• Πληροφορική και Χημεία: Εχθροί ή όχι; Η αλήθεια.

    ΠΑΙΔΕΙΑ 🕔07/09/2013 - 00:44 | Author: Newsroom

    Μετά λύπης μας, αναγνώσαμε άλλη μια ανακοίνωση (5/9/2013) της Ένωσης Ελλήνων Χημικών (ΕΕΧ) η οποία επιχειρεί να ρίξει λάδι στην φωτιά της υποτιθέμενης «κόντρας» μεταξύ καθηγητών Πληροφορικής και καθηγητών Χημείας.

    Ας πάρουμε τα πράγματα, όμως, από την αρχή:

    1. Από πού ξεκίνησε αυτή η «κόντρα»;

    Όποια από τις 2 πλευρές και να ρωτήσετε, θα καταδείξει την άλλη. Πού βρίσκεται όμως η αλήθεια; Το μήλον της έριδος είναι το 4ο εξεταζόμενο πανελλαδικά μάθημα της Θετικής/Τεχνολογικής κατεύθυνσης. Το σχέδιο νόμου που έχει κατατεθεί ήδη στην Βουλή προβλέπει ότι το 4ο εξεταζόμενο μάθημα θα είναι ΜΟΝΟ η Χημεία. Το γεγονός αυτό ξεσήκωσε θύελλα αντιδράσεων από τους καθηγητές Πληροφορικής εδώ και περίπου έναν μήνα. Η κόντρα ξεκίνησε από τα υποτιθέμενα προσβλητικά σχόλια των καθηγητών Πληροφορικής για την επιστήμη της Χημείας. Ωστόσο, η αλήθεια δεν είναι αυτή. Από πότε θεωρείται υποτιμητικό για μια επιστήμη το να μην είναι συναφής με κάποιες σχολές; Αφού αποδεικνύεται από το πρόγραμμα σπουδών τους. Από πότε θεωρείται υποτιμητικό για μια επιστήμη το να αμφισβητείται η λογική της εξέτασης πανελλαδικά σε αυτήν για μια μεγάλη ομάδα σχολών που αποδεικνύεται ότι δεν είναι συναφείς; Και από πότε θεωρείται υποβάθμιση μιας επιστήμης το γεγονός ότι θα πρέπει να παραχωρήσει την θέση της σε κάποια άλλη που είναι πιο συναφής για κάποιες σχολές; Η κοινή λογική υπαγορεύει ότι κανένα από όλα αυτά τα γεγονότα δεν θα έπρεπε να οδηγεί στην σκέψη ότι μια επιστήμη υποτιμάται. Ωστόσο, έτσι εκλήφθηκε από την πλευρά των καθηγητών Χημείας, οι οποίοι προφανώς πέρασαν στην αντεπίθεση, μιλώντας για «συντεχνίες» που «επιδιώκουν κίβδηλα δικαιώματα πάνω στην εκπαίδευση». Μάλιστα, «βαριές» εκφράσεις υιοθετήθηκαν και από καθηγητές πανεπιστημίου της επιστήμης της Χημείας! Και ο μύλος των ανακοινώσεων, επιστολών συνεχίζεται, αν και τέτοιες εκφράσεις δεν χρησιμοποιήθηκαν σε κανένα σημείο από καθηγητές και ακαδημαϊκούς της Πληροφορικής, τουλάχιστον επίσημα.

    1. Τελικά, πόσες σχολές είναι συναφείς με την Χημεία και πόσες με την Πληροφορική;

    Άλλο ένα κύριο σημείο τριβής. Νούμερα πάνε κι έρχονται κι από τις δυο πλευρές. Ποια είναι η αλήθεια όμως; Το πεδίο των Θετικών και Τεχνολογικών Σπουδών περιλαμβάνει όλες τις σχολές των αντίστοιχων πεδίων του σημερινού μηχανογραφικού δελτίου (2ου και 4ου). Γύρω στις 200 σχολές αν αφαιρεθούν οι κοινές σχολές με άλλα πεδία (Παιδαγωγικά, ΤΕΦΑΑ) κτλ.

    Μελετώντας το μηχανογραφικό δελτίο του 2013

    (http://exams.minedu.gov.gr/Candidate/Info/MHX_D_GEL.pdf), ο οποιοσδήποτε αντικειμενικός παρατηρητής θα καταμετρήσει πάνω από 70 σχολές που έχουν συνάφεια με την Χημεία (Χημείας, Χημικών Μηχανικών, Τροφίμων, Περιβάλλοντος, Γεωπονίας κτλ), και πάνω από 80 σχολές που έχουν συνάφεια με την Πληροφορική (Πληροφορικής, Ηλεκτρολόγων και Μηχανικών Η/Υ, Ηλεκτρονικών, Αυτοματισμού κτλ.). Οι υπόλοιπες σχολές, είτε δεν είναι συναφείς με κάποια επιστήμη, είτε είναι συναφείς και με τις 2 (όπως οι Πολιτικοί Μηχανικοί). Οτιδήποτε δεν συμφωνεί με τα παραπάνω νούμερα, είναι ψευδές και εύκολα καταρρίψιμο.

    1. Και γιατί οι Πληροφορικοί «στοχοποίησαν» την Χημεία;

    Η εξέταση σε 4 μαθήματα είναι πολιτική επιλογή της κυβέρνησης και δεν επιδέχεται αλλαγής όπως φαίνεται. Οι σχολές Πληροφορικής και οι συναφείς σε αυτές ανήκουν στο πεδίο των Θετικών/Τεχνολογικών σπουδών, άρα ένα οποιοδήποτε μάθημα Πληροφορικής θα πρέπει να ενταχθεί σε αυτή την κατεύθυνση. Είναι προφανές ότι η προχωρημένη γνώση και τελικά εξέταση των μαθητών στις επιστήμες των Μαθηματικών και της Φυσικής είναι προαπαιτούμενη σχεδόν σε όλες τις σχολές του πεδίου αυτού. Όπως αποδεικνύεται όμως από την ερώτηση 2, ο όγκος των σχολών που αφορούν την Χημεία δεν είναι τόσο μεγάλος για να δικαιολογείται η εξέταση ΜΟΝΟ στο μάθημα της Χημείας για ένα τόσο μεγάλο πεδίο. Αντίθετα, υπάρχει ένας αντίστοιχος όγκος σχολών που είναι συναφείς με την Πληροφορική. Συνεπώς, μοιραίο ήταν οι καθηγητές Πληροφορικής να αντιδράσουν σε αυτή την μονομέρεια. Αυτό μεταφράστηκε σαν «στοχοποίηση» της Χημείας.

    1. Η Χημεία είναι υποβαθμισμένη στο υπάρχον σύστημα;

    Αναπολώντας το παρελθόν, θα θυμηθεί κάποιος ότι η Χημεία ήταν κρατούσα την εποχή των Δεσμών, έχοντας εξεταζόμενο μάθημα σε 2 από τις 4 Δέσμες. Η μεταρρύθμιση Αρσένη το 1999, προσδιόρισε την Χημεία σαν βασικό μάθημα της Θετικής κατεύθυνσης και του κύκλου Βιοχημείας της Τεχνολογικής Κατεύθυνσης. Η Χημεία, δηλαδή, συνέχιζε να κατέχει 2 από τις 4 συνολικά κατευθύνσεις. Τα πρώτα χρόνια λειτουργίας του νέου συστήματος, λίγοι μαθητές επέλεγαν την Τεχνολογική Κατεύθυνση. Σιγά σιγά, η κατάσταση αντιστράφηκε και οι περισσότεροι στράφηκαν προς τα εκεί. Μοιραία, οι μαθητές που ασχολούνταν με την Χημεία, μειώθηκαν. Γι’αυτό δεν ευθύνεται κανένας, είναι επιλογή των παιδιών. Μήπως θα έπρεπε να οδηγούνται με το ζόρι στην διδασκαλία της Χημείας (όπως πάει να γίνει τώρα); Η κοινωνία και κυρίως η επιστήμη προχώρησε σε σχέση με την εποχή των Δεσμών. Νέες επιστήμες, και κυρίως η Πληροφορική εντάχθηκαν σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης. Αυτό σημαίνει ότι θα πρέπει να γίνει αγώνας διεκδίκησης των παλιών κεκτημένων, λόγω της υποτιθέμενης υποβάθμισης των τελευταίων 15 χρόνων, καταφεύγοντας σε λογικές πέρα ως πέρα αντιπαιδαγωγικές και επιζήμιες; Και φυσικά, η υποτιθέμενη υποβάθμιση της Χημείας στις πανελλαδικές απέχει έτη φωτός από την πλήρη εξαφάνιση της Πληροφορικής από τις εξετάσεις.

    1. Υπάρχει στρέβλωση σε σχέση με τα εξεταζόμενα μαθήματα και τις σχολές εισαγωγής στο υπάρχον σύστημα;

    Οι καθηγητές Χημείας προβάλλουν το επιχείρημα ότι πολλές σχολές συναφείς με την Χημεία παραπονιούνται τα τελευταία 10+ χρόνια ότι οι εισακτέοι τους δεν έχουν τις απαιτούμενες γνώσεις Χημείας, αφού είναι απόφοιτοι της Τεχνολογικής κατεύθυνσης. Και έχουν δίκιο. Αλλά αυτή είναι η μισή αλήθεια. Προφανώς, εισακτέοι σε σχολές Πληροφορικής και Ηλεκτρολόγων Μηχανικών προέρχονταν και από την Θετική κατεύθυνση, με αντίστοιχες συνέπειες. Αυτή ήταν μια στρέβλωση του υπάρχοντος συστήματος που όφειλε να διορθωθεί. Και τελικά, η λύση του νέου συστήματος είναι να διογκώσει την στρέβλωση: Ενώ με το παρόν σύστημα κάποιος μπορούσε να διδαχθεί Χημεία στην Θετική ή Προγραμματισμό στην Τεχνολογική, πλέον θα διδάσκεται μόνο Χημεία για όλες τις σχολές!!!

    1. Τελικά, τι ζητάνε οι μεν και οι δε;

    Η πρόταση της πλευράς των Χημικών είναι απλή και σαφής: Όλες οι σχολές του Θετικού/Τεχνολογικού πεδίου θα δέχονται εισακτέους που θα εξετάζονται στην Χημεία. Δηλαδή, δεν θα έχουν καμία επαφή με την επιστήμη της Πληροφορικής ως προς τις πανελλαδικές εξετάσεις. Η πρόταση της πλευράς των καθηγητών Πληροφορικής έχει 2 παραλλαγές: Η κύρια αναφέρει ότι ο μεγάλος αριθμός των σχολών που είναι συναφείς με την Πληροφορική θα πρέπει να οδηγήσει στην δημιουργία ξεχωριστού πεδίου Τεχνολογικών επιστημών, όπου εξεταζόμενο μάθημα θα είναι η Πληροφορική. Στις υπόλοιπες σχολές του πεδίου, εξεταζόμενο μάθημα θα είναι η Χημεία. Η δεύτερη παραλλαγή αναφέρει ότι αν δεν είναι επιθυμητή η διάσπαση του τεράστιου πεδίου των 200 σχολών, τότε θα πρέπει να δίνεται η δυνατότητα στον μαθητή να επιλέγει μια από τις 2 επιστήμες, ανάλογα με τα ενδιαφέροντα του. ΔΗΛΑΔΗ, Η ΜΙΑ ΠΛΕΥΡΑ ΑΠΑΙΤΕΙ ΤΗΝ ΕΞΑΦΑΝΙΣΗ ΤΗΣ ΑΛΛΗΣ ΑΠΟ ΤΑ ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΩΣ ΕΞΕΤΑΖΟΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ, ΕΝΩ Η ΑΛΛΗ ΤΗΝ ΣΥΝΥΠΑΡΞΗ ΤΩΝ 2 ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ.

    1. Σε περίπτωση επιλογής των μαθητών, δεν θα επιλέγουν οι περισσότεροι την Πληροφορική σαν πιο «εύκολο» μάθημα;

    Αυτό υποστηρίζει η πλευρά των καθηγητών Χημείας αλλά δεν μπορεί να αποδειχτεί. Τα θέματα και στα 2 μαθήματα θα μπορούν να κρατηθούν στο ίδιο επίπεδο δυσκολίας, ώστε να μην υπάρχει κατεύθυνση των μαθητών προς την μια κατεύθυνση ή την άλλη, αλλά να υπάρχει πραγματική επιλογή λόγω ενδιαφέροντος. Όσο για την «ευκολία» του μαθήματος της Πληροφορικής, το ποσοστό αριστούχων του μαθήματος «Ανάπτυξη Εφαρμογών σε Προγραμματιστικό Περιβάλλον» δεν ξεπέρασε ποτέ το 17% στις πανελλαδικές εξετάσεις.

    Αν θεωρεί ότι η ΕΕΧ (σύμφωνα με την ανακοίνωση) ότι η δυνατότητα επιλογής των μαθητών είναι επικίνδυνη και θα πρέπει να αποφασίζουν τα τμήματα για τα εξεταζόμενα μαθήματα, ας το προωθήσουν. Συμφωνούν απόλυτα και οι καθηγητές Πληροφορικής.

    1. Μήπως η πληροφορική δεν εξετάζεται σε καμία άλλη χώρα;

    Μια απλή έρευνα στα εκπαιδευτικά συστήματα άλλων χωρών θα πείσει και τον πιο δύσπιστο. (Για παράδειγμα,

    http://germany.acm.org/upload/pdf/ACMandIEreport.pdf). Η αναφορά στην απουσία εξέτασης μαθήματος Πληροφορικής στο ΙΒ κρίνεται ως ατυχής (http://www.ibo.org/diploma/assessment/subjectoutlines/documents/d_4_comsc_gui-out_1112_1_e.pdf).

    1. Μήπως η Πληροφορική έχει πάρα πολλές ώρες στα σχολεία;

    Η Πληροφορική θεωρείται από όλους, αντικειμενικούς ή μη, η επιστήμη της εποχής. Η ικανότητας χρήσης ενός υπολογιστή είναι μια δεξιότητα που θα πρέπει να λαμβάνουν όλα τα παιδιά από την μικρή ηλικία, όπως και η εκμάθηση ξένων γλωσσών. Εκτός εάν δεν υπάρχει λογική και σε αυτό. Από εκεί και πέρα, η Πληροφορική είναι μια επιστήμη που έχει πλέον ενταχθεί επάξια ανάμεσα στις θετικές επιστήμες και θεωρείται βασική. Η διδασκαλία της στα Λύκεια, θα δώσει απαραίτητα εφόδια και κυρίως θα αποτελέσει την αφορμή για πολλά νέα παιδιά να ασχοληθούν με την κύρια επιστήμη που δημιουργεί καινοτομία και ανάπτυξη σε μια χώρα. Το επιχείρημα της ύπαρξης ωρών σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης, στερείται λογικής. Τα μαθηματικά και οι φυσικές επιστήμες διδάσκονται σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης επίσης. Δεν είναι πανελλαδικά εξεταζόμενα μαθήματα;

    1. Τέλος, οι καθηγητές Πληροφορικής επιθυμούν την αντικατάσταση / εξαφάνιση του μαθήματος της Χημείας από τις πανελλαδικές εξετάσεις;

    Από την ερώτηση 6 είναι προφανές ότι αυτό και μόνο ανήκει στην σφαίρα της φαντασίας. ΟΥΔΕΠΟΤΕ ζητήθηκε η αφαίρεση της Χημείας από τις Πανελλαδικές εξετάσεις. Η Χημεία είναι και θα πρέπει να είναι εξεταζόμενο μάθημα στις επιστήμες Υγείας (γύρω στις 60) και θα πρέπει να είναι εξεταζόμενο μάθημα για αρκετές από τις σχολές του θετικού/τεχνολογικού πεδίου. Οι σχολές που άπτονται της επιστήμης της Πληροφορικής, θα πρέπει να εξετάζονται σε μάθημα Πληροφορικής. Τι πιο λογικό; Η ΕΕΧ δείχνει για άλλη μια φορά ότι δεν καταλαβαίνει την πρόταση και είναι απορίας άξιο, αφού είναι σαφέστατη. Συνεχίζει να μιλάει για κίνδυνο αντικατάστασης της Χημείας. Για ποιο λόγο αυτή η τεχνητή πόλωση;

    Αλήθεια, τα «κίβδηλα δικαιώματα» που θα αποκτηθούν με την τελική επικράτηση της Χημείας σαν μοναδικό εξεταζόμενο μάθημα, θα έχουν παιδαγωγικά κίνητρα;

    Η στρέβλωση που υπήρχε για 15 χρόνια θα διορθωθεί με μια μεγαλύτερη;

    Οι καθηγητές Πληροφορικής θέλουν πανελλαδικά εξεταζόμενο μάθημα μόνο για την παραπαιδεία; Αν τελικά επικρατήσει μόνο η Χημεία, τα παιδιά αυτά δεν θα οδηγηθούν στην αντίστοιχη παραπαιδεία της Χημείας;

    Ας πρυτανεύσει επιτέλους η λογική και τα πραγματικά παιδαγωγικά κίνητρα.

    Ένα σύστημα που δίνει 20 ώρες κατεύθυνσης στην Γ΄ Λυκείου για να εξειδικεύσει τα παιδιά για τις σχολές που θα εισαχθούν, δεν μπορεί να κλείνει τα μάτια μπροστά σε τόσες τεχνολογικές σχολές.

    Ένα σύστημα το οποίο δημιουργεί μαθήματα ειδικά για τις 20 Παιδαγωγικές σχολές, δεν μπορεί να κλείνει τα μάτια μπροστά σε τόσες τεχνολογικές σχολές.

    Δυστυχώς, το σύστημα οδεύει προς ψήφιση και το Λύκειο 30 χρόνια πίσω…

    Το παράλογο και τα συμφέροντα ομάδων θα επιβληθούν της λογικής και του παιδαγωγικά ορθού.

    Συντάκτης: Παπαδόπουλος Πέτρος – Καθηγητής Πληροφορικής ΠΕ19

    Προσυπογράφεται από ομάδα καθηγητών Πληροφορικής

    Loading...
  • Δίκτυο ανεξάρτητων διαφημίσεων
    loading...