Έως σήμερα, οι κλήσεις των αναπληρωτών γίνονται από τον Πίνακα Αναπληρωτών, όπου η σειρά καθενός προσδιορίζεται από το βαθμό του (μόρια πάνω από τη βάση 55) στον τελευταίο ΑΣΕΠ, το μισό του βαθμού του (μόρια πάνω από τη βάση 55 : 2) στον προτελευταίο ΑΣΕΠ και την προϋπηρεσία του έως και το σχολικό έτος 2009-2010, οπότε οι πίνακες «κλείδωσαν» στα πλαίσια της μεταβατικής περιόδου του Νόμου Διαμαντοπούλου (3848). Στην προϋπηρεσία του πίνακα Αναπληρωτών μετρούν τα μόρια των δυσπρόσιτων σχολείων διπλά.

Οι διορισμοί γίνονταν κατά 60% από τον τελευταίο ΑΣΕΠ, κατά 40% από τον Πίνακα Διορισμών, όπου η σειρά του καθενός προσδιοριζόταν από την καθαρή προϋπηρεσία του, δηλαδή χωρίς διπλά μόρια για τα δυσπρόσιτα σχολεία. Επίσης, διοριζόταν και με τις ρυθμίσεις του 24μηνου, του 30μηνου, καθώς και πολύτεκνοι, απολυμένοι από ιδιωτικά σχολεία ή από αντίστοιχα σχολεία που έκλειναν.

Πριν λίγους μήνες, το Συμβούλιο της Επικρατείας γνωμοδότησε, με την απόφασή του 527/2015, πως από το 2002 κι εξής, όταν κι έπρεπε – σύμφωνα με το Νόμο Αρσένη για την κατάργηση της τότε Επετηρίδας – να διορίζονται 100% από ΑΣΕΠ, πως κάθε άλλος διορισμός πλην ΑΣΕΠ είναι αναξιοκρατικός και αντισυνταγματικός. Επιπλέον αναξιοκρατικό και αντισυνταγματικό είναι και το ότι πολλοί χωρίς επιτυχία σε ΑΣΕΠ εργάστηκαν ως αναπληρωτές, στη θέση άλλων μ’ επιτυχία στον ΑΣΕΠ.

Πολλοί – μεταξύ των οποίων κι εγώ – που η σειρά επιτυχίας μας σε κάποιον από τους διαγωνισμούς ΑΣΕΠ από το 2002 έως και το 2008 θα μας καθιστούσε διοριστέους, αν ίσχυε – όπως και το ΣΤΕ υποστηρίζει πλέον – το 100% ΑΣΕΠ, ζητήσαμε από το Υπουργείο Παιδείας, με δικόγραφο που συντάξαμε με τη συνδρομή δικηγόρου, τον αναδρομικό διορισμό μας. Το Υπουργείο απάντησε αρνητικά και ήδη προσφύγαμε στο Διοικητικό Εφετείο, προκειμένου – στη βάση της γνωμοδότησης του ΣΤΕ – να δικαιωθούμε.

Σύμφωνα με την απόφαση του ΣΤΕ και κατά τη γνώμη όλων ημών των επιτυχόντων που επί σειρά ετών αδικούμαστε, η Κυβέρνηση οφείλει άμεσα να δημιουργήσει έναν πίνακα διορισμών, όπου θα μετρά μόνο η καλύτερη επιτυχία, με το σύνολο του βαθμού της, του καθενός μας στους ΑΣΕΠ από το 2002 έως και το 2008. Εννοείται πως σε αυτόν τον πίνακα δεν έχουν θέση όσοι δεν πληρούν την προϋπόθεση της επιτυχίας σε διαγωνισμό του ΑΣΕΠ, αφού την προϋπηρεσία τους συγκέντρωσαν με μη αξιοκρατικούς κι, επομένως, συμβατούς με το Σύνταγμα τρόπους, σύμφωνα πάντοτε με τη γνωμοδότηση του ΣΤΕ. Αν σε αυτόν τον πίνακα, η Κυβέρνηση, επιθυμεί να προσθέσει προϋπηρεσία, παλαιότητα πτυχίου, κοινωνικά κριτήρια, μεταπτυχιακά ή ό,τι άλλο, η μοριοδότηση όλων αυτών πρέπει να είναι κατά πολύ μειωμένη σε σχέση με το συνολικό βαθμό στον καλύτερο ΑΣΕΠ του ενταγμένου στον Πίνακα. Επιπλέον, και οι κλήσεις των αναπληρωτών είναι λογικό και δίκαιο να γίνονται από τον ίδιο Πίνακα. Αν, πάντως, για τις κλήσεις των αναπληρωτών επιλεγεί ο παλιός τρόπος, τότε θα πρέπει να υπάρχει προϋπόθεση επιτυχίας σε κάποιον ΑΣΕΠ για να ενταχθεί κανείς στον Πίνακα Αναπληρωτών και να μετρούν τα μόρια των δυσπρόσιτων σχολείων διπλά για οποιαδήποτε χρονιά, δηλαδή να μην εξαιρεθούν τα χρόνια των κλειδωμένων πινάκων 2010-2014, με το σκεπτικό που αναλύω παρακάτω.

Αν τα παραπάνω δε συμβούν, όσοι – με βάση τη γνωμοδότηση του ΣΤΕ – αδικούμαστε κατάφορα και διεκδικούμε, πλέον, δικαστικά την αναδρομική δικαίωσή μας θα προσβάλλουμε, με το δικηγόρο μας, κάθε άλλη απόφαση / ενέργεια της Κυβέρνησης που δε θα συνάδει με το σκεπτικό του ΣΤΕ και, προφανώς, θα συνεχίσει να μας αδικεί.

Τέλος, το σύστημα διορισμών και κλήσης αναπληρωτών πρέπει άμεσα να ψηφιστεί – δημοσιοποιηθεί και να ξεκινήσουν οι διαδικασίες γιατί, διαφορετικά, θα είναι δύσκολο να λειτουργήσουν ομαλά τα σχολεία από Σεπτέμβρη.

Θεόδωρος Πούλιας, Φιλόλογος, επιτυχών με πολύ καλή σειρά στον ΑΣΕΠ του 2006, επί οκτώ συνεχή χρόνια αναπληρωτής – ωρομίσθιος (με θέση στον Πίνακα Αναπληρωτών που κατέκτησα με βάση την προηγούμενη επιτυχία μου στον ΑΣΕΠ του 2006).

Προσυπογράφουν: