ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΠΕ “ΚΩΣΤΑΣ ΣΩΤΗΡΙΟΥ”

Αγαπητοί γονείς

Απευθυνόμαστε σε σας γιατί η εκπαίδευση βρίσκεται για άλλη μια φορά στο “μάτι του κυκλώνα” αυτή τη φορά με τις μεταρρυθμίσεις του Υπουργείου Παιδείας για το “νέο ενιαίο ολοήμερο δημοτικό”, τα νηπιαγωγεία, την ειδική αγωγή. Θα θέλαμε να ακούσετε και τη θέση των μάχιμων εκπαιδευτικών που αγωνίζονται και μοχθούν καθημερινά για το δημόσιο σχολείο.

Πριν σας εξηγήσουμε συγκεκριμένα τι σημαίνουν οι αλλαγές που αποφασίστηκαν, σας λέμε από την αρχή καθαρά :

  • Ø οι αλλαγές, δεν γίνονται με κριτήριο τις παιδαγωγικές και μορφωτικές ανάγκες των παιδιών μας. Γίνονται με μοναδικό κριτήριο, αυτό των περικοπών στη δημόσια εκπαίδευση και της συρρίκνωσης των εκπαιδευτικών δαπανών.
    • Ø Επιδιώκουν να απαλλαγεί το κράτος από την ευθύνη να παρέχει το δικαίωμα της μόρφωσης σε όλους και να μετατραπεί σε ατομική ευθύνη για “όποιον έχει” και “όποιον μπορεί ” όπως απαιτούν η ΕΕ και ο ΟΟΣΑ.

Ποια είναι η αλήθεια :

1. Ως «ενιαίο τρόπο λειτουργίας του ολοήμερου» το Υπουργείο Παιδείας αποφάσισε ότι σε όλα τα σχολεία οι μαθητές θα σχολούν στις 13:15. Ταυτόχρονα κόβει την πρωινή ζώνη και την ενισχυτική διδασκαλία, αφαιρεί διδακτικά αντικείμενα και μειώνει ώρες από μαθήματα στα σχολεία ΕΑΕΠ, προσθέτει κάποιες ώρες από μαθήματα που δεν υπήρχαν στα «κλασικά» ολοήμερα (εικαστικά, θεατρική αγωγή, πληροφορική). Γιατί το κάνει αυτό; Το υπουργείο Παιδείας “κόβει και ράβει” για να το λειτουργήσει τα σχολεία σε όλη τη χώρα, χωρίς κανένα διορισμό, με πολύ λιγότερους αναπληρωτές δασκάλους και εκπαιδευτικούς ειδικοτήτων. Υπολόγισαν ότι με το “νέο τύπο” εξοικονομούν μέχρι 7.000 εκπαιδευτικούς και έτσι προσπαθούν να περιορίσουν τα κενά στα σχολεία του χρόνου.

2. Καταργούν το δάσκαλο στο ολοήμερο και το προορίζουν να “λειτουργεί” με τα περισσεύματα των ωρών των εκπαιδευτικών ανάλογα με το τι θα έχει στη διάθεσή του το κάθε σχολείο, αν φυσικά θα έχει.

3. Επιδιώκουν να κλείσουν ολοήμερα τμήματα και να αποκλείσουν παιδιά από αυτά καθώς στο νόμο που ήδη δημοσιεύτηκε υποχρεώνει δύο γονείς να βεβαιώνουν από τον εργοδότη τους(!) ότι εργάζονται, σε μια εποχή εκρηκτικής ανεργίας, εργασιακής περιπλάνησης και μαύρης εργασίας. Εμείς λέμε να χουν πρόσβαση στο ολοήμερο σχολείο όσα παιδιά το θέλουν και το έχουν ανάγκη για να μπορούν να βοηθηθούν μαθησιακά και να απασχολούνται με τα αντικείμενα που τους αρέσουν. Γι αυτό σας καλούμε να καταθέσετε αίτηση εγγραφής του παιδιού σας στο ολοήμερο – αν το επιθυμείτε – ανεξάρτητα από τις προϋποθέσεις και το σχολείο έχει υποχρέωση να την παραλάβει.

4. Με το νέο ωρολόγιο πρόγραμμα, επιδιώκεται να δημιουργηθούν πλεονάσματα ωρών στους δασκάλους για να συμπληρώνουν το ωράριο τους στο ολοήμερο ή σε άλλα σχολεία. Δημιουργούν τμήματα που θα έχουν έναν δάσκαλο για γλώσσα και άλλους ανά ένα ή ανά δύο μαθήματα (πχ μαθηματικά- φυσική, άλλον ιστορία, για γεωγραφία κ.ο.κ ανατρέποντας τη βασική παιδαγωγική συνθήκη της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης: το δάσκαλο τάξης και τη σχέση δασκάλου – μαθητών. Το δημοτικό σχολείο δεν είναι μια μηχανή παραγωγής τυποποιημένων γνώσεων και ταξινόμησης των παιδιών με βάση τις επιδόσεις τους αλλά χώρος κοινωνικοσυναισθηματικής ανάπτυξης, αποδοχής τους, ανάπτυξης της κοινωνικότητας και της παιδικής δημιουργικότητας, καθώς και της προσωπικής ιδιαιτερότητας κάθε παιδιού. Ο δεσμός με το δάσκαλο της τάξης είναι προϋπόθεση των παραπάνω.

5.Το υπουργείο λέει ότι βάζει ειδικότητες σε όλα τα σχολεία. Στην πραγματικότητα μαζί με την τυπική εισαγωγή των μαθημάτων στα παλιά κλασικά σχολεία – την ίδια στιγμή που περικόπτει από τα πρώην ΕΑΕΠ – προβλέπει για όλους ότι σε περίπτωση μη διάθεσης εκπαιδευτικού ειδικότητας (γυμναστή, εικαστικών, μουσικής, θεατρολογίας) θα μπορεί να αναλαμβάνει το μάθημα ο δάσκαλος. Μ αυτό τον τρόπο ακυρώνει στην πράξη τα μαθήματα αυτά. Όπου έχει πλεονάσματα δασκάλων ΔΕ ΘΑ ΠΡΟΣΛΑΜΒΑΝΕΙ εκπαιδευτικούς ειδικοτήτων! Κανένα μέτρο εξασφάλισης υποδομής για τα μαθήματα ειδικοτήτων δεν προβλέπει. Χαρακτηριστικό το παράδειγμα της πληροφορικής στα παλιά κλασικά σχολεία. Τα περισσότερα δε διαθέτουν εργαστήριο πληροφορικής! Έτσι ή θα γίνεται το μάθημα της πληροφορικής στο μαυροπίνακα !!! ή θα κληθείτε εσείς να βάλετε το χέρι στην τσέπη ή να αναζητήσετε χορηγό!!! για τους υπολογιστές στο σχολείο του παιδιού σας.

6. Στη δεύτερη ξένη γλώσσα μπορεί να κόβεται η επιλογή καιη πλειοψηφία των δηλώσεων προτίμησης ή τα περισσεύματα εκπ/κών να καθορίζουν τη γλώσσα για όλα τα παιδιά (π.χ. γαλλικά αντί γερμανικά)

7. Στην προσχολική αγωγή το υπουργείο ανεβάζει το ελάχιστο όριο των παιδιών που μπορούν να φοιτούν σε ένα τμήμα από τα 7 στα 14, με αυτόν τρόπο χιλιάδες τμήματα πρόκειται να συγχωνευτούν ή προνήπια να μείνουν εκτός προσχολικής αγωγής. Για παράδειγμα, σήμερα ένα νηπιαγωγείο με 26-7 παιδιά είχε τρεις νηπιαγωγούς μια για το κλασικό τμήμα και δύο για το ολοήμερο, με τη νέα εγκύκλιο θα έχουμε σίγουρα δύο νηπιαγωγούς και ενδεχομένως μόνο μια με κλείσιμο ή συγχώνευση του ολοήμερου τμήματος. Άρα μια συνάδελφος θα πρέπει να διαχειριστεί 26 ή 27 παιδάκια ή κάποια προνήπια να μετακινηθούν εφόσον βρεθεί για αυτά θέση σε κάποιο όμορο νηπιαγωγείο, όταν η αναλογία νηπιαγωγού νηπίων δεν πρέπει να υπερβαίνει το 1/15 .

8. Το υπουργείο περιορίζει και οδηγεί σε πλήρη κατάργηση τη δημόσια παράλληλη στήριξη στο χώρο της Ειδικής Αγωγής και μεταλλάσσει το ρόλο των τμημάτων ένταξης. Στο όνομα της κοινωνικής ένταξης, διαλύονται οι δομές της ειδικής αγωγής και διαμορφώνεται ένας σύγχρονος μορφωτικός καιάδας, ανοίγοντας το δρόμο στην ιδιωτικοποίηση και την επιβάρυνση του οικογενειακού εισοδήματος για τη βοήθεια στα παιδιά με ειδικές ανάγκες.

Οι αλλαγές λοιπόν που κάνει το Υπουργείο Παιδείας γίνονται για να φαίνεται ότι όχι μόνο δεν λείπουν εκπαιδευτικοί αλλά ότι «περισσεύουν». Προετοιμάζουν πολλές χιλιάδες απολύσεις αναπληρωτών εκπαιδευτικών που εδώ και πολλά χρόνια καλύπτουν τις ανάγκες των παιδιών μας και τα πάγια κενά από το πάγωμα των μόνιμων διορισμών τα 6 μνημονιακά χρόνια!!! Να ξέρετε ότι αυτό σημαίνει ότι σε λίγο θα «περισσεύουν» και τα παιδιά μας. Ειδικά στην περίοδο που οι εργαζόμενοι ρημάζονται από την κρίση, το δημόσιο σχολείο θα έπρεπε να μπορεί να στηρίζει ουσιαστικά και ολόπλευρα– από τη σίτιση μέχρι τις δομές για τα παιδιά με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, από την υλικοτεχνική υποδομή μέχρι τις δραστηριότητες εκείνες που δίνουν χαρά και δημιουργικότητα.

Την ίδια στιγμή ο “κόφτης” στην εκπαίδευση και τη ζωή μας είναι παντού :

  • οι σχολικές βιβλιοθήκες εγκαταλείπονται
  • τα βιβλία που εγκλωβίζουν ουσιαστικά τις διδακτικές προσεγγίσεις σε απομνημονευτικές μορφές και τυπικές λύσεις ασκήσεων και παρακάμπτουν τη λογοτεχνία παραμένουν ενώ οι υποσχέσεις για αναμόρφωση των αναλυτικών προγραμμάτων και συγγραφή νέων βιβλίων πάνε περίπατο
  • οι ξένες γλώσσες δε διδάσκονται με όρους να μαθαίνουν όλα τα παιδιά στο σχολείο (π.χ. ολιγομελή)
  • οι τέχνες υποβαθμίζονται σε μονόωρη απασχόληση, χωρίς συνέχεια και διάχυση σ’ όλο το σχολείο.

Ξέρουμε πολύ καλά ότι όσο περνάει ο καιρός η καθημερινότητά η δική σας αλλά και η δική μας γίνεται όλο και πιο δύσκολη. Οι ανάγκες μας για μια αξιοπρεπή ζωή, για μόνιμη και σταθερή δουλειά, για μισθό που θα μας επιτρέπει να ζούμε με αξιοπρέπεια, για κοινωνική ασφάλιση και σύνταξη και για ανθρώπινη δημόσια υγεία έχουν μπει χρόνια τώρα στον «κόφτη» των μνημονίων. Το μαχαίρι το κρατούν οι κυβερνήσεις που εναλλάσσονται στην εξουσία, η Ευρωπαϊκή Ένωση, το ΔΝΤ και οι τράπεζες. Αποδεικνύεται ότι αν δεν σταματήσουμε όλοι μαζί αυτό τον κατήφορο, τα Μνημόνια, τα κέρδη από την κρίση για τράπεζες και κεφάλαιο και η καταστροφή για μας τους εργαζόμενους ΔΕΝ ΕΧΟΥΝ ΤΕΛΟΣ!

Για να καλύπτονται οι πραγματικές ανάγκες των παιδιών σας σε μόρφωση πρέπει το δημόσιο σχολείο να δουλεύει αλλιώς :

ü Με όλα τα προνήπια και νήπια στα νηπιαγωγεία.

ü Με μειωμένο αριθμό μαθητών στο τμήμα που δεν θα είναι πάνω από 20 παιδιά στο Δημοτικό.

ü Με όσα τμήματα ένταξης και εκπαιδευτικούς παράλληλης στήριξης χρειάζονται για να καλύπτονται ΟΛΑ τα παιδιά που τα χρειάζονται.

ü Με τμήματα του ολοήμερου που θα τα στηρίζουν δάσκαλοι που θα δουλεύουν αποκλειστικά σε αυτό και που θα γράφονται όσοι μαθητές το θέλουν χωρίς προϋποθέσεις.

ü Με ενισχυτική διδασκαλία για αδύναμους, με τάξεις υποδοχής για αλλοδαπούς μαθητές.

ü Με όλους τους συναδέλφους των ειδικοτήτων, που δε θα διακτινίζονται σε πολλά σχολεία, ώστε να δίνουν τη δυνατότητα στα παιδιά να γνωρίζουν ουσιαστικά τα αντικείμενά τους και να πλουτίζουν το σχολείο και τα παιδιά με τέχνη, πολιτισμό, αθλητισμό, τεχνολογία, φαντασία με αντίστοιχες ομάδες – δράσεις

ü Με μόνιμους δασκάλους που αποτελεί τη βάση και προάγει την παιδαγωγική διαδικασία.

ü Με γενναία χρηματοδότηση για να μπορούν να λειτουργούν νηπιαγωγεία και σχολεία αξιοπρεπώς.

ü Αλλά κυρίως με περιεχόμενο ουσιαστική γνώση και όχι κατακερματισμένη. Που θα δίνει χαρά στα παιδιά. Θα δίνει τα εφόδια να καταλαβαίνουν τον κόσμο γύρω τους και όχι απλά μερικές δεξιότητες για να ανταγωνίζονται στην εργασιακή ζούγκλα που τα περιμένει στο μέλλον.

Εμείς για αυτό το σχολείο αγωνιζόμαστε, σε αυτό τον αγώνα σας καλούμε