• Ποιο θα είναι το βαρόμετρο των βάσεων 2015

    ΠΑΙΔΕΙΑ 🕔06/04/2015 - 21:43 | Author: Newsroom

    Ποιο θα είναι το βαρόμετρο των βάσεων 2015

    Συντάκτης:

    Λιγότερο από ενάμισης μήνας απέμεινε από την έναρξη των Πανελλαδικών Εξετάσεων στις 18 Μαΐου και η αγωνία που κυριαρχεί στους πάνω από 100.000 φετινούς υποψηφίους όλων των κατηγοριών ενισχύεται από τον διαφοροποιημένο -σε σχέση με τις προηγούμενες χρονιές- προσφερόμενο αριθμό εισακτέων που ανακοίνωσε πριν από λίγες μέρες το υπουργείο Παιδείας.

    Λιγότεροι στα κεντρικά ιδρύματα, περισσότεροι στην επαρχία, λιγότεροι στις περιζήτητες σχολές, περισσότεροι στα τμήματα χαμηλής ζήτησης.

    alt

    Με αυτά ως βασικά χαρακτηριστικά διαμορφώνεται ο φετινός αριθμός των θέσεων στα ΑΕΙ της χώρας, μικρότερος από πέρυσι, καθώς από 70.305 μειώθηκε στις 68.345. Τις 68.345 θέσεις εισακτέων (δεν συμπεριλαμβάνονται οι στρατιωτικές και αστυνομικές σχολές και οι σχολές εμπορικού ναυτικού) θα διεκδικήσουν φέτος συνολικά 101.508 υποψήφιοι όλων των κατηγοριών. Η μεγαλύτερη μείωση παρατηρείται στα ΑΕΙ, ενώ η αύξηση αφορά κυρίως τμήματα των ΤΕΙ και ελάχιστα τμήματα των περιφερειακών πανεπιστημίων.

    Σημεία-κλειδιά

    Η ανίχνευση του «πώς θα κινηθούν φέτος οι βάσεις» στηρίζεται, ουσιαστικά, στην εξέταση τριών βασικών παραγόντων που λειτουργούν σαν πύργος ελέγχου του σκαμπανεβάσματος των βάσεων και πριμοδοτούν τις καταδύσεις ή τις αναρριχήσεις τους. Αναφερόμαστε, βεβαίως, στις συντεταγμένες της διαμόρφωσης των βάσεων, που είναι:

    ■ Ο «βαθμός δυσκολίας/ευκολίας» των θεμάτων και οι επιδόσεις των υποψηφίων σε σχέση με τις προηγούμενες χρονιές και ιδιαίτερα σε σχέση με την τελευταία χρονιά, με την οποία γίνονται οι βασικές συγκρίσεις.

    ■ Ο αριθμός των υποψηφίων σε σχέση με τον αριθμό των εισακτέων, που κάθε χρόνο παίζει τον ρόλο του «πασπαρτού» για τις βάσεις των πέντε Επιστημονικών Πεδίων.

    ■ Η σχέση ζήτησης/προσφοράς θέσεων, δηλαδή, ο αριθμός των υποψηφίων που εστιάζουν το ενδιαφέρον τους στις «σχολές κύρους» ή στις «σχολές περιορισμένης ζήτησης», και οι προσφερόμενες θέσεις στις παραπάνω σχολές.

    Οι δύο πρώτοι παράγοντες προδιαγράφουν, κυρίως, το «πατρόν» των γενικών βάσεων εισαγωγής στα πέντε Επιστημονικά Πεδία, ενώ ο άλλος παράγοντας (γ), κυρίως, «ξεναγεί» τους υποψηφίους στις «πίστες» των βάσεων κάθε Τμήματος Πανεπιστημίου ή ΤΕΙ στα όρια των Επιστημονικών Πεδίων.

    Οσον αφορά τη ζήτηση των τμημάτων από τη μεριά των υποψηφίων, δεν αναμένεται διαφοροποίηση σε σχέση με πέρσι. Η επιμονή μεγάλου τμήματος των υποψηφίων σε σχολές της περιοχής όπου αυτοί κατοικοεδρεύουν (λόγω της πρωτοφανούς οικονομικής κρίσης, που εκτός των άλλων έχει μειώσει και τις προσδοκίες για αντιστοίχηση κάποιων σχολών με επαγγελματική αποκατάσταση) θα συνεχιστεί και φέτος, ενώ από την άλλη όλα τα στοιχεία που έχουμε στη διάθεσή μας φανερώνουν ότι δεν έχει αναδειχθεί καμιά σχολή ή ομάδα σχολών στις οποίες να επικεντρώνεται το ενδιαφέρον των υποψηφίων με διαφορετικούς όρους σε σχέση με πέρσι.

    Νομικές, Πολυτεχνικές, Ιατρικές και Στρατιωτικές Σχολές μαζί με συγκεκριμένα οικονομικά τμήματα θα τρυγήσουν και φέτος την αφρόκρεμα των πρώτων προτιμήσεων των υποψηφίων και από αυτήν την άποψη ο παράγοντας ζήτηση δεν μπορεί να γίνει ο τροχονόμος της κίνησης των βάσεων εισαγωγής όπως παλαιότερα.

    Ο «άγνωστος Χ»

    Είναι φανερό ότι ο δημόσιος λόγος περί εύκολων ή δύσκολων θεμάτων έχει κάποια αξία μόνο σαν συγκριτικό στοιχείο, καθώς για τη διαμόρφωση των βάσεων (άνοδος ή κάθοδος σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά) έχει σημασία όχι το τι έγραψαν γενικά οι υποψήφιοι, αλλά το τι έγραψαν σε σχέση με τους υποψηφίους της προηγούμενης χρονιάς.

    Ο βαθμός ευκολίας/δυσκολίας των θεμάτων εκτιμούμε ότι δεν μπορεί να διαφέρει σημαντικά από πέρσι. Και αυτό κυρίως διότι τις προηγούμενες χρονιές με τα λεγόμενα διαβαθμισμένα θέματα (απλά, εύκολα, δύσκολα, δυσκολότερα) βρέθηκε ένας τρόπος βαθμολογικής διασποράς και κατανομής των υποψηφίων· κοντολογίς μια «στρατηγική διαχείρισης» του μαθητικού πληθυσμού που έχει ως σταθερά ορισμένες «εξωτερικές δεσμεύσεις».

    Από αυτή την άποψη είναι εύλογο να περιμένει κανείς ελάχιστες διαφοροποιήσεις στον βαθμό ευκολίας/δυσκολίας των φετινών θεμάτων. Κι αν ένα μάθημα έχει πιο αυξημένο βαθμό δυσκολίας από τον περσινό, ένα άλλο θα έχει σίγουρα μικρότερο, με αποτέλεσμα να έχουμε ένα στατιστικό ισοδύναμο.

    Γιατί δεν πρέπει να μας διαφεύγει ακόμη ένας λόγος που είναι σίγουρο ότι λαμβάνεται υπόψη, τόσο από την πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΠΘ όσο και συνειδητά ή ασυνείδητα από τα μέλη της κεντρικής επιτροπής θεμάτων: εάν δοθούν στους υποψηφίους σαφώς δυσκολότερα θέματα από τα περσινά, τότε με τη φετινή αναλογία υποψηφίων / προσφερόμενων θέσεων εισακτέων θα έχουμε νέα ισχυρή πτώση των βάσεων, η οποία θα συνοδευτεί με νέα τεχνητή αύξηση του ήδη μεγάλου αριθμού των υποψηφίων που θα εισάγονται στην τριτοβάθμια εκπαίδευση με βαθμολογίες κάτω από τη βάση (ιδιαίτερα στις ειδικές κατηγορίες).

    Συγκρίσεις

    Οι καλύτερες επιδόσεις των περσινών υποψηφίων, σε σχέση πάντα με τους προπέρσινους, η αύξηση των αριστούχων γενικά (7.428 πέρσι από 4.651 πρόπερσι), «φούσκωσαν» τις βάσεις εισαγωγής στην πλειονότητα των τμημάτων όλων των Επιστημονικών Πεδίων το 2014. Παράλληλα, η διακύμανση των περσινών βάσεων εισαγωγής ήταν πολύ μεγάλη. Από τα 19.233 μόρια της Ιατρικής Αθήνας ή τα 19.072 μόρια των Μηχανικών Υ/Η του ΕΜΠ έως τα 4.054 μόρια του τμήματος Διοίκησης Επιχειρήσεων του ΤΕΙ Ιονίων Νήσων ή τα 4.404 μόρια στην Ισπανική Γλώσσα και Φιλολογία Αθήνα (ΕΚΠΑ). Χάσμα και άβυσσος!

    Την κούρσα της ανόδου οδήγησαν τα περιζήτητα και ήδη υψηλόβαθμα Ιατρικά και Πολυτεχνικά Τμήματα τα οποία «στρατολόγησαν», μαζί με τη Νομική Αθήνας, το μεγαλύτερο μέρος της αφρόκρεμας των αριστούχων, αφήνοντας, μάλιστα, και ένα τμήμα τους εκτός. Υπολογίζεται ότι τρεις στους τέσσερις αριστούχους δεν κατάφεραν να εισαχθούν σε Ιατρικό ή Πολυτεχνικό τμήμα (ΕΜΠ) πρώτης επιλογής τους καθώς δεν «χώρεσαν». Αυτά πέρσι, σε γενικές γραμμές. Ας δούμε, όμως, τι περιμένουμε φέτος:

    ■ Η μείωση των θέσεων εισακτέων -γενικώς αλλά και ειδικώς- στις σχολές και στα τμήματα των κεντρικών πανεπιστημίων, που συγκεντρώνουν βεβαίως και τις περισσότερες επιλογές, αυξάνει τον ανταγωνισμό των υποψηφίων, ενώ παράλληλα η μείωση των μετεγγραφών επιδεινώνει ακόμη περισσότερο τους όρους του ανταγωνισμού.

    ■ Από τις περσινές 46.735 θέσεις, στα πανεπιστήμια και τις εκκλησιαστικές σχολές δίνονται φέτος 44.200, δηλαδή έχουμε μια μείωση που φτάνει τις 2.535 θέσεις εισακτέων. Αντίθετα, στα ΤΕΙ έχουμε φέτος 24.145 θέσεις, δηλαδή αύξηση κατά 575 από πέρυσι.

    ■ Μια ματιά στην κατανομή των θέσεων στα πανεπιστημιακά τμήματα που περιλαμβάνονται στα 5 Επιστημονικά Πεδία φανερώνει ότι η μείωση αφορά βασικά σχεδόν το σύνολο των τμημάτων του 2ου, 3ου, 4ου και 5ου Επιστημονικού Πεδίου, ενώ αντίθετα το 1ο Επιστημονικό Πεδίο μπορεί να θεωρηθεί (τηρουμένων των αναλογιών) ευνοημένο.

    Συνολικά, σε 194 πανεπιστημιακά τμήματα καταγράφεται μείωση του αριθμού εισακτέων, σε 54 αύξηση ενώ σε 23 τμήματα δεν παρατηρείται μεταβολή του αριθμού εισακτέων. Από τα 54 τμήματα που σημειώνεται αύξηση των θέσεων τα 42 ανήκουν στο 1ο Επιστημονικό Πεδίο. Αυτό σημαίνει ότι ενώ στα Ιατρικά, Πολυτεχνικά, Φυσικομαθηματικά και Οικονομικά τμήματα θα έχουμε έναν βασικό παράγοντα ανόδου των βάσεων εισαγωγής (στην πλειονότητα των τμημάτων), στα Φιλολογικά, Ιστορικά, Νομικά, Κοινωνιολογικά κ.λπ. τμήματα του 1ου Επιστημονικού Πεδίου ο παράγοντας αυτός δεν είναι τόσο ισχυρός.

    Περιζήτητες σχολές

    Ωστόσο, αν παρατηρήσει κανείς προσεκτικά φέτος τις κατανομές των θέσεων εισακτέων, σε ποια τμήματα δηλαδή και πόσο αυξάνονται και σε ποια τμήματα και πόσο μειώνονται, θα βρεθεί μπροστά σε μια έκπληξη. Η μείωση αφορά κυρίως τμήματα που προσελκύουν τις επιλογές των υποψηφίων, ενώ η αύξηση αφορά κυρίως τμήματα που δεν επιλέγονται από τους υποψηφίους. Το γεγονός αυτό δίνει μια ιδιαίτερη διάσταση στη γενική μείωση των θέσεων που, ενώ αριθμητικά ανέρχεται σε 1.960, ουσιαστικά, όταν ιεραρχεί κανείς το «κούρεμα» στα τμήματα με βάση τις προτιμήσεις των υποψηφίων, είναι αρκετά μεγαλύτερη.

    Από τη μια, μεγάλη αύξηση θέσεων σε πολλά τμήματα ΤΕΙ που δεν επιλέγονται από τους υποψηφίους (χαρακτηριστική περίπτωση το Τμήμα Τεχνολογίας Περιβάλλοντος του ΤΕΙ Ιονίων Νήσων, που φέτος παρουσιάζεται με αυξημένες θέσεις, ενώ πέρυσι έμειναν οι περισσότερες κενές, αλλά και το τμήμα Κλωστοϋφαντουργίας, το οποίο υπερδιπλασιάζει τις θέσεις εισακτέων) και σε πανεπιστημιακά τμήματα πολύ χαμηλής ζήτησης (κάτι Θεολογικά, Ιερατικά και …ψαλτικά τμήματα) που λες και κάποιος ήθελε να μη φανεί η πραγματική γενική μείωση.

    Από την άλλη, μείωση θέσεων σε τμήματα που επιλέγονται με σχετική ή και μεγαλύτερη ένταση από τους υποψηφίους (Αρχιτεκτονικά, Ιατρικά, Πολυτεχνικά, Χρηματοοικονομικά, Μαθηματικά, Χημικά, Ψυχολογίας κ.λπ.). Για παράδειγμα, η Αρχιτεκτονική του ΕΜΠ χάνει 40 θέσεις, η Αρχιτεκτονική της Θράκης χάνει 100 θέσεις, ενώ οι θέσεις της Πάτρας μειώνονται κατά 35. Σε δημοφιλή τμήματα των ΤΕΙ, όπως Νοσηλευτική, Γραφιστική και Φυσικοθεραπεία, οι θέσεις μειώνονται.

    Τα τμήματα Θετικών Επιστημών του 2ου Επιστημονικού Πεδίου δέχτηκαν με τη σειρά τους κι αυτά «κούρεμα», με τις θέσεις να είναι αρκετά περιορισμένες σε αρκετές περιπτώσεις. Το Μαθηματικό του ΕΚΠΑ χάνει 50 θέσεις και το Χημικό του ίδιου Ιδρύματος χάνει 20 θέσεις. Παράλληλα στην Πάτρα το Μαθηματικό χάνει 40 θέσεις.

    Τυχεροί είναι όσοι επιθυμούν την είσοδό τους στο Τμήμα Ιστορικού-Αρχαιολογικού, όπου στο ΕΚΠΑ είναι η σχολή με την υψηλότερη άνοδο, φτάνοντας τους 300 εισακτέους. Αντίθετα, δύσκολα θα είναι τα πράγματα για όσους επιλέξουν Ψυχολογία. Η σχολή χάνει στα τμήματα που έχει στο ΕΚΠΑ και στο Πάντειο στην Αθήνα 25 θέσεις, ενώ στη Θεσσαλονίκη μειώνονται οι θέσεις κατά 15 σε σχέση με πέρσι.

    Στο 3ο και στο 4ο πεδίο μόλις από δύο τμήματα αυξάνουν τους εισακτέους τους. Πρόκειται για τα τμήματα Ιατρικής Αθηνών (3ο πεδίο), Επιστήμης Τροφίμων και Διατροφής του Πανεπιστημίου Αιγαίου (3ο πεδίο), Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών στο Μετσόβιο και Πλαστικών Τεχνών και Επιστημών της Τέχνης του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων. Αντίστοιχα, στο 2ο και στο 5ο Επιστημονικό Πεδίο μόλις από τέσσερα τμήματα αυξάνουν τους εισακτέους.

    efsyn.gr

    p>Έλεγχος της μοριοδότησης των εκπ/κών που υπέβαλαν αίτηση υποχρεωτικής μετάταξης σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ. 11 του άρθρου 82 του Ν. 4172/2013 (ΦΕΚ 167 Α’)p>p>Προκειμένου να προβείτε σε έλεγχο της μοριοδότησης τωνa href="http://xenesglosses.eu/tag/%ce%b5%ce%ba%cf%80%ce%b1%ce%b9%ce%b4%ce%b5%cf%85%cf%84%ce%b9%ce%ba%cf%8e%ce%bd/"> εκπαιδευτικών a>αρμοδιότητάς σας οι οποίοι υπέβαλαν αίτηση υποχρεωτικής μετάταξης σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ. 11 του άρθρου 82 του Ν. 4172/2013 (ΦΕΚ 167 Α’) και με βάση τα στοιχεία του προσωπικού τους φακέλου ή των καταχωρισμένων στο E-Datacenter να βεβαιώσετε ως προς την ορθότητα της μοριοδότησης που δηλώθηκε από τους εκπαιδευτικούς, σας αποστέλλουμε τα σχετικά αρχεία ως ακολούθως:br> α) σε κάθε Δ/νση Β/θμιας Εκπαίδευσης το αρχείο των εκπαιδευτικών των οποίων η μετάταξη ανακλήθηκε, καθώς και των εκπαιδευτικών των οποίων η αίτηση δεν ικανοποιήθηκε,br> β) σε κάθε Δ/νση Α/θμιας Εκπαίδευσης το αρχείο των εκπαιδευτικών που έχουν μεταταχθεί σε αυτές ως εκπαιδευτικοί,br> γ) στις Δ/νσεις Α/θμιας Εκπ/σης και Β/θμιας Εκπ/σης, μέσω της αρμόδιας Διεύθυνσης της Κεντρικής Υπηρεσίας του Υ.ΠΟ.ΠΑΙ.Θ., το αρχείο των εκπαιδευτικών που μετατάχθηκαν σε αυτές σε διοικητικές θέσεις καιbr> δ) στη Διεύθυνση Ανθρώπινου Δυναμικού Τομέων Έρευνας και Τεχνολογίας, Δια Βίου Μάθησης και Νέας Γενιάς το αρχείο εκπαιδευτικών που μετατάχθηκαν σε υπηρεσίες αρμοδιότητάς της.br> Ενόψει της δυσκολίας που ενέχει ο έλεγχος τη δεδομένη χρονική στιγμή, επειδή παρήλθεbr> αρκετό διάστημα από την υποβολή των αιτήσεων, παρακαλείσθε να προβείτε στον έλεγχο σύμφωνα με τις κατωτέρω οδηγίες:p>p>strong>strong>p>div class="afi-document">div class="afi-document-icon">strong>a href="http://www.alfavita.gr/sites/default/files/attachments/moriodotisi_metataxeis.pdf">img src="http://xenesglosses.eu/wp-content/plugins/attachment-file-icons/mime/avi-icon.png">a>strong>div>div class="afi-document-link">strong>a href="http://www.alfavita.gr/sites/default/files/attachments/moriodotisi_metataxeis.pdf" target="_blank">Ανοίξτε την εγκύκλιο σε .pdf ΕΔΩa>strong>div>div>div class="afi-clear">div>p>p>p>iframe src="http://www.alfavita.gr/sites/default/files/attachments/moriodotisi_metataxeis.pdf" height="800" width="600">iframe>p>div>div>div>div class="field field-name-field-tags field-type-taxonomy-term-reference field-label-above">div class="field-label">div class="afi-document">div class="afi-document-icon">a href="http://www.alfavita.gr/arthron/%CE%B5%CE%BB%CE%B5%CE%B3%CF%87%CE%BF%CF%82-%CE%BC%CE%BF%CF%81%CE%B9%CE%BF%CE%B4%CF%8C%CF%84%CE%B7%CF%83%CE%B7%CF%82-%CE%B5%CE%BA%CF%80%CE%B1%CE%B9%CE%B4%CE%B5%CF%85%CF%84%CE%B9%CE%BA%CF%8E%CE%BD-%CF%80%CE%BF%CF%85-%CF%85%CF%80%CE%AD%CE%B2%CE%B1%CE%BB%CE%B1%CE%BD-%CE%B1%CE%AF%CF%84%CE%B7%CF%83%CE%B7-%CF%85%CF%80%CE%BF%CF%87%CF%81%CE%B5%CF%89%CF%84%CE%B9%CE%BA%CE%AE%CF%82-%CE%BC%CE%B5%CF%84%CE%AC%CF%84%CE%B1%CE%BE%CE%B7%CF%82#ixzz3WYKMzUIg">img src="http://xenesglosses.eu/wp-content/plugins/attachment-file-icons/mime/avi-icon.png">a>div>div class="afi-document-link">a href="http://www.alfavita.gr/arthron/%CE%B5%CE%BB%CE%B5%CE%B3%CF%87%CE%BF%CF%82-%CE%BC%CE%BF%CF%81%CE%B9%CE%BF%CE%B4%CF%8C%CF%84%CE%B7%CF%83%CE%B7%CF%82-%CE%B5%CE%BA%CF%80%CE%B1%CE%B9%CE%B4%CE%B5%CF%85%CF%84%CE%B9%CE%BA%CF%8E%CE%BD-%CF%80%CE%BF%CF%85-%CF%85%CF%80%CE%AD%CE%B2%CE%B1%CE%BB%CE%B1%CE%BD-%CE%B1%CE%AF%CF%84%CE%B7%CF%83%CE%B7-%CF%85%CF%80%CE%BF%CF%87%CF%81%CE%B5%CF%89%CF%84%CE%B9%CE%BA%CE%AE%CF%82-%CE%BC%CE%B5%CF%84%CE%AC%CF%84%CE%B1%CE%BE%CE%B7%CF%82#ixzz3WYKMzUIg">http://www.alfavita.gr/a>
    Loading...
  • loading...