Τη σημασία της ενημέρωσης των μαθητών για τους στόχους και τη φυσιογνωμία της Ευρωπαϊκής Ένωσης αλλά και την ενεργοποίησή τους, ώστε να συμμετέχουν στις διαδικασίες της, ανέδειξε η επιμορφωτική ημερίδα των καθηγητών των σχολείων-πρέσβεων του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, που πραγματοποιήθηκε την Παρασκευή, στο Σεράφειο, του δήμου Αθηναίων.

Μάλιστα, τις εργασίες της ημερίδας άνοιξε με βιντεοσκοπημένο μήνυμα από τις Βρυξέλλες, ο Δημήτρης Παπαδημούλης, αντιπρόεδρος του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, ο οποίος εξέφρασε τη στήριξη και την ικανοποίησή του για την επιτυχή υλοποίηση του προγράμματος στην Ελλάδα, σε περισσότερα από 40 σχολεία της επικράτειας.

Χαιρετισμό απηύθυνε και ο ευρωβουλευτής, Μιλτιάδης Κύρκος, ο οποίος τόνισε ότι είναι ελπιδοφόρο, τα σχολεία και οι καθηγητές να ασχολούνται με την Ένωση και υπογράμμισε τη σημασία, να συμμετέχουν οι πολίτες – και μέσω του ευρωκοινοβουλίου και των δράσεών του – στα κοινά, ώστε να διαμορφώσουν μία Ευρώπη “όπως θα έπρεπε να είναι”.

Κατά τη διάρκεια της ημερίδας, οι καθηγητές είχαν την ευκαιρία να ενημερωθούν για τις αρχές, τη λειτουργία και τους θεσμούς της Ένωσης, τη διάρθρωση, το ρόλο και τις νομοθετικές αρμοδιότητες του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, αλλά και τις νομοθετικές διαδικασίες της Ένωσης, γενικότερα. Παράλληλα, αντάλλαξαν ιδέες και πρακτικές για την υλοποίηση του προγράμματος “Σχολεία-πρέσβεις του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου”.

“Να μην αποδειχθούμε άφρονες κληρονόμοι της Ειρήνης”

Τη σημασία να ενεργοποιηθούν οι νέοι και να συνειδητοποιήσουν τι σημαίνει “αντιπροσωπευτική δημοκρατία” και πώς λειτουργεί μέσα στο νέο πλαίσιο, των ψηφιακών μέσων, υπογράμμισε η Φωτεινή Ασδεράκη, έδρα Jean Monnet και επίκουρη καθηγήτρια του τμήματος Διεθνών και Ευρωπαϊκών Σπουδών του Πανεπιστημίου Πειραιώς.

“Στόχος μας πρέπει να είναι να συζητήσουμε με τους νέους πολίτες πώς δεν θα αποδειχθούν άφρονες κληρονόμοι της ειρήνης”, τόνισε και συνέχισε: “Βλέπουμε στις ευρωεκλογές πολύ μικρή συμμετοχή πολιτών, που φθίνει στις περισσότερες χώρες, και κάτω από το 20%, με τα ποσοστά των νέων στη συμμετοχή να είναι επισης χαμηλά. Αυτό σημαίνει ότι όλο αυτό το οικοδόμημα είναι ξένο προς αυτούς. Δεν το γνωρίζουν; Το θεωρούν δεδομένο; Είμαστε οι άφρονες κληρονόμοι της Ειρήνης και θεωρούμε ότι θα είναι επ’ άπειρον έτσι; Μπορεί και όλα αυτά μαζι. Το brexit, πάντως, ήταν ένα ισχυρό ταρακούνημα. Γιατί αφ’ ενός αποδεικνύει καθημερινά πού οδηγεί η δημαγωγία και αφ’ ετέρου, οι νέοι της Βρετανίας πήραν μια διαφορετική θέση έναντι σε αυτό, παρ’ όλα αυτά, ακριβώς επειδή δεν προσήλθαν στο βαθμό που θα έπρεπε, δεν μπόρεσαν να το ανατρέψουν”.

Μέσα από τη συζήτηση, σύμφωνα με την κ. Ασδεράκη, θα μπορέσει να γινει κατανοητό και το εγχείρημα της Ένωσης. “Η δημοκρατία ειναι περίπλοκη και είναι ακομα πιο περίπλοκη έτσι όπως προσπαθούμε να συνταιριάξουμε το εθνικό με το ευρωπαϊκό. ‘Αρα, πρέπει να συνδέσουμε το ευρωπαϊκό επίπεδο με το επίπεδο των πολιτών. Οι πολίτες δηλαδή, πρέπει να συμμετέχουν σε όλο αυτό. Αν το αισθανθούν ξένο προς αυτούς – ότι αυτά αποφασίζονται από κάποιες ελίτ έτσι και αλλιώς, από κάποια συμφέροντα έτσι κι αλλιώς – τότε αυτό το εγχείρημα θα καταρρεύσει”, τονίζει και συμπληρώνει: “Δεν θα είχα αντίρρηση να καταρρεύσει, αν δεν είχε τόσο θετικά αποτελέσματα στην ήπειρο. Την έχει σταθεροποιήσει, ξέρουμε την πολύπαθη ιστορία της με τους εθνικισμούς, με τους πολέμους, και φοβάμαι οτι στην περίπτωση της διάλυσης της Ένωσης, θα επιστρέψουμε στα βήματα του παρελθόντος και αυτό δεν θα ειναι καλό για τους νέους”.

“Αυτό το εγχείρημα, με τις όποιες αδυναμίες που έχει, πρέπει να το υιοθετήσουν, να το κάνουν ιδιοκτησία τους οι νέοι. Εάν αποτύχουμε σε αυτό, αυτό θα σταματήσει, θα τελειώσει”, κατέληξε.

“Ένα πρόγραμμα που δίνει αισιόδοξα μηνύματα για το μέλλον της Ευρώπης”

Μεταξύ των ομιλητών, ήταν και ο Χάρης Κούντουρος, υπεύθυνος δημοσίων σχέσεων του γραφείου του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου στην Ελλάδα, ο οποίος, μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, δεν έκρυψε τον ενθουσιασμό του για τη συμμετοχή των ελληνικών σχολείων στο πρόγραμμα του ΕΚ.

“Το πρόγραμμα υλοποιείται και με μεράκι και με ενθουσιασμό και με ζήλο, διότι φαίνεται ότι υπάρχει πολλή δίψα για περαιτέρω γνώση ή για κάποια βασική γνώση όσον αφορά τα ευρωπαϊκά θέματα”, είπε.

“Σε κάποιες περιπτώσεις έχουμε ακούσει ότι πριν από τη δράση, οι μαθητές είχαν μια τελείως διαφορετική άποψη και μετά την υλοποίηση, αφού συναναστράφηκαν και με άλλα παιδια, αλλάξανε τις ιδέες τους”, πρόσθεσε ο κ. Κούντουρος και συμπλήρωσε: “Βλέπουν πια την Ένωση διαφορετικά. Αντιμετωπίζουν διάφορα θέματα, όπως αυτό της μετανάστευσης, διαφορετικά και αυτό είναι πολύ θετικό. Μας δίνει αισιόδοξο μήνυμα για το μέλλον”.

Εξάλλου, μέσα στα σχολικά χρόνια, ένας μαθητής θα ασχοληθεί λίγες ώρες με τα θέματα που αφορούν την Ευρώπη. “Ειναι δώδεκα ώρες συνολικά, μέσα σε δώδεκα χρόνια”, εξήγησε ο κ. Κούντουρος. “Προφανώς δεν είναι αρκετό. Οποιοδήποτε θέμα αναπτύσσεται τόσο, είναι λίγο. Και είναι κρίμα , διότι αύριο οι σημερινοί μαθητές θα είναι οι αυριανοί πολίτες και από αυτούς περιμένουμε να έχουν και άποψη και θέση και γενικά, αλλά και την ώρα που πάνε να ψηφίσουν”.

Αξίζει να σημειωθεί, ότι το πρόγραμμα “Σχολεία-πρέσβεις του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου”, “τρέχει” σε όλες τις χώρες της Ένωσης με πρωτοβουλία του Ευρωπαϊκού Κοινοβούλιου και αποσκοπεί στην προώθηση της γνώσης των μαθητών κυρίως, για θέματα που αφορούν τον ευρωπαϊκό, δημοκρατικό κοινοβουλευτισμό και γενικότερα για τα βασικά θέματα που αφορούν στη δομή, λειτουργία και πολιτικές της ΕΕ και ειδικότερα του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου. Συνεργάτες στην υλοποίηση είναι το υπουργείο Παιδείας και το ελληνικό Κοινοβούλιο.

Μάλιστα, πέρυσι 44 ελληνικά σχολεία βραβεύτηκαν για δράσεις που έκαναν την περασμένη χρονιά και φέτος, έχει σημειωθεί αύξηση των συμμετεχόντων σχολείων, όπως ανέφερε ο επικεφαλής του γραφείου του ΕΚ στην Ελλάδα, Λεωνίδας Αντωνακόπουλος.