπουργείου Παιδείας, ωστόσο ο υπουργός Κώστας Γαβρόγλου ακόμη να παρουσιάσει –και να υπογράψει πολιτικά– τις αιτίες για την αποτυχία των Ελλήνων μαθητών στον PISA του 2015. Ο λόγος της απροθυμίας του φέρεται να είναι ότι το σχετικό πόρισμα αποδίδει σημαντικό μερίδιο ευθύνης στους εκπαιδευτικούς.

Το υπουργείο έχει εισάγει στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα (και δη στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση) την ερευνητική εργασία, που απαιτεί συνεργασία των μαθητών, ωστόσο στην πράξη μένουν πολλά βήματα να γίνουν.