Το υπουργείο Παιδείας φιλοδοξεί να θέσει σε εφαρμογή από τη νέα σχολική χρονιά ένα νέο, ενιαίου τύπου ολοήμερο δημοτικό σχολείο. Τα δημοτικά όλης της χώρας θα υπάγονται σε έναν τύπο σχολείου, με ενιαίο εβδομαδιαίο ωρολόγιο πρόγραμμα και λειτουργία προαιρετικού ολοήμερου προγράμματος.

Σύμφωνα με τα όσα προβλέπονται, θα γίνεται ενιαία παροχή κοινών γνωστικών και διδακτικών αντικειμένων σε όλους τους τύπους δημοτικών σχολείων της χώρας από 4/θέσια και πάνω, θα ενοποιηθούν τα Εβδομαδιαία Ωρολόγια Προγράμματα, ύστερα από σχετική εισήγηση του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής, ενώ η λήξη του υποχρεωτικού προγράμματος θα γενικευτεί για όλες τις τάξεις στη μια και τέταρτο μετά το μεσημέρι.
Πρακτικά, αυτό σημαίνει την κατάργηση των «κλασικών» δημοτικών σχολείων, αλλά και των δημοτικών που μέχρι σήμερα υπάγονται στο Ενιαίο Αναμορφωμένο Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα (ΕΑΕΠ).

Σε ό,τι αφορά στη λειτουργία του προαιρετικού ολοήμερου προγράμματος, στον νέο τύπο δημοτικού σχολείου, η έναρξή του ορίζεται στις 13:15 και η λήξη του στις 16:00. Εξασφαλίζεται και γενικεύεται η ώρα μελέτης για όλους τους μαθητές με δάσκαλο, ώστε οι μαθητές να απαλλάσσονται, στο μέγιστο δυνατό βαθμό, από τον φόρτο προετοιμασίας των μαθημάτων και των εργασιών της επόμενης ημέρας. Στην τρίτη ώρα του ολοήμερου προγράμματος θα προσφέρεται ένα σύνολο από επιλογές διδακτικών αντικειμένων, όπως ΤΠΕ (Τεχνολογίες Πληροφορίας και Επικοινωνιών), Αγγλικά, Αθλητισμός, Εικαστικά, Θεατρική Αγωγή και Μουσική.

Σημειώνεται ότι οι αλλαγές θα ισχύσουν για όλα τα δημοτικά σχολεία που είναι από τετραθέσια και πάνω (3.555 σχολικές μονάδες), ενώ αμετάβλητη θα παραμείνει η λειτουργία των μονοθέσιων, διθέσιων και τριθέσιων δημοτικών.

Από πλευράς υπουργείου θεωρήθηκε ότι από την ύπαρξη διαφόρων τύπων δημοτικού σχολείου προκύπτουν αδικίες και ανορθολογικά και αντιπαιδαγωγικά αποτελέσματα. Άλλωστε, όπως αναφέρεται σε σχετική ανακοίνωση του υπουργείου, η εφαρμογή του ενιαίου τύπου ολοήμερου δημοτικού σχολείου «κάνει πράξη τη συνταγματική δέσμευση για παροχή ίσων ευκαιριών στην εκπαίδευση για όλους τους μαθητές της ίδιας βαθμίδας» και αποτελεί «έμπρακτη εφαρμογή των αρχών της ισοτιμίας και της δικαιοσύνης στην Εκπαίδευση».

Ωστόσο, επιφυλακτικοί εμφανίζονται οι δάσκαλοι απέναντι στη μεταρρύθμιση αυτή θεωρώντας ότι το υπουργείο με αυτόντον τρόπο επιχειρεί να εξοικονομήσει ώρες και να προσλάβει λιγότερους αναπληρωτές.