Τι ισχύει για την αντικατάσταση εκπαιδευτικού που λείπει (νομικές γνωματεύσεις), της Μαρίας Τσίπρα

ΑΝΤΙΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΠΟΥ ΛΕΙΠΕΙ

ΝΟΜΙΚΕΣ ΓΝΩΜΑΤΕΥΣΕΙΣ

Μαρία Τσίπρα , Διευκρινήσεις σχετικά με το ωράριο των εκπαιδευτικών, Αθήνα 14-11-2013.

(«…η αντικατάσταση εκπαιδευτικού που λείπει ή η κάλυψη κενού ή η απασχόληση των μαθητών με οποιονδήποτε τρόπο, σαφώς συνιστά παροχή διδακτικού έργου, όπως εξάλλου έχει κριθεί και από την νομολογία των Δικαστηρίων. Υπό την έννοια αυτή, η ανάθεση απασχόλησης των μαθητών ή η αντικατάσταση εκπαιδευτικού ή η κάλυψη κενού θα πρέπει να εντάσσεται στα πλαίσια του διδακτικού ωραρίου των εκπαιδευτικών, η υπέρβαση του οποίου σε κάθε περίπτωση προβλέπεται σε συγκεκριμένες περιπτώσεις και με συγκεκριμένες διατυπώσεις …» Μαρία Τσίπρα , Διευκρινήσεις σχετικά με το ωράριο των εκπαιδευτικών, Αθήνα 14-11-2013.

ΠΑΛΑΙΟΛΟΓΟΣ Π. ΠΑΛΑΙΟΛΟΓΟΣ

Διατάξεις της παραγράφου 8 του άρθρου 18 του ν. 2470/1997.”

Οι ανωτέρω διατάξεις είναι αναγκαστικού δικαίου, ερείδονται στο άρθρο 22 του Συντάγματος και η παραβίαση τους συνιστά ευθεία παράβαση νόμου.

Σύμφωνα με την παρ. « 8. `Όλοι οι εκπαιδευτικοί των σχολείων της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης παραμένουν υποχρεωτικά στο σχολείο τους στις εργάσιμες ημέρες, πέρα από τις ώρες διδασκαλίας, για την προσφορά και άλλων υπηρεσιών που συνδέονται με το γενικότερο εκπαιδευτικό έργο, όπως συμμετοχή σε γιορταστικές, αθλητικές και πολιτιστικές εκδηλώσεις, ενημέρωση των γονέων και κηδεμόνων, τήρηση βιβλίων του σχολείου και εκτέλεση διοικητικών εργασιών. Κάθε εκπαιδευτικός παραμένει υποχρεωτικά στο σχολείο, στις εργάσιμες μέρες πέρα από τις ώρες διδασκαλίας, για την εκτέλεση συγκεκριμένου έργου που του έχει ανατεθεί από τα όργανα διοίκησης του σχολείου όχι όμως πέρα από έξι (6) ώρες την ημέρα ή τριάντα (30) ώρες την εβδομάδα, με την επιφύλαξη της παραγράφου 2 της περίπτωσης ΣΤ ` του άρθρου 11. Από τις πρόσθετες αυτές υπηρεσίες απαλλάσσονται οι μητέρες παιδιών μέχρι δύο ετών. ».

Η ανωτέρω διάταξη συμπληρώνει την ανωτέρω γενική διάταξη της παραγράφου 7 του άρθρου 13 του Ν 2517/1977 και ορίζει τις εξής προϋποθέσεις: α) Αφορά όλους τους εκπαιδευτικούς β) Σκοπός είναι η κάλυψη άλλων υπηρεσιών και όχι η παροχή του εκπαιδευτικού έργου. γ) Ο συνολικός χρόνος δεν πρέπει να υπερβαίνει τις έξι ώρες ημερησίως ή της τριάντα της εβδομάδα. γ) Να έχει ανατεθεί συγκεκριμένο έργο δ) Η ανάθεση να έχει γίνει από το όργανο διοίκησης.

Στην προκειμένη περίπτωση η εκπαιδευτικοί καλούνται να αναπληρώσουν την απουσία εκπαιδευτικών για τη διδασκαλία ειδικών μαθημάτων, με προφορική εντολή του προϊσταμένου τους. Η απασχόληση αυτή, ακόμη και αν ήθελε υποτεθεί ότι δίνεται στα πλαίσια του άρθρου 13 παρ. 8 του Ν. 2517/1997, είναι μη νόμιμη διότι το έργο που καλείται να παράσχει ο εκπαιδευτικός αποτελεί ουσιαστικά παροχή εκπαιδευτικού έργου που δεν προβλέπεται από το αναλυτικό πρόγραμμα και για αυτό οποιαδήποτε ενασχόληση είναι μη νόμιμη η εντολή δε της διοίκησης είναι άκυρη διότι δίνεται κατά κακή χρήση της διακριτικής ευχέρειας, κατ ευθεία παράβαση του νόμου, είναι αναιτιολόγητη , πάσχει ως αναφορά τον τύπο της διότι πρέπει να είναι γραπτή, ειδική και συγκεκριμένη.

Η συμπεριφορά της διοίκησης να προκρίνει την αναγκαιότητα ακόμη και την διδασκαλία δεύτερης ξένης γλώσσας χωρίς να φροντίζει για την κάλυψη με μόνιμο προσωπικό τις σχολικές μονάδες συνιστά παραβίαση της χρηστής διοίκησης και της δικαιολογημένης εμπιστοσύνης του διοικουμένου αντιβαίνει δε στο άρθρο 16 του Συντάγματος.

Για το λόγο αυτό οι εκπαιδευτικοί δεν πρέπει να παρέχουν την εργασία τους κατ αναπλήρωση της κενής θέσης για τη διδασκαλία ειδικών μαθημάτων και να μην αναλαμβάνουν καθήκοντα χωρίς τη σαφή και γραπτή εντολή του προϊσταμένου τους ( του διευθυντή )