Ανακοίνωση των ΣΥΝΕΚ – Με το που δόθηκε στη δημοσιότητα για τις δομές υποστήριξης, την επιλογή και την αξιολόγηση των στελεχών, τον προγραμματισμό και την αποτίμηση του εκπαιδευτικού έργου, επιχειρούνται αλλαγές σε βασικούς τομείς της οργάνωσης, της διοίκησης και της εκπαιδευτικής διαδικασίας.

Σε μια καταρχήν προσέγγιση στα βασικά σημεία του νομοσχεδίου, επικεντρώνουμε στα παρακάτω:

1)Η κατάργηση της ατομικής αξιολόγησης των εκπαιδευτικών και της εξωτερικής αξιολόγησης των σχολείων, με την ακύρωση του ΠΔ152/2013 και του αντίστοιχου πλαισίου που έθεταν οι νόμοι 4142/13, 3848/10 και 4072/12, όπως προβλέπεται στο νομοσχέδιο, είναι μια θετική εξέλιξη που έρχεται ως αποτέλεσμα ενός μακροχρόνιου αγώνα που έδωσε το εκπαιδευτικό κίνημα ενάντια στην αξιολόγηση –χειραγώγηση (Υπενθυμίζουμε ότι είχε ήδη καταργηθεί η σύνδεση μισθού -βαθμού με την αξιολόγηση, με το νέο νόμο για το μισθολόγιο – βαθμολόγιο).

Προβλέπεται επίσης η κατάργηση του μεγαλύτερου μέρους των αρμοδιοτήτων της ΑΔΙΠΔΕ σε ό,τι αφορά την ατομική αξιολόγηση των εκπαιδευτικών και την «αυτοαξιολόγηση» και κατηγοριοποίηση των σχολικών μονάδων. Ο ρόλος της ΑΔΙΠΔΠΕ αναφέρεται πλέον στην αξιολόγηση στελεχών και στη γενική αποτίμηση του εκπαιδευτικού συστήματος. Δεν είναι καθόλου τυχαίο ότι οι αλλαγές αυτές έφεραν την άμεση αντίδραση της αξιωματικής αντιπολίτευσης που καταγγέλλει την κατάργηση της ατομικής αξιολόγησης του εκπαιδευτικού.

2)Οι διαδικασίες προγραμματισμού και αποτίμησης του εκπ/κού έργου ως εσωτερική, δημοκρατική και συλλογική διαδικασία του Συλλόγου διδασκόντων, μπορούν να εξελιχθούν σε εργαλεία θετικής ανατροφοδότησης του εκπαιδευτικού έργου (σύμφωνα και με το 8ο Συνέδριο της ΟΛΜΕ), στο βαθμό που οι παρεμβάσεις του συνδικαλιστικού κινήματος και των Συλλόγων διδασκόντων θα αποκλείσουν το γραφειοκρατικό εκφυλισμό αυτών των διαδικασιών με αποτύπωση σε φόρμες, ποσοτικούς δείκτες και δημοσιοποίηση των τελικών εκθέσεων, που θα οδηγούν στη σύγκριση και την κατηγοριοποίηση των σχολείων.

3)Η ολοκληρωτική, ποσοτική και αμφίδρομη αξιολόγηση των στελεχών σε όλη τη διοικητική ιεραρχία, αντικειμενικά δημιουργεί σχέση εξάρτησης και υποταγής, που η προέκτασή της θα επηρεάζει και την εκπ/κή διαδικασία. Στα πλαίσια αυτά, θα λειτουργήσει αρνητικά και με καθοριστικό τρόπο, η αμφίδρομη αξιολόγηση διευθυντή και υποδιευθυντή σχολικής μονάδας. Είναι προφανές ότι είμαστε κατηγορηματικά αντίθετοι στην αξιολόγηση στελεχών. Το εκπαιδευτικό κίνημα θα παλέψει να μην εφαρμοστεί και τελικά να καταργηθεί.

4)Το εκπαιδευτικό κίνημα πρέπει να επιμείνει αποφασιστικά στη θέση του για δ/ντή αιρετό και ανακλητό, με ρόλο συντονιστή και όχι διοικητικού στελέχους – μάνατζερ, όπως και στην κατάργηση του Καθηκοντολόγιου με ταυτόχρονη θέσπιση ενός νέου δημοκρατικού θεσμικού πλαισίου διοίκησης της σχολικής μονάδας, με αποφασιστικό το ρόλο του Συλλόγου, όχι μόνο στην επιλογή του διευθυντή από όλα τα μέλη του (μόνιμους, αναπληρωτές, ωρομίσθιους), αλλά και στα διοικητικά, παιδαγωγικά και εκπαιδευτικά θέματα.

5)Η καθιέρωση πλαφόν στις θητείες των στελεχών είναι σημαντική θεσμική αλλαγή, γιατί θα συμβάλλει στη θετική κινητικότητα των εκπαιδευτικών σε στελεχικές θέσεις και στη διάχυση της αποκτούμενης εμπειρίας σε διάφορα επίπεδα του εκπαιδευτικού συστήματος.

6)Με την αλλαγή και αναδιοργάνωση των Δομών στήριξης του εκπαιδευτικού έργου φαίνεται να διευρύνεται ο ρόλος και το περιεχόμενό τους ως προς την αντιμετώπιση όλων των σύγχρονων εκπ/κών – μαθησιακών, κοινωνικών και ψυχολογικών προβλημάτων των μαθητών, με βάση τις ανάγκες των ίδιων, των εκπαιδευτικών και των σχολείων, που θα διαπιστώνονται από τους συλλόγους διδασκόντων. Αναγκαία προϋπόθεση για τη σωστή και αποτελεσματική λειτουργία αυτών των δομών, είναι η χρηματοδότηση, η δημιουργία των αναγκαίων υποδομών, η πλήρης στελέχωσή τους, και το χτύπημα της γραφειοκρατίας.

Στο σχέδιο νόμου όμως, διαφαίνεται συγκεντρωτισμός και υποστελέχωση των δομών που θα δημιουργήσουν αφενός σοβαρά προβλήματα στο να μπορούν αυτές να ανταποκρίνονται στο ρόλο τους, ενώ αφετέρου θα μεταφέρουν στις σχολικές μονάδες μεγαλύτερες ευθύνες και φόρτο εργασίας, σε μια περίοδο με ιδιαίτερα οξυμένα τα εργασιακά μας προβλήματα. Η διεκδίκηση της μείωσης του διδακτικού ωραρίου των εκπ/κών και της μείωσης μαθητών ανά τμήμα πρέπει να είναι μαζί με το αίτημα των μόνιμων διορισμών πολύ ψηλά στις προτεραιότητες του εκπαιδευτικού κινήματος.

7)Οι ομάδες εκπαιδευτικών σε κάθε σχολείο ανά τμήμα ή ειδικότητα, και οι συνέργειες των σχολείων για ανταλλαγή εμπειρίας και συντονισμένες εκπαιδευτικές, πολιτιστικές και κοινωνικές δράσεις είναι ένας θεσμός που ακουμπά σε παλιότερες θέσεις του κλάδου, και υπό προϋποθέσεις μπορεί να βοηθήσει στην ανάπτυξη της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Παράλληλα όμως πρέπει να συνεχίσουμε να αγωνιζόμαστε για ουσιαστική Επιμόρφωση σύμφωνα με τις θέσεις της ΟΛΜΕ.

Σε κάθε περίπτωση συνεχίζουμε να αγωνιζόμαστε για την κατάργηση και του τελευταίου τμήματος από τον αντιεκπαιδευτικό νόμο 3848/10 που αφορά το σύστημα διορισμού των εκπαιδευτικών, διεκδικώντας την έναρξη μαζικών διορισμών στην εκπαίδευση με ένα νέο σύστημα με κριτήρια μέσω ΑΣΕΠ (χωρίς γραπτό διαγωνισμό) με αναγνώριση της εκπαιδευτικής προϋπηρεσία και του έργου των αναπληρωτών εκπαιδευτικών.

Το επόμενο διάστημα η ΟΛΜΕ και οι ΕΛΜΕ θα πρέπει να οργανώσουν τις αντιστάσεις ενάντια στις αρνητικές πλευρές του νομοσχεδίου κατά τη διάρκεια της διαβούλευσης και της ψήφισής του και ταυτόχρονα, μετά την κινητοποίηση στις 30 Μάρτη να οργανωθούν Γενικές συνελεύσεις ΕΛΜΕ και Προέδρων για τη συνέχιση των κινητοποιήσεων για διορισμούς και εργασιακά εκπαιδευτικών.

Επειδή εν τέλει, στο σημερινό ρευστό πολιτικό σκηνικό, οι νομοθετικές παρεμβάσεις της κυβέρνησης κινούνται ανάμεσα στις ανάγκες για δημοκρατικές εκπαιδευτικές τομές και στις μνημονιακές δεσμεύσεις εν όψει και της τελικής 4ης αξιολόγησης, η πρόκληση για το οργανωμένο συνδικαλιστικό εκπ/κό κίνημα είναι μεγάλη. Το επόμενο διάστημα χρειάζεται να αντισταθεί και να παρέμβει, αποτρέποντας τις αρνητικές πλευρές και ταυτόχρονα ανοίγοντας δρόμους για τη διεκδίκηση ριζικών δημοκρατικών αλλαγών στη δημόσια εκπαίδευση και επιβάλλοντας εξελίξεις στην κατεύθυνση των θέσεων και των αναγκών του κλάδου.