Τα ρομπότ μπήκαν στις τάξεις!

ΠΑΙΔΕΙΑ 🕔05/12/2016 - 12:14 | Author: Newsroom

Η εκπαιδευτική ρομποτική συνδυάζει διαφορετικά επιστημονικά πεδία διδάσκοντας πάνω απ’ όλα τη συνεργασία

Μια γιορτή για… ρομποτάκια ετοιμάζεται το επόμενο Σαββατοκύριακο στη Θεσσαλονίκη· το Σάββατο θα διαγωνιστούν στο τεχνολογικό μουσείο ΝΟΗΣΙΣ και την Κυριακή θα ποζάρουν στην Αίθουσα Τέχνης του Δήμου Νεάπολης – Συκεών για όσους θέλουν να τα γνωρίσουν από κοντά. Οι δημιουργοί τους, μικροί και μεγαλύτεροι μαθητές, ήδη ετοιμάζουν τα εργαλεία και τις ιδέες τους. Το 3ο Πανελλαδικό Μαθητικό Φεστιβάλ Ρομποτικής πλησιάζει!

“Σας μοιάζει περίπλοκο; Κι όμως δεν φαντάζεστε τι μπορούν να κάνουν με τους επεξεργαστές, τα λάπτοπ και τα εργαλεία τους τα παιδιά” τονίζει ο Β. Δαγδιλέλης, καθηγητής του Πανεπιστημίου Μακεδονίας και μέλος της Επιστημονικής Επιτροπής του Φεστιβάλ. “Βάζουν μέχρι και τα ίδια τα ρομπότ που φτιάχνουν μόνα τους να παίζουν παιχνίδια” συνεχίζει, επισημαίνοντας πως σήμερα εκατοντάδες μαθητές ασχολούνται με τη ρομποτική. “Κι αν δείτε πώς ρουφάνε τη γνώση σαν σφουγγάρια… Χωρίς όλο το εξεταστικό σύστημα της τυπικής εκπαίδευσης” σημειώνει.

Εκπαιδευτική ρομποτική

Η εκπαιδευτική ρομποτική βρίσκεται ψηλά στη μεταρρυθμιστική ατζέντα, ώστε να… ξεφύγει η χώρα μας από προτελευταία θέση μεταξύ των κρατών – μελών ως προς τη χρήση και αξιοποίηση των συστημάτων πληροφορικής. “Συνδυάζει τα θετικά στοιχεία πολλών κλάδων, συν το ότι μαθαίνει στα παιδιά την αξία της ομαδικής εργασίας, και μάλιστα μέσα στο δημόσιο σχολείο” λέει ο Β. Δαγδιλέλης.

Η διεπιστημονική προσέγγιση μεταξύ των Φυσικών Επιστημών, της Τεχνολογίας, της Πληροφορικής και των Μαθηματικών (STEM, Science, Technology, Engineering, Mathematics) είναι η νέα τάση τον ευρωπαϊκό εκπαιδευτικό σχεδιασμό και οι ρομποτικές ανησυχίες των μαθητών -από κοινού με την αφοσίωση δεκάδων πρόθυμων εκπαιδευτικών- κινούνται ακριβώς σε αυτή την κατεύθυνση.

“Υπολογίζουμε ότι περίπου 1.000 σχολεία πανελλαδικά υλοποιούν δράσεις STEM είτε εντός είτε εκτός του ωραρίου διδασκαλίας” τονίζει ο αρμόδιος σύμβουλος του υπουργού Παιδείας Θ. Καρούνος. Όπως εξηγεί, σήμερα καταγράφεται η ψηφιακή υποδομή των σχολείων και καλούνται να περιγράψουν τον τρόπο με τον οποίο θα αξιοποιήσουν το νέο τεχνολογικό υλικό. Στην επόμενη φάση σχεδιάζεται η προμήθεια εργαστηρίων Πληροφορικής και εργαστηρίων Ανοιχτών Τεχνολογιών και Καινοτομίας σε όλα τα σχολεία της Ελλάδας μέσω Περιφερειακών Επιχειρησιακών Προγραμμάτων.

Τα εργαστήρια Ανοιχτών Τεχνολογιών και Καινοτομίας

“Πρόκειται για διαφορετικά σχολικά εργαστήρια, αποτελούμενα από δίκτυο υπολογιστών, σετ ρομποτικής, τρισδιάστατους εκτυπωτές και σαρωτές, διαδραστικούς βιντεοπροβολείς, πολυμηχανήματα. Λειτουργούν αποκλειστικά με ανοιχτό υλικό (open hardware) και λογισμικό (open software). Το γεγονός αυτό εντάσσει αυτόματα εκπαιδευτικούς και μαθητές σε μια ευρύτερη κοινότητα ανθρώπων, των οποίων κύριο μέλημα είναι η ελεύθερη πρόσβαση στη γνώση, η διάχυση κάθε νέας γνώσης και κάθε καλής πρακτικής” συνεχίζει ο Θ. Καρούνος, εστιάζοντας στη σημασία “της ανάδειξης καλών πρακτικών και της διάχυσής τους μέσα και από διαγωνισμούς, φεστιβάλ καινοτομίας και δημιουργικότητας”.

Αυτόν ακριβώς τον ρόλο εκπληρώνει το Μαθητικό Φεστιβάλ Ρομποτικής με σύνθημα την «αυτενέργεια». “Δεν χρειάζονται προπονητές για να προετοιμάσουν το θέμα του αγωνιστικού μέρους. Το θέμα είναι εφικτό να λυθεί αποκλειστικά από τους μαθητές μέσα σε λίγες ώρες! Απαραίτητη προϋπόθεση είναι μόνο η καλή συνεργασία μεταξύ των μελών της ομάδας σας και… η αγάπη σας για τη ρομποτική!” αναφέρεται στην ιστοσελίδα www.mfr.peiramak.gr, από όπου οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να δουν τα μαθητικά επιτεύγματα προηγούμενων ετών.

Hackerspace στο σχολείο

Πού γεννάται όμως το ενδιαφέρον για τα ρομποτάκια; Στις σχολικές αίθουσες τις περισσότερες φορές, εκεί όπου οι εκπαιδευτικοί εμπνέουν τους μαθητές να ξεφύγουν από τους τέσσερις τείχους του μαθήματος και να μπουν σε ένα… hackerspace. Τι είναι το hackerspace; Ένας χώρος όπου διαχέεται η γνώση, δίνοντας βήμα στις συλλογικές προσπάθειες· συνήθως το σχολικό εργαστήριο.

Πριν από πέντε χρόνια ένας τέτοιος χώρος ξεκίνησε από το 4ο Λύκειο Βύρωνα, όπου μαθητές με έντονο ενδιαφέρον γύρω από την πληροφορική και τον προγραμματισμό, την ηλεκτρονική, τους αυτοματισμούς και τη ρομποτική άρχισαν να συνεργάζονται από κοινού σε ώρες εκτός μαθήματος. Το σχολείο τους συγχωνεύτηκε σε 5ο Λύκειο Βύρωνα. Όμως το hackerspace συνεχίζει βασισμένο στην εθελοντική εργασία των μελών του. Ονομάζεται V-Space, όπου το V υποδηλώνει τον αριθμό του σχολείου (5) και το αρχικό γράμμα του Βύρωνα στα αγγλικά.

“Μέχρι και παλιοί μαθητές, που σήμερα είναι φοιτητές, έρχονται και βοηθούν. Τις συναντήσεις μας, κάθε Κυριακή απόγευμα στο Εργαστήριο Ανοικτών Τεχνολογιών που πλέον έχουμε, οι μαθητές τις αποζητούν” τονίζουν εκπαιδευτικοί του σχολείου. Κι όπως εξηγούν, καλούν και μαθητές της Γ’ Γυμνασίου για να… προετοιμάζονται για τις μεγαλύτερες τάξεις.

Κλειδί η ανοικτότητα

Σε αυτά τα εργαστήρια οι μαθητές έχουν πρόσβαση στις πλακέτες ενός υπολογιστή, τις προγραμματίζουν και τις αλλάζουν. Σε αντίθεση με έναν σταθερό ή φορητό Η/Υ μια πλακέτα (η καρδιά ουσιαστικά του Η/Υ) μπορεί να μεταμορφωθεί σε διάφορα μικρά και μεγάλα ρομπότ. Το κόστος της, εξάλλου, είναι εξαιρετικά χαμηλό, δίνοντας την ευκαιρία για πολλά πειράματα.

Οι μαθητές του Βύρωνα προετοιμάζουν τώρα το ρομποτάκι τους και για τον σχολικό διαγωνισμό του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Διαστήματος (ESA), μια απομίμηση δορυφόρου! Όλα αυτά, χωρίς υποχρεωτικά τεστ και ασκήσεις για το σπίτι. “Το κλειδί είναι η ανοικτότητα του εργαστηρίου. Τόσο στο λογισμικό όσο και στον τρόπο της συνεργασίας” λένε οι καθηγητές τους.

Αλλαγές και σχέδια

* Μάθημα Τεχνολογιών Πληροφορικής και Επικοινωνίας σε όλα τα τετραθέσια και άνω Δημοτικά.

* Δραστηριότητες μέσω Η/Υ σε κατά τόπους Νηπιαγωγεία.

* Εργαστήριο Πληροφορικής και Τεχνολογίας σε όλα τα Γυμνάσια και Λύκεια, αλλά και τα ΕΠΑΛ (ανάλογα με τις ανάγκες των αντίστοιχων γνωστικών αντικειμένων).

* Εξοπλισμός 950 Δημοτικών με τροχήλατο εργαστήριο πληροφορικής και 825 μονοθέσιων ως τριθέσιων σχολείων με λάπτοπ (2012-2014).

* Εξοπλισμός αιθουσών Β’ τάξεων σε 1.200 Γυμνάσια με Διαδραστικά Συστήματα Διδασκαλίας (2012).

* Πιλοτικό πρόγραμμα αναβάθμισης του ψηφιακού εξοπλισμού σε 121 σχολεία (2016).

* Κατά τόπους σχολεία χρησιμοποιούν διάφορες ψηφιακές τεχνολογίες (σετ ρομποτικής, 3D εκτυπωτές και σαρωτές, ψηφιακές κάμερες, προβολικά μηχανήματα, κάμερες εγγράφων, tablets).

* Σχεδιασμός αλλαγών στα Προγράμματα Σπουδών σε συνεργασία με το ΙΕΠ για την ένταξη των Ανοιχτών Τεχνολογιών και της Καινοτομίας σε όλα τα μαθήματα.

* Προσαρμογή των Π.Σ. Πληροφορικής σε ενιαίο μάθημα σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης (τηλεκπαίδευση και μάθηση από απόσταση, ανοικτά εκπαιδευτικά περιβάλλοντα).

* Ένταξη εκπαιδευτικής ρομποτικής σε όλες τις βαθμίδες.

* Δημιουργία κεντρικής Υπηρεσίας Συσσώρευσης Ψηφιακού Εκπαιδευτικού Περιεχομένου για την αναζήτηση ανοιχτού ψηφιακού περιεχομένου για τη σχολική εκπαίδευση από ένα κεντρικό σημείο.

* Δημιουργία μόνιμου μηχανισμού επιμόρφωσης από απόσταση (θα εμπλέκονται πανεπιστήμια, στελέχη της εκπαίδευσης).

* Δημιουργία διοικητικών δομών υποστήριξης.

avgi.gr

Loading...