Του Χρήστου Κάτσικα

alt

Η αντίστροφη μέτρηση έχει ήδη αρχίσει για τους πάνω από 100.000 φετινούς υποψήφιους (όλων των κατηγοριών), στην τελική πορεία για τις πανελλαδικές εξετάσεις, στις οποίες προσφέρονται περίπου 70.000 θέσεις. Οι πανελλαδικές ξεκινούν αύριο Τετάρτη 28 Μαΐου με το μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας και λήγουν –σε ό,τι αφορά τα βασικά μαθήματα των ΓΕΛ–στις 12 Ιουνίου με τις Αρχές Οικονομικής Θεωρίας.

Επισημαίνουμε ότι:

1. Φέτος δεν έχουμε ειδικό αριθμό εισακτέων, αλλά μετεγγραφές, γεγονός που τροποποιεί σημαντικά τη στάση των υποψηφίων απέναντι στο μηχανογραφικό δελτίο.

2. Μετά τις 15 Ιουνίου και κατόπιν νέας ενημέρωσης από το υπουργείο Παιδείας, όλοι οι υποψήφιοι (συμπεριλαμβανομένων όσων διεκδικούν το 10% των θέσεων) θα προσέλθουν στα Λύκειά τους, για να αποκτήσουν προσωπικό κωδικό ασφαλείας (password), ώστε να υποβάλουν ηλεκτρονικά το μηχανογραφικό τους δελτίο.

3. Δικαίωμα για το 10% των θέσεων έχουν όσοι συμμετείχαν στις πανελλαδικές εξετάσεις των ημερήσιων ΓΕΛ ή των ημερήσιων ΕΠΑΛ τα έτη 2012 ή 2013, διεκδικώντας το αντίστοιχο ποσοστό θέσεων (40% για το 2012 και 60% για το 2013). Επισημαίνεται ότι φέτος για πρώτη φορά έχουν δικαίωμα συμμετοχής στη διαδικασία του 10% και όσοι απόφοιτοι είχαν λάβει μέρος στις πανελλαδικές εξετάσεις των ημερήσιων ΕΠΑΛ-ομάδα Α΄ το 2012 ή το 2013.

4. Οσοι απόφοιτοι είναι υποψήφιοι για το 10% συμμετέχουν στη διαδικασία επιλογής με τα μόρια που είχαν επιτύχει στην τελευταία τους εξέταση. Οι υποψήφιοι αυτοί δεν έχουν τη δυνατότητα ή δικαίωμα να εξεταστούν ξανά σε ειδικό μάθημα ή στα αγωνίσματα για τα ΤΕΦΑΑ, αλλά συνυπολογίζονται τα μόρια που είχαν επιτύχει στην τελευταία τους εξέταση.

5. Το Σάββατο 21 Ιουνίου αρχίζουν οι εξετάσεις των ειδικών μαθημάτων. Για την εισαγωγή στα ΤΕΦΑΑ οι δοκιμασίες θα διεξαχθούν από 23 Ιουνίου έως 4 Ιουλίου, ενώ οι επαναληπτικές πανελλαδικές ξεκινούν Πέμπτη 19 Ιουνίου.

Εν αρχή η… Γλώσσα

Με το μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας, που αποτελεί το «κλειδί» για την πρόσβαση στις υψηλόβαθμες σχολές όλων των επιστημονικών πεδίων, αρχίζει αύριο Τετάρτη ο κύριος γύρος των πανελλαδικών εξετάσεων. Το πρώτο αυτό μάθημα, στο οποίο εξετάζονται 90.000 περίπου υποψήφιοι, αποτελεί μάθημα-βαρόμετρο για την πρόσβαση στις υψηλόβαθμες σχολές όλων των Επιστημονικών Πεδίων.

Κι αυτό καθώς έχει δυο χαρακτηριστικά: πρώτον συγκεντρώνει πολύ μικρό αριθμό υποψηφίων στις υψηλές βαθμολογίες (περίπου 1-1,5% στη βαθμολογική κλίμακα 18-20 και συνολικά περίπου ένας στους πέντε γράφει πάνω από 15). Δεύτερο γιατί είναι ένα μάθημα, στο οποίο αφενός έχει τις περισσότερες αναβαθμολογήσεις (ένα στα τέσσερα γραπτά αναβαθμολογούνται) και αφετέρου ο υποψήφιος συνήθως πέφτει έξω στις βαθμολογικές του προσδοκίες.

ΠΩΣ ΕΞΕΤΑΖΕΤΑΙ: Δίνεται στους μαθητές σε φωτοαντίγραφο απόσπασμα κειμένου (δοκιμιακού, λογοτεχνικού, άρθρου κτλ) μίας έως δύο σελίδων από βιβλίο, εφημερίδα ή περιοδικό (ή κατασκευασμένο για τον σκοπό της αξιολόγησης) που αναφέρεται σε κοινωνικά, πολιτικά, πολιτιστικά, επιστημονικά ή άλλα θέματα της καθημερινής ζωής και έχει νοηματική πληρότητα. Οι μαθητές καλούνται να δώσουν μια σύντομη περίληψη αυτού του κειμένου, της οποίας η έκταση καθορίζεται ανάλογα με την έκταση και το νόημα του κειμένου.

Να απαντήσουν σε ερωτήσεις, με τις οποίες ελέγχονται: α) η κατανόηση του κειμένου (ιδεολογικά σημεία του κειμένου, επιχειρήματα συγγραφέα, προβλήματα που θέτει κτλ), β) η οργάνωση του λόγου (διάρθρωση, δομή, διαίρεση και τιτλοφόρηση ενοτήτων, αντοχή, ενότητα, συλλογιστική κτλ), γ) τα σημασιολογικά στοιχεία (σημασία λέξεων, συνώνυμα – αντώνυμα, κατασκευή φράσεων ή παραγράφων με ορισμένες λέξεις, αντικατάσταση λέξεων ή φράσεων κτλ), δ) η ικανότητά τους να αναγνωρίζουν τη λειτουργία των μορφοσυντακτικών δομών, καθώς και να χειρίζονται αυτές τις δομές, ανάλογα με τους επικοινωνιακούς στόχους του κειμένου.

Να συντάξουν ένα κείμενο, ενταγμένο σε επικοινωνιακό πλαίσιο, με το οποίο κρίνουν κάποια σημεία ή αναπτύσσουν προσωπικές απόψεις, παίρνοντας αφορμή από το κείμενο. Η έκταση αυτής της ανάπτυξης καθορίζεται κατά προσέγγιση, χωρίς να υπερβαίνει τις 600 λέξεις.

«Τροχονόμος»

Ο βαθμός δυσκολίας των θεμάτων, η κλιμάκωση και η ρύθμιση της βαθμολογικής βάσης εξακολουθούν να αποτελούν βασικά σημεία αναφοράς των φετινών πανελλαδικών εξετάσεων και να απασχολούν, όχι μόνο τους χιλιάδες υποψήφιους, αλλά και την Κεντρική Επιτροπή Εξετάσεων, η οποία είναι αναγκασμένη να ισορροπήσει σ΄ ένα τεντωμένο σχοινί. Καθοριστική σημασία για τους χιλιάδες υποψήφιους έχει ο γραπτός βαθμός στα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα, καθώς είναι αυτός που «κανονίζει» τελικά και εκ των υστέρων την κίνηση της βαθμολογίας σε κάθε μάθημα αφού έχει τη δυνατότητα να ανατρέπει όλα τα προηγούμενα δεδομένα.

Από αυτή την άποψη η γραπτή επίδοση των υποψηφίων έχει μεγάλη σημασία στη διαμόρφωση της συνολικής βαθμολογίας του υποψηφίου. Ιδιαίτερα η βαθμολογία στα γραπτά των μαθημάτων αυξημένης βαρύτητας παίζει καθοριστική σημασία καθώς µία µονάδα στο πρώτο µάθηµα αυξηµένης βαρύτητας δίνει διπλάσια (περίπου) µόρια από µια µονάδα στα υπόλοιπα µαθήµατα και µία µονάδα στο δεύτερο µάθηµα αυξημένης βαρύτητας δίνει 50% (περίπου) περισσότερα µόρια από µία µονάδα στα υπόλοιπα µαθήµατα.

Παραδείγματα

• Περίπτωση 1η: Πώς το 19 γίνεται 10,6!

Ας πάρουμε την περίπτωση ενός μαθητή με 19 προφορικό βαθμό (μέσο όρο των 2 τετραμήνων) σε κάποιο μάθημα που γράφει στο ίδιο μάθημα 10. Επειδή ο προφορικός βαθμός είναι μεγαλύτερος από τον γραπτό περισσότερο από δύο (2) μονάδες, ο προφορικός βαθμός ελαττώνεται έτσι ώστε να είναι μεγαλύτερος από τον γραπτό κατά δύο (2) μονάδες, διορθώνεται, δηλαδή, στο 12. Ο τελικός βαθμός γίνεται 10,6.

• Η αντίστροφη περίπτωση: Πώς το 12 γίνεται 17,4!

Ας πάρουμε την περίπτωση ενός μαθητή, ο οποίος έχει προφορικό βαθμό (μέσο όρο των 2 τετραμήνων) 12, αλλά γράφει 18. Στην περίπτωση αυτή που ο προφορικός βαθμός είναι μι­κρότερος από τον γραπτό περισσότερο από δύο (2) μονάδες, ο προφορικός βαθμός αυξάνεται έτσι, ώστε να είναι μικρότερος από τον γραπτό κατά δύο (2) μονάδες, δηλαδή διορθώνεται στο 16. Στην περίπτωση αυτή ο τελικός βαθμός γίνεται 17,4.