Γράφει ο Θεόδωρος Πούλιας*

Έως σήμερα, οι κλήσεις των αναπληρωτών γίνονται από τον Πίνακα Αναπληρωτών, όπου η σειρά καθενός προσδιορίζεται από το βαθμό του (μόρια πάνω από τη βάση 55) στον τελευταίο ΑΣΕΠ, το μισό του βαθμού του (μόρια πάνω από τη βάση 55 : 2) στον προτελευταίο ΑΣΕΠ και την προϋπηρεσία του έως και το σχολικό έτος 2009-2010, οπότε οι πίνακες «κλείδωσαν» στα πλαίσια της μεταβατικής περιόδου του Νόμου Διαμαντοπούλου (3848). Στην προϋπηρεσία του πίνακα Αναπληρωτών μετρούν τα μόρια των δυσπρόσιτων σχολείων διπλά.

Οι διορισμοί γίνονταν κατά 60% από τον τελευταίο ΑΣΕΠ, κατά 40% από τον Πίνακα Διορισμών, όπου η σειρά του καθενός προσδιοριζόταν από την καθαρή προϋπηρεσία του, δηλαδή χωρίς διπλά μόρια για τα δυσπρόσιτα σχολεία. Επίσης, διοριζόταν και με τις ρυθμίσεις του 24μηνου, του 30μηνου, καθώς και πολύτεκνοι, απολυμένοι από ιδιωτικά σχολεία ή από αντίστοιχα σχολεία που έκλειναν. Πριν λίγους μήνες, το Συμβούλιο της Επικρατείας γνωμοδότησε, με την απόφασή του 527/2015, πως από το 2002 κι εξής, όταν κι έπρεπε – σύμφωνα με το Νόμο Αρσένη για την κατάργηση της τότε Επετηρίδας – να διορίζονται 100% από ΑΣΕΠ, πως κάθε άλλος διορισμός πλην ΑΣΕΠ είναι αναξιοκρατικός και αντισυνταγματικός. Επιπλέον αναξιοκρατικό και αντισυνταγματικό είναι και το ότι πολλοί χωρίς επιτυχία σε ΑΣΕΠ εργάστηκαν ως αναπληρωτές, στη θέση άλλων μ’ επιτυχία στον ΑΣΕΠ.

Πολλοί – μεταξύ των οποίων κι εγώ – που η σειρά επιτυχίας μας σε κάποιον από τους διαγωνισμούς ΑΣΕΠ από το 2002 έως και το 2008 θα μας καθιστούσε διοριστέους, αν ίσχυε – όπως και το ΣΤΕ υποστηρίζει πλέον – το 100% ΑΣΕΠ, ζητήσαμε από το Υπουργείο Παιδείας, με δικόγραφο που συντάξαμε με τη συνδρομή δικηγόρου, τον αναδρομικό διορισμό μας. Το Υπουργείο απάντησε αρνητικά και ήδη προσφύγαμε στο Διοικητικό Εφετείο, προκειμένου – στη βάση της γνωμοδότησης του ΣΤΕ – να δικαιωθούμε.

Σύμφωνα με την απόφαση του ΣΤΕ και κατά τη γνώμη όλων ημών των επιτυχόντων που επί σειρά ετών αδικούμαστε, η Κυβέρνηση οφείλει άμεσα να δημιουργήσει έναν πίνακα διορισμών, όπου θα μετρά μόνο η καλύτερη επιτυχία, με το σύνολο του βαθμού της, του καθενός μας στους ΑΣΕΠ από το 2002 έως και το 2008. Αν σε αυτόν τον πίνακα, η Κυβέρνηση, επιθυμεί να προσθέσει προϋπηρεσία, παλαιότητα πτυχίου, κοινωνικά κριτήρια, μεταπτυχιακά ή ό,τι άλλο, η μοριοδότηση όλων αυτών πρέπει να είναι κατά πολύ μειωμένη σε σχέση με το συνολικό βαθμό στον καλύτερο ΑΣΕΠ του ενταγμένου στον Πίνακα. Επιπλέον, και οι κλήσεις των αναπληρωτών είναι λογικό και δίκαιο να γίνονται από τον ίδιο Πίνακα.

Αν, πάντως, για τις κλήσεις των αναπληρωτών επιλεγεί ο παλιός τρόπος, τότε θα πρέπει να υπάρχει προϋπόθεση επιτυχίας σε κάποιον ΑΣΕΠ για να ενταχθεί κανείς στον Πίνακα Αναπληρωτών και να μετρούν τα μόρια των δυσπρόσιτων σχολείων διπλά για οποιαδήποτε χρονιά, δηλαδή να μην εξαιρεθούν τα χρόνια των κλειδωμένων πινάκων 2010-2014, με το σκεπτικό που αναλύω παρακάτω. Αν τα παραπάνω δε συμβούν, όσοι – με βάση τη γνωμοδότηση του ΣΤΕ – αδικούμαστε κατάφορα και διεκδικούμε, πλέον, δικαστικά την αναδρομική δικαίωσή μας θα προσβάλλουμε, με το δικηγόρο μας, κάθε άλλη απόφαση / ενέργεια της Κυβέρνησης που δε θα συνάδει με το σκεπτικό του ΣΤΕ και, προφανώς, θα συνεχίσει να μας αδικεί. Τέλος, το σύστημα διορισμών και κλήσης αναπληρωτών πρέπει άμεσα να δημοσιοποιηθεί και να ξεκινήσουν οι διαδικασίες γιατί, διαφορετικά, θα είναι δύσκολο να λειτουργήσουν ομαλά τα σχολεία από Σεπτέμβρη.

ΜΟΡΙΟΔΟΤΗΣΗ ΔΥΣΠΡΟΣΙΤΩΝ ΣΧΟΛΕΙΩΝ ΣΤΟΥΣ ΠΙΝΑΚΕΣ ΑΝΑΠΛΗΡΩΤΩΝ:

Η Κυβέρνηση, στο Πολυνομοσχέδιο για την Παιδεία, συμπεριέλαβε άρθρο για τη μοριοδότηση όσων έχουν υπηρετήσει σε δυσπρόσιτα σχολεία της Επικράτειας που οδηγεί στο εξής παράδοξο: Επιτρέπει τη διπλή μοριοδότηση αυτών των σχολείων έως το 2010 (όπως και ίσχυε έως τότε), όταν με το νόμο της Κας Διαμαντοπούλου (3848) ξεκίνησε μια μεταβατική περίοδος, κατά την οποία οι πίνακες έμειναν «κλειδωμένοι». Με το σκεπτικό ότι, κατά την τετραετία 2010-2014 των «κλειδωμένων» πινάκων, όσοι υπηρέτησαν σε δυσπρόσιτα σχολεία το έπραξαν τυχαία, αφού δε γνώριζαν αν και πότε θ’ ανοίξουν οι πίνακες και αν και πόσο θα μετρά η υπηρεσία τους σε αυτά τα σχολεία, η Κυβέρνηση εισηγείται τη μονή μοριοδότηση αυτών των σχολείων για την περίοδο 2010-2014.

Τέλος, για τη φετινή σχολική χρονιά, 2014-2015, εισηγείται και πάλι τη διπλή μοριοδότηση αυτών των σχολείων, παρόλο που όταν τον Αύγουστο του 2014 οι αναπληρωτές καταθέσαμε τα χαρτιά μας κι επιλέξαμε περιοχές ο Κος Λοβέρδος δεν είχε ακόμη νομοθετήσει και όταν το έπραξε και παρόλο που είχε ήδη κληθεί η Α’ φάση αναπληρωτών, αρχές του Σεπτέμβρη, δεν ήταν ξεκάθαρο ακόμη και για τις Δευτεροβάθμιες – Πρωτοβάθμιες τι ακριβώς θα ισχύσει σχετικά με τα δυσπρόσιτα. Στην ουσία, τόσο κατά τη μεταβατική περίοδο 2010-2014, όσο και κατά τη φετινή χρονιά, όσοι υπηρέτησαν σε δυσπρόσιτα σχολεία, όταν το επέλεγαν, δε γνώριζαν πως θα μοριοδοτηθούν. Το παράδοξο και άδικο, λοιπόν, είναι πως κάποιος που, κατά τα έτη 2010-2014, υπηρέτησε σε δυσπρόσιτο σχολείο, λαμβάνοντας μονά μόρια, στο εξής θα υποσκελιστεί στον πίνακα των αναπληρωτών από κάποιον που, παρόλο πίσω του στον πίνακα έως τώρα, έτυχε φέτος να υπηρετήσει στο ίδιο ή άλλο δυσπρόσιτο σχολείο και θα μοριοδοτηθεί διπλά.

Μετά από τόσες αλλαγές νόμων και κανόνων, κάποιες εκ των οποίων υλοποιούνταν εκ των υστέρων, δίκαιο και λογικό είναι ή διπλή μοριοδότηση των δυσπρόσιτων να ισχύει για όλους και πάντοτε ή να μην ισχύει για κανέναν και ποτέ. Τέλος, αν συνεχίσει να ισχύει η διπλή μοριοδότηση των δυσπρόσιτων σχολείων, είναι σωστό και δίκαιο να μελετηθεί σε βάθος κι ενδελεχώς ποια σχολεία πρέπει να χαρακτηρίζονται ως δυσπρόσιτα και ποια όχι. Για παράδειγμα, δυσπρόσιτο δικαίως χαρακτηρίζεται το σχολείο στους Λειψούς Δωδεκανήσων αλλά δυσπρόσιτο αδίκως χαρακτηρίζεται το σχολείο στο Μύτικα Αιτωλοακαρνανίας. Επίσης, ακόμη κι ένα δυσπρόσιτο σχολείο καθόλου δυσπρόσιτο δεν είναι για εκείνον που διαμένει πλησίον του.

ΠΙΝΑΚΕΣ ΓΕΝΙΚΗΣ – ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ:

Τέλος, η Κυβέρνηση αποφάσισε να διαχωρίσει την προϋπηρεσία που παρέχεται σε σχολεία ειδικής αγωγής από αυτή που παρέχεται σε σχολεία γενικής αγωγής. Κάτι τέτοιο είναι ορθό, αφού – έως σήμερα – ίσχυε το παράδοξο ο απασχολούμενος στην ειδική αγωγή να δύναται να μεταφέρει την προϋπηρεσία του και στους δύο πίνακες (γενικής – ειδικής), ενώ ο απασχολούμενος στη γενική μόνο στον ένα, αυτόν της γενικής. Καλό είναι, μάλιστα, ο παραπάνω διαχωρισμός να ισχύσει αναδρομικά και η όποια προϋπηρεσία καθενός να εντάσσεται στον αντίστοιχο – με τα σχολεία στα οποία κατακτήθηκε – πίνακα, γενικής ή ειδικής αγωγής.

* Ο Θεόδωρος Πούλιας είναι Φιλόλογος, επιτυχών με πολύ καλή σειρά στον ΑΣΕΠ του 2006, επί οκτώ συνεχή χρόνια αναπληρωτής – ωρομίσθιος (με θέση στον Πίνακα Αναπληρωτών που κατέκτησα με βάση την προηγούμενη επιτυχία μου στον ΑΣΕΠ του 2006).

e-mesara.gr