«Περί κωλοτούμπας, παροχολογίας και αβεβαιότητας » – Απάντηση στην ανακοίνωση της επιτροπής παιδείας του ΣΥΡΙΖΑ

Αγαπητοί Κύριοι

Χαίρομαι που έστω και καθυστερημένα απαντάτε στο κείμενό μου που είχε αναρτηθεί στο διαδίκτυο από τις 21 Νοεμβρίου 2014!

Θα ασχοληθώ, όπως και την προηγούμενη φορά, με την ουσία αλλά και την ανησυχία που απορρέει από το κείμενο σας.

Ενιαίο Λύκειο

Να διευκρινίσουμε ότι η θέση για το Ενιαίο Λύκειο, είναι θέση της αριστερής πλειοψηφίας της ΟΛΜΕ και όχι θέση της ΔΑΚΕ. Που ακόμα και στην πλειοψηφία αυτή ενώ υπάρχει ο κοινός τίτλος «Ενιαίο Λύκειο» όλες οι αριστερές παρατάξεις που το ψήφισαν μιλούν εντελώς διαφορετικά για αυτό και το παρουσιάζουν με τις δικές τους θέσεις. Δείγμα της πολυγλωσσίας σε αυτό το θέμα είναι ότι κάτω από τον τίτλο αυτό «Ενιαίο Λύκειο» δεν διευκρινίζεται ΠΟΤΕ το πλαίσιο λειτουργίας αυτού του Λυκείου! Ιδίως το ΠΑΜΕ έχει μια εντελώς άλλη διαφορετική προσέγγιση στο θέμα της εκπαίδευσης και ιδιαίτερα της Λυκειακής.

Από την άλλη, θέση της ΔΑΚΕ είναι η παράλληλη λειτουργία 2 τύπων Λυκείου, Γενικού και Επαγγελματικού, με ταυτόχρονη ενίσχυση του ρόλου της τεχνικής εκπαίδευσης.

Σε όλα τα εκπαιδευτικά συστήματα παγκοσμίως υπάρχουν 2 πυλώνες στην εκπαίδευση, η γενική και η τεχνική κατεύθυνση. Παρατηρείται δε το φαινόμενο ότι ενώ παγκοσμίως τα ποσοστά των μαθητών στις 2 αυτές κατευθύνσεις είναι 70% (στην Τεχνική εκπαίδευση) και 30% (στην Γενική παιδεία) στην χώρα μας το ποσοστό αυτό να είναι αντίστροφο, δημιουργώντας παρενέργειες και δυσλειτουργίες!

Είμαστε λοιπόν και θα είμαστε ως παράταξη υπέρ της ενίσχυσης του ρόλου της Τεχνικής εκπαίδευσης με παροχή τίτλων σπουδών ίδιων σε όλους τους τύπους Λυκείου, όπως και την απόκτηση προσόντων και πτυχίων που να οδηγούν άμεσα στην αγορά εργασίας αλλά και στην απρόσκοπτη συνέχιση των σπουδών σε τριτοβάθμιο επίπεδο.

Να διευκρινίσουμε επίσης ότι είναι δικαίωμά μας σαν παράταξη να έχουμε τις δικές μας θέσεις όσο και αν δεν αρέσει σε κάποιους.

Ας διευκρινίσουν καλύτερα όλοι αυτοί που μιλούν για Ενιαίο Λύκειο τι εννοούν για να το γνωρίζουν και οι μαθητές, οι συνάδελφοι και οι γονείς. Ακόμα και η παράταξη του ΣΥΡΙΖΑ (ΣΥΝΕΚ) γενικόλογα μιλάει και δεν ξεκαθαρίζει την θέση της, πράγμα που βλέπουμε και στην ανακοίνωση της επιτροπής παιδείας του ΣΥΡΙΖΑ!

  1. Απολύσεις

Αγαπητοί Κύριοι, στο κείμενο μου δεν μιλούσα για «Άμεσες απολύσεις», αλλά μετά την απάντησή σας πολύ φοβούμαι ότι θα πρέπει να προστεθεί. Στα επαγγελματικά Λύκεια υπάρχουν περίπου 150 ειδικότητες! Το γνωρίζετε;

Όταν θα πάμε σε σχολεία ενιαία: «με άλλες πλευρές του προγράμματός τους», (όπως γράφετε) που θα χωρέσουν όλες αυτές οι εκατοντάδες ειδικότητες σε ένα ενιαίο ωρολόγιο πρόγραμμα; Μήπως στα πλαίσια της λειτουργία των σχολείων: «ως κέντρα δημιουργικής απασχόλησης, πολιτισμού και άθλησης όχι μόνο για τους μαθητές αλλά και για τη γειτονιά», σκέφτεστε να βάλετε τους εκπαιδευτικούς όλων αυτών των ειδικοτήτων να κάνουν μαθήματα το απόγευμα και το βράδυ σε μαθητές, ενήλικες και εργαζόμενους για ένα σχολείο του δήμου και της γειτονιάς όπως λέτε;

Γιατί, αγαπητοί κύριοι όποιο ξεχείλωμα και να γίνει στο ωρολόγιο πρόγραμμα δεν μπορούν να χωρέσουν όλες αυτές οι ειδικότητες και οι χιλιάδες συνάδελφοι, εκτός και αν δουλεύουν πρωί και απόγευμα, ή απολυθούν ή γίνουν δημοτικοί υπάλληλοι για τα ανοικτά στην κοινωνία σχολεία των δήμων!

  1. Άλλοι τύποι Λυκείων

Τι ακριβώς εννοείτε Κύριοι όταν λέτε: «η λειτουργία του Ενιαίου Λυκείου μπορεί κάλλιστα να συμβαδίζει με την ιδιαίτερη έμφαση που δίνουν τα μουσικά, καλλιτεχνικά κ.λπ. σχολεία σε πλευρές του προγράμματός τους»; Γνωρίζετε ότι σε όλους αυτούς τους τύπους των σχολείων υπάρχουν εκατοντάδες ειδικότητες συναδέλφων; Τι θα γίνουν όλοι αυτοί οι συνάδελφοι;

Να σας διευκρινίσω Κύριοι ότι τα Μουσικά, Καλλιτεχνικά, Αθλητικά Λύκεια είναι σχολεία γενικής εκπαίδευσης αλλά με ταυτόχρονη ειδική εκπαίδευση χιλιάδων ωρών διδασκαλίας σε μουσικά όργανα, αθλητικές δραστηριότητες ετησίως. Όταν θα πάμε σε έναν τύπο Λυκείου δεν μπορούν να χωρέσουν όλες αυτές οι ειδικότητες και οι εκπαιδευτικοί, άρα η κατάργησή τους θα οδηγήσει ή σε απολύσεις ή σε αλλαγή του εργασιακού τους πλαισίου και ωραρίου!

Αυτό το τελευταίο έρχεται να επιβεβαιωθεί από την πρόταση τους προγράμματός σας: «να ελαφρυνθεί η ελληνική οικογένεια από ιδιωτικές δαπάνες για μουσικές, αθλητικές κ.λπ. δραστηριότητες», καθώς θα κληθούν όλοι αυτοί που περισσεύουν στο ωρολόγιο πρόγραμμα να διδάσκουν πρωί και απόγευμα για τα ανοικτά στην κοινωνία σχολεία! Δεν θα διαφωνήσουμε στην ελάφρυνση της οικογένειας, αντίθετα αυτός θα πρέπει να είναι και ο στόχος του δημόσιου σχολείου, αλλά αγαπητοί κύριοι πρέπει να παραδεχτείτε ότι δεν χωρούν όλα αυτά στο ωρολόγιο πρόγραμμα γι’ αυτό θα πρέπει και να μιλήσετε καθαρά στους μαθητές, τους συναδέλφους και την κοινωνία, πότε και με ποιο καθεστώς θα απασχολούνται όλοι αυτοί οι συνάδελφοι για να μην υπάρχουν κρυφές σκέψεις και μελανά σημεία!

Και όλα αυτά αγαπητοί Κύριοι τα φωνάζουμε για να καταλάβουν όλοι οι συνάδελφοι ότι δεν μιλάτε για δημόσια σχολεία παροχής μάθησης και παιδείας, όπως είναι σήμερα το ελληνικό δημόσιο σχολείο και οι εκπαιδευτικοί που εργάζονται σε αυτό, αλλά για «κέντρα δημιουργικής απασχόλησης, πολιτισμού και άθλησης όχι μόνο για τους μαθητές αλλά και για τη γειτονιά» που ίδιοι οι εκπαιδευτικοί θα αντιμετωπίζονται ως δημοτικοί υπάλληλοι παροχής υπηρεσιών όλες τις ώρες της ημέρας για τους πολίτες και όχι μόνο!

  1. Παροχολογία

Μιλάτε για:

– Διορισμούς: Εκπαιδευτικών μουσικών, αθλητικών ειδικοτήτων,/ Εκπαιδευτικών τεχνικών ειδικοτήτων/ Μόνιμων εκπαιδευτικών ή με αναπληρωτές πλήρους ωραρίου

– Επαναλειτουργία της ενισχυτικής διδασκαλίας και της πρόσθετης διδακτικής στήριξης

– Εφαρμογή προγραμμάτων παράλληλης στήριξης των παιδιών με μαθησιακές και άλλες δυσκολίες

– Οργάνωση σχολικών συσσιτίων, παροχή γεύματος στα ολοήμερα δημοτικά, δωρεάν προληπτικός υγειονομικός έλεγχος των παιδιών που δεν έχουν υγειονομική περίθαλψη και, φυσικά, ενίσχυση όλων των δομών που σήμερα λειτουργούν υποστηρικτικά ως δομές αλληλεγγύης.

Αγαπητοί Κύριοι υπόσχεστε τα ΠΑΝΤΑ γνωρίζοντας την κατάσταση της χώρας!

Ή είστε επικίνδυνοι ή κάτι άλλο, γιατί το μόνο σίγουρο είναι ότι «λεφτά δεν υπάρχουν»!

  1. Τι άλλο υπόσχεστε

Σωστά τονίζετε ότι αν ποτέ έρθετε στην Κυβέρνηση (πράγμα που απευχόμαστε) θα κάνετε ότι ακριβώς έκαναν όλες οι προηγούμενες πολιτικές ηγεσίες του υπουργείου: «επαναπροκήρυξη όλων των θέσεων στελεχών της εκπαίδευσης» για να βάλετε τα δικά σας παιδιά!

Δεν θα δυσκολευτείτε όμως γιατί αρκετά από τα τωρινά στελέχη της εκπαίδευσης, σε όλες τις βαθμίδες, ανήκουν στον δικό σας πολιτικό χώρο και εκλέγονται με τα δικά σας ψηφοδέλτια, και μπορούμε να σας διαβεβαιώσουμε ότι δεν έχουν και την καλύτερη έξωθεν μαρτυρία των συναδέλφων!

  1. Καμία κουβέντα για την αύξηση του ωραρίου

Ιδιαίτερα ανησυχητική, αγαπητοί Κύριοι, είναι η έλλειψη αναφοράς στο ανοικτό θέμα για τους συναδέλφους της αύξησης του ωραρίου!

Να σας θυμίσω ότι εξαιτίας της απόφασης για την αύξηση του ωραρίου ο κλάδος είχε αποφασίσει απεργία μέσα στις εξετάσεις και η παράταξη της ΔΑΚΕ είχε πρωτοστατήσει (κατείχε και την θέση του Προέδρου της Ομοσπονδίας) στις κινητοποιήσεις εκείνες που έφτασε μέχρι και την διαγραφή των στελεχών της από τον πολιτικό φορέα τους!

Να σας θυμίσω επίσης ότι η τότε πολιτική ηγεσία του υπουργείου αναγκάστηκε να επιστρατεύσει τους εκπαιδευτικούς πριν ακόμα απεργήσουν!

Το θέμα του ωραρίου λοιπόν είναι ουσιαστικό ζήτημα για τον κλάδο και με μεγάλη έκπληξη βλέπουμε ότι όχι μόνο δεν κάνετε καμία αναφορά στο ζήτημα αλλά και στην παρουσίαση των υπό κατάργηση νόμων δεν το αναφέρετε.

Το γνωρίζει η παράταξή σας και τα στελέχη σας αυτό (ΣΥΝΕΚ); Γιατί παρατηρήθηκε το φαινόμενο στις τελευταίες συνεδριάσεις του ΔΣ τα στελέχη σας να μην κάνουν αναφορά σε πλήθος αιτημάτων του κλάδου και να κρύβονται πίσω από γενικόλογες αναφορές των αιτημάτων από το Συνέδριο!

Μήπως, είναι η αρχή της «κωλοτούμπας» που ετοιμάζετε και τους προετοιμάζετε;

Θα πρέπει να το γνωρίζουν οι συνάδελφοι γιατί αρκετά στελέχη σας στις Γενικές Συνελεύσεις του κλάδου υπόσχονται «λαγούς με πετραχήλια»! Καλά θα κάνουν λοιπόν να αρχίζουν να κόβουν σιγά σιγά τα «πετραχήλια»!

  1. Περί Αξιολόγησης

Αυτό όμως που προξενεί μεγαλύτερη εντύπωση είναι η παντελής έλλειψη αναφοράς στο ζήτημα της αξιολόγησης των εκπαιδευτικών και του εκπαιδευτικού έργου. Η ΔΑΚΕ και όλος ο κλάδος έχουν βρεθεί απέναντι σε αυτή την «τύποις» αξιολόγηση που έχει στηθεί από την πολιτική ηγεσία του υπουργείου κάτω από την «επιπόλαιη» και «επικίνδυνη» καθοδήγηση του ΙΕΠ (το οποίο για να έχει το αποτέλεσμα που θέλει φτάνει στο σημείο να καταργεί, με απλές εγκυκλίους ακόμα και μόνο με αναρτήσεις στο διαδίκτυο, και τον ίδιο το νόμο που ψηφίστηκε). Αυτή η διαδικασία έχει φέρει όλο τον κλάδο απέναντι και αυτό που εφαρμόζεται μόνο αξιολόγηση με αντικειμενικά κριτήρια και κανόνες δεν είναι.

Αυτό όμως που μας εντυπωσιάζει είναι ότι παρότι στο κείμενο μου κάνω εκτενή αναφορά στο ζήτημα αυτό εσείς το αποσιωπάτε και το χειρότερο δεν το αναφέρετε καθόλου.

Αγαπητοί Κύριοι θα πρέπει ο κλάδος και οι συνάδελφοι να γνωρίζουν για ποια αξιολόγηση μιλάτε.

Τα στελέχη σας σε όλη τη χώρα μιλούν για κατάργηση αυτής της «τύποις» αξιολόγηση και επαναφορά στο προηγούμενο καθεστώς. Σας εκθέτουν αλλά και παραπλανούν τους συναδέλφους παράλληλα. Διευκρινίστε τους, όπως και σε όλους εμάς την αξιολόγηση που θα εφαρμόσετε.

Σωστά στο κείμενο σας αναφέρετε: «συλλογικές και δημοκρατικές δομές προγραμματισμού και ελέγχου, όπου οι σύλλογοι των διδασκόντων, τα σχολικά συμβούλια (διδάσκοντες, γονείς, μαθητές) και οι φορείς των εργαζομένων θα έχουν πρωτεύοντα ρόλο»

Διευκρινίστε:

Πώς θα γίνεται αυτός ο έλεγχος που θα ασκείτε από τους διδάσκοντες και τα σχολικά συμβούλια;

Πώς θα ελέγχουν οι γονείς και οι μαθητές τα σχολεία και τους εκπαιδευτικούς;

Δεν αρκεί μία παράγραφος για την αξιολόγηση που θα εφαρμόσετε.

Πρέπει οι συνάδελφοι να γνωρίζουν.

  1. Το μεταβατικό στάδιο της αβεβαιότητας

Ένα τελευταίο που πρόσεξα στην ανακοίνωση είναι η συνεχής και προσεκτική αναφορά σας «σε ένα μεταβατικό στάδιο»!

Μεταβατικό στάδιο:

– στον τρόπο επιλογής των στελεχών της εκπαίδευσης,

– στην συνολική ανασυγκρότηση της δημόσιας εκπαίδευσης,

– στην μετακίνηση του συστήματος των πανελλήνιων εξετάσεων προς την ελεύθερη πρόσβαση που θα γίνει βήμα βήμα,

– στην πορεία προς το Ενιαίο Λύκειο που θα απαιτήσει σίγουρα μεταβατικό στάδιο,

– στα φροντιστήρια που ασφαλώς δεν μπορούν να εξαφανιστούν «διά μαγείας»

Χαίρομαι που βλέπω ότι μέσα στις γενικόλογες αναφορές σε ένα πρόγραμμά σας μιλάτε για μετάβαση. Είναι μια διαδικασία εσχατολογική και συνάμα ρεαλιστική γιατί αυτή μπορεί να κρατήσει από 1 χρόνο μέχρι και πολύ περισσότερο. Άρα ποιος ζει ποιος πεθαίνει μέχρι να εφαρμοστεί όλη αυτή η μεταρρύθμιση στο μεγαλείο της (πράγμα που, επαναλαμβάνω και ας γίνομαι κουραστικός, το απεύχομαι).

Παράλληλα όμως θλίβομαι γιατί αυτή η προσεκτική αναφορά στην έννοια της μετάβασης και της θολούρας που τη συντροφεύει ακολουθεί την πεπατημένη οδό του λαϊκισμού με τον οποίο αυτός ο τόπος χρόνια κυβερνάται!

Αυτά και ευχαριστώ για την ανάγνωση.

Νικηφόρος Κωνσταντίνου Μέλος του ΔΣ της ΟΛΜΕ Αντιπρόεδρος της ΔΑΚΕ καθηγητών ΔΕ