Περαιτέρω υποβάθμιση των ενδοσχολικών εξετάσεων για το απολυτήριο λυκείου από τους μαθητές επιφέρει στην πράξη ο προγραμματισμός του . Ωστόσο, οι εκπαιδευτικοί κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου στους 18χρονους ότι δεν πρέπει να αδιαφορήσουν για τις , καθώς ο βαθμός του απολυτηρίου ίσως μετρήσει σε κάποια φάση της ζωής τους.

Τα μαθήματα στα λύκεια ολοκληρώνονται σήμερα και την Πέμπτη θα ξεκινήσουν οι ενδοσχολικές, προαγωγικές (για τους μαθητές της Α΄ και της Β΄ Λυκείου) και απολυτήριες εξετάσεις για την Γ΄ Λυκείου. Φέτος για πρώτη φορά, οι ενδοσχολικές θα προηγηθούν των , οι οποίες θα ξεκινήσουν για τους μαθητές των επαγγελματικών λυκείων στις 6 Ιουνίου και των γενικών λυκείων στις 7 Ιουνίου. Συνολικά, στις θα συμμετάσχουν περίπου 103.000 υποψήφιοι.

Η αλλαγή στην καθιερωμένη από το 2000 χρονολογική σειρά των ενδοσχολικών και των αποδίδεται κυρίως στο γεγονός ότι, για πρώτη φορά φέτος, τα μαθήματα στα γυμνάσια θα διαρκέσουν μέχρι τις 31 Μαΐου, ενώ τα προηγούμενα χρόνια ολοκληρώνονταν στις αρχές Μαΐου για να αρχίσουν –στα μέσα Μαΐου– οι Πανελλαδικές.

Η λήξη των μαθημάτων στα γυμνάσια στις 31 Μαΐου επηρεάζει τις διπλά, αφού έως τότε δεν θα μπορούν να «απελευθερωθούν» τα σχολικά κτίρια για εξεταστικά κέντρα στις Πανελλαδικές, αλλά ούτε και οι καθηγητές για να τις επιτηρήσουν. Από την πλευρά τους, στελέχη του υπουργείου Παιδείας ανέφεραν χθες στην «» ότι η χρονολογική αλλαγή επιβάλλεται από τον ισχύοντα νόμο για το σύστημα πρόσβασης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, που ορίζει οι υποψήφιοι να έχουν πάρει το απολυτήριο λυκείου και όσοι επιθυμούν να εξετάζονται, κατόπιν, στις Πανελλαδικές Εξετάσεις για τα ΑΕΙ.

Ωστόσο, η χρονολογική αλλαγή αυτή αναμένεται να επηρεάσει το ενδιαφέρον και τις επιδόσεις των μαθητών Γ΄ Λυκείου για τις . Και αυτό διότι οι υποψήφιοι για τα ΑΕΙ θα πρέπει από μεθαύριο Πέμπτη να σταματήσουν την προετοιμασία τους για τα (τέσσερα ή πέντε) πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα και να δώσουν βάρος στα περίπου δέκα μαθήματα που εξετάζονται ενδοσχολικά έως τις 26 Μαΐου.
«Η πλειονότητα των μαθητών προετοιμάζεται για τις εξετάσεις στα ενδοσχολικά μαθήματα μόνον το απόγευμα πριν από την εξέταση, ενώ δεν ρωτούν ούτε για την εξεταστέα ύλη», ανέφερε χθες στην «Κ» φιλόλογος, εκτιμώντας ότι οι φετινές γενικές επιδόσεις στα απολυτήρια θα πέσουν.

Από την άλλη, οι καθηγητές δεν αποκλείεται να επιλέξουν πολύ εύκολα θέματα στις ενδοσχολικές εξετάσεις για να βοηθήσουν τους μαθητές τους. «Με το προηγούμενο σύστημα οι μαθητές της Γ΄ Λυκείου, καθώς είχαν απαλλαγεί από το άγχος των Πανελλαδικών Εξετάσεων, προετοιμάζονταν και για τις ενδοσχολικές», προσθέτει ο ίδιος.

Στο μέλλον

Γενικότερα, οι περισσότεροι υποψήφιοι για τα πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ δεν δίνουν βάρος στις ενδοσχολικές εξετάσεις, καθώς ο βαθμός σε αυτές δεν μετράει για την εισαγωγή στα ΑΕΙ.

Ωστόσο, όπως επισημαίνουν στην «Κ» στελέχη του υπουργείου Παιδείας, ο βαθμός απολυτηρίου μπορεί να ζητηθεί από κάποια ευρωπαϊκά πανεπιστήμια ως κριτήριο για τη συμμετοχή των φοιτητών σε ευρωπαϊκά προγράμματα, ενώ δεν αποκλείεται ο κάτοχος του απολυτηρίου να θελήσει να διεκδικήσει μια θέση στον δημόσιο τομέα, η οποία θα προορίζεται για κατόχους απολυτηρίου λυκείου.

Σε αυτή την περίπτωση, κριτήριο θα είναι ο βαθμός του απολυτηρίου, έστω κι αν ο νέος έχει αποκτήσει και επιπλέον επαγγελματικές πιστοποιήσεις ή και πτυχία.