iPaideia.gr

Σε όλη την διάρκεια του προηγηθέντος χρονικού διαστήματος που οδήγησε στην άρση της διάταξης Φίλη για τις προσλήψεις αναπληρωτών 2016-2017, ιδιαίτερα θετική εντύπωση προκάλεσε η μαζικότητα και η σύμπνοια των δυνάμεων που αντιπάλεψαν το υπουργείο και κατάφεραν στο τέλος καίριο κτύπημα κατά των αποφάσεων του Συμβουλίου της Επικρατείας και του ΑΣΕΠ. Η ΟΛΜΕ, η ΔΟΕ τα πολιτικά συνδικάτα όλων των παρατάξεων και φυσικά οι ευνοημένοι από την άρση εκπαιδευτικοί κυρίως μη επιτυχόντες ΑΣΕΠ, ακολούθησαν μετά από εξαιρετική μεταξύ τους συνεννόηση την ίδια ακριβώς πετυχημένη όπως αποδείχθηκε αντιπολιτευτική γραμμή.

Ωστόσο εκτός από τους ανακουφισμένους πλέον πολέμιους της διάταξης και κάποιους παράγοντες της πολιτικής σκηνής της χώρας, μεταξύ των οποίων και αρκετοί βουλευτές που δήλωναν ικανοποιημένοι από την οπισθοχώρηση του υπουργού άσχετα με το αν γνώριζαν ή όχι το θέμα, υπάρχουν και κάποιες άλλες φωνές οι οποίες κόντρα στο συνασπισμένο κατά της διάταξης εκπαιδευτικό εργατικό κίνημα, αναπτύσσουν μία εντελώς διαφορετική θέση για τα τεκταινόμενα. Σύμφωνα με τους εκφραστές των θέσεων αυτών η κοινή γραμμή που ακολούθησαν ΟΛΜΕ-ΔΟΕ, τα συνδικάτα και οι ενδιαφερόμενοι εκπαιδευτικοί, στηρίχθηκε κυρίως σε επιχειρηματολογία αληθοφανή, επιχειρηματολογία που σκόπευε περισσότερο στο να θολώσει τα νερά παρά να ενημερώσει με αντικειμενικότητα την κοινή γνώμη. Τα κυριότερά σημεία της επιχειρηματολογίας αυτής προβλήθηκαν τόσες φορές από τα ΜΜΕ και μάλιστα χωρίς κανέναν απολύτως αντίλογο, που σύντομα δημιούργησαν πεποιθήσεις και μύθους ισχυρούς, μύθους που θα ζήλευαν, τηρουμένων των αναλογιών, ακόμα και εγνωσμένης αξίας προπαγανδιστές απολυταρχικών καθεστώτων. Για του λόγου το αληθές να ποιοι είναι οι πέντε κυριότεροι μύθοι που σκοπίμως δημιουργήθηκαν προκειμένου να αποπροσανατολίσουν και να στρέψουν την κοινή γνώμη κατά της διάταξης:

1ος Μύθος

Η διάταξη γέννησε το φαινόμενο του κοινωνικού αυτοματισμού διότι χώρισε τους εκπαιδευτικούς σε δύο αντίπαλα στρατόπεδα, τους επιτυχόντες και τους μη επιτυχόντες ΑΣΕΠ. Η άρση της αυτομάτως θα εξομάλυνε τα πράγματα.

Αντίλογος

Η διάταξη σε καμία περίπτωση δεν δημιούργησε κοινωνικό αυτοματισμό στην εκπαίδευση διότι οι εκπαιδευτικοί ήταν κατακερματισμένοι σε διάφορες αντίπαλες ομάδες ήδη από το 1998. Ειδικά από το 2002 και λόγω της πλήρους καταστρατήγησης του νόμου Αρσένη, οι έριδες μεταξύ των εκπαιδευτικών εντάθηκαν και πήραν ακριβώς το ίδιο περιεχόμενο με το σημερινό. Πειστήρια οι δεκάδες καταγγελίες, αναφορές, προσφυγές και μηνύσεις κυρίως των επιτυχόντων ΑΣΕΠ προς το υπουργείο. Από τα παραπάνω βγαίνει αβίαστα το συμπέρασμα ότι η άρση της διάταξης δεν πρόκειται σε καμία περίπτωση να εξομαλύνει την κατάσταση κι αυτό διότι οι επιτυχόντες ΑΣΕΠ θεωρούν ότι επί σειρά ετών καταπατήθηκε και καταπατάται ακόμη, το σύνολο των εργασιακών τους δικαιωμάτων και μάλιστα υπέρ του συμφέροντος των μη επιτυχόντων και ευνοημένων από την εν λόγω άρση εκπαιδευτικών.

2ος Μύθος

Η διάταξη θα ανέτρεπε βίαια τον ενιαίο πίνακα αναπληρωτών και μαζί με αυτόν θα ανέτρεπε και την ζωή χιλιάδων εκπαιδευτικών οι οποίοι υπηρέτησαν την δημόσια εκπαίδευση στα πέρατα της Ελλάδας.

Αντίλογος

Η διάταξη ήταν αδύνατο να ανατρέψει τον ενιαίο πίνακα αναπληρωτών διότι ο πίνακας αυτός τελεί ήδη υπό ανατροπή και μάλιστα τα τελευταία 10 και πλέον χρόνια. Είναι ευρέως γνωστό ότι η συντριπτική πλειοψηφία των ευνοημένων σήμερα από την άρση εκπαιδευτικών, συμμετείχαν πρωταγωνιστικά στην μακροχρόνια ανατροπή του πίνακα διότι βελτίωναν παράτυπα την θέση τους σε αυτόν, αποκτώντας και μεταφέροντας προϋπηρεσία από προσλήψεις που πραγματοποιούνταν διά της παρακάμψεως της αξιολογικής σειράς του, χωρίς την υποχρέωση επιτυχίας σε γραπτό διαγωνισμό και χωρίς την έγκριση κάποιας ανεξάρτητης αρχής όπως όριζε το Σύνταγμα. Είναι ιδιαίτερα χαρακτηριστικό το γεγονός ότι επισήμως οι προσλήψεις αυτές χαρακτηρίζονται από το ΣτΕ, ως αναξιοκρατικές (527/2015 απόφασή) και σύμφωνα με το υπουργείο παιδείας αποτελούν προϊόν των πελατειακών τακτικών ΝΔ και ΠΑΣΟΚ Επομένως η εφαρμογή της διάταξης δεν θα ανέτρεπε τον πίνακα των αναπληρωτών διότι η ανατροπή του βρίσκεται ήδη σε εξέλιξη και δυστυχώς πλήττει θανάσιμα χιλιάδες εκπαιδευτικούς οι οποίοι παρά τις επιτυχίες τους στον διαγωνισμό, παρά το γεγονός ότι προσλαμβάνονταν σύννομα από την αξιολογική του σειρά, έχαναν παράτυπα και αδικαιολόγητα την θέση τους από ποιους; Μα φυσικά από τους πολέμιους της διάταξης οι οποίοι για χρόνια παρατύπως υφάρπαζαν το νόμιμο δικαίωμα πρόσληψης και διορισμού τους. Στο σημείο ακριβώς αυτό ενυπάρχει και η βαρύτατη ευθύνη, στα όρια της συνενοχής, των ΟΛΜΕ-ΔΟΕ και των λοιπών κομματικών συνδικαλιστικών οργάνων διότι επί τόσα χρόνια ανατροπής του ενιαίου πίνακα από ουρανοκατέβατες προσλήψεις – προϋπηρεσίες, δεν ανέδειξαν ποτέ το ζήτημα και δεν υποστήριξαν ούτε κατά το ελάχιστο τις αλλεπάλληλες προσπάθειες των σύννομων εκπαιδευτικών που πλήττονται σήμερα από την διατήρηση του ισχύοντος συστήματος προσλήψεων. Μετά από τα παραπάνω όπως είναι εύκολα αντιληπτό είναι περιττό να σχολιαστεί ποιων ακριβώς η ζωή ανατράπηκε και με ποιον τρόπο. Σχετικά τώρα με το ζήτημα της συγκέντρωσης των προϋπηρεσιών στα πέρατα της Ελλάδας, κανείς δεν αναγκάζει κανέναν να κάνει οτιδήποτε. Υπάρχουν χιλιάδες αδιόριστοι επιτυχόντες ΑΣΕΠ και μη οι οποίοι θα προτιμούσαν από το να κάθονται σπίτι τους άνεργοι να μαζεύουν την προϋπηρεσία από οπουδήποτε,. Ο καθείς με τις επιλογές και τις ευθύνες του.

3ος Μύθος

Η διάταξη θα καταργούσε την προϋπηρεσία των αναπληρωτών, τσακίζοντας τα εργασιακά τους δικαιώματα.

Αντίλογος

Η διάταξη δεν θα καταργούσε την προϋπηρεσία των αναπληρωτών αλλά θα μείωνε την μοριοδοτική της απόδοση και το κυριότερο αυτή η μείωση θα αφορούσε το σύνολο των εκπαιδευτικών. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι η διάταξη όσο και αν θα ακουστεί περίεργο, θα ευνοούσε τους πολέμιούς της μη επιτυχόντες ΑΣΕΠ διότι θα εξίσωνε την προϋπηρεσία τους με αυτή των επιτυχόντων παρά τα όσα ορίζει ο νόμος. Σύμφωνα με το ΣτΕ η προϋπηρεσία των μη αξιολογημένων επιτυχώς από το ΑΣΕΠ, δεν θα μπορούσε να μοριοδοτηθεί διότι όπως αναφέραμε και παραπάνω αποκτήθηκε με αναξιοκρατικό τρόπο και αφήνεται να εννοηθεί ότι αποτέλεσε προϊόν των πελατειακών σχέσεων της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ. Με άλλα λόγια η προϋπηρεσία των μη επιτυχόντων όχι μόνο δεν θα έπρεπε να εξισωθεί με αυτή των επιτυχόντων, αλλά θα έπρεπε ουσιαστικά να ακυρωθεί στο σύνολό της. Πάραυτα η διάταξη πρόσφερε στους μη επιτυχόντες μία ανέλπιστη ευκαιρία διότι το υπουργείο όπως εξηγεί στο δελτίο τύπου της 15ης Απριλίου, θα εξίσωνε τις προϋπηρεσίες τους με αυτές των επιτυχόντων για λόγους επιβράβευσης της προσφοράς τους στην εκπαίδευση(!). Οπότε όπως και πάλι εύκολα αντιλαμβανόμαστε δεν τίθεται καν θέμα καταπάτησης των εργασιακών δικαιωμάτων των μη επιτυχόντων ΑΣΕΠ διότι η προϋπηρεσία τους είναι όλως διόλου παράτυπη και το κυριότερο κτίστηκε στις πλάτες των επιτυχόντων και της κατάφορης και αποδεδειγμένης νομικά καταπάτησης των δικών τους δικαιωμάτων.

4ος Μύθος

Η διάταξη θα οδηγούσε τους αναπληρωτές στην απόλυση και στην ανεργία

.

Αντίλογος

Η διάταξη δεν θα οδηγούσε τους αναπληρωτές στην απόλυση διότι οι αναπληρωτές δεν διατηρούν οργανική θέση, είναι έκτακτο προσωπικό. Αυτό σημαίνει ότι κανείς τους δεν έχει εκ των προτέρων «καπαρώσει» καμία θέση για να απολυθεί. Αναρωτιόμαστε εύλογα αν οι μη επιτυχόντες οι οποίοι κινδύνευαν λόγω της εφαρμογής της διάταξης να μην εργασθούν τον ερχόμενο Σεπτέμβρη (διότι οι περισσότεροι θα συνέχιζαν να προσλαμβάνονται), αισθάνθηκαν ή όχι την ανάλογη ανησυχία και για τους συναδέλφους τους επιτυχόντες, τους οποίους κρατούσαν για χρόνια στην ανεργία, εργαζόμενοι οι ίδιοι στις θέσεις τους.

5ος Μύθος

Η διάταξη θα παγίωνε το καθεστώς της αδιοριστίας. Εάν πραγματοποιούνταν μόνιμοι διορισμοί θα χωρούσαν όλοι.

Αντίλογος

Η διάταξη δεν θα παγίωνε το καθεστώς της αδιοριστίας διότι είχε μόνο σαν σκοπό να αλλάξει τον μηχανισμό προσλήψεων αναπληρωτών για το έτος 2016-2017. Με την ίδια λογική θα μπορούσε ο οποιοσδήποτε να ισχυριστεί ότι και η διατήρηση του ισχύοντος μηχανισμού πάλι το καθεστώς της αδιοριστίας παγιώνει. Το ζήτημα του αν θα έπρεπε να υπήρχαν ανάλογοι μηχανισμοί ή αν θα έπρεπε αντίθετα να καλύπτονταν όλες οι θέσεις με μόνιμους, είναι αφορμή για άλλη συζήτηση και σίγουρα δεν συνδέεται με την άρση μίας διάταξης και την διατήρηση του ισχύοντος και αντισυνταγματικού συστήματος προσλήψεων αναπληρωτών. Τώρα για τους μόνιμους διορισμούς όλοι είναι υπέρ. Ωστόσο ας μην γελιόμαστε, ακόμα και στην απίθανη περίπτωση το υπουργείο να πραγματοποιήσει έστω σε βάθος τριετίας 20 και 25.000 διορισμούς, δεν υπάρχει καμία περίπτωση να χωρέσουν όλοι σε αυτούς. Και πάλι το υπουργείο θα πρέπει να κληθεί να διαμορφώσει ένα σύστημα επιλογής μόνιμου προσωπικού κάτω από τις πιέσεις των μη επιτυχόντων μαζί με τις ΟΛΜΕ – ΔΟΕ και από την άλλη των επιτυχόντων, με συμμάχους φυσιολογικά το Συμβουλίου της Επικρατείας, το ΑΣΕΠ και αν θέλετε το ίδιο το Σύνταγμα.

Η πραγματικότητα…

Πέρα από τους παραπάνω μύθους και τους αντιλόγους, τους οποίους κάλλιστα ο καθείς θα μπορούσε να αντικρούσει, κατά την γνώμη μας ελλιπώς, αδιαμφισβήτητη μοιάζει η κατάσταση που έχει αρχίζει να διαμορφώνεται στους κόλπους των εκπαιδευτικών που πλήγηκαν ανεπανόρθωτα από τις χρόνιες καταστρατηγήσεις των νόμων. Πρόκειται για μία πραγματικότητα αδύνατο να παρερμηνευτεί από οποιονδήποτε μύθο. Χιλιάδες εκπαιδευτικοί συνασπισμένοι κάτω από το βάρος μιας ζωής που κύλισε μπροστά από τα μάτια τους γεμάτη από αδικίες, εμπαιγμούς, εξαπατήσεις, κινούνται τώρα σιωπηλά, αθόρυβα, κατά του παλιού, του διεφθαρμένου του τελειωμένου. Κινούνται κατά της παλιάς λογικής του βολέματος, της αναξιοκρατίας, των βυσμάτων, των παρατρεχάμενων των κολάκων, των ψευτοσυνδικαλιστών που συνέβαλαν τα μέγιστα ώστε να διαλυθεί η χώρα. Πρόκειται για έναν κοινωνικό αγώνα νόμιμο, δίκαιο και ηθικό. Πρόκειται για μία πραγματικότητα που κανένας μύθος σας δεν μπορεί να σβήσει…

ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΕΝΩΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΕΠΙΤΥΧΟΝΤΩΝ ΑΣΕΠ