Το πολυνομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας (το οποίο ο υπουργός κ. Αριστείδης Μπαλτάς είχε αποκαλέσει νομοσχέδιο-«κουρελού») καθυστερεί όπως φαίνεται, καθώς οι τρεις βασικές του διατάξεις, η κατάργηση της Τράπεζας Θεμάτων, η επιστροφή στο 9,5 ως μέσο όρο για την προαγωγή από τη μία τάξη στην άλλη και η… χαλάρωση στην αναπλήρωση των χαμένων διδακτικών ωρών εντάχθηκαν ήδη στο νομοσχέδιο Κοντονή που έχει θέμα τη βία στα γήπεδα.

Όλα αυτά ενώ χιλιάδες οικογένειες στη χώρα αγωνιούν για τις επικείμενες αλλαγές στο εξεταστικό σύστημα εισαγωγής στα πανεπιστήμια και στα ΤΕΙ της χώρας (όπως ), για τις οποίες κανένα νέο δεν υπάρχει από το κτίριο του Αμαρουσίου αφού επί του παρόντος διαφωνούν, ως φαίνεται, ο υπουργός κ. Μπαλτάς και ο αναπληρωτής του κ. Τάσος Κουράκης.
Η κατάργηση της Τράπεζας Θεμάτων ωστόσο, που αποτέλεσε τις τελευταίες εβδομάδες θέμα-«σημαία» για το υπουργείο Παιδείας, καταργείται. Δεν θα είναι δηλαδή πλέον απαραίτητη η χρησιμοποίησή της για την επιλογή του 50% των θεμάτων στις προαγωγικές εξετάσεις Β’ και Γ’ λυκείου οι οποίες με το προηγούμενο σύστημα ήταν και οι δύο κρίσιμες τάξεις για την είσοδο σε πανεπιστήμια και ΤΕΙ.
Έτσι με το σχέδιο νόμου που έδωσε αργά το μεσημέρι της Παρασκευής στη δημοσιότητα ο υφυπουργός Αθλητισμού κ. Σταύρος Κοντονής με τίτλο «Επείγοντα μέτρα για την αντιμετώπιση της βίας στον αθλητισμό και άλλες διατάξεις» προβλέπεται ότι:
* Τα θέματα των προαγωγικών εξετάσεων θα ορίζονται αποκλειστικά από τον διδάσκοντα / τους διδάσκοντες το μάθημα. Η Τράπεζα Θεμάτων παραμένει ως προαιρετική «δεξαμενή» για μαθητές και εκπαιδευτικούς.
* Ο γενικός μέσος όρος για την προαγωγή των μαθητών στο Λύκειο επανέρχεται στο 9,5.
* Για την αναπλήρωση των χαμένων διδακτικών ωρών (από καταλήψεις κτλ.) καταργείται η δυνατότητα παράτασης του διδακτικού έτους και η διδασκαλία στις διακοπές των Χριστουγέννων και του Πάσχα Παραμένουν ως τρόποι αναπλήρωσης η περικοπή περιπάτων και εκδρομών, μονοήμερων και πολυήμερων, καθώς και ο συνδυασμός σχολικής γιορτής και μαθημάτων στις αργίες.
Αναλυτικά τα άρθρα 13 και 14, τα οποία περιέχουν αυτές τις ρυθμίσεις, έχουν ως εξής:
Άρθρο 13ο
Η παρ. 3 του άρθρου 3 του ν. 4186/2013 (Α΄ 193) όπως τροποποιήθηκε με την παρ. 1 του άρθρου 45 του ν. 4264/2014 (Α΄ 118 ) και την παρ. 1 του άρθρου 11 του ν. 4275/2014 (Α΄ 149) αντικαθίσταται ως εξής: «3. Οι γραπτές προαγωγικές εξετάσεις στην Α΄ τάξη του Ημερήσιου Γενικού Λυκείου και Α΄ και Β΄ Εσπερινού Γενικού Λυκείου διεξάγονται ενδοσχολικά και περιλαμβάνουν όλα τα διδασκόμενα μαθήματα εκτός των μαθημάτων της Ερευνητικής Εργασίας και της Φυσικής Αγωγής. Τα θέματα των προαγωγικών εξετάσεων ορίζονται αποκλειστικά από τον διδάσκοντα/τους διδάσκοντες το μάθημα. Τα γραπτά διορθώνονται από τον οικείο διδάσκοντα. Η Τράπεζα θεμάτων που δημιουργήθηκε στο πλαίσιο της Οριζόντιας Πράξης 466112 Προγράμματος ΕΣΠΑ δύναται να λειτουργήσει ως προαιρετικό συμβουλευτικό εργαλείο για μαθητές και εκπαιδευτικούς. Για την προαγωγή των μαθητών στην Α΄ τάξη του Ημερήσιου Γενικού Λυκείου και Α΄ και Β΄ τάξεις Εσπερινού Γενικού Λυκείου απαιτείται γενικός μέσος όρος τουλάχιστον εννέα και πέντε δέκατα (9,5), ο οποίος προκύπτει από τον Μ.Ο. των βαθμών ετήσιας επίδοσης του μαθητή όλων των γραπτώς εξεταζόμενων μαθημάτων συμπεριλαμβανομένου και του μαθήματος της Ερευνητικής Εργασίας όπου αυτό διδάσκεται.»
Η παρ. 4 του άρθρου 3 του ν. 4186/2013 (Α΄193), όπως τροποποιήθηκε με την παρ. 3 του άρθρου 11 του ν. 4275/2014 (Α΄149), αντικαθίσταται ως εξής: «4. Οι γραπτές προαγωγικές εξετάσεις στη Β΄ τάξη Ημερήσιου Γενικού Λυκείου και στη Γ΄ Τάξη Εσπερινού Γενικού Λυκείου διεξάγονται ενδοσχολικά και περιλαμβάνουν όλα τα διδασκόμενα μαθήματα εκτός των μαθημάτων της Ερευνητικής Εργασίας και της Φυσικής Αγωγής. Τα θέματα των προαγωγικών εξετάσεων ορίζονται αποκλειστικά από τον διδάσκοντα/τους διδάσκοντες το μάθημα. Τα γραπτά διορθώνονται από τον οικείο διδάσκοντα. Η Τράπεζα θεμάτων που δημιουργήθηκε στο πλαίσιο της Οριζόντιας Πράξης 466112 Προγράμματος ΕΣΠΑ δύναται να λειτουργήσει ως προαιρετικό συμβουλευτικό εργαλείο για μαθητές και εκπαιδευτικούς. Για την προαγωγή των μαθητών στην Β΄ τάξη Ημερήσιου Γενικού Λυκείου και στη Γ΄ Τάξη Εσπερινού Γενικού Λυκείου απαιτείται γενικός μέσος όρος τουλάχιστον εννέα και πέντε δέκατα (9,5), ο οποίος προκύπτει από τον Μ.Ο. των βαθμών ετήσιας επίδοσης του μαθητή όλων των γραπτώς εξεταζόμενων μαθημάτων συμπεριλαμβανομένου και του μαθήματος της Ερευνητικής Εργασίας όπου αυτό διδάσκεται.
Το δεύτερο εδάφιο της παρ. 3 του άρθρου 11 του ν.4186/2013 (Α΄ 193) αντικαθίσταται ως εξής: «Τα θέματα ορίζονται αποκλειστικά από τον διδάσκοντα/τους διδάσκοντες το μάθημα. Τα γραπτά διορθώνονται από τον οικείο διδάσκοντα. Η Τράπεζα θεμάτων που δημιουργήθηκε στο πλαίσιο της Οριζόντιας Πράξης 466112 Προγράμματος ΕΣΠΑ δύναται να λειτουργήσει ως προαιρετικό συμβουλευτικό εργαλείο για μαθητές και εκπαιδευτικούς.»
Το τρίτο και τέταρτο εδάφιο της παρ. 3 του άρθρου 11 του ν.4186/2013 (Α΄ 193), όπως συγχωνεύτηκαν σε ένα και αντικαταστάθηκαν με την παρ. 6 του άρθρου 45 του ν.4264/2014 (Α΄ 118) αντικαθίστανται ως εξής: «Για την προαγωγή των μαθητών απαιτείται γενικός μέσος όρος τουλάχιστον εννέα και πέντε δέκατα (9,5), ο οποίος προκύπτει από τον Μ.Ο. των βαθμών ετήσιας επίδοσης του μαθητή όλων των γραπτώς εξεταζόμενων μαθημάτων συμπεριλαμβανομένων και των μαθημάτων της Ερευνητικής Εργασίας και του Σχολικού Επαγγελματικού Προσανατολισμού – Περιβάλλον Εργασία – Ασφάλεια και Υγιεινή, όπου αυτά διδάσκονται.»
Η ισχύς του παρόντος άρθρου αρχίζει από το σχολικό έτος 2014-2015.
Άρθρο 14ο
Η παράγραφος 10 του άρθρου 1 του Π.Δ. 104/1979 (ΦΕΚ Α΄23/…..), η οποία προστέθηκε με το άρθρο 1 του ΠΔ 170/2013 (ΦΕΚ Α΄274/……….), αντικαθίσταται ως ακολούθως: «10. Σε περίπτωση απώλειας διδακτικών ωρών, η αναπλήρωσή τους εξασφαλίζεται με τους ακόλουθους τρόπους: α) Περικοπή περιπάτων και εκδρομών. β) Περιορισμός των εργάσιμων ημερών των πολυήμερων εκδρομών και γ) Αξιοποίηση των σχολικών εορτών (πραγματοποιούνται και οι εορτές και τα μαθήματα). Με την παύση της λειτουργίας του σχολείου και μέχρι να ομαλοποιηθεί η λειτουργία του, ο Διευθυντής συγκαλεί ανά βδομάδα το Σχολικό Συμβούλιο, προς τον σκοπό αντιμετώπισης της κατάστασης και διατύπωσης γνώμης για την προσήκουσα διαδικασία αναπλήρωσης των ωρών διδασκαλίας που έχουν χαθεί. Μόλις ομαλοποιηθεί η λειτουργία του σχολείου, ο Διευθυντής συγκαλεί αμέσως και εκτάκτως το σχολικό συμβούλιο Το σχολικό συμβούλιο υποβάλει πρόταση στον Διευθυντή της Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης μέσα σε πέντε ημέρες από την έναρξη λειτουργίας του σχολείου, σχετικά με την διαδικασία αναπλήρωσης των ωρών διδασκαλίας που έχουν χαθεί, με γνώμονα την όσο το δυνατόν αρτιότερη ολοκλήρωση της διδακτέας ύλης. Η διαδικασία αναπλήρωσης των απολεσθεισών ωρών διδασκαλίας πρέπει να ολοκληρωθεί μέσα σε ένα τρίμηνο/τετράμηνο από την ομαλοποίηση της λειτουργίας του σχολείου. Ο Διευθυντής της Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης εισηγείται τον τρόπο αναπλήρωσης των μαθημάτων και της ολοκλήρωσης της διδακτέας ύλης στον Περιφερειακό Διευθυντή Εκπαίδευσης. Την απόφαση για την αναπλήρωση λαμβάνει ο Περιφερειακός Διευθυντής Εκπαίδευσης».
Ειδικά για το σχολικό έτος 2014-2015, σε περίπτωση αδυναμίας κάλυψης της διδακτέας ύλης με τους τρόπους που προβλέπονται στην παρ.10 του άρθρου 1 του Π.Δ. 104/1979 (Α΄23) όπως αυτή αντικαθίσταται με την παρ.1 του παρόντος, παρέχεται επιπρόσθετα η δυνατότητα αναπλήρωσης των απολεσθεισών ωρών διδασκαλίας με αναμόρφωση του ωρολογίου προγράμματος.
ΤΟ ΒΗΜΑ