Τη συγκρότηση «Ομάδων Υποστήριξης Μαθητών από εκπαιδευτικούς, μέσα στα σχολεία», προβλέπει η προτεινόμενη αναδιάρθρωση στο εκπαιδευτικό έργο από το Υπουργείο Παιδείας, η οποία θα τεθεί σε διαβούλευση, αναφέρει με συνέντευξή του στην «Ελευθερία» ο διευθυντής Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης του Υπουργείου Παιδείας, κ. Παν. Κασσιανός.

Ο κ. Κασσιανός υποστήριξε ότι πρόκειται για μια μεγάλη μεταρρύθμιση, η οποία μεταξύ άλλων στοχεύει «να καταστήσει το σχολείο υπεύθυνο για το εκπαιδευτικό έργο του», ενώ τόνισε ότι «αλλάζει συνολικά το τοπίο, σχετικά με τον τρόπο με τον οποίο βλέπαμε μέχρι τώρα την υποστήριξη του σχολείου».

Επίσης, μας παρουσιάζει στοιχεία της δημιουργίας του νέου φορέα, του ΚΕΣΥ, που θα προκύψει από την ενσωμάτωση του ΚΕΔΔΥ, του Συμβουλευτικού Σταθμού Νέων και του Κέντρου Συμβουλευτικής Επαγγελματικού Προσανατολισμού, δηλώνοντας ότι: «Δημιουργούμε περισσότερες οργανικές θέσεις από αυτές που προβλέπουν τώρα τα ΚΕΔΔΥ, με σκοπό αυτή η νέα δομή να είναι σε θέση να υποστηρίξει τα σχολεία και όχι απλά να μείνει ένα γράμμα το «Υ».

Η συνέντευξη

*Κύριε Κασσιανέ, στο προσεχές διάστημα αναμένεται να τεθεί για διαβούλευση το σχέδιο νόμου που προβλέπει την αναδιάρθρωση των δομών υποστήριξης του εκπαιδευτικού έργου του σχολείου.

Ποια είναι τα βασικά χαρακτηριστικά του;

-«Είναι μια σημαντική αλλαγή, μια μεγάλη μεταρρύθμιση, γιατί αλλάζει συνολικά το τοπίο στον τρόπο με τον οποίο βλέπαμε μέχρι τώρα την υποστήριξη του σχολείου.

Από τη μονοπρόσωπη δομή υποστήριξης, από ένα άτομο, είτε αυτό ήταν ο σχολικός σύμβουλος, είτε ο υπεύθυνος σχολικών δραστηριοτήτων, δημιουργούμε την υποστήριξη του σχολείου μέσω μιας διεπιστημονικής ομάδας.

Αυτό είναι από τα βασικά χαρακτηριστικά αυτής της αλλαγής.

Το δεύτερο, είναι ότι εισάγεται η λογική του προγραμματισμού του εκπαιδευτικού έργου από την ίδια τη σχολική μονάδα, δηλαδή στην αρχή της σχολικής χρονιάς ο σύλλογος διδασκόντων προγραμματίζει, βάζει στόχους και ορίζει δραστηριότητες, για να αντιμετωπίσει τα θέματα που θεωρεί αυτός προβληματικά για τη σχολική κοινότητα. Υποβάλλει αυτόν τον προγραμματισμό στα στελέχη της εκπαίδευσης, που θα έχουν τον τίτλο Συντονιστές Εκπαιδευτικού Έργου, σε ένα κέντρο στην Περιφέρεια -για τη Θεσσαλία θα είναι στη Λάρισα- όπου μελετούν αυτούς τους προγραμματισμούς και μέσα από αυτή την έκφραση αναγκών που παρουσιάζουν οι εκπαιδευτικοί, καθορίζεται ο τρόπος, ο χρόνος και οι μέθοδοι υλοποίησης ενός επιμορφωτικού προγράμματος».

*Τι προβλέπεται για την Ειδική Αγωγή;

-«Γίνεται μια μεγάλη αλλαγή. Δηλαδή η δομή που μέχρι τώρα, θεωρητικά, υποστήριζε αλλά στην πραγματικότητα ασκούσε μόνο διάγνωση, το ΚΕΔΔΥ, είτε γιατί για χρόνια λειτουργούσε υποστελεχωμένα -εκτός των δύο τελευταίων χρόνων- είτε γιατί η ίδια του η φύση κατεύθυνε τους εργαζόμενους να εξαντλήσουν την ενέργειά τους μόνο στη διαπίστωση των αναγκών και στην έκδοση μιας γνωμάτευσης, κάτι το οποίο δεν βοηθούσε τον εκπαιδευτικό στο σχολείο, αλλάζει.

Αλλάζουμε αυτή τη δομή, για να επιτελέσει τον ρόλο της και να καλύψει τις βασικές ανάγκες στο σχολείο και την μετατρέπουμε σε Κέντρο Συμβουλευτικής Υποστήριξης (ΚΕΣΥ).

Δίνουμε μια εξωστρέφεια, με προσανατολισμό προς το σχολείο, όπου θα υπάρχει ένας εκπαιδευτικός υπεύθυνος, που θα είναι ο σύνδεσμος επικοινωνίας.

Είναι ένα όργανο που διευρύνει τις δυνατότητές του και δεν θα περιορίζεται αυστηρά στο πλαίσιο να διαγιγνώσκει και μόνο την αναπηρία ή τις μαθησιακές ανάγκες των μαθητών.

Στον νέο φορέα συγχωνεύονται το ΚΕΔΔΥ, ο Συμβουλευτικός Σταθμός Νέων και το Κέντρο Συμβουλευτικής Επαγγελματικού Προσανατολισμού».

*Υστερούμε στη συμβουλευτική των εκπαιδευτικών, σχετικά με το εκπαιδευτικό έργο στην ειδική αγωγή;

-«Δεν υστερούμε μόνο στην ειδική αγωγή σε αυτό, αλλά στη συμβουλευτική των εκπαιδευτικών συνολικότερα στα σχολεία.

Υπήρχαν πάρα πολλά θέματα τα τελευταία χρόνια όπου οι εκπαιδευτικοί εξέφραζαν τη αγωνία τους για τον τρόπο που θα τα χειριστούν.

Για παράδειγμα ένα θέμα σχολικού εκφοβισμού, ή για ένα θέμα σχολικής διαρροής, που ξεφεύγουν των αναγκών ένταξης των μαθητών με αναπηρία».

*Ποια είναι η πρωτοτυπία του νέου θεσμού, του ΚΕΣΥ;

-«Το ότι ανοίγεται στο σχολείο. Θα δέχεται τα αιτήματα με έναν τρόπο φιλτραρίσματος. Δηλαδή δημιουργούμε στα σχολεία μια δομή που την ονομάζουμε Ομάδα Υποστήριξης Μαθητών, όπου θα ηγείται ο διευθυντής του σχολείου αλλά ο βασικός υπεύθυνος για την επικοινωνία με το ΚΕΣΥ θα είναι κάποιος που έχει σχέση με την ειδική αγωγή (π.χ. ο δάσκαλος του τμήματος ένταξης), οπότε επικοινωνεί με το ΚΕΣΥ και η οποιαδήποτε διαπιστωθείσα ανάγκη μαθητή δεν σημαίνει αναγκαστικά ότι πρέπει να παραπεμφθεί για διάγνωση, πρέπει πρώτα να του παραχθεί ένα πλαίσιο υποστήριξης μέσα από ένα εξατομικευμένο βραχυχρόνιο πρόγραμμα και μετά να αξιολογηθεί η προσπάθεια. Με λίγα λόγια καθίσταται το σχολείο υπεύθυνο!

Κι αυτή η λειτουργία δεν γίνεται με αβοήθητους τους εκπαιδευτικούς.

Θα τους υποστηρίζει η διεπιστημονική ομάδα του ΚΕΣΥ».

*Πώς θα γίνει η μετάβαση στη νέα δομή; Θα επιμορφωθούν οι εκπαιδευτικοί που καλούνται να έχουν νέο ρόλο στα σχολεία;

Πώς θα στελεχωθεί;

-«Το νέο εγχείρημα οπωσδήποτε θα πρέπει να πλαισιωθεί αφενός με επιμόρφωση και αφετέρου με υποστήριξη αυτών των δομών με προσωπικό.

Δημιουργούμε περισσότερες οργανικές θέσεις από αυτές που προβλέπουν τώρα τα ΚΕΔΔΥ, με σκοπό αυτή η νέα δομή να είναι σε θέση να υποστηρίξει τα σχολεία και όχι απλά να μείνει ένα γράμμα το «Υ», που ήταν στο τέλος και του ΚΔΑΥ και του ΚΕΔΔΥ, που στην πραγματικότητα δεν ενεργοποιήθηκαν και δεν λειτούργησαν ποτέ.

Για παράδειγμα η μετεξέλιξη του ΚΕΔΔΥ σε ΚΕΣΥ στη Λάρισα προβλέπει ένα αριθμό θέσεων, και εκπαιδευτικών ειδικής αγωγής και ειδικού εκπαιδευτικού προσωπικού (ψυχολόγων, κοινωνικών λειτουργών, λογοθεραπευτών κ.α.) και εκπαιδευτικών με εξειδίκευση στην συμβουλευτική επαγγελματικού προσανατολισμού.

Έχει ήδη προηγηθεί για όλα αυτά, ένας πολύ μεγάλος κύκλος διαβούλευσης, όχι ως σχέδιο νόμου αλλά ως πρόταση.

Έχουμε κάνει εξαντλητικές συναντήσεις με φορείς της εκπαίδευσης, με εκπροσώπους σχολικών συμβούλων, σχολικών δραστηριοτήτων κ.α.

Εκ μέρους της εκπαιδευτικής κοινότητας διαπιστώνουμε μια θετική αντίδραση, αλλά υπάρχουν και κάποιες επιφυλάξεις από τις υπάρχουσες δομές, π.χ. από τους σχολικούς συμβούλους».