Στιγμιότυπο από την τελετή παράδοσης – παραλαβής στο υπουργείο Παιδείας. Από αριστερά: Σία Αναγνωστοπούλου, Κώστας Γαβρόγλου, Νίκος Φίλης

«Κλείνει η κάλπη στην εκλογή στελεχών εκπαίδευσης, προσφυγές στο ΣτΕ για τα Θρησκευτικά, διάλογος για τα μεταπτυχιακά, «παγώνει» το πόρισμα Λιάκου.

Η Παιδεία έχει αποδειχθεί ότι δεν ήταν το πιο δυνατό χαρτί της κυβέρνησης. Οι επιλογές που έγιναν τα τελευταία δύο χρόνια άνοιξαν μέτωπα σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης, πριν φτάσουμε στην αυτονόητη επιλογή ενός ήπιων τόνων πανεπιστημιακού, όπως του κ. Κ. Γαβρόγλου.

Η Παιδεία έχει αποδειχθεί ότι δεν ήταν το πιο δυνατό χαρτί της κυβέρνησης. Οι επιλογές που έγιναν τα τελευταία δύο χρόνια άνοιξαν μέτωπα σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης, πριν φτάσουμε στην αυτονόητη επιλογή ενός ήπιων τόνων πανεπιστημιακού, όπως του κ. Κ. Γαβρόγλου.
Παρότι η κυβέρνηση προσπαθεί τώρα να εκτονώσει κρίσεις και να κλείσει μέτωπα, η μεγαλύτερη πρόκληση ακολουθεί τις επόμενες ημέρες και θα απαιτεί γερά νεύρα: η κληρονομιά Κουράκη. το νέο σύστημα εκλογής των διευθυντών των σχολείων με μυστική ψηφοφορία του συλλόγου των καθηγητών, έχει ήδη κριθεί αντισυνταγματική, όπως αναφέρουν οι πληροφορίες, από το Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ) και πέφτει με κρότο εκκωφαντικό.
Μπλόκο από το ΣτΕ Η θητεία των διευθυντών που εξελέγησαν με αυτό το σύστημα λήγει τον ερχόμενο Ιούνιο, οπότε είναι πιθανό να μείνουν στις θέσεις τους, ωστόσο κυβέρνηση και υπουργείο Παιδείας, αφού προκάλεσαν αναταραχή στον χώρο με προεκλογικές εκστρατείες μέσα στα σχολεία, υποχρεώνονται τώρα να παρουσιάσουν νέο σύστημα επιλογής των στελεχών της εκπαίδευσης. Όπως αναφέρουν οι ίδιες πληροφορίες, το σύστημα που εφαρμόστηκε πριν από ενάμιση χρόνο έχει κριθεί αντισυνταγματικό, καθώς η μυστική ψηφοφορία δεν δίνει αιτιολόγηση της επιλογής του προσώπου και στρέφεται κατά της ελευθερίας στη σταδιοδρομία των δημοσίων υπαλλήλων.
Στο ΣτΕ θα κριθεί και το θέμα της διδασκαλίας των Θρησκευτικών, θεμέλιος λίθος της σφοδρής αντιπαράθεσης Εκκλησίας και υπουργείου Παιδείας. Στο Ανώτατο Δικαστήριο προσέφυγαν ήδη ενώσεις γονέων αλλά και η Πανελλήνια Ένωση Θεολόγων (ΠΕΘ). Παράλληλα αλλάζει, όπως φαίνεται, τελείως η ρότα του υπουργείου σε πολυδιαφημισμένα ζητήματα, όπως το περίφημο νομοσχέδιο για τις μεταπτυχιακές σπουδές. Άγνωστη είναι ακόμη και η τύχη του νέου πορίσματος του εθνικού διαλόγου για την Παιδεία υπό τον καθηγητή κ. Αντώνη Αιάκο. Ο ένας χρόνος Φίλη Ο απελθών υπουργός Παιδείας κ. Νίκος Φίλης φεύγοντας από το κτίριο του Αμαρουσίου (κυκλοφορούσε βέβαια όλη την προηγούμενη εβδομάδα, αφήνοντας τελικά εκεί τον διευθυντή του πολιτικού του γραφείου και τους συμβούλους του κληρονομιά στον διάδοχο του) είπε ότι από την πρώτη στιγμή σκεφτόταν την ημέρα της αποχώρησης του.
Ποια είναι η εικόνα που έχουν από την υπουργία Φίλη φορείς εκπαίδευσης .
Το μέλος του ΔΣ της ΟΛΜΕ κ. Νίκος Παπαχρήστου, που είδε με χαρά την παράταξη του (ΔΑΚΕ) στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση να περνάει πρώτη στις πρόσφατες εκλογές για τα υπηρεσιακά συμβούλια του κλάδου, ξεχωρίζει την… υπόσχεση για τους διορισμούς 20.000 μόνιμων εκπαιδευτικών η οποία δεν τηρήθηκε. Θυμάται τις δηλώσεις Φίλη για βολεμένους εκπαιδευτικούς. Ως μελανό σημείο σχολιάζει ακόμη τις τρίτες αναθέσεις, με αποτέλεσμα καθηγητές να διδάσκουν ειδικότητες για τις οποίες είχαν μικρή γνώση.
Ο πρόεδρος της Διδασκαλικής Ομοσπονδίας Ελλάδος (ΔΟΕ) κ. Θανάσης Κικινής, από την πλευρά του, ζητάει αλλαγή των υπουργικών αποφάσεων σχετικά με ολοήμερο δημοτικό και νηπιαγωγείο που εφαρμόστηκαν εφέτος. Πικρή είναι και η γεύση που έχει μείνει στους ιδιοκτήτες ιδιωτικών σχολείων με τις παρεμβάσεις στα εργασιακά θέματα των εκπαιδευτικών τους και τον ασφυκτικό κρατικό έλεγχο στις εξωσχολικές δραστηρι ότητές τους.
Ο νέος υπουργός Παιδείας ξεκινάει με διάθεση συναίνεσης και διαλόγου. Για το θέμα των διδάκτρων των μεταπτυχιακών σπουδών ο κ. Γαβρόγλου δήλωσε ότι έχει προκαλέσει τεράστια αναστάτωση στον χώρο των ΑΕΙ και πρέπει εκ νέου να συζητηθεί με τα πανεπιστήμια, με βασικό κριτήριο τη διατήρηση της αυτονομίας τους. Είναι επείγουσα ανάγκη να υπάρξει εθνική, διακομματική και με βάθος χρόνου πολιτική στον χώρο της Παιδείας. Η Παιδεία προετοιμάζει το μέλλον λέει στο Βήμα ο πρύτανης του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών (ΟΠΑ) καθηγητής κ. Εμμανουήλ Γιακουμάκης. Σε αυτή την κατεύθυνση η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Παιδείας θα πρέπει να επιδιώξει συνεννοήσεις και συναινέσεις. Δεν χρειαζόμαστε αιφνίδιες και μεγάλου ρίσκου αλλαγές. Χρειάζεται σχέδιο σταδιακών μικρών βημάτων που θα επιτρέπει σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης να συμπορεύονται με τις ευρωπαϊκές εξελίξεις και να ξεχωρίζουν θετικά καταλήγει. Διάλογο ζητάει και ο πρύτανης του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου, καθηγητής κ. Ιωάννης Γκόλιας. Όπως δηλώνει στο Βήμα , η εφαρμογή γενικών ρυθμίσεων στα θέματα καθημερινής λειτουργίας των πανεπιστημίων χωρίς να λαμβάνονται υπόψη οι ιδιαιτερότητές τους οδηγεί σε ένα ασφυκτικό πλαίσιο λειτουργίας με σημαντικές στρεβλώσεις. Το πλαίσιο αυτό πρέπει να αλλάξει όσο το δυνατόν συντομότερα σε συνεννόηση με τα πανεπιστήμια καταλήγει. Από την πλευρά του, ο νέος υπουργός Παιδείας κατέβηκε ήδη στη… βάση και συμμετείχε o ίδιος σε Σύνοδο Προέδρων ΤΕΙ, μόλις μία ημέρα μετά την ανάληψη των καθηκόντων του. Ο κ. Γαβρόγλου άλλωστε είχε ηγηθεί της ομάδας της Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής, όσο ήταν πρόεδρος της, που παρουσίασε πόρισμα για τις αλλαγές που χρειάζονται σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης, παράλληλα με το πόρισμα Λιάκου που ηγήθηκε του εθνικού διαλόγου για την εκπαίδευση. Για μία ακόμη φορά η Πολιτεία ζήτησε από πανεπιστημιακούς να αφιερώσουν χρόνο και διάθεση για τη σύνταξη ενός πορίσματος, για το οποίο σπαταλήθηκαν μήνες, με ερωτηματικό σήμερα την αξιοποίησή του ή όχι. Είχε προηγηθεί στο παρελθόν το πόρισμα της επιτροπής του πρώην πρύτανη και πρώην υπουργού Παιδείας καθηγητή κ. Γεωργίου Μπαμπινιώτη που δεν εφαρμόστηκε ποτέ.
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ΜΑΡΝΥ ΠΑΠΑΜΑΤθΑΙΟΥ