Τα στατιστικά στοιχεία που παρουσιάζουμε προέρχονται από το ΥΠΠΕΘ/ΔΙΟΦΑΝΤΟΣ, η ενημέρωσή τους είναι ακριβής και συνεχής και θα πρέπει να θεωρούνται τα πλέον αξιόπιστα.

Α΄ ΜΑΘΗΤΙΚΟ ΔΥΝΑΜΙΚΟ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΚΑΙ ΙΔΙΩΤΙΚΩΝ ΓΥΜΝΑΣΙΩΝ

Το μαθητικό δυναμικό των δημοσίων Γυμνασίων, ημερησίων, εσπερινών, με λυκειακές τάξεις, παρουσιάζονται στον συνημμένοκαι αντίστοιχα των ιδιωτικών στον

Η παρουσίαση του μαθητικού δυναμικού του προηγούμενου έτους 2014 – 2015 κρίθηκε αναγκαία, προκειμένου να γίνουν κάποιες παρατηρήσεις και να εξαχθούν συμπεράσματα.

  • Το μαθητικό δυναμικό των δημοσίων Γυμνασίων κατά τα σχολ. έτη 2014 – 2015 και 2015 – 2016 παραμένει στο ίδιο επίπεδο. Ο αριθμός μαθητών παραμένει σταθερός, παρά το γεγονός ότι οι απόφοιτοι του Δημοτικού μειώνονται, και αυτό οφείλεται στη μετακίνηση μαθητών από τα ιδιωτικά προς τα δημόσια Γυμνάσια, όπως φαίνεται στον
  • Υπάρχει σχολική διαρροή σε μικρά ποσοστά, διότι ο αριθμός μαθητών στις Β΄ και Γ΄ τάξεις εμφανίζεται μειωμένος.
  • Στα ημερήσια και εσπερινά Γυμνάσια με λυκειακές τάξεις φοιτά σημαντικός αριθμός μαθητών ο οποίος για το σχολ. έτος 2015 – 2016 ανέρχεται σε 13.096. Στα σχολεία αυτά διδάσκουν 2.235 εκπαιδευτικοί και η αναλογία διαμορφώνεται σε ένα καθηγητή ανά 5,65 μαθητές. Πρόκειται για σχολεία που λειτουργούν σε απομακρυσμένες και νησιώτικες περιοχές.
  • Οι γυναίκες εκπαιδευτικοί στα δημόσια Γυμνάσια αντιπροσωπεύουν περίπου το 66% επί του συνόλου του εκπαιδευτικού προσωπικού.
  • Το ποσοστό των μαθητών που φοιτά σε εσπερινά Γυμνάσια είναι, για τα έτη 2014 – 2015 και 2015 – 2016 περίπου 1,6%.
  • Ιδιωτικά εσπερινά Γυμνάσια δεν λειτουργούν.
  • Στον φαίνεται η μείωση του αριθμού των ιδιωτικών Γυμνασίων και του αριθμού των μαθητών σε όλες τις τάξεις. Υπολογίζεται βάσιμα ότι ένα ποσοστό μαθητών μετακινήθηκε από τα ιδιωτικά Γυμνάσια προς τα δημόσια λόγω οικονομικής κρίσης. Η μετακίνηση αυτή είναι ιδιαίτερα αισθητή κατά το τρέχον σχολικό έτος 2015 – 2016.

Β΄ ΜΑΘΗΤΙΚΟ ΔΥΝΑΜΙΚΟ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΚΑΙ ΙΔΙΩΤΙΚΩΝ ΓΕ.Λ.

Το μαθητικό δυναμικό των δημοσίων ΓΕ.Λ., ημερησίων και εσπερινών, παρουσιάζονται στον συνημμένοκαι αντίστοιχα των ιδιωτικών στον

  • Σύμφωνα με τα στοιχεία το οι μαθητές των δημοσίων ΓΕ.Λ. αυξήθηκαν οριακά κατά το έτος 2015 -2016 σε σχέση με την προηγούμενη σχολική χρονιά.

Η αύξηση αυτή είναι αισθητή στην Α΄ τάξη.

  • Οι γυναίκες εκπαιδευτικοί στα δημόσια ΓΕ.Λ. αντιπροσωπεύουν περίπου το 57% επί του συνόλου του εκπαιδευτικού προσωπικού.
  • Το ποσοστό των μαθητών που φοιτά στα εσπερινά δημόσια ΓΕ.Λ. κατά το τρέχον έτος, σημείωσε οριακή μείωση, έναντι του 2014 – 2015 και είναι περίπου 2,1%.
  • Ο αριθμός των ιδιωτικών ΓΕ.Λ. όπως και ο αριθμός των μαθητών τους μειώθηκαν σημαντικά κατά το τρέχον έτος 2015 – 2016.
  • Το ποσοστό των μαθητών που φοιτά σε ιδιωτικά εσπερινά ΓΕ.Λ. μειώθηκε αισθητά από 0,74% κατά το έτος 2014 – 2015 σε 0,18% για το έτος 2015 – 2016.
  • Συγκρίνοντας το ποσοστό των μαθητών που φοιτούν στα δημόσια εσπερινά ΓΕ.Λ. παρατηρούμε ότι είναι περίπου το δεκαπλάσιο από το αντίστοιχο των μαθητών που φοιτούν στα ιδιωτικά εσπερινά ΓΕ.Λ.

Η σύγκριση αυτή αποτελεί ένα αποδεικτικό στοιχείο του οικονομικού επιπέδου των οικογενειών των μαθητών, που φοιτούν στα δημόσια και ιδιωτικά ΓΕ.Λ., δεδομένου ότι στα εσπερινά σχολεία φοιτούν εργαζόμενοι μαθητές.

Γ΄ ΜΑΘΗΤΙΚΟ ΔΥΝΑΜΙΚΟ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΚΑΙ ΙΔΙΩΤΙΚΩΝ ΕΠΑ.Λ.

α) Γενικές παρατηρήσεις.

Το μαθητικό δυναμικό των δημοσίων ΕΠΑ.Λ., ημερησίων και εσπερινών, παρουσιάζονται στον συνημμένοκαι αντίστοιχα των ιδιωτικών στον

  • Οι μαθητές των δημοσίων ΕΠΑ.Λ. κατά το σχολικό έτος 2015 – 2016 αυξήθηκαν συνολικά, σύμφωνα με τα στοιχεία του πίνακα 5, παρά τη δημιουργηθείσα εντύπωση ότι μειώθηκαν.
  • Μείωση σημειώθηκε στις εγγραφές της Α΄ τάξης, παρά το γεγονός ότι από φέτος λειτουργούν και οι ειδικότητες που καταργήθηκαν προ διετίας και παρά την αυξανόμενη οικονομική κρίση.
  • Μεγάλη αύξηση σημειώθηκε στις εγγραφές της Β΄ τάξης οι οποίες διαμόρφωσαν τη συνολική αύξηση του αριθμού των μαθητών στα ΕΠΑ.Λ. Ο αριθμός των μαθητών της Β΄ τάξης ΕΠΑ.Λ. είναι περίπου διπλάσιος από τον εκείνον της Α΄ τάξης!

Η αύξηση των μαθητών στην Α΄ ΓΕ.Λ. και η ταυτόχρονη μείωση των μαθητών στην Α΄ ΕΠΑ.Λ. εκτιμάται ότι οφείλεται στην πρόσφατη αλλαγή των προϋποθέσεων προαγωγής από την Α΄ τάξη στη Β΄ του ΓΕ.Λ. με την οποία οι μαθητές προάγονται ευκολότερα. Εάν λάβουμε υπόψη ότι το 10 αντικαταστάθηκε με το 9,5 και η τράπεζα θεμάτων καταργήθηκε τότε είναι εύκολο να συμπεράνουμε ότι η προαγωγή των μαθητών στο Γυμνάσιο και στο ΕΠΑ.Λ. είναι δυσκολότερη από την προαγωγή στο ΓΕ.Λ. Πάντως είναι απορίας άξιον ότι, η ηγεσία του υπουργείου παιδείας αντιλαμβάνεται την αναβάθμιση του ΓΕ.Λ. με την επιβράβευση της ήσσονος προσπάθειας.

  • Το μαθητικό δυναμικό στα ΕΠΑ.Λ. κατανέμεται στα αγόρια κατά 68% και στα κορίτσια 32%. Να ληφθεί υπόψη ότι στη φετινή Γ΄ τάξη δε λειτουργούν οι επανασυσταθείσες ειδικότητες οι οποίες προσελκύουν μεγάλο αριθμό κοριτσιών. Παραδοσιακά το ποσοστό των μαθητριών στην Τεχνική Επαγγελματική Εκπαίδευση διαμορφώνεται περίπου στο 40%.
  • Οι γυναίκες εκπαιδευτικοί στα δημόσια ΕΠΑ.Λ. αντιπροσωπεύουν περίπου το 32% επί του συνόλου του εκπαιδευτικού προσωπικού για το έτος 2014 – 2015 και το 37% για το 2015 – 2016.
  • Ιδιωτικά ΕΠΑ.Λ. λειτουργούν μόνο 2 με ελάχιστους μαθητές.
  • Οι μαθητές που φοιτούν στα ημερήσια ΕΠΑ.Λ. είναι 71.916 και στα εσπερινά 16.797. Το ποσοστό των μαθητών που φοιτούν στα εσπερινά είναι ιδιαίτερα υψηλό και ανέρχεται περίπου στο 23% του συνόλου των φοιτούντων στα ΕΠΑ.Λ.

Εάν λάβουμε υπόψη ότι το αντίστοιχο ποσοστό για τα δημόσια ΓΕ.Λ. είναι, κατά προσέγγιση, 2% και για ιδιωτικά ΓΕ.Λ. 0,2% τότε αποδεικνύεται ξεκάθαρα ότι πολλοί μαθητές των ΕΠΑ.Λ. είναι εργαζόμενοι και προέρχονται από κατώτερα και μεσαία οικονομικά στρώματα δηλ είναι παιδιά των «λαϊκών» οικογενειών.

Με την αναμφισβήτητη αυτή διαπίστωση εκτιμούμε ότι, όποιοι κομματικοί φορείς και όχι μόνο, ενδιαφέρονται πραγματικά για τις «λαϊκές» οικογένειες και την επαγγελματική αποκατάσταση των παιδιών τους, θα πρέπει να υποστηρίζουν την Τεχνική Επαγγελματική Εκπαίδευση και όχι να επιζητούν την κατάργησή της από το σχολικό δίκτυο και τη μεταφορά της στην εκπαίδευση ενηλίκων με τη μορφή προαιρετικής φοίτησης.

Οι όποιες διακηρύξεις για «Πολυτεχνικό» Λύκειο, «Ενιαίο» Λύκειο, «Ενιαίο Λύκειο Θεωρίας και Πράξης» κλπ. είναι ανεφάρμοστες, δεν εφαρμόζονται σε κανένα Ευρωπαϊκό κράτος αλλά και εάν ακόμη εφαρμοζόταν στην Ελλάδα θα έθιγαν κυρίως τα παιδιά των «λαϊκών» οικογενειών. Τα παιδιά των «λαϊκών» οικογενειών είναι αυτά που έχουν άμεση ανάγκη για εργασία, μόλις ενηλικιωθούν και αυτά τα παιδιά θα εξέρχονται από τα αναφερθέντα Λύκεια ανειδίκευτα.

Κάποια άλλα παιδιά εύπορων οικογενειών δεν έχουν ανάγκη για εργασία στην ηλικία αποφοίτησης από το Λύκειο, διότι τα οικονομικά των οικογενειών τους αντέχουν σε περαιτέρω σπουδές εντός και εκτός Ελλάδας.

Συγκρίνοντας τον αριθμό των μαθητών των δημοσίων ΓΕ.Λ. και τον αντίστοιχο των δημοσίων ΕΠΑ.Λ. παρατηρούμε ότι οι μαθητές κατανέμονται περίπου 70% στα ΓΕ.Λ. και 30% στα ΕΠΑ.Λ. Τα ποσοστά αυτά είναι διαμετρικά αντίθετα με εκείνα των ανεπτυγμένων Ευρωπαϊκών χωρών, είναι αντίθετα με τις δεσμεύσεις της Ελλάδας για επέκταση της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και θα διαμορφώσουν μεγάλο εργασιακό κενό σε μεσαία τεχνικά στελέχη όταν και όποτε αρχίσει η ανάπτυξη.

β) Παρατηρήσεις στους τομείς και τις ειδικότητες.

Στο συνημμένοπαρουσιάζονται τα μαθητικά δυναμικά των ομάδων προσανατολισμού, των τομέων και των ειδικοτήτων για τα σχολικά έτη 2014 – 2015 και 2105 – 2016.

Η επανασύσταση και λειτουργία των ειδικοτήτων οι οποίες καταργήθηκαν επί της θητείας του π. υπουργού Κ. Αρβανιτόπουλου και η επιστροφή των εκπαιδευτικών στις οργανικές τους θέσεις αποτελεί ένα σημαντικό βήμα στην αναβάθμιση της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης.

Σημαντικό βήμα αποτελεί και η υπαγωγή όλων των ειδικοτήτων στο Επαγγελματικό Λύκειο.

Η καθιέρωση στη Β΄ τάξη ΕΠΑ.Λ. τομέων και ειδικοτήτων αποτελεί, κατά την άποψή μας, θετικό βήμα διότι οι μαθητές αποκτούν περισσότερες επαγγελματικές γνώσεις ενώ παραμένει η ελεύθερη μετακίνηση μαθητών από την Α΄ ΕΠΑ.Λ. προς την Α΄ ΓΕ.Λ. και αντίστροφα.

  • Οι τομείς που προβλέπεται να λειτουργήσουν, κατά το σχολ. έτος 2015 – 2016 είναι 12 και οι ειδικότητες 40.
  • Οι εγγραφές στην Α΄ τάξη είναι μειωμένες κατά 3.513 μαθητές ή ποσοστό 14,4%.
  • Οι ειδικότητες που επαναλειτούργησαν συγκέντρωσαν 4.526 μαθητές.
  • Όλες οι ομάδες προσανατολισμού που λειτούργησαν κατά το έτος 2014 – 2015 εμφανίζουν κατά το τρέχον σχολ. έτος μειωμένες εγγραφές με τα εξής ποσοστά: Ναυτιλιακών Επαγγελμάτων – 47,1%, Διοίκησης και οικονομίας – 39,8%, Γεωπονίας, Τεχνολογίας Τροφίμων και Διατροφής – 38,8% και Τεχνολογικών Εφαρμογών – 28,2%.
  • Το μαθητικό δυναμικό της Β΄ τάξης αυξήθηκε από 32.184 πέρυσι σε 39.865 φέτος. Εκτιμάται ότι αυτό οφείλεται και στην λειτουργία των καταργημένων ειδικοτήτων.
  • Το μαθητικό δυναμικό της Γ΄ τάξης μειώθηκε, πιθανόν λόγω πρόωρης εγκατάλειψης του σχολείου.
  • Το μαθητικό δυναμικό της Δ΄ τάξης παρουσίασε μικρή αύξηση, μάλλον λόγω ανάγκης μαθητών για εργασία.
  • Σημειώνεται ότι ο τομέας Περιβάλλοντος και Φυσικών Πόρων με τις ειδικότητες του Τεχνικού Διαχείρισης και Ανακύκλωσης, του Τεχνικού Ελέγχου Ρύπανσης και Εγκαταστάσεων Αντιρρύπανσης, ο οποίος αν και νομοθετημένος δεν λειτουργεί για δεύτερη χρονιά, προφανώς με υπευθυνότητα του ΙΕΠ, το οποίο εισηγήθηκε τη μη λειτουργία του.

Είναι απορίας άξιον ότι το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής, το οποίο διατυπώνει προτάσεις στην εκάστοτε πολιτική ηγεσία του υπουργείου παιδείας σε θέματα εκπαιδευτικής πολιτικής, να εισηγείται για δεύτερη συνεχή χρονιά τη μη λειτουργία των ειδικοτήτων αυτών, όταν γνωρίζει ότι δεν λειτουργούν οι ειδικότητες αυτές σε κανένα τύπο σχολείου στην Ελλάδα, ότι ως λαός έχουμε έλλειψη κουλτούρας και τεχνογνωσίας σε θέματα διαχείρισης απορριμμάτων, ανακύκλωσης κλπ. και ότι η Ελλάδα επί σειρά ετών πληρώνει πρόστιμα πολλών εκατομμυρίων για τις ανεξέλεγκτες χωματερές.

Είναι γνωστό σε όλους μας ότι η οικονομική κρίση, εκτός από τα δεινά που επιφέρει, δημιουργεί και ευκαιρίες. Μία από αυτές είναι και η ευκαιρία για την ανάπτυξη της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης, την οποία έχει ανάγκη η ελληνική κοινωνία, οι νέοι μας για την επαγγελματική τους αποκατάσταση και η οικονομία μας.

Θα αντιληφθεί η κυβέρνηση, η πολιτική ηγεσία του ΥΠ.Π.Ε.Θ. την ευκαιρία αυτή ή θα ακολουθήσει την πεπατημένη όπως οι προηγούμενες κυβερνήσεις;

Ίδωμεν.

Πάτήστε πάνω στους παρακάτω συνδέσμους για να δείτε αναλυτικά τους Πίνακες

Κωνσταντίνος Αδριανουπολίτης Εκπαιδευτικός – Ερευνητής Πρόεδρος Ε.Ε.Τ.Ε.Κ.