: Η κατάργηση του επιστημονικού πεδίου των παιδαγωγικών σχολών και η ένταξή τους σε όλα τα , φέρνει αύξηση της ζήτησης.Τρεις είναι οι παράγοντες που καθορίζουν τις στις ανώτατες σχολές: ο αριθμός των εισακτέων, η δυσκολία των θεμάτων και οι προτιμήσεις των υποψηφίων όπως εκφράζονται στη συμπλήρωση του , σημειώνει η εφημερίδα «Έθνος».

Ο τρίτος παράγοντας ανέκαθεν ήταν δύσκολο να εκτιμηθεί, αφού τις προτιμήσεις των υποψηφίων τις μαθαίνουμε πάντα με την ανακοίνωση των . Άγνωστο είναι αυτήν τη στιγμή-αφού δεν έχουν ολοκληρωθεί οι εξετάσεις και ο δεύτερος παράγοντας, η δυσκολία των θεμάτων δηλαδή.

Το μόνο που θα μπορούσαμε να εξετάσουμε είναι πώς μπορούν να επηρεάσουν τη διαμόρφωση των ο αριθμός των και οι μέχρι στιγμής αλλαγές, με την παραδοχή ότι οι άλλοι δυο παράγοντες, η δυσκολία των θεμάτων και οι προτιμήσεις των υποψηφίων, θα μείνουν αμετάβλητοι. Ο αριθμός των εισακτέων σημείωσε αξιοσημείωτη άνοδο. Πρέπει να σημειωθεί, όμως, ότι μέρος αυτής της αύξησης είναι για τους υποψηφίους των ΕΠΑΛ, οι θέσεις των οποίων στα πανεπιστήμια αυξήθηκαν από 1% σε 5%, αντιστάθμισμα των θέσεων που χάνουν λόγω της» ίδρυσης του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής.

Υπενθυμίζεται ότι μέχρι πέρυσι οι υποψήφιοι των ΕΠΑΛ δικαιούνταν το 1% των θέσεων στα πανεπιστήμια και το 20% των θέσεων στα ΤΕΙ. Έτσι, αν η αύξηση του αριθμού των εισακτέων ήταν 4%, θα την απορροφούσαν οι υποψήφιοι των ΕΠΑΛ. Η αύξηση είναι μεγαλύτερη από 4%. Ως εκ τούτου, έχουμε αύξηση των θέσεων και για τους αποφοίτους του Γενικού Λυκείου. Αυτό το γεγονός, αν η δυσκολία των θεμάτων είναι ίδια με πέρυσι, θα μπορούσε να φέρει μια μικρή μείωση των βάσεων, σημειώνει η εφημερίδα.

Σημαντική αλλαγή φέτος είναι η κατάργηση του επιστημονικού πεδίου των παιδαγωγικών σχολών και η ένταξη τους σε όλα τα επιστημονικά πεδία. Αυτό σημαίνει ότι θα είναι πιο εύκολο να δηλώσει τα παιδαγωγικά ένας υποψήφιος (ένα «κλικ» αρκεί), ενώ μέχρι πέρυσι έπρεπε να εξεταστεί σε ένα επιπλέον μάθημα. Η αναμενόμενη αύξηση της ζήτησης για τα παιδαγωγικά αναμένεται να επιφέρει την αύξηση των βάσεων τους, χωρίς βέβαια να μπορούμε να προσδιορίσουμε τον αριθμό των μορίων της αύξηση.

Ένα άλλο ζήτημα που θα επηρεάσει τη διαμόρφωση των είναι η προοπτική κατάργησης των ΤΕΙ και η ενσωμάτωση τους στα πανεπιστήμια της ίδιας περιφέρειας. Δεν ξέρουμε πώς θα επηρεάσει τις προτιμήσεις των υποψηφίων η ανασφάλεια που θα νιώθουν όσοι δηλώνουν τμήματα των ΤΕΙ, σκεπτόμενοι ότι σε ένα ή δύο χρόνια πιθανόν δεν θα υπάρχει το τμήμα που θα εισαχθούν. Γ’ αυτό καλό θα είναι το υπουργείο Παιδείας να προβεί σε όσο το δυνατόν πιο αναλυτική ενημέρωση των υποψηφίων για το μέλλον των ΤΕΙ. Ακόμη ένα θέμα που υπάρχει είναι ότι πολλοί υποψήφιοι που στόχευαν σε μετεγγραφή στην Αθήνα δεν θα δηλώσουν τμήματα των ΤΕΙ στην περιφέρεια, αφού δεν θα μπορούν να πάρουν μετεγγραφή σε αντίστοιχο ΤΕΙ της Αττικής, μετά την κατάργηση του ΤΕΙ Αθήνας και του ΤΕΙ Πειραιά. Τα δύο τελευταία θέματα μπορεί να οδηγήσουν τους υποψηφίους να μη δηλώσουν τα ΤΕΙ της περιφέρειας και να έχουμε χιλιάδες κενές θέσεις, με συνέπεια την καταβαράθρωση των βάσεων τους.

Άγνωστη είναι η στάση που θα κρατήσουν οι υποψήφιοι απέναντι στο Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής. Θα αυξηθεί η ζήτηση για τα τμήματα του ή θα μείνει αντίστοιχη με των ΤΕΙ; Εδώ υπάρχει το ζήτημα με τις σχολές των μηχανικών που θα είναι τετραετούς φοίτησης, ενώ οι υπόλοιπες σχολές μηχανικών είναι πενταετούς φοίτησης. Αυτό σημαίνει ότι οι απόφοιτοι των τμημάτων του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής θα έχουν διαφορετικά επαγγελματικά δικαιώματα από τους υπόλοιπους μηχανικούς. Πώς θα επηρεάσει αυτό τους υποψηφίους και με ποια σειρά θα δηλώσουν τις σχολές κανείς δεν μπορεί να προβλέψει. Οι άγνωστε μεταβλητές των φετινών εξετάσεων είναι πολλές και θα δυσκολέψουν την εκτίμηση των βάσεων, αφού δεν μπορούμε να προβλέψουμε τις αντιδράσεις των υποψηφίων και των οικογενειών τους. Το καλύτερο που έχουν να κάνουν οι υποψήφιοι είναι μην ασχολούνται με τη διαμόρφωση των βάσεων, αλλά με τις εξετάσεις και τη σωστή συμπλήρωση του μηχανογραφικού τους δελτίου.