Η ανάγκη περαιτέρω ενίσχυσης των μαθητικών κοινοτήτων ως εργαλείο για την καλύτερη λειτουργία της σχολικής ζωής, αναδείχθηκε σε έρευνα που διεξήγαγε ο , στο πλαίσιο της αποστολής του για την προάσπιση και προαγωγή των δικαιωμάτων του παιδιού. Στην έρευνα συμμετείχαν, συμπληρώνοντας σχετικό ερωτηματολόγιο ανώνυμα, 37.488 μαθητές και μαθήτριες δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης από 377 γυμνάσια και λύκεια όλης της χώρας.

Τα συμπεράσματα της έρευνας επιβεβαιώνουν την αναγκαιότητα για επικαιροποίηση του
κανονισμού λειτουργίας μαθητικών κοινοτήτων, ο οποίος ισχύει από το 1986. Οι μαθητές σε
μεγάλο ποσοστό εμφανίζονται απογοητευμένοι από τον τρόπο λειτουργίας των μαθητικών
συμβουλίων και επιζητούν πιο ενεργή συμμετοχή στις διαδικασίες λήψης αποφάσεων. Η
πλειοψηφία συμφωνεί με:

– την πραγματοποίηση ενημερωτικών συζητήσεων και ουσιαστικού διαλόγου στις
τάξεις πριν τη διεξαγωγή των εκλογών,- τη συστηματική υποστήριξη των μαθητικών κοινοτήτων από κατάλληλα
επιμορφωμένο εκπαιδευτικό,
– την εκπροσώπηση όλων των τάξεων στο σχολικό μαθητικό συμβούλιο,
– τις τακτικές συναντήσεις των εκπροσώπων των μαθητών με τον διευθυντή και
γενικότερα την ενδυνάμωση της συνεργασίας μαθητών – καθηγητών.

Ο Συνήγορος του Πολίτη έχει απευθύνει στο υπουργείο Παιδείας προτάσεις για τροποποίηση του κανονισμού καθώς και σχετική αιτιολογική έκθεση, επισημαίνοντας την ανάγκη περαιτέρω διαλόγου στα σχολεία. Το προτεινόμενο σχέδιο, στο οποίο έχουν αξιοποιηθεί οι προτάσεις μαθητών και εκπαιδευτικών που καταγράφηκαν από τον Συνήγορο σε συναντήσεις διαβούλευσης επί σειρά ετών, αναβαθμίζει τον ρόλο και τη λειτουργία των
μαθητικών κοινοτήτων και καθιερώνει πρόσθετες εγγυήσεις διαφάνειας, υπευθυνότητας και
εκπροσώπησης όλων των μαθητών, με στόχο την ενθάρρυνση της ενεργής συμμετοχής
τους στη σχολική ζωή και στη λήψη αποφάσεων για τα κοινά.

ΣΥΝΟΨΗ ΔΙΑΜΕΣΟΛΑΒΗΣΗΣ