: Ο κ. Γαβρόγλου σε διάφορες συνεντεύξεις του για την αλλαγή του προγράμματος σπουδών της , τόνιζε ότι η τάξη αυτή χρειάζεται αναδιάρθρωση, διότι υπολειτουργεί. Μάλιστα, σε μια από τις τελευταίες του συνεντεύξεις ανέφερε χαρακτηριστικά ότι “Δεν έχουμε Γ΄ Λυκείου, είμαστε μια χώρα χωρίς Γ΄ Λυκείου. Αυτή πρέπει να φτιάξουμε” (Αυγή, 7/8/2018).

Ειρήνη Μπούχλιου, Αναπληρώτρια Βιολόγος

Και έχει πολύ δίκιο. Όποιος εκπαιδευτικός έχει τολμήσει να διδάξει σε αυτή την τάξη, κατανοεί το μέγεθος του προβλήματος. Μαθητές-τουρίστες, αδιάφοροι για το σχολικό πρόγραμμα, που στοιβάζουν τα βιβλία κάτω από τα θρανία για να μην τα πηγαινοφέρνουν, που απαξιούν να παρακολουθήσουν οποιοδήποτε μάθημα, αξιούν όμως να πάρουν καλό βαθμό για ένα καλό απολυτήριο, που περιμένουν πότε θα τελειώσουν οι σχολικές ώρες για να πάνε στο φροντιστήριο (άλλωστε οι σχολικές ώρες θεωρούνται χάσιμο χρόνου) ή που περιμένουν να έρθει ο Απρίλιος για να φύγουν και να ξαναεμφανιστούν στις εξετάσεις (διότι έχουν το «δικαίωμα» των 114 απουσιών). Οικτρή κατάσταση…

Πώς θα αναζωογονηθεί λοιπόν η Γ΄ Λυκείου; Πώς θα γίνει τάξη με τα όλα της; Το πρόβλημα ουσιαστικά εστιάζεται στη διάκριση πανελλαδικώς εξεταζόμενων μαθημάτων και μη, δηλαδή στη υποσυνείδητη διάκριση χρήσιμων και άχρηστων μαθημάτων. Υπάρχουν, λοιπόν, δύο λύσεις: ή θα επιστρέψουμε στα 14 πανελλαδικώς εξεταζόμενα, ώστε να έχουν όλα τα μαθήματα την προσοχή που τους αξίζει ή θα καταργήσουμε τις πανελλαδικές εξετάσεις – πράγμα ανέφικτο. Υπάρχει όμως και μια τρίτη λύση: οι εξετάσεις να απομακρυνθούν χρονικά από τη Γ΄ Λυκείου.

Κι όταν λέμε «χρονική απομάκρυνση», δεν εννοούμε οι εξετάσεις να γίνουν τον Ιούλιο ή τον Σεπτέμβριο, αλλά μιλάμε για χρονική απομάκρυνση ενός έτους. Για παράδειγμα, οι απόφοιτοι της Γ΄ Λυκείου του 2018-2019 να έχουν το δικαίωμα να συμμετάσχουν σε πανελλαδικές εξετάσεις από το 2020 και εξής. Με αυτό τον τρόπο, η προετοιμασία τους θα είναι αρτιότερη γιατί θα ξεκινά μετά από την αποφοίτησή τους, χωρίς περιττές υποχρεώσεις (βλέπε σχολείο), και οι επιλογές τους θα είναι πιο συνειδητές και κατά συνέπεια πιο σθεναρές. Το επιπλέον έτος θα λειτουργήσει προς όφελος και της ίδιας της προσωπικότητάς τους, καθώς θα έχουν τη δυνατότητα να αναμετρηθούν με τον εαυτό τους ή ακόμη και να εργαστούν, παίρνοντας μια ιδέα για την αληθινή ζωή, κάτι που δεν μαθαίνεται στις σχολικές αίθουσες.

Έτσι, με τη χρονική απομάκρυνση των εξετάσεων, η Γ΄ θα απαλλαγεί από το δυσβάστακτο φορτίο τους (άλλωστε ο στόχος του Λυκείου είναι να εκπαιδεύσει τους εφήβους και όχι να τους προετοιμάσει για την Τριτοβάθμια εκπαίδευση) και θα επανέλθει, αν όχι σε κανονικούς ρυθμούς, τουλάχιστον σε ρυθμούς που έχει τώρα η Β΄ Λυκείου – μερικής εξειδίκευσης ή μερικής αποδόμησης. Θα είναι, λοιπόν, πολύ ευτυχές να ξαναδούμε επιτέλους μαθητές ήρεμους, χωρίς άγχος, με λιγότερα ξενύχτια και με, ελάχιστο έστω, ενδιαφέρον για τα μαθήματα του σχολείου τους. Έτσι, θα μπορούμε κι εμείς ως καθηγητές να επιτελούμε με λιγότερα εμπόδια το λειτούργημά μας στη Γ΄ Λυκείου και όχι να επιδιδόμαστε σε ενασχολήσεις παρόμοιες των μπέιμπι-σίτερ και των οργάνων της τάξης μέσα στην τάξη. Είθε!