Από το νέο σύστημα εισαγωγής στα πανεπιστήμια που δόθηκε στην δημοσιότητα από το Υπουργείο Παιδείας προκύπτει ότι η διεύρυνση των επιλογών για τους άριστους μαθητές μάλλον δεν ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα.

Ας δούμε την περίπτωση ενός μαθητή της Ομάδας Προσανατολισμού Θετικών Σπουδών που θέλει να μπει στην Ιατρική σχολή.

Μπορεί να επιλέξει μόνο Βιολογία και με τα 4 μαθήματα να παλέψει για τα 19000+ μόρια που θα απαιτούν οι Ιατρικές Σχολές (με λιγότερους εισακτέους από φέτος) όπου αν αποτύχει οι επιλογές του θα είναι περιορισμένες και μόνο από τις επιστήμες Υγείας.
Αν ο μαθητής σκεφτεί να διευρύνει τις επιλογές του επιλέγοντας και 5 μάθημα τα Μαθηματικά Κατεύθυνσης τότε ουσιαστικά τορπιλίζει την προσπάθειά του για είσοδο στην Ιατρική καθώς φορτώνεται ένα επιπλέον μάθημα αυξημένης δυσκολίας που θα του απορροφήσει χρόνο και αυτό θα είναι εις βάρος των υπολοίπων μαθημάτων. Δηλαδή την στιγμή που ο μαθητής αυτός θα ζορίζεται με το 5ο μάθημα των Μαθηματικών οι συνυποψήφιοι του θα έχουν να διαβάσουν μόνο 4 μαθήματα χωρίς τα Μαθηματικά.
Άρα ο μαθητής βρίσκεται μπροστά σε ένα σκληρό δίλημμα της λογικής όλα ή τίποτα. Δηλαδή αν θες πραγματικά Ιατρικές Σχολές θα πας με τα 4 μαθήματα για να μπορέσεις να συγκεντρώσεις τα υπερβολικά πολλά μόρια που χρειάζεσαι ή ανοίγεις και άλλο πεδίο όμως εις βάρος της αρχικής σου επιθυμίας.
Το πιο λογικό και δίκαιο θα ήταν η υποχρεωτική επιλογή των Μαθηματικών από όλους τους υποψηφίους των Θετικών Σπουδών ώστε όλοι να έχουν τις ίδιες ευκαιρίες για είσοδο στην Ιατρική και όλοι όσοι δεν θα τα κατάφερναν να μπορούσαν να μπουν σε άλλες περιζήτητες σχολές (π.χ. Πολυτεχνείο).
Το αποτυχημένο μοντέλο της 2ης δέσμης που άφηνε μαθητές των 17.500 μορίων έξω από τα Πανεπιστήμια ή στην καλύτερη περίπτωση τους επέτρεπε την είσοδο σε κάποιο ΤΕΙ δεν πρέπει να επαναληφθεί.
Ακόμη όμως και οι υποψήφιοι μεσαίων βαθμολογικά σχολών Επιστημών Υγείας (π.χ. Βιολογικό) πρέπει να καταλάβουν ότι αυτή η εξέλιξη δεν τους συμφέρει καθώς όλοι αυτοί που θα αποτυγχάνουν από την είσοδο στις Ιατρικές Σχολές και δεν θα έχουν 5ο μάθημα θα πιέζουν προς τα επάνω όλα τα τμήματα του πεδίου αυτού.