Πανελλήνιος Σύλλογος Αναπληρωτών και Ωρομίσθιων Εκπ/κών Π.Ε.- Ενημέρωση για την τροπολογία για την ειδική αγωγή και για άλλα θέματα

Με αφορμή την τροπολογία για την Ειδική Αγωγή που κατέθεσε προς διαβούλευση το Υπουργείο Παιδείας πραγματοποιήθηκε Δ.Σ του Πανελληνίου Συλλόγου Αναπληρωτών και Ωρομίσθιων Εκπ/κών Π.Ε. με σκοπό να λάβει θέση για την εξέλιξη αυτή, αφού πρώτα επικοινώνησε με το Υπουργείο Παιδείας για να καταθέσει τις ενστάσεις του και να ζητήσει διευκρινίσεις για το παραπάνω, αλλά και για άλλα ζητήματα που αφορούν την εκπαιδευτικοί κοινότητα\

Η τροπολογία λοιπόν καταρχάς επιλύει ένα δίκαιο αίτημα των μόνιμων συναδέλφων οι οποίοι με επιπρόσθετα προσόντα (διδασκαλείο ή μεταπτυχιακά) στελεχώνουν χρόνια τις δομές της ειδικής αγωγής. Διασφαλίζει λοιπόν τις οργανικές θέσεις των εκπαιδευτικών αυτών κάτι που θεωρούμε απολύτως δίκαιο.

Με βάση και την αιτιολογική έκθεση του υπουργείου η οποία αναφέρει ότι “ παρέχεται η δυνατότητα υπηρέτησης σε δομές ΕΑΕ των εκπαιδευτικών των κλάδων ΠΕ60 και ΠΕ70 με εξειδίκευση στην ΕΑΕ σε ισότιμη βάση με τους κλάδους εκπαιδευτικών ΕΑΕ ΠΕ61 και ΠΕ71” δρομολογείται το παραπάνω με ότι αυτό συνεπάγεται για τους αναπληρωτές. Να θυμίσω ότι στην προηγούμενη συνάντησή μας με τον Υπουργό Παιδείας ζητήσαμε εξίσωση των δικαιωμάτων των κατόχων μεταπτυχιακών στην ειδική αγωγή με των κατόχων βασικού πτυχίου κάτι που με την τροπολογία αυτή αρχίσει να υφίσταται αφού αποκτούν δικαίωμα διορισμού και οι αναπληρωτές εκπαιδευτικοί με επιπρόσθετα προσόντα όπως αυτά ορίζονται
Αναλυτικότερα τώρα σε ότι αφορά το περιεχόμενο της τροπολογίας παρατηρήσαμε ότι τα σεμινάρια των 400 ωρών δεν εμπεριέχονται στα κριτήρια της στελέχωσης των ΣΜΕΑΕ, των ΤΕ, των ΚΕΔΔΥ, των προγραμμάτων πρώιμης παρέμβασης, των προγραμμάτων παράλληλης στήριξης και παροχής διδασκαλίας στο σπίτι όπως χαρακτηριστικά αναφέρει το Υπουργείο Παιδείας στην παράγραφο 2.α., ενώ εμπεριέχονται στις περιπτώσεις αποσπάσεων όπως αναφέρεται στο άρθρο 21, παρ. 4. αα. Από την πλευρά μας υπερασπιζόμαστε του συναδέλφους με τα σεμινάρια των 400 ωρών (μέχρι το 2010) οι οποίοι έπραξαν με βάση το τότε ισχύον νομοθετικό πλαίσιο. Τους υποστηρίξαμε ως Πρωτοβουλία για την Ισονομία και τη Δικαιοσύνη στην Εκπαίδευση πέρυσι στη Γ.Σ της ΔΟΕ και δεν πρόκειται να άρουμε την υποστήριξη αυτή σε συναδέλφους που το μόνο τους έγκλημα ήταν να ακολουθήσουν τους ισχύοντες νόμους για να εργαστούν.
Αντίθετος είναι ο σύλλογος μας σε ότι αφορά την παράγραφο 4 του άρθρου 21 της τροπολογίας και συγκεκριμένα το εε που και το γ της παραγράφου. Εκεί γίνεται λόγος για δικαίωμα απόσπασης σε δομές της ειδικής αγωγής εκπαιδευτικών που έχουν προϋπηρεσία σε προγράμματα ενισχυτικής διδασκαλίας (εε) και εκπαιδευτικών χωρίς κανένα προσόν στην ειδική αγωγή με την υποχρέωση της παρακολούθησης επιμορφωτικών σεμιναρίων από τους αρμόδιους φορείς (γ).
Ως Πανελλήνιος Σύλλογος Αναπληρωτών και Ωρομίσθιων Εκπ/κων Π.Ε. υποστηρίζουμε ότι κανένας μόνιμος συνάδελφός μας δεν πρέπει να έχει το δικαίωμα να αποσπαστεί σε δομές της ειδικής αγωγής χωρίς να κατέχει πριν την απόσπασή του κάποιο προσόν, εφόσον υπάρχουν αναπληρωτές με επιπρόσθετα προσόντα στην ειδική αγωγή. Μετά από επικοινωνία μας με το Υπουργείο Παιδείας και διατύπωση των θέσεών μας υψηλόβαθμα στελέχη του μας ενημέρωσαν ότι στην παράγραφο 4 έγινε μία προσπάθεια να οριστούν τα “λιγότερα προσόντα” και ότι αυτό που αφορά την ενισχυτική διδασκαλία μπορεί να αφαιρεθεί. Σε ότι αφορά τις αποσπάσεις μονίμων εκπαιδευτικών χωρίς επιπρόσθετα προσόντα μας ενημέρωσαν ότι αυτό το εδάφιο αυτό προϋπήρχε στο νόμο 1566/85 και ο σκοπός του είναι να διασφαλίσει ότι δε θα μείνουν ποτέ σχολεία των δομών της ειδικής αγωγής χωρίς εκπαιδευτικούς. Μάλιστα μας τόνισαν ότι το ίδιο ισχύει και στους αναπληρωτές, ότι δηλαδή όταν εξαντλούνται οι πίνακες των ατόμων με επιπρόσθετα προσόντα τότε λαμβάνουν σειρά εκπαιδευτικοί με λιγότερα ή καθόλου επιπρόσθετα προσόντα ώστε να λειτουργήσουν εύρυθμα οι δομές της ειδικής αγωγής.
Σε πρότασή μας το άρθρο αυτό να προβλέπει ΠΡΩΤΑ την εξάντληση του πίνακα αναπληρωτών με επιπρόσθετα προσόντα και στη συνέχεια να δίνεται απόσπαση μόνιμων εκπαιδευτικών χωρίς επιπρόσθετα προσόντα μας απάντησαν ότι είναι λογική και δίκαιη παρόλα αυτά δε μπορεί να γίνει λόγω του γεγονότος ότι οι υπηρεσιακές μεταβολές των μόνιμων προηγούνται αυτών των αναπληρωτών.
Εξηγήσαμε ότι οι ενστάσεις μας έχουν να κάνουν με την πιθανότητα απόσπασης εκπαιδευτικών χωρίς επιπρόσθετα προσόντα στις δομές της ειδικής αγωγής λόγω των πλεονασμάτων εκπαιδευτικών σε διάφορες περιοχές, αποσπάσεις οι οποίες θα λειτουργήσουν αρνητικά για τους μαθητές αυτών των δομών και θα μειώσουν δραματικά τις θέσεις των αναπληρωτών. Η απάντηση ήταν πώς οι εκπαιδευτικοί αυτοί δεν έχουν δικαίωμα μόνιμου διορισμού στην εκπαίδευση, άρα δεν μπορούν να αποκτήσουν οργανικές θέσεις παρά μόνο εάν διδάξουν για 5 έτη στις δομές της ειδικής αγωγής. Υπολογίζοντας ότι φέτος θα ξεκινήσουν οι μόνιμοι διορισμοί στην εκπαίδευση μας καθησύχασαν ότι δεν κινδυνεύουν οι εκπαιδευτικοί από το εδάφιο αυτό. Έτσι κι αλλιώς προϋπήρχε και πάντα το συγκεκριμένο εδάφιο και οι αποσπάσεις ήταν ελάχιστες (μεταθέσεις + αποσπάσεις ήταν 196 στο σύνολο). Αν και πιστεύουμε ότι το συγκεκριμένο εδάφιο δεν αποτελεί υπόγειο τρόπο για να γεμίσουν οι δομές της ειδικής αγωγής αποσπασμένους εκπαιδευτικούς και να μειωθεί ο αριθμός των αναπληρωτών της ειδικής αγωγής, αφού το Υπουργείο θα αναγκαστεί να προσλάβει αναπληρωτές στη θέση των αποσπασμένων, εντούτοις ζητήσαμε από το Υπουργείο είτε να αφαιρεθεί είτε να τροποποιηθεί.
Συμπερασματικά, η τροπολογία που κατατέθηκε κινείται στην θετική κατεύθυνση όσον αφορά τη διασφάλιση των οργανικών θέσεων των μόνιμων εκπαιδευτικών που εργάζονται τόσα χρόνια στις δομές της ειδικής αγωγής. Επίσης θετικό είναι ότι ανοίγει το δρόμο για ίσα δικαιώματα μεταξύ τωνκατόχων μεταπτυχιακών στην ειδική αγωγή με των κατόχων βασικού πτυχίου αφού η αιτιολογική έκθεση αναφέρει χαρακτηριστικά: “…κατοχυρώνεται η δυνατότητα των εκπαιδευτικών με αυξημένα τυπικά προσόντα που συνίστανται σε εξειδικευμένες μεταπτυχιακές σπουδές στην ΕΑΕ, πολύχρονη σχετική εμπειρία και εξειδίκευση στην ΕΑΕ να υπηρετούν σε δομές ΕΑΕ, ισότιμα με εκπαιδευτικούς-κατόχους βασικών τίτλων σπουδών στην ΕΑΕ.” Αντίθετα αρνητικό είναι ότι υπάρχει παράθυρο απόσπασης μόνιμων εκπαιδευτικών χωρίς επιπρόσθετα προσόντα σε δομές της Ειδικής Αγωγής πριν την εξάντληση των πινάκων των αναπληρωτών με επιπρόσθετα προσόντα και ότι φαίνεται να αδικούνται οι κάτοχοι των σεμιναρίων των 400 ωρών μέχρι το 2010.
Δηλώνουμε λοιπόν ότι θα στηρίξουμε την τροποποίηση στη διαβούλευση αλλά και στις επαφές μας με αρμόδιους φορείς τονίζοντας τα θετικά της σημεία και προσπαθώντας και πιέζοντας να αφαιρεθούν ή να τροποποιηθούν τα αρνητικά της σημεία όπως τα εξηγήσαμε παραπάνω.
Σε άλλα νέα που αφορούν την ειδική αγωγή από το Υπουργείο τονίστηκε ότι:
  • Η Α’ φάση ειδικής αγωγής θα γίνει πριν τις 10 Σεπτέμβρη
  • Μέσα στην εβδομάδα θα ανακοινωθούν με δελτίο τύπου οι σχολικές μονάδες (α/θμιας και β/θμιας) που πήραν φεκ ίδρυσης (τμήματα ένταξης και Σμεαε)
  • Τα μεταπτυχιακά της Σχολικής Ψυχολογίας θα περιληφθούν κανονικά στα προσόντα των εκπαιδευτικών
Συνάδελφοι ο Πανελλήνιος Σύλλογος Αναπληρωτών και Ωρομίσθιων Εκπαιδευτικών Π.Ε. παίρνει θέση και δεν αποσιωπά στα επίκαιρα εκπαιδευτικά θέματα που ορίζουν τις ζωές μας. Είμαστε εδώ, σε επαφή με το Υπουργείο Παιδείας καταθέτοντας προτάσεις που θεωρούμε ότι διακατέχονται από αίσθημα δικαίου. Είμαστε ανοιχτοί σε κριτική, σχόλια και παρατηρήσεις. Ο σύλλογος είναι όλων των αναπληρωτών, εμείς αποτελούμε απλά το προσωρινό Δ.Σ. Ήδη λαμβάνουμε αρκετά mail με προτάσεις οι οποίες μπορούν να συζητηθούν και να γίνουν προτάσεις του συλλόγου. Ελάτε μαζί μας να συναποφασίσουμε για το μέλλον μας και να διεκδικήσουμε τα αιτήματά μας.

Το ΔΣ του Συλλόγου Αναγνωστόπουλος Γεώργιος (Πρόεδρος) Μπαξεβανίδης Θοδωρής (Αντιπρόεδρος) Πασχάλης Αλέξανδρος (Γενικός Γραμματέας) Δοξαστάκη Χρυσούλα (Οργανωτική Γραμματέας) Μήτση Ουρανία (Αναπληρώτρια Γραμματέας) Σαμαράς Γεώργιος (Ταμίας) Ντερέκα Γεωργία (Μέλος)