: Οι εξετάσεις ξεκινούν στις 7 Ιουνίου με – ρεκόρ στους 74.692 – Τα χαρακτηριστικά, οι αλλαγές και οι εκπλήξεις των φετινών – Πτωτική διαφαίνεται η πορεία των βάσεων. Υψηλές θα παραμείνουν οι βάσεις στις σχολές υψηλής ζήτησης – Άνοδος των βάσεων αναμένεται στις Παιδαγωγικές Σχολές, οι οποίες θα είναι “ανοιχτές” για όλους τους υποψηφίους χωρίς την εξέταση επιπλέον μαθήματος

 ΧΡΥΣΑ ΒΑΪΝΑΝΙΔΗ, ΑΥΓΗ

Με περίπου 4.000 επιπλέον θέσεις υποψηφίων ξεκινούν φέτος οι και με την αγωνία μαθητών και γονιών να χτυπάει “κόκκινο” για το πολυπόθητο “εισιτήριο” στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Οι θέσεις που προσφέρονται φέτος φτάνουν τοΝ αριθμό – ρεκόρ των 74.692 εισακτέων. Οι εξετάσεις ξεκινούν φέτος για τους υποψηφίους των Γενικών Λυκείων την ερχόμενη Παρασκευή 8 Ιουνίου με το μάθημα της Νέας Ελληνικής Γλώσσας και ολοκληρώνονται στις 19 Ιουνίου. Αντίστοιχα, οι εξετάσεις για τους μαθητές των ΕΠΑΛ ξεκινούν μία ημέρα νωρίτερα στις 7 Ιουνίου.

Τα χαρακτηριστικά των φετινών

Φέτος ο αριθμός των εισακτέων έχει σημειώσει αξιοσημείωτη άνοδο σε όλα τα επιστημονικά πεδία. Η αύξηση υπολογίζεται στο 5% σε σχέση με πέρυσι. Αν εξαιρέσουμε τις εκκλησιαστικές ακαδημίες στις οποίες υπήρξε μείωση των θέσεων των εισακτέων, σχεδόν σε καμία άλλη δεν υπήρξε μείωση.

Το 5% των εισακτέων θα προέρχεται από τους αποφοίτους των ΕΠΑΛ. Υπενθυμίζουμε ότι το ποσοστό εισαγωγής πέρυσι ήταν στο 1%.

Καταργήθηκε το τέταρτο επιστημονικό πεδίο των Παιδαγωγικών Σχολών, οι οποίες θα είναι “ανοιχτές” σε όλους τους υποψηφίους χωρίς την εξέταση επιπρόσθετου μαθήματος.

Η ίδρυση του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής, που προέρχεται από τη συγχώνευση του ΤΕΙ Αθήνας και του ΤΕΙ Πειραιά, αλλάζει επί τους ουσίας τον ακαδημαϊκό χάρτη. Δημιουργούνται πέντε σχολές με 26 τμήματα. Μέχρι σήμερα, μαζί με τις εισαγωγικές κατευθύνσεις, υπήρχαν 42 τμήματα. Επομένως, η παρουσία του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής αναμένεται να “ανακατέψει” τις βάσεις του Λεκανοπεδίου και όχι μόνο.

 

Οι αλλαγές στα

Η κατάργηση του τέταρτου επιστημονικού πεδίου των Παιδαγωγικών Σχολών και η ένταξή τους σε όλα τα επιστημονικά πεδία αναμένεται να οδηγήσουν σε άνοδο τις φετινές βάσεις. Αυτό σημαίνει ότι τα παιδαγωγικά «ανοίγουν» πλέον για όλους τους υποψήφιους χωρίς την εξέταση τους σε επιπρόσθετο μάθημα. Σύμφωνα με τις αλλαγές, τα επιστημονικά πεδία ορίζονται ως εξής:

* Πρώτο επιστημονικό πεδίο: Ανθρωπιστικές, Νομικές και Κοινωνικές Επιστήμες.

* Δεύτερο επιστημονικό πεδίο: Θετικές και Τεχνολογικές Επιστήμες.

* Τρίτο επιστημονικό πεδίο: Επιστήμες Υγείας και Ζωής.

* Τέταρτο επιστημονικό πεδίο: Επιστήμες Οικονομίας και Πληροφορική.

Οι μετά τις αλλαγές που έγιναν φέτος

Εν όψει των , κάθε χρόνο “παίρνει φωτιά” η συζήτηση για την πορεία των βάσεων, οι οποίες καθορίζονται από τρεις βασικούς παράγοντες: τον αριθμό των εισακτέων, τη δυσκολία των θεμάτων και φυσικά τις προτιμήσεις των υποψηφίων – που δεν τις μαθαίνουμε παρά μόνο όταν ανακοινωθούν τα αποτελέσματα. Ωστόσο, οι αλλαγές που συντελέστηκαν φέτος αναμένεται να φέρουν εκπλήξεις και να ανακατέψουν την τράπουλα των εισακτέων. Με τη βοήθεια του εκπαιδευτικού αναλυτή, Στράτου Στρατηγάκη, θα επιχειρήσουμε να εξετάσουμε πώς μπορούν να επηρεάσουν τη διαμόρφωση των βάσεων ο αριθμός των εισακτέων και οι μέχρι στιγμής αλλαγές με την παραδοχή ότι οι άλλοι δύο παράγοντες η δυσκολία των θεμάτων και οι προτιμήσεις των υποψηφίων μείνουν αμετάβλητοι.

1. Ο αριθμός των εισακτέων σημείωσε αξιοσημείωτη άνοδο. Να σημειώσουμε ότι από τον πίνακα που δημοσιεύουμε έχουν εξαιρεθεί οι σχολές του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής που πέρυσι ήταν ΤΕΙ Αθήνας και ΤΕΙ Πειραιά. Ακόμη τα παιδαγωγικά και οι υπόλοιπες κοινές σχολές έχουν προσμετρηθεί και στα τέσσερα επιστημονικά πεδία, συνεπώς ο αριθμός των εισακτέων δεν προκύπτει από το άθροισμα των εισακτέων των τεσσάρων πεδίων. Βλέπουμε, λοιπόν, ότι ο αριθμός των εισακτέων αυξήθηκε σημαντικά σε όλα τα επιστημονικά πεδία. Πρέπει να σημειώσουμε, όμως, ότι μέρος αυτής της αύξησης είναι για τους υποψηφίους των ΕΠΑΛ, οι θέσεις των οποίων στα Πανεπιστήμια αυξήθηκε από 1% σε 5%, ως αντιστάθμισμα των θέσεων που χάνουν λόγω της ίδρυσης του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής. Να θυμίσουμε ότι μέχρι πέρυσι οι υποψήφιοι των ΕΠΑΛ δικαιούνταν το 1% των θέσεων στα πανεπιστήμια και το 20% των θέσεων στα ΤΕΙ.

Συνεπώς αν η αύξηση του αριθμού των εισακτέων ήταν 4%, θα την απορροφούσαν όλη οι υποψήφιοι των ΕΠΑΛ. Η αύξηση είναι μεγαλύτερη από 4% συνεπώς έχουμε αύξηση των θέσεων και για τους αποφοίτους του Γενικού Λυκείου. Αυτό το γεγονός, αν η δυσκολία των θεμάτων είναι ίδια με πέρυσι, θα μπορούσε να φέρει μια μικρή μείωση των .

2. Σημαντική αλλαγή φέτος είναι η κατάργηση του επιστημονικού πεδίου των Παιδαγωγικών Σχολών και η ένταξή τους σε όλα τα επιστημονικά πεδία. Αυτό σημαίνει ότι θα είναι πιο εύκολο να δηλώσει τα παιδαγωγικά ένας υποψήφιος, ένα κλικ αρκεί, ενώ μέχρι πέρυσι έπρεπε να εξεταστεί σε ένα επιπλέον μάθημα. Η αναμενόμενη αύξηση της ζήτησης για τα Παιδαγωγικά αναμένεται να επιφέρει την αύξηση των βάσεών τους, χωρίς βέβαια να μπορούμε να προσδιορίσουμε τον αριθμό των μορίων της αύξησης.

3. Ένα άλλο ζήτημα που θα επηρεάσει τη διαμόρφωση των βάσεων είναι η προοπτική κατάργησης των ΤΕΙ και η ενσωμάτωσή τους στα πανεπιστήμια της ίδιας περιφέρειας. Δεν ξέρουμε πώς θα επηρεάσει τις προτιμήσεις των υποψηφίων η ανασφάλεια που θα νιώθουν όσοι δηλώνουν τμήματα των ΤΕΙ, σκεπτόμενοι ότι σε ένα ή δύο χρόνια πιθανόν δεν θα υπάρχει το τμήμα που θα εισαχθούν. Γι’ αυτό καλό θα είναι το υπουργείο Παιδείας να προβεί σε όσο το δυνατόν πιο αναλυτική ενημέρωση των υποψηφίων για το μέλλον των ΤΕΙ, ώστε να μη φοβηθούν και αποφύγουν να τα δηλώσουν.

4. Ένα ακόμη θέμα που υπάρχει με τα ΤΕΙ είναι ότι πολλοί υποψήφιοι που στόχευαν σε μετεγγραφή από τα ΤΕΙ της περιφέρειας στην Αθήνα δεν θα δηλώσουν τμήματα των ΤΕΙ στην περιφέρεια, αφού δεν μπορούν να πάρουν μετεγγραφή σε αντίστοιχο ΤΕΙ της Αττικής μετά την κατάργηση του ΤΕΙ Αθήνας και του ΤΕΙ Πειραιά. Τα δύο τελευταία θέματα μπορεί να οδηγήσουν τους υποψηφίους να μη δηλώσουν τα ΤΕΙ της περιφέρειας και να έχουμε χιλιάδες κενές θέσεις με συνέπεια την καταβαράθρωση των βάσεών τους.

5. Άγνωστη παραμένει και η στάση που θα κρατήσουν οι υποψήφιοι απέναντι στο Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής. Θα αυξηθεί η ζήτηση για τα τμήματά του ή θα μείνει αντίστοιχη με των ΤΕΙ; Εδώ υπάρχει το ζήτημα με τις σχολές των μηχανικών που θα είναι τετραετούς φοίτησης, ενώ οι υπόλοιπες σχολές μηχανικών είναι πενταετούς φοίτησης. Αυτό σημαίνει ότι οι απόφοιτοι των τμημάτων του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής θα έχουν διαφορετικά επαγγελματικά δικαιώματα από τους υπόλοιπους μηχανικούς. Πώς θα επηρεάσει αυτό τους υποψηφίους και με ποια σειρά θα δηλώσουν τις σχολές κανείς δεν μπορεί να προβλέψει.

Διαχείριση άγχους από τα παιδιά… ή τους γονείς;

Είναι αλήθεια ότι πολλές φορές οι γονείς στην προσπάθειά τους να στηρίξουν τα παιδιά “τους μεταφέρουν τις αγωνίες τους με αποτέλεσμα να δημιουργούν τα αντίθετα από τα επιδιωκόμενα αποτελέσματα”. Αυτό διαπιστώνει μιλώντας στην “Αυγή”, η κλινική ψυχολόγος και εκπαιδευτικός, Αμαλία Καζιάνη, τονίζοντας ότι εν όψει των εξετάσεων είναι αναγκαίο πρωτίστως οι γονείς να διαχειριστούν το δικό τους άγχος: πρώτον για να προσφέρουν στα παιδιά τη στήριξη που χρειάζονται και δεύτερον για να τα μάθουν πώς να διαχειρίζονται οποιαδήποτε άλλη πρόκληση συναντήσουν στο μέλλον. Αναγνωρίζοντας πως το στρες είναι φυσιολογική ψυχοσωματική αντίδραση του οργανισμού απέναντι σε μία αλλαγή ή πρόκληση, η κ. Καζιάνη υπενθυμίζει ότι “μέσα από την αποτελεσματική διαχείριση προκλήσεων, μια από τις οποίες είναι και οι κάθε είδους εξετάσεις, οι έφηβοι αποκτούν εμπειρίες ζωής, ενδυναμώνονται και οδεύουν σταδιακά προς την αυτονόμηση και την ανεξαρτησία”. “Χαλαρά” είναι, σύμφωνα με την κ. Καζιάνη, το κλειδί για τις Πανελλαδικές ή οποιεσδήποτε άλλες εξετάσεις, η οποία συμβουλεύει τους γονείς:

* Να είναι απόλυτα υποστηρικτικοί προς τους εφήβους. Αυτό σημαίνει να τους εμψυχώνουν, να τους διαβεβαιώνουν ότι είναι δίπλα τους και να τους στηρίζουν έμπρακτα μέσα από τη θετική τους στάση.

* Πέρα από τις διαβεβαιώσεις και τα καθησυχαστικά λόγια, ιδιαίτερα σημαντική είναι η μη λεκτική επικοινωνία, η «γλώσσα» του σώματος των γονιών: το βλέμμα, η αγκαλιά και το χάδι όταν τα παιδιά τα έχουν ανάγκη, το χαμόγελο και ο σταθερός τόνος της φωνής, χωρίς φωνές και εντάσεις.

* Το χαλαρό και γαλήνιο κλίμα θα πρέπει να χαρακτηρίζει και τον χώρο του σπιτιού, μέσα στο οποίο περνούν μεγάλο μέρος της ημέρας τους οι έφηβοι. Ένα ήσυχο περιβάλλον, χωρίς δυνατούς θορύβους (από τηλεόραση, Η/Υ, παιχνίδι αδελφών), χωρίς διαπληκτισμούς και εντάσεις θα βοηθήσει ιδιαίτερα τον/την έφηβο/η εν όψει των εξετάσεων.

* Είναι σημαντικό να δίνουν οι γονείς συχνά στους εφήβους τη δυνατότητα να μοιραστούν μαζί τους σκέψεις και συναισθήματα, στον χώρο και τον χρόνο που οι ίδιοι επιθυμούν. Ο γονιός τη στιγμή εκείνη είναι σημαντικό απλά να ακούσει το παιδί, να προσπαθήσει να μπει στη θέση του και να κατανοήσει πώς αισθάνεται. Δεν βοηθάει καθόλου η κριτική, οι συμβουλές, τα παράπονα ή οι συγκρίσεις με συμμαθητές ή μεγαλύτερα αδέλφια – αντίθετα μπορεί να δημιουργήσουν επιπλέον άγχος στο παιδί και να το απομακρύνουν.

* Οι γονείς γνωρίζουν ποιες δραστηριότητες ευχαριστούν τα παιδιά τους και τα βοηθούν να χαλαρώσουν. Ειδικά αυτήν την περίοδο πριν τις εξετάσεις είναι καλό να παροτρύνουν τα παιδιά να τις εξασκήσουν, προκειμένου να “ξεσκάσουν” και να αποφορτιστούν από το πολύωρο διάβασμα: βόλτα στη θάλασσα, ποδήλατο, μουσική ή χορός, επαφή με κατοικίδια και κάθε είδους αθλητικές ή καλλιτεχνικές δραστηριότητες.

* Η Αμαλία Καζιάνη είναι εκπαιδευτικός αγγλικής γλώσσας (M.A. Α.Π.Θ.) και ψυχολόγος (MSc ΑΠΘ). Υπηρέτησε στο Συμβουλευτικό Σταθμό Νέων Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Μεσσηνίας ως υπεύθυνη για τέσσερα χρόνια. Τα δύο τελευταία χρόνια είναι υποδιευθύντρια στο Σχολείο Δεύτερης Ευκαιρίας Κέρκυρας. Πριν από την είσοδό της στην εκπαίδευση εργαζόταν ως ψυχολόγος στον ΟΚΑΝΑ (Μονάδα Εφήβων Θεσσαλονίκης)