• Πρώτα ο …τραπεζίτης! Σχόλιο για την τράπεζα θεμάτων, του Γιώργου Αναγνώστου

    ΠΑΙΔΕΙΑ 🕔28/05/2014 - 09:28 | Author: Newsroom

    ( Αναγνώστου Γεώργιος ΠΕ0402 2ο ΓΕΛ ΣΤΑΥΡΟΥΠΟΛΗΣ ΘΕΣ/ΝΙΚΗΣ)

    Γενική οδηγία: (για το μάθημα της Βιολογίας)

    «Σε ότι αφορά τη διδασκαλία, προτείνεται γενικά, να μη δίνεται έμφαση στις λεπτομέρειες της δομής ή/και της λειτουργίας των επιμέρους οργάνων και συστημάτων.

    Αντίθετα, κρίνεται σκόπιμο να δίνεται έμφαση στην ανάδειξη της σχέσης δομής και λειτουργίας στο πλαίσιο της γενικότερης λειτουργίας του οργανισμού ως συνόλου και στην επίδραση διαφόρων παραγόντων ιδιαιτέρως αυτών που έχουν σχέση με τον τρόπο ζωής του ατόμου και τη διατήρηση της υγείας του».

    Τα παραπάνω αναφέρονται στην απόφαση με αριθμό 20895/Γ2 του υπουργού Παιδείας και δημοσιεύτηκε στις 5/3/2014 στο Φύλλο 547 της Εφημερίδας της Κυβερνήσεως. Αυτή λοιπόν τη γενική επιταγή επιτελούν ερωτήματα από την Τράπεζα Θεμάτων Διαβαθμισμένης Δυσκολίας (ΤΘΔΔ) όπως τα παρακάτω:

    ΘΕΜΑ Β:

    Ι. Ένα από τα τμήματα του αναπαραγωγικού συστήματος του άνδρα είναι η εκφορητική

    οδός του σπέρματος η οποία ξεκινά από την επιδιδυμίδα και καταλήγει στη βάλανο. Να απαντήσετε στις ερωτήσεις:

    α) Πώς ονομάζεται το τμήμα του εκφορητικού πόρου που συνδέεται με την επιδιδυμίδα; Με

    ποιο άλλο τμήμα του εκφορητικού πόρου συνδέεται το τμήμα που αναφέρατε στο

    προηγούμενο ερώτημα; (4μ)

    Στην ίδια παραπάνω απόφαση στον ορισμό της ύλης για το κεφάλαιο 11 αναφέρεται: «ΕΝΔΟΚΡΙΝΕΙΣ ΑΔΕΝΕΣ : Εισαγωγή – ορμόνες – τρόποι δράσης ορμονών

    Να διδαχθεί η εισαγωγή στην οποία δίνονται τα είδη των αδένων και των

    ορμονών και η παράγραφος Ορμόνες».

    Στην ιστοσελίδα μάλιστα της ΤΘΔΔ (iep.edu.gr) τονίζεται στις οδηγίες για την υποβολή θεμάτων ότι οι τρόποι δράσης εξαιρούνται.

    «Αδένες Να μη διδαχθεί η ενότητα»

    Αποτέλεσμα κλήρωσης : και ο τυχερός αριθμός είναι θέμα εκτός ύλης!!!

    Αρχείο 4964 διαγώνισμα 196 ΘΕΜΑ Δ:

    Ένας ερευνητής μελετά το αποτέλεσμα της δράσης δυο ορμονών, της ορμόνης Α στο κύτταρο 1 και της ορμόνης Β στο κύτταρο 2. Η ορμόνη Α εισέρχεται στο κύτταρο 1, ενώ, αντίθετα, η ορμόνη Β απλά προσδένεται σε υποδοχεία της κυτταρικής μεμβράνης του κυττάρου 2. Να απαντήσετε στις ερωτήσεις :

    I. Σε ποια κατηγορία ορμονών κατατάσσεται η ορμόνη Α και σε ποια κατηγορία η ορμόνη Β ;

    Β; Ποια από αυτές τις ορμόνες θα επιδράσει γρηγορότερα στη λειτουργία που θα

    εκδηλώσει το κύτταρο-στόχος της; Αιτιολογήστε τις απαντήσεις σας .

    Εντάξει ! Έχεις μια δεύτερη ευκαιρία πως κάνεις έτσι….

    Αποτέλεσμα κλήρωσης 2 : και ο τυχερός αριθμός είναι (πάλι!) θέμα εκτός ύλης!!!

    Αρχείο 2027 διαγώνισμα 112 ΘΕΜΑ Δ:

    ΘΕΜΑ Β:

    Ι. Μεταξύ των αδένων που συνεργάζονται με το πεπτικό σύστημα μας περιλαμβάνεται το πάγκρεας. Να απαντήσετε στις ερωτήσεις:

    α) Σε ποιο είδος αδένων κατατάσσεται το πάγκρεας και γιατί; (3μ)

    β) Ποια άλλη ορμόνη εκτός από την ινσουλίνη παράγει το πάγκρεας, τι ρυθμίζουν αυτές οι δύο ορμόνες; (3μ)

    γ) Λαμβάνοντας υπόψη ότι η ινσουλίνη ανήκει στις πεπτιδικές ορμόνες, να περιγράψετε τον τρόπο με τον οποίο δρα στα κύτταρα «στόχους» τις. (6μ)

    Το ίδιο συμβαίνει και με το αρχείο 2531 και …

    Επίσης με πρόσφατη συμπληρωματική εγκύκλιο τονίζεται πως τα παραθέματα και τα ένθετα κείμενα δεν αποτελούν εξεταστέα ύλη παρά μόνο υποστηρικτικό υλικό της διδασκαλίας. Κι όμως υπάρχει ερώτηση (αρχείο 2589) για τα μονοζυγωτικά δίδυμα η οποία αναπτύσσεται σε παράθεμα του σχολικού βιβλίου!!

    Τα παραδείγματα δεν έχουν (δυστυχώς) τέλος. Οπότε αναρωτιέται κανείς (πέρα από την αναγκαιότητα της ΤΘΔΔ αυτής καθαυτής) γιατί τόση βιασύνη; Επειδή βάζουμε πρώτα το μαθητή; Δεν προκύπτει πάντως κάτι τέτοιο. Το μόνο σίγουρο είναι πως τα παιδιά της πρώτης τάξης του λυκείου θα νιώσουν από τώρα στο πετσί τους τον εξεταστικό μαραθώνιο που τους περιμένει. Αυτοί και οι οικογένειες τους θα προσθέσουν μια θηλιά ακόμη στις τόσες άλλες.

    Και οι υποσχέσεις για δημιουργικό σχολείο που θα αγαπήσει ο μαθητής που είναι ;

    Η μαθητική διαρροή είναι προ των πυλών.

    Οι στρατιές εργατών Διαβαθμισμένης (Αν)ειδίκευσης ετοιμάζονται .

    Θα μείνουμε με σταυρωμένα χέρια;

    ΥΓ1 : μια ομολογία…

    Πρέπει να παραδεχτώ ότι τα θέματα της Βιολογίας (εντός και εκτός ύλης) ξεχωρίζουν για την πρωτοτυπία τους η οποία σε ορισμένες περιπτώσεις ξεπερνά κατά πολύ αντίστοιχα θέματα των Πανελλαδικών Εξετάσεων. Ανήκουν θα λέγαμε στην κατηγορία θεμάτων «τύπου PISA».

    ΥΓ2 : μια καχυποψία…

    Αυτή η πρωτοτυπία των θεμάτων είναι όμως που με κάνει και καχύποπτο. Πως τόσοι διαφορετικοί συνάδελφοι είχαν την ίδια πρωτότυπη έμπνευση; Εκτός κι αν τα θέματα της ΤΘΔΔ είναι προϊόν μιας μικρής ομάδας συναδέλφων.

    ΥΓ3 : μια διευκρίνιση…

    Ο τίτλος δεν αφορά τους συναδέλφους που έστειλαν τις προτάσεις τους στην ΤΘΔΔ. Προς θεού. Αναφέρομαι στους άλλους τραπεζίτες που όσο εμείς θα καθόμαστε με σταυρωμένα χέρια αυτοί θα τρίβουν τα δικά τους.

    alfavita.gr

    Loading...