Με αφορμή την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς και με δεδομένο το χρόνιο πρόβλημα του χωρισμού των τμημάτων που αντιμετωπίζουμε κάθε χρόνο τέτοια εποχή ως απόρροια της ασάφειας της γνωστής εγκυκλίου θα ήθελα να σας παρουσιάσω με συντομία τη δυνατότητα χωρισμού των τμημάτων γαλλικής και γερμανικής σε συνδυασμό με τα επίπεδα των αγγλικών. Το συγκεκριμένο σύστημα λειτούργησε την περασμένη σχολική χρονιά στο γυμνάσιο στο οποίο ανήκω με, κατά γενική παραδοχή, άριστα αποτελέσματα.

Το μάθημα των αγγλικών, όπως ξέρετε, συνδυάζεται με κάποιο άλλο μάθημα για να επιτευχθεί η διεξαγωγή των επιπέδων. Αυτό συνήθως γίνεται με τη γυμναστική. Για παράδειγμα, τα τμήματα Α1 και Α2 χωρίζονται σε προχωρημένους και αρχάριους, ο καθηγητής αγγλικών παίρνει τους μεν και ο γυμναστής τους υπόλοιπος και εναλλάξ. Αυτό το υπόλοιπο λοιπόν κομμάτι (προχωρημένο ή αρχάριο και εναλλάξ) αντί να το πάρει ο γυμναστής, το παίρνουν οι καθηγητές γαλλικής/γερμανικής και το χωρίζουν εκ νέου με βάση τη γλώσσα προτίμησης των μαθητών. Επειδή στην ουσία έχουμε να κάνουμε με ένα διπλό χωρισμό των τμημάτων, ενδέχεται να υπάρξει τμήμα γαλλικών ή γερμανικών με λιγότερα από δέκα παιδιά. Εδώ χρειάζεται και η καλή θέληση του Δ/ντή να πείσει τη Δ/νση Δ/θμιας για τη χρησιμότητα του όλου εγχειρήματος και για τις πολλαπλές ωφέλειες που απορρέουν.

Ποιές είναι όμως αυτές οι «ωφέλειες»;

Πρώτον και κύριον, οι ώρες των καθηγητών γαλλικής/γερμανικής αυξάνονται σίγουρα σε σχέση με οποιοδήποτε άλλο χωρισμό προκριθεί από το Δ/ντή του σχολείου.

Δεύτερον, παιδαγωγικώς το συγκεκριμένο σχέδιο προσφέρει στους καθηγητές ένα χωρισμό σε προχωρημένους και αρχάριους (έστω και από την «πίσω πόρτα») πράγμα το οποίο αποτελεί διακαή πόθο των συναδέλφων εδώ και πολλά χρόνια. Πραγματικά οι προοπτικές που ανοίγονται στο μάθημα είναι εκπληκτικές, τις έχω διαπιστώσει στην πράξη απλά δεν είναι η ώρα να τις αναπτύξω. Επίσης, στον ίδιο τομέα, επιτυγχάνεται η διδασκαλία με μικρό αριθμό μαθητών και παρανόμως έχουν επιβληθεί στον κλάδο κατά παράβαση κάθε έννοιας δικαίου ως προς τα άλλα μαθήματα.

Τρίτον, ενθαρρύνεται η διαθεματική διδασκαλία μεταξύ των ξενόγλωσσων συναδέλφων αφού συνυπάρχουν σε μια κοινή ζώνη ξένων γλωσσών. Επίσης, είναι πολύ εύκολη η αναπλήρωση των ωρών σε περίπτωση απουσίας ενός καθηγητή, κάτι το οποίο εκτιμούν πολύ οι Δ/ντές των σχολείων.

Ως αρνητικό μπορώ να αναφέρω μόνο τη συνύπαρξη τριών καθηγητών την ίδια ώρα στο πρόγραμμα κάτι που μπορεί να δημιουργήσει πρόβλημα ως προς τις επιθυμίες τους (π.χ. πρώτες ή τελευταίες ώρες κτλ) αλλά θεωρώ ότι με καλή θέληση κυρίως από πλευράς μας μπορεί να ξεπεραστεί. Μικροπροβλήματα όπως η διαχείριση του βιβλίου ύλης ή του απουσιολογίου δε θεωρώ ότι αποτελούν λόγους για να δυσκολέψουμε το όλο εγχείρημα.

Συμπερασματικά λοιπόν εκτιμώ ότι τα θετικά υπερτερούν των ελάχιστων και ασήμαντων αρνητικών. Θέτω λοιπόν το συγκεκριμένο σχέδιο σε διαβούλευση από ολόκληρη τη γερμανική κοινότητα (το παρόν θα αποσταλεί και στους Συμβούλους). Θεωρώ ότι στη συνεχιζόμενη υποβάθμιση του μαθήματός μας, η απάντησή μας πρέπει να είναι ρηξικέλευθες και προοδευτικές απόψεις, τεκμηριωμένες παιδαγωγικά βάζοντας όμως παράλληλα και την προστασία των καθηγητών σε ισότιμη θέση.

Βρίσκομαι στη διάθεσή σας για περαιτέρω διευκρινήσεις και φυσικά και κριτικές – επικοινωνήστε μαζί μου στέλνοντας μήνυμα στο [email protected].

Με τιμή Παναγιώτης Γαλιάτσος ΜΕΛΟΣ Δ.Σ. ΠΕ.ΚΑ.ΓΕ.Π.Ε