«Δεν θέλουμε να γινόμαστε πειραματόζωα!». Οι μαθητές της Μαγνησίας τα «έψαλλαν» στους εκπροσώπους της Πολιτείας για τις συνεχείς αλλαγές στο εκπαιδευτικό σύστημα και την απουσία ενός σταθερού εκπαιδευτικού συστήματος και ενός τρόπου εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Στο διευρυμένο σχολικό συμβούλιο που πραγματοποιήθηκε για πρώτη φορά, σε πανελλαδικό επίπεδο, στη Μαγνησία, και στο οποίο συμμετείχαν εκπρόσωποι της Πολιτείας, ακούστηκε για πρώτη φορά η «φωνή» των μαθητών, απόψεις και προτάσεις που ξάφνιασαν ακόμη και τον ίδιο τον εκπαιδευτικό κόσμο, όπως η είσοδος στα σχολεία ψυχολόγων.

Ρεπορτάζ: ΕΛΕΝΗ ΧΑΝΟΥ

Καθηλωτικοί ήταν οι μαθητές των ειδικών σχολείων που παρουσίασαν με τον δικό τους τρόπο τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν, διεκδικώντας ίσα δικαιώματα στην εκπαίδευση και καταχειροκροτήθηκαν συγκινώντας τους παρευρισκόμενους. Δεν έλειψαν οι αντιπαραθέσεις, η κριτική, ακόμη και οι αποδοκιμασίες, όταν, εξαιτίας της εξαντλητικής διαδικασίας που διήρκεσε (7,5 ώρες!), ορισμένοι αποχώρησαν…

 

Τον λόγο στο σχολικό συμβούλιο, που φιλοξενήθηκε στο αμφιθέατρο του ΤΕΕ Μαγνησίας, έλαβαν και οι 100 μαθητές από τα 34 γενικά, επαγγελματικά λύκεια και ειδικά σχολεία. Κτιριακά προβλήματα, ελλιπής καθαριότητα στους χώρους των σχολικών τουαλετών, απουσία διαδραστικών πινάκων και μέσων που θα διευκολύνουν το μάθημα και θα κάνουν τη διαδικασία μάθησης πιο ενδιαφέρουσα και ελκυστική, ήταν μερικά από τα… τεχνικά προβλήματα που αντιμετωπίζουν τα σχολεία και έθιξαν οι μαθητές.

Εθεσαν επίσης ζήτημα έγκαιρων διορισμών εκπαιδευτικών σε όλες τις ειδικότητες στα σχολεία τους και ειδικά στα απομακρυσμένα από το κέντρο, κυρίως στα νησιά και στο Πήλιο, που κάθε χρόνο με την έναρξη της σχολικής χρονιάς χάνουν εκατοντάδες διδακτικές ώρες. Ζήτησαν μείωση του αριθμού των μαθητών ανά τμήμα αλλά και αναμόρφωση του σχολικού προγράμματος, περισσότερες απουσίες αλλά και εξασφαλισμένες μεταφορές. Σε κάθε περίπτωση, ζήτησαν να δοθεί από την Πολιτεία προτεραιότητα στη στήριξη της Ειδικής Αγωγής.

Σε θεσμικό επίπεδο διεκδίκησαν ένα σταθερό εκπαιδευτικό σύστημα, που δεν θα τους μετατρέπει κάθε φορά σε πειραματόζωα.

Σόκαραν τους παρευρισκόμενους, όταν το σύνολο σχεδόν των μαθητών ζήτησε να προσληφθούν στα σχολεία ψυχολόγοι, που θα βοηθήσουν καθηγητές και μαθητές να συμπορευτούν.

Αντιπαραθέσεις και εντάσεις

Αντιπαραθέσεις σημειώθηκαν για το ζήτημα της αξιολόγησης των εκπαιδευτικών. Εκπρόσωποι μαθητών τάχθηκαν ανοιχτά υπέρ της αξιολόγησης των καθηγητών τους, άποψη που προκάλεσε αντιδράσεις των δεύτερων, οι οποίοι απάντησαν στους μαθητές ότι η διαδικασία της αξιολόγησης μπορεί να οδηγήσει σε απολύσεις.

Οξυνση σημειώθηκε και όταν ο δήμαρχος Αλμυρού Δημήτρης Εσερίδης εμφανίστηκε επικριτικός απέναντι στα πρότυπα που δημιουργεί η σχολική ύλη στους μαθητές. Οι μαθητές καταχειροκρότησαν τον Δήμαρχο, ωστόσο αντίδραση εκδηλώθηκε από την περιφερειακή διευθύντρια εκπαίδευσης Θεσσαλίας, Ελένη Αναστασοπούλου. «Πώς το επιτρέπετε;», είπε απευθυνόμενη στον συντονιστή του συμβουλίου – διευθυντή Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Μαγνησίας, Σ. Σαβελίδη.

Λίγη ώρα αργότερα κι ενώ η διαδικασία βρισκόταν σε εξέλιξη, την κ. Αναστασοπούλου αποδοκίμασαν μαθητές, όταν η ίδια ανακοίνωσε ότι λόγω υποχρεώσεων έπρεπε να αποχωρήσει κι ότι τη συνέχεια θα κατέγραφε συνεργάτης της. «Γιατί δεν μένετε να μας ακούσετε;» το επικριτικό παράπονο των μαθητών, που δεν… χαρίστηκαν ούτε στον Δήμο Βόλου, που απουσίαζε. Μαθητές του 6ου Γενικού Λυκείου κατέκριναν την απουσία εκπροσώπου από τον Δήμο Βόλου στο σχολικό συμβούλιο. Ο ανεξάρτητος δημοτικός σύμβουλος Κώστας Γαργάλας, παίρνοντας τον λόγο ανέφερε ότι θα αναλάβει ο ίδιος να πάρει τα πρακτικά και να τα προσκομίσει στο Δημοτικό Συμβούλιο, προκειμένου να λάβουν γνώση των προβλημάτων και των προτάσεων των μαθητών.

Ούτε όμως και οι εκπρόσωποι των υπολοίπων δήμων του νομού κατάφεραν να μείνουν έως τέλος στη συνεδρίαση. Οι μαθητές κατέκριναν τις αποχωρήσεις των δημάρχων ή των εκπροσώπων τους, όμως ο βουλευτής Μαγνησίας της Ν.Δ. Χρήστος Μπουκώρος ανέλαβε να εξηγήσει στους μαθητές για τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι δήμοι εξαιτίας των καιρικών φαινομένων και τις υποχρεώσεις των αιρετών.

«Τα αιτήματα θα βρουν τον δρόμο τους»

Μέχρι τέλους παρέμειναν οι βουλευτές Αλ. Μεϊκόπουλος, Μάκης Μπαλλής, Χρήστος Μπουκώρος και Κώστας Στεργίου, που μάλιστα συνεχάρησαν τον κ. Σαβελίδη για την πρωτοβουλία και δεσμεύτηκαν να προτείνουν να καθιερωθεί το διευρυμένο σχολικό συμβούλιο ως θεσμός.

Σύμφωνα με τον κ. Σαβελίδη, τα αιτήματα των μαθητών θα κωδικοποιηθούν και θα αποσταλούν τόσο στο υπουργείο όσο και στους τοπικούς βουλευτές, στην Περιφερειακή Ενότητα Μαγνησίας, τους δήμους και τα στελέχη της εκπαίδευσης. «Είμαστε υπερήφανοι για τους μαθητές μας και θέλουμε να τους διαβεβαιώσουμε ότι τα αιτήματά τους και οι προτάσεις τους δεν θα πεταχτούν, θα βρουν τον δρόμο τους», είπε χαρακτηριστικά.