Συρρίκνωση αντί για ολοήμερο καταγγέλλουν οι δάσκαλοι-Το συμπληρωματικό μνημόνιο για την Παιδεία που συμφώνησαν κυβέρνηση – δανειστές

“Πυροτεχνήματα για λαϊκή κατανάλωση και εντυπωσιασμό” χαρακτηρίζουν οι πανεπιστημιακοί τα νέα μέτρα που εξήγγειλε ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας και κυρίως  την “πανεπιστημιοποίηση” των ΤΕΙ .  Μετά τις εξαγγελίες του πρωθυπουργού   για   την παιδεία , σύμφωνα με πληροφορίες  η κυβέρνηση συμφώνησε με τους  θεσμούς  συμπληρωματικό μνημόνιο για τις τρεις βαθμίδες της εκπαίδευσης,   το οποίο μεταξύ άλλων περιλαμβάνονται ζητήματα όπως η  αξιολόγηση εκπαιδευτικών  και το ωράριο   ο νόμος για την ιδιωτική εκπαίδευση  και την πρόσβαση στα Πανεπιστήμια.

Ενδεικτικό επίσης των προθέσεων του υπουργείου Παιδείας είναι οτι  την ερχόμενη εβδομάδα με τη  διαδικασία του  κατεπείγοντος   ο υπουργός Παιδείας Κ. Γαβρόγλου , αναμένεται να φέρει  νομοσχέδιο που θα προσδιορίζει τις διαδικασίες επιλογής των Διευθυντών,  στο οποίο, σύμφωνα με πληροφορίες  θα επαναφέρει και τη μοριοδότηση  της προσωπική Συνέντευξης των υποψηφίων Διευθυντών, εκτός από τη μοριοδότηση των πτυχίων και της προυπηρεσίας.
Ενταση και αβεβαιότητα πάντως δημιουργείται σε χιλιάδες μαθητές και στις οικογενειές  τους καθώς για μία ακόμα φορά στην ατζέντα  του πρωθυπουργού  για την παιδεία περιλαμβάνονται μέτρα όπως η κατάργηση των , οι  προσλήψεις   η υποχρεωτική 14χρονη εκπαίδευση , χωρίς ωστόσο να δοθεί συγκεκριμένος χρόνος καθώς παραπέμπονται  εντός της επόμενης τριετίας.

Το Δ.Σ. της Δ.Ο.Ε εκτιμά ότι “τόσο οι εξαγγελίες του Πρωθυπουργού όσο και η   τοποθέτηση του υπουργού Παιδείας κινούνται στο πλαίσιο μιας ανέξοδης προεκλογικού τύπου  Οι εξαγγελίες του Πρωθυπουργού για την εκπαίδευση είναι κενές περιεχομένου. Ο χρόνος υλοποίησης των εξαγγελιών, ουσιαστικά, δεν οριοθετήθηκε. Το βάθος 3ετίας είναι αόριστο και ασαφές.”.
Σε οτι  αφορά   στην δημιουργία «Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής» με την συγχώνευση των ΤΕΙ Αθήνας και Πειραιά η  ομοσπονδία των πανεπιστημιακών ΠΟΣΔΕΠ   παρουσιάζεται αρνητική στην ίδρυση νέου Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής μέσω της συγχώνευσης των ΤΕΙ .
Οι πανεπιστημιακοί θυμίζουν “ τον νόμο Μπαλτά που ποτέ δεν έφτασε στη Βουλή το νόμο Αναγνωστοπούλου για τα μεταπτυχιακά που αποσύρθηκε από τη Βουλή τον Εθνικό Διάλογο που δεν κατέληξε πουθενά για την ανώτατη εκπαίδευση προτάσεις φανταχτερές όπως ότι θα καταργήσουμε τις εξετάσεις εισαγωγής στα πανεπιστήμια που διατυπώνοντα εκτός διαβούλευσης και χωρίς να συνοδεύονται τουλάχιστον μέχρι σήμερα από ολοκληρωμένη μελέτη σκοπιμότητας και εφαρμογής” λέει η ηγεσία της ΠΟΣΔΕΠ Και προσθέτουν: “ Η ανώτατη εκπαίδευση δεν χρειάζεται παλινωδίες και προτάσεις-πυρο τεχνήματα που εκτοξεύονται στον αέρα για λάική κατανάλωση και εντυπωσιασμό Αντιθέτως χρειάζεται σοβαρό στρατηγικό
σχεδιασμό ιδιαίτερα σε ό,τι αφορά την αναδιάρθρωση του χάρτη της ανώτατης εκπαίδευσης ο
οποίος να βασίζεται σε συναινετικό διάλογο με χρονοδιάγραμμα και σαφείς στόχους “

Για  την επέκταση του ολοήμερου σχολείου , η ΔΟΕ  κάνει λόγο για συρρίκνωση στην ουσία ,καθώς πρέπει να υπάρχουν συγκεκριμένες προυποθέσεις για επέκταση του ολοήμερου σχολείου.  Ο πρόεδρος της Διδιασκαλικής Ομοσπονδίας Θανάσης Κικινής επισημαίνει   ότι για να γραφτεί κάποιος σε ένα ολοήμερο δημοτικό πρέπει να συντρέχουν λόγοι όπως: Να εργάζονται και οι δύο γονείς ή σε περίπτωση ανεργίας να υπάρχει κάρτα του ΟΑΕΔ ή να προέρχονται από ευπαθείς ομάδες όπως πρόσφυγες και εξαρτημένα μέλη. Όπως επισημαίνει ο πρόεδρος της ΔΟΕ με τη διατήρηση αυτών των προϋποθέσεων οδηγούμαστε σε συρρίκνωση του θεσμού αντί για επέκταση του πόσο μάλλον όταν μιλάμε για την επαρχία και τα ολιγοθέσια σχολεία που ανέφερε ο πρωθυπουργός σε πολλά από τα οποία οι μαθητές επιστρέφουν σπίτια τους με ένα και μοναδικό  λεωφορείο.

Ένα ακόμα στοιχείο που εμποδίζει την ομαλή λειτουργία των ολοήμερων σχολείων είναι η έλλειψη γνωστικών αντικειμένων για τα παιδιά, όπως οι ξένες γλώσσες, με αποτέλεσμα όπως λέει ο κ. Κικινής στα ολοήμερα να παραμένουν τα παιδιά έως την Τρίτη ή και Τετάρτη δημοτικού καθώς τα μεγαλύτερα της Πέμπτης και της Έκτης επιζητούν ερεθίσματα από δραστηριότητες εκτός σχολείου.
Τα “πυρα΄” της ΠΟΕ ΟΤΑ συγκέντρωσε η κυβέρνηση σε οτι αφορά στην επέκταση της προσχολικής ηλικίας .
Για 45.000 παιδιά ηλικίας 4 με 5 ετών που φοιτούν σε δημοτικούς παιδικούς σταθμούς κάνει λόγο η ΠΟΕ-ΟΤΑ,   αντίθεση με το υπουργείο Παιδείας  που  προσμετρά 18.000 παιδιά στους δημοτικούς σταθμούς.
Σύμφωνα πάντως με τις εκτιμήσεις της ΔΟΕ τόσο η εγγραφή στα νήπια από την ηλικία των τεσσάρων ετών όσο και η μείωση στούς 22 μαθητές ανά τμήμα θα  προκύψει στην επόμενη πενταετία λόγω της υπογεννητικότητας.

Συμπληρωματικό Μνημόνιο για παιδεία

Συμπληρωματικό μνημόνιο για τις τρεις βαθμίδες της εκπαίδευσης, συμφώνησε η Κυβέρνηση με τους θεσμούς , σύμφωνα με πληροφορίες,  το οποίο μεταξύ άλλων περιλαμβάνονται ζητήματα αξιολόγησης εκπαιδευτικών , ωράριο εκπαιδευτικών, νόμο για την ιδιωτική εκπαίδευση, νόμο για το Λύκειο και την πρόσβαση στα ΑΕΙ.

Ειδικότερα, σύμφωνα με το μνημόνιο περιλαμβάνε νόμο για την αξιολόγηση του ανώτερου εκπαιδευτικού προσωπικού Η αξιολόγηση θα είναι συνεπής με το γενικό σύστημα αξιολόγησης της δημόσιας διοίκησης., την αναβάθμιση των τελευταίων δύο ετών του λυκείου και τον επανασχεδιασμό των εισαγωγικών εξετάσεων να εφαρμόζεται το 2019-2020., την Ανώτατη  Εκπαίδευση μέχρι το Σεπτέμβριο του 2017 και το ωράριο Εκπαιδευτικών. Εως  το Νοέμβριο 2017, το υπουργείο Παιδείας  θα δεσμευθεί στην υιοθέτηση του αριθμού των διδακτικών ωρών για κάθε μέρος του προσωπικού, και τις αναλογίες σπουδαστών ανά τάξη και μαθητών ανά δάσκαλο στις καλύτερες πρακτικές των χωρών του ΟΟΣΑ να έχουν επιτευχθεί στην αρχή του ακαδημαικού έτους 2018-2019 .

Σε οτι αφορά στην ιδιωτική εκπαίδευση  συγκροτείται  ανεξάρτητη Επιτροπή η οποία αποτελείται από έναν Πρωτοδίκη, ως Πρόεδρο, και δύο Πρωτοδίκες, ως μέλη. Στη συνεδρίαση της Επιτροπής παρίστανται ως παρατηρητές ένας εκπρόσωπος της Ο.Ι.Ε.Λ.Ε και ένας εκπρόσωπος της εργοδοτικής οργάνωσης.
Η ανεξάρτητη Επιτροπή εξετάζει αν η σύμβαση εργασίας εκπαιδευτικού που εργάζεται στην ιδιωτική εκπαίδευση καταγγέλθηκε νομίμως και αν η καταγγελία είναι καταχρηστική ή μη και αποφαίνεται σχετικά. Η αρμοδιότητα της Επιτροπής έχει δικαιοδοτικό χαρακτήρα.
Η καταγγελία σύμβασης εργασίας θα πρέπει να λαμβάνει υπόψη έκθεση που συντάσσεται την πρώτη χρονιά από τον Διευθυντή του ιδιωτικού σχολείου και τη δεύτερη χρονιά από τον Διευθυντή του ιδιωτικού σχολείου και τον οικείο Σχολικό Σύμβουλο.
Η Επιτροπή αποφαίνεται εντός εξήντα ημερών από την καταγγελία της σύμβασης εργασίας και υποβάλλει στον αρμόδιο Διευθυντή Εκπαίδευσης σχετική πρόταση, η οποία έχει δεσμευτικό χαρακτήρα. Ο Διευθυντής Εκπαίδευσης έχει δέσμια αρμοδιότητα να εκδώσει σχετική απόφαση εντός τριών ημερών. Μετά την έκδοση της απόφασης, οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να προσφύγουν δικαστικά κατά της απόφασης.
Οι αποζημιώσεις (απόλυσης ή συνταξιοδότησης) των ιδιωτικών εκπαιδευτικών ορίζονται σύμφωνα με τις διατάξεις της εργατικής νομοθεσίας.

Το εβδομαδιαίο ωράριο πλήρους διδακτικής απασχόλησης των εργαζομένων στα φροντιστήρια και κέντρα ξένων γλωσσών παραμένει στις 21 διδακτικές ώρες, κατ’ αντιστοιχία με το ωράριο των εκπαιδευτικών της δημόσιας δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
Η χορήγηση παρέκκλισης για τα ιδιωτικά νηπιαγωγεία χορηγείται μόνο μετά το πέρας του υποχρεωτικού ωραρίου που ισχύει για τα δημόσια νηπιαγωγεία και εφόσον οι διδάσκοντες την παρέκκλιση έχουν τα τυπικά προσόντα που απαιτούνται για τους αντίστοιχους κλάδους/ειδικότητες της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης.

Κάθε είδους πρόσθετη εκπαιδευτική δραστηριότητα, πέραν του ωρολογίου προγράμματος, θα δηλώνεται στην οικεία Διεύθυνση Εκπαίδευσης μαζί με τον αριθμό των τμημάτων, των μαθητών και των διδασκόντων. Για τις πρόσθετες εκπαιδευτικές δραστηριότητες –πέραν του ωρολογίου προγράμματος- απασχολούνται κατά προτεραιότητα εκπαιδευτικοί της οικείας σχολικής μονάδας, για συμπλήρωση των ωρών του διοριστηρίου τους. Σε περίπτωση κατάργησης τάξεων ή τμημάτων, καθώς και εάν οι ώρες διδασκαλίας ενός μαθήματος δεν επαρκούν προκειμένου οι εκπαιδευτικοί να καλύψουν το ωράριο, ανατίθενται κατά προτεραιότητα στους εκπαιδευτικούς αυτούς άλλες δράσεις, όπως ενισχυτική διδασκαλία, πρόσθετη διδακτική στήριξη, ενίσχυση γλωσσομάθειας.
Επίσης, για την εισαγωγή στα Πανεπιστήμια , το  υπουργείο Παιδείας  θα συμφωνήσει  με τους θεσμούς όλες τις δημοσιονομικές πλευρές οποιασδήποτε αλλαγής στην οργάνωση της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και της εισαγωγής στο Πανεπιστήμιο.
Ως προκαταρκτικό μέσο, το υπουργείο Παιδείας  θα ξεκινήσει τις νέες εκθέσεις του ΟΟΣΑ για το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα (εγκρίνοντας το τελικό προσχέδιο σύμβασης και παρέχοντας το απαραίτητο υποστηρικτικό υλικό) με μια αρχική έκθεση τον Ιούλιο 2017 και ένα τελικό προσχέδιο έκθεσης να έχει ολοκληρωθεί μέχρι το Νοέμβριο 2017
Στο Συμπληρωματικό Μνημόνιο περιλαμβάνεται οτι: Το σχέδιο θα δημοσιευθεί   στην επίσημη κυβερνητική ιστοσελίδα και θα εφαρμοστεί σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμά του, ενώ θα επιτρέπει τέτοια ευελιξία ώστε να ενσωματώνει τις απαραίτητες τροποποιήσεις του σχεδίου βάσει του αποτελέσματος της εκπαιδευτικής έκθεσης από τον ΟΟΣΑ.
Το υπουργείο Παιδείας  μέχρι το Μάιο 2017  θα ετοιμάσει  μια περιεκτική έκθεση για τις ανάγκες σε πόρους σχολείων και πανεπιστημίων,  θα υιοθετήσει μια στρατηγική για αρχική και συνεχή εκπαίδευση στην προσχολική, την πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση ενώ   θα περάσει νόμο για την αναβάθμιση των σωμάτων αξιολογήσεων