Αγαπητοί συνάδελφοι,

Όπως σας είχαμε ενημερώσει, πραγματοποιήθηκε χθες, Δευτέρα 6 Ιουνίου, στο Υπουργείο Παιδείας η πρώτη συνάντηση του νέου κύκλου συζητήσεων για τον Ανασχεδιασμό και την Αναβάθμιση της Ειδικής Εκπαίδευσης,στα πλαίσια του Εθνικού και Κοινωνικού Διαλόγου για την Παιδεία.
Από πλευράς Υπουργείου μετείχαν ο σύμβουλος του Υπουργού επί θεμάτων Ειδικής Εκπαίδευσης, κ. Π. Κασσιανός και η Διευθύντρια ΕΑΕ, κα Θ. Αστέρη. Επίσης, στη συνάντηση παραβρέθηκαν εκπρόσωποι φορέων των εργαζομένων και του αναπηρικού κινήματος – ΕΣΑμεΑ, ΠΟΣΓΚΑμεΑ, ΟΛΜΕ, ΠΟΣΕΕΠΕΑ, εκπρόσωποι του Συνηγόρου του Παιδιού, καθώς και μεμονωμένοι εργαζόμενοι στις δομές ΕΑΕ.
Η ΠΟΣΕΕΠΕΑ εκπροσωπήθηκε από τον πρόεδρο Σ. Καρπενησιώτη και τη γ.γ Ε. Τραγάκη.
Αρχικά, ενημερωθήκαμε από τον κ. Κασσιανό ότι έχουμε κληθεί σε αυτό τον κύκλο συζητήσεων για να καταλήξουμε στη μελέτη συγκεκριμένων θεμάτων μέσα από τη δημιουργία επιμέρους ομάδων εργασίας, πάνω στη βάση του πορίσματος της Επιτροπής για την Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση. Στόχος του νέου κύκλου συζητήσεων είναι να διατυπωθούν απόψεις, αντιρρήσεις και συμπληρώσεις πάνω στις βασικές αρχές που θέτει το πόρισμα , προκειμένου να εξειδικευθούν οι θέσεις και να γίνει ιεράρχηση προτεραιοτήτων.
Εκφρασμένη επιθυμία του Υπουργού, σύμφωνα με τον κ. Κασσιανό, είναι η σύνταξη νέου νόμου για την ΕΑΕ. Ωστόσο, αυτός δεν μπορεί να είναι έτοιμος στην αρχή της νέας σχολικής χρονιάς.
Η κυρία Αστέρη, από την πλευρά της δήλωσε ότι «περιμένουμε πολλά από αυτές τις συζητήσεις», καθώς η ΕΑΕ έχει πολλά ανοικτά μέτωπα και η λειτουργία της είναι ανοριοθέτητη, αναποτελεσματική, αφημένη στην καλή προαίρεση των συναδέλφων.
Κατόπιν πήραν το λόγο οι φορείς και οι υπόλοιποι προσκεκλημένοι. Ο κ. Γ. Λυμβαίος, εκπροσωπώντας την ΕΣΑμεΑ και ΠΟΣΓΚΑμεΑ, αναφέρθηκε στον αποκλεισμό των φορέων του αναπηρικού κινήματος από την πρώτη φάση του Εθνικού και Κοινωνικού Διαλόγου για την Παιδεία, ζήτησε διευκρινίσεις αν στο πόρισμα που δημοσιοποιήθηκε, έχει ληφθεί υπόψη η σημερινή κατάσταση στην ΕΑΕ και διατύπωσε την άποψη ότι «σε αυτές τις συνθήκες δεν μπορεί να λειτουργήσει η ενταξιακή πολιτική». Τέλος, επεσήμανε ότι το υπάρχον νομοθετικό πλαίσιο δεν έχει λειτουργήσει και δεν έχει αξιολογηθεί ενώ εξέφρασε και τον προβληματισμό του για τον εκ των προτέρων καθορισμό του αριθμού των συναντήσεων.
Σε απάντηση ο κ. Κασσιανός δήλωσε ότι στόχος του Υπουργείου είναι στις 12 Σεπτέμβρη να λειτουργούν τα Ειδικά Σχολεία με την επάρκεια που λειτούργησαν τον περασμένο Οκτώβριο, ότι το δίκτυο της ΕΑΕ θα είναι μεγαλύτερο και δεν υπάρχει σκέψη για κατάργηση των ΣΜΕΑΕ. Έθεσε, επίσης, το στόχο πριν ολοκληρωθούν οι 3 επόμενες συναντήσεις να έχουν συγκροτηθεί υποεπιτροπές για μελέτη επιμέρους θεμάτων. Τέλος, σε σχέση με την εκ των υστέρων κλήση, ανέφερε ότι δεν θα απολογηθεί για τον τρόπο λειτουργίας του Διαλόγου καθώς το ερώτημα αυτό έχει απαντηθεί.
Κατόπιν έλαβε το λόγο ο πρόεδρος της ΠΟΣΕΕΠΕΑ, Στάθης Καρπενησιώτης, ο οποίος εξαρχής εξέφρασε την πάγια θέση της Ομοσπονδίας υπέρ της συνεκπαίδευσης, αλλά επισήμανε ότι η συζήτηση αυτή θα πρέπει να γίνεται στη βάση της πραγματικότητας και έθεσε τον προβληματισμό του μήπως οι θετικές επισημάνσεις του πορίσματος αποτελούν «κενά ευχολόγια».
Ο κ. Καρπενησιώτης υπογράμμισε ότι πριν προχωρήσουμε στην ουσία του θέματος, βασική προϋπόθεση για τη συμμετοχή της ΠΟΣΕΕΠΕΑ στο διάλογο, αποτελεί η δεσμευτική απάντηση του Υπουργείου στο επείγον ερώτημα πώς θα ανοίξουν και θα λειτουργήσουν του χρόνου τα σχολεία, αν υπάρχει και από πού χρηματοδότηση για προσλήψεις (ΕΣΠΑ, ΠΔΕ, κρατικός προϋπολογισμός, προγράμματα κοινωφελούς εργασίας) και σε ποιους αριθμούς θα γίνουν αυτές.
Ασκώντας κριτική στο πόρισμα διατύπωσε την άποψη ότι δεν υπάρχει πουθενά σε αυτό ρητή και σαφής διατύπωση υπέρ της διεπιστημονικότητας. Επίσης, θα πρέπει να συζητηθεί το κομμάτι της «Εκπαίδευσης μετά την Εκπαίδευση» και η δια βίου μάθηση και κατάρτιση, καθώς και το θέμα της Έγκαιρης Παρέμβασης.
Ο κ. Κασσιανός απαντώντας δήλωσε ότι τα προγράμματα κοινωφελούς εργασίας θα υπάρξουν και του χρόνου χωρίς ιδιαίτερο βάρος και όχι για να καλύψουν πάγιες και διαρκείς ανάγκες της Ειδικής Εκπαίδευσης. Επισήμανε, επίσης, ότι ο συνολικός αριθμός των προσλήψεων που επιτεύχθει πέρσι δεν θα διαταραχθεί, αλλά τη δεδομένη στιγμή δεν είναι σε θέση να ανακοινώσει την αναλογία σε προσλήψεις μέσω ΕΣΠΑ και ΠΔΕ.
Εκπροσωπώντας την ΟΛΜΕ, η πρόεδρος Ε. Ζωγραφάκη αναφέρθηκε στη χρόνια υποχρηματοδότηση της Παιδείας, την έλλειψη σταθερότητας προσώπων και την καθυστερημένη στελέχωση με εκπαιδευτικούς στην ΕΑΕ. Ζήτησε την άμεση επιμόρφωση όλων των εκπαιδευτικών, ειδικά της δευτεροβάθμιας, σε θέματα Ειδικής Εκπαίδευσης. Αναφέρθηκε, επίσης, στα σοβαρά προβλήματα της Δευτεροβάθμιας ΕΑΕ και έθεσε ως σημαντική προτεραιότητα τις προσλήψεις σε αυτή την κατηγορία.
Τέλος, οι εκπρόσωποι του Συνηγόρου του Παιδιού, αναφέρθηκαν στη μεγάλη πλειονότητα καταγγελιών που αφορούν την ΕΑΕ και δήλωσε ότι περιμένουν να ακούσουν το σχεδιασμό του Υπουργείου για να τοποθετηθούν. Επεσήμαναν τη διάσταση νομοθεσίας και πραγματικότητας, την ανάγκη να δοθεί προτεραιότητα στην ΕΑΕ για την ισότιμη μεταχείριση των μαθητών με Αναπηρία και Ειδικές Εκπαιδευτικές Ανάγκες, να ληφθεί υπόψη η νέα νομοθεσία και να συνδιαμορφωθεί κοινή αντίληψη για την αναπηρία.
Κατόπιν το λόγο έλαβαν οι υπόλοιποι προσκεκλημένοι, που επικεντρώθηκαν σε διάφορα ζητήματα της ΕΑΕ και σε συγκεκριμένα σημεία του πορίσματος. Να επισημανθεί ότι στη διάρκεια της συζήτησης έγινε παρέμβαση της ΕΣΑμεΑ και ΠΟΣΕΕΠΕΑ πάνω σε θεσμικά ζητήματα, καθώς και παρέμβαση-τοποθέτηση της ΠΟΣΕΕΠΕΑ σε αναφορά που έγινε σχετικά με την αναγκαιότητα των προγραμμάτων κοινωφελούς εργασίας του ΟΑΕΔ.
Η πρώτη αυτή συνάντηση έκλεισε με δευτερολογία της κας Αστέρη η οποία ευχήθηκε τα πορίσματα της Επιτροπής να αναπτύξουν ένα όραμα και μια κατεύθυνση για Μεταρρύθμιση της «Γενικής Εκπαίδευσης που να απεντάσσει το Ειδικό» και να διατυπωθούν αρχές και διαδικασίες για αλλαγή της κουλτούρας στα σχολεία της Ελλάδας.

Η επόμενη συνάντηση της Επιτροπής θα γίνει την προσεχή Δευτέρα 13 Ιουνίου, με θέμα τη συγκρότηση των επιμέρους υπο-ομάδων εργασίας και τη διατύπωση της θεματολογίας τους.