Η μετάβαση από το νηπιαγωγείο στο δημοτικό δεν είναι για όλα τα παιδιά εύκολη και σε πολλές περιπτώσεις οι γονείς πρέπει να κάνουν υπερπροσπάθεια προκειμένου να πείσουν το παιδί ότι όλα θα πάνε καλά και ότι δεν πρέπει να φοβάται. Οι ειδικοί μάλιστα, μιλώντας για τησχολική άρνηση, επισημαίνουν ότι είναι ένα σοβαρό πρόβλημα το οποίο απαιτεί ιδιαίτερη προσπάθεια προκειμένου ν΄ αντιμετωπισθεί αποτελεσματικά, καθώς η φοβία αυτή, πάρα πολλές φορές, συνοδεύεται και από ψυχοσωματικά προβλήματα, εμετούς, ναυτίες, διάρροιες, πόνους στο στήθος, έντονο θυμό και κλάματα.

Για τους λόγους αυτούς οι γονείς πρέπει να δείχνουν κατανόηση στα παιδιά, να μην κρατούν αυστηρή στάση και εάν χρειαστεί να ζητήσουν τη γνώμη ενός ειδικού, με στόχο να βοηθήσει το παιδί να επιστρέψει όσο το δυνατόν συντομότερα στο σχολείο.

«Σε αυτές τις περιπτώσεις πρέπει να πείσουν το παιδί να πηγαίνει καθημερινά στο σχολείο και να μην κάνει απουσίες διότι μετά θα δυσκολευτεί πολύ να επιστρέψει στο σχολικό περιβάλλον», τονίζει στο «Εθνος» ο κ. Φώτης Παπαναστασίου, ειδικός παιδαγωγός στη σχολική ψυχολογία, ο οποίος δίνει δέκα συμβουλές στους γονείς προκειμένου να στηρίξουν τα «πρωτάκια» στην επαφή τους με το δημοτικό σχολείο, ώστε τα παιδιά να προσαρμοστούν εύκολα και η σχολική χρονιά να κυλίσει ομαλά και οι μικροί μαθητές ν΄ αγαπήσουν το σχολείο:

Ο δεκάλογος για τους γονείς:
1 Ενα πρώτο βήμα είναι να «συστήσουν» λίγο νωρίτερα οι γονείς στο παιδί το σχολείο του. Μερικές επισκέψεις στο σχολείο πριν από την έναρξη των μαθημάτων θα βοηθήσει πολύ το παιδί να προσαρμοστεί στο νέο περιβάλλον.

2 Να βρουν βιβλία, ιστορίες, παραμύθια με θέμα το «μεγάλο σχολείο» και να κουβεντιάζουν λίγο με τα παιδιά για τη νέα κατάσταση που θα αντιμετωπίσουν.

3 Να φέρουν το παιδί τους σε επαφή με άλλα παιδιά της ηλικίας του από τη γειτονιά ή το νηπιαγωγείο ώστε την πρώτη μέρα στο σχολείο να βλέπει γύρω του γνωστά και φιλικά πρόσωπα.

4 Να εξηγήσουν στο παιδί ότι κάποια πράγματα θα αλλάξουν στους κανόνες του νέου σχολείου και πως θα είναι μέσα στη σχολική τάξη συγκριτικά με το νηπιαγωγείο.

5 Να αποφεύγουν εκφράσεις που δημιουργούν φόβο και ανησυχία, όπως: «Τέρμα τα αστεία, τώρα αρχίζουν τα σοβαρά». «Να δούμε τώρα θα τα καταφέρεις;» κ.ά.

6 Τα ψώνια για τα σχολικά είναι καλή και διασκεδαστική διαδικασία ένταξης στη σχολική ζωή. Αφήστε τα παιδιά να διαλέξουν μόνα τους τα τετράδια, τις τσάντες και τα μολύβια τους.

7 Να βάλουν σε πρόγραμμα τα παιδιά πριν ανοίξουν τα σχολεία. Να σηκώνονται νωρίς και να κοιμούνται νωρίς. Να γίνει και μια μικρή μαθησιακή προετοιμασία με χρώματα και αριθμούς ώστε τα παιδιά να εξοικειωθούν με τη διαδικασία μάθησης.

8 Την πρώτη μέρα να μην αργήσουν καθόλου στο σχολείο. Να πάνε νωρίς, να μιλήσουν με τη δασκάλα και να συστήσουν το παιδί ώστε να μη νιώσει ότι το αφήνουν με μια άγνωστη γυναίκα και να μη φύγουν απο το σχολείο χωρίς να το καταλάβει το παιδί.

9 Την ώρα της παραλαβής οι γονείς πρέπει να είναι νωρίτερα στο σχολείο ώστε το παιδί μόλις βγει από την αίθουσα να δει αμέσως τον μπαμπά ή τη μαμά του και να νιώσει ασφάλεια.

10 Στο σπίτι πρέπει ειδικά την πρώτη μέρα να υπάρχει ευχάριστο κλίμα και ένα φαγητό ή και γλυκό που να αρέσει στο παιδί. Οι ερωτήσεις που θα του κάνουν οι γονείς για το σχολείο πρέπει να είναι συγκεκριμένες και όχι αόριστες.

ΝΙΚΟΛΙΤΣΑ ΤΡΙΓΚΑ