Ο Σαΐτης (2005, σελ. 256-258) αναφέρει ότι ο διευθυντής σχολείου για να είναι αποτελεσματικός πρέπει να διαθέτει τις παρακάτω ικανότητες:

• να κατανέμει το διδακτικό και εξωδιδακτικό έργο του σχολείου σύμφωνα με τα προσόντα των διδασκόντων και μέσα από δημοκρατικές διαδικασίες

• να παρακινεί τους δασκάλους για την ανάληψη δημιουργικών πρωτοβουλιών

• να έχει ανοιχτή επικοινωνία με όλα τα μέλη της σχολικής κοινότητας

• να ενεργεί ως παράγοντας διοικητικής ανάπτυξης, “διδάσκοντας” στους δασκάλους- συνεργάτες του τον τρόπο εκτέλεσης διοικητικών εργασιών, μέσα από μια σταδιακή αύξηση των ευθυνών που αναλαμβάνουν

• να χειρίζεται σωστά τις διαφορές που παρουσιάζονται στο σχολείο

• να αντιλαμβάνεται έγκαιρα τη σχολική πραγματικότητα, τηρώντας μια αποστασιοποίηση από την καθημερινότητα, διακρίνοντας τις ευκαιρίες και προλαμβάνοντας τα προβλήματα

• να χειρίζεται κατάλληλα το εξωτερικό περιβάλλον του σχολείου, συνεργαζόμενοςαρμονικά με τους διάφορους κοινωνικούς φορείς.

.
Σαΐτης, Χ. (2005)