Η ΤΟΠΟΘΕΤΗΣΕΙΣ ΣΤΗΝ Ε.Μ.Υ. ΤΗΣ ΒΟΥΛΗΣ ΓΙΑ ΤΟ ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ ΕΠΙΛΟΓΗΣ Δ/ΝΤΩΝ ΣΧΟΛΙΚΩΝ ΜΟΝΑΔΩΝ, ΤΗΣ ΕΝ.Ε.Λ.Ε.Α. ΚΑΙ ΤΗΣ Π.Ο.Σ.Ε.Ε.Π.Ε.Α.

Η τοποθέτηση στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής, επί του σχεδίου νόμου για την επιλογή Διευθυντών Σχολικών Μονάδων, της Ένωσης Εκπαιδευτικών Λειτουργών Ειδικής Αγωγής (ΕΝ.Ε.Λ.Ε.Α.)

 

Τοποθέτηση Γενικού Γραμματέα ΕΝ.Ε.Λ.Ε.Α. Δημήτρη Αφουξενίδη
Θεωρούμε μη αποδεκτή τη μέχρι τώρα τακτική του Υπουργείου να πορεύεται με τροπολογίες του χαρακτήρα του επείγοντος παρακάμπτοντας το διάλογο, ενώ πάλι κατατίθεται στη Βουλή νομοσχέδιο τόσο σοβαρής σημασίας με τη διαδικασία του επείγοντος, χωρίς προηγουμένως να έχει τεθεί σε δημόσια διαβούλευση.
Η συνέντευξη δεν φαίνεται πως επανέρχεται λόγω της Απόφασης του ΣτΕ, αφού ήδη έχει επανέλθει εδώ και ενάμιση χρόνο σε σχέση των Διευθυντών Εκπαίδευσης χωρίς να υπάρχει σχετική Δικαστική απόφαση. Έτσι δύο τινά μπορεί να συμβαίνουν: Είτε υπήρχε βεβαιότητα για την ουσία της Απόφασης του ΣτΕ και γι’ αυτό επανήλθε τότε, αλλά τότε γιατί άμεσα δεν ξεκίνησε να χτίζετε ένας νέος νόμος;
Είτε αν δεν υπήρχε βεβαιότητα για την απόφαση του ΣτΕ, η συνέντευξη επανήλθε γιατί υπήρχε επιθυμία για αυτό.
Δύο και πλέον χρόνια δεν έχει γίνει τίποτα για τη δημιουργία ενός ολοκληρωμένου νόμου έτσι έχουμε Σχολικούς Συμβούλους που οδεύουν στον έβδομο χρόνο θητείας, προϊστάμενους και δη που είναι ήδη κάποιοι στις θέσεις τους περισσότερο από δέκα χρόνια.
Φυσικά ούτε λόγος για τη σειρά που επιλέγονται τα Στελέχη Εκπαίδευσης, αυτό που είπε ο εκπρόσωπος των Σχολικών Συμβούλων. Κανείς μάλιστα δεν κατανοεί γιατί δεν προχωρά μια εναρμόνιση με τον υπόλοιπο Δημόσιο Τομέα, ώστε η επιλογή στελεχών να γίνεται όπως και στον υπόλοιπο Δημόσιο τομέα. Πρόσφατα ο κύριος Βεναρδάκης άλλαξε τον νόμο και φυσικά με διαφοροποιήσεις εκεί όπου χρειάζονται γιατί η εκπαίδευση έχει τις ιδιαιτερότητες της, όπως έχουν όλοι οι χώροι φυσικά.
Χαιρετίζουμε τις δηλώσεις του Υπουργού, ότι τελικά δεν θα ισχύσει κανείς περιορισμός στις δηλώσεις προτίμησης των υποψηφίων στελεχών και πάμε για τη μοριοδότηση. Θεωρούμε μη αποδεκτό το γεγονός, ότι η πιστοποιημένη επιμόρφωση ΤΠΕ επιπέδου ένα μοριοδοτείται με μισό μόριο, αν και θα έπρεπε να είναι και προαπαιτούμενο, όντως, ενώ η πιστοποιημένη επιμόρφωση επιπέδου 2 «πετιέται στον κάλαθο των αχρήστων» σαν να μην υπάρχει, σαν να μην έγινε ποτέ.
Το επιχείρημα ότι όλοι δεν είχαν την ευκαιρία να την κάνουν, δεν μπορεί να γίνει αποδεκτό, καθώς την ίδια στιγμή μοριοδοτούνται άλλα προσόντα, όπως οι… που έχουν καταργηθεί πολλά χρόνια και μάλιστα γινόντουσαν με κλήρωση οι επιλογές, όπως και οι θητείες τις οποίες δεν έχουν τη δυνατότητα πρόσβασης όλοι οι κλάδοι, όπως η ΠΛΗ.ΝΕΤ που είναι η πληροφορική, ΕΚΦΕ που είναι η Φυσική.
Επίσης, «πετιούνται στο κάλαθο των αχρήστων» άλλες θεσμοθετημένες από την Πολιτεία επιμορφώσεις όπως: Η τρίμηνη επιμόρφωση από τα ΠΕΚ, άλλα σεμινάρια, το μείζον πρόγραμμα επιμόρφωσης διάρκειας 200 ωρών, για το οποίο υπήρχε η δέσμευση του Υπουργείου Παιδείας ότι θα μοριοδοτηθεί, πιστοποιημένα σεμινάρια του ΕΚΔΑ τα οποία μοριοδοτούνται για όλους τους Δημοσίους Υπαλλήλους εκτός των Εκπαιδευτικών.
Επίσης, δεν αποσαφηνίζεται τι σημαίνει ετήσια επιμόρφωση, εκεί που λέει από ΑΕΙ, ή από ΣΕΛΕΤΕ κ.τ.λ. Αν για παράδειγμα και έχουμε παραδείγματα, γίνει μια επιμόρφωση από το Πανεπιστήμιο διάρκειας 70 ωρών και είναι απλωμένη σε ένα έτος, θα μετρήσει, ενώ μια άλλη που είναι 400 ωρών και είναι τρίμηνης διάρκειας, δεν θα μετρήσει ; Εδώ πρέπει κάτι να γίνει.
Έχουμε στην Ειδική Αγωγή πρόσφατα με τον ν.4415 αναφέρθηκε μιλάει για ετήσιες επιμορφώσεις 400 ωρών. Καθορίζει και τις ώρες και το χρόνο, αλλά κυρίως τις ώρες, αλλά βάζει και φορείς που εποπτεύονται από το Υπουργείο Παιδείας, όχι μόνο από τα ΑΕΙ.
Εντυπωσιακή είναι επίσης, η ελάχιστη συγκριτικά με άλλες η μοριοδότηση του δεύτερου πτυχίου με μόνο έναμισυ μόριο, τη στιγμή που οι ετήσιες φτάνουν το ένα μόριο, αν έχεις δύο.
Σημειώνουμε, ότι δεν μοριοδοτούνται δεύτερα, τρίτα μεταπτυχιακά –διδακτορικά. Θεωρούμε, ότι όλα αυτά απόρροια είναι έλλειψης διαβούλευσης.
Για τις προϋποθέσεις συμμετοχής, τα ΕΕΚ που έχουμε στην Ειδική Αγωγή είναι μια ιδιαίτερη κατηγορία σχολείων, όπου υπηρετούν όλοι οι κλάδοι της δευτεροβάθμιας, αλλά και η πρωτοβάθμια . Για πρώτη φορά γίνεται μια εξαίρεση ενός κλάδου του ΤΕ1, που πάντα υπήρχε στα ΕΕΚ και αφορά μόνο ένα άτομο, που είναι μάλιστα και Διευθύντρια αυτή τη στιγμή -κάνει μάλιστα σήμερα τα εγκαίνια του ΕΕΚ εκεί που είναι.
Θεωρούμε ότι δεν θα έπρεπε να γίνει αυτό, ίσως έχει γίνει εκ λάθους, θα έπρεπε να προστεθεί. Όπως, λέμε, ότι στα ΕΕΚ γίνονται διευθυντές και οι δάσκαλοι – και σωστά – θα έπρεπε να μπουν και αυτοί μέσα. Στην Αιτιολογική Έκθεση, διάβασα, ότι θα πρέπει να είναι μόνο Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης. Ναι, αλλά και στους δασκάλους, όμως, δεν έχουμε εξασφαλίσει ότι αυτοί οι άνθρωποι υποχρεωτικά θα πρέπει να έχουν κάνει εξομοίωση ή μετεκπαίδευση, ώστε να θεωρούνται πανεπιστημιακής εκπαίδευσης. Σε αυτό το σημείο, έχουμε θέμα.
Επίσης, θα πρέπει να αποσαφηνιστούν ρητά οι διακριτοί τύποι των Ειδικών Σχολείων. Λέμε, να έχει κάνει τριετία ο εκπαιδευτικός σε Ειδικό Σχολείο, στον τύπο του σχολείου. Ποιοι είναι αυτοί οι τύποι;
Γιατί γίνονται διάφορες ερμηνείες, «ότι να είναι». Κατά καιρούς έχουμε δει διάφορες ερμηνείες.
Σε ό,τι αφορά τη συνέντευξη. Δεν αποσαφηνίζεται εάν θα είναι δομημένη και με βάση την Τράπεζα Θεμάτων, όπως ήταν το 2011 και τότε, ήταν κοινά αποδεκτό αυτό. Δηλαδή, έμπαινες μέσα, έπαιρνες φάκελο, ήταν εντελώς διαφορετικά.
Με βάση το ν.3848, προβλέπεται και με τον νέο νόμο επιλογής στελεχών στο δημόσιο το ν.4369, τον νόμο Βερναρδάκη. Αν και προφανώς το παρών νομοθέτημα που πατάει στο ν.3848, ενδεχομένως να το προβλέπει και να μην το βλέπουμε. Δεν ξέρω.
Σε ό,τι αφορά τη σειρά. Προκειμένου να μην επαναληφθούν οι περίεργες ανατροπές και όντως λοιπές παθογένειες που πολύ σωστά είχε αναφέρει – μνημόνευσε, χθες το άκουσα – και ο κ. Υπουργός, πρέπει τα σχολεία να δηλωθούν, δηλαδή, οι προτιμήσεις, να γίνουν μετά και από την ανακοίνωση των συνεντεύξεων. Δηλαδή, όταν έχει ο άλλος τα μόρια και όπως γίνεται και στους υποψηφίους των πανελληνίων εξετάσεων, πρώτα γράφουν και μετά πηγαίνουν και δηλώνουν τις σχολές τους ανάλογα. Απ’ όσο άκουσα έως τώρα, αυτό το ζητάνε όλοι.
Τώρα, σε ό,τι αφορά το άρθρο 3. Το ένα, λύνει πραγματικά ένα θέμα του ειδικού προσωπικού που ήταν σημαντικό για τις αποσπάσεις σε Φορείς. Αυτό, είναι σωστό, πάρα πολύ σωστό.
Για το δύο, όμως, είχαμε κάνει ολόκληρη συζήτηση και έχουν γίνει κινητοποιήσεις, είχε γίνει γι’ αυτό «ο κακός χαμός». Ο ν.4415 έβαζε στην τελευταία πρόβλεψη, να μπαίνουν μόνιμοι χωρίς προσόντα στην Ειδική Αγωγή. Αυτό βλέπουμε με έκπληξη μας ότι βγαίνει. Είναι θετικό.
Εμείς αναρωτηθήκαμε, γιατί δεν έχει δοθεί έκταση σε αυτό ή ένα δελτίο τύπου ή κάτι. Διαβάσαμε πολύ προσεκτικά και βλέπουμε, ότι μέσα βγαίνουν, όμως, και άλλα πράγματα.
Για παράδειγμα, βγαίνει η προτεραιότητα που υπάρχει στα προσόντα Ειδικής Αγωγής και αυτό, θα πρέπει να προσεχθεί. Δηλαδή, εάν πάμε όλοι σε ένα ΠΥΣΔΕ και κάνουμε αίτηση και ο ένας είναι ο γονέας ΑμΕΑ – άτομο με ειδικές ανάγκες, ο άλλος που έχει κάνει αίτηση έχει 1 διδακτικό έτος στην Ειδική Αγωγή, ο τρίτος έχει ένα σεμινάριο. Το ΠΥΣΔΕ δεν ξέρει ποιον θα βάλει; Και δεν θα μπορεί να προσφύγει και κανείς για να κάνει αίτηση θεραπείας; Επάνω σε αυτό, υπάρχει θέμα. Έχει φύγει η ιεράρχηση που έβαζε ο νόμος 4415 και του κατά προτεραιότητα που έβαζε ο ν.3699.
Επιπλέον, έχει φύγει από μέσα η παράλληλη στήριξη, η πρώιμη παρέμβαση και η παροχή διδασκαλίας στο σπίτι. Όλα αυτά, θα πρέπει να προσεχθούν. Στην Αιτιολογική Έκθεση, δεν λέει τίποτα απολύτως, το κοίταξα. Αναφέρει, μόνον, ότι αυτό γίνεται για τις αποσπάσεις.
Επίσης, θα ήθελα να κλείσω και με ένα τελευταίο θέμα, που αφορά την αναδρομικότητα. Λέει, ότι αυτό θα ισχύσει από το 2016, 2017 και δημιουργεί πρόβλημα σε αυτούς που – και κακώς το λέμε και εμείς, αλλά έχουν πάει οι άνθρωποι βάσει νόμου του Κράτους, έχουν πάει και – υπηρετούν ήδη στην Ειδική Αγωγή χωρίς προσόντα και το υπηρεσιακών μεταβολών πιστοποιητικό τους, θα γράφει ό,τι υπηρετούσαν στο «τάδε» Ειδικό Σχολείο. Τι θα γίνει με αυτούς;
Μάλιστα, την Παρασκευή, φαντάζομαι, ότι θα είναι σε ΦΕΚ ο νόμος. Αυτοί οι άνθρωποι που υπηρετούν στην ειδική αγωγή, θα πρέπει να φύγουν άμεσα από εκεί που είναι. Δηλαδή, είναι ένα θέμα η αναδρομικότητα και ίσως θα πρέπει να προσεχθεί, και ίσως μια μεταβατικότητα ή κάτι άλλο θα πρέπει να δοθεί.

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

 

Η τοποθέτηση στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής, επί του σχεδίου νόμου για την επιλογή Διευθυντών Σχολικών Μονάδων, της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Συλλόγων Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού Ειδικής Αγωγής (Π.Ο.Σ.Ε.Ε.Π.Ε.Α.)
Τοποθέτηση Προέδρου Π.Ο.Σ.Ε.Ε.Π.Ε.Α. Ευστάθιου Καρπενησιώτη

Η ΠΟΣΕΕΠΕΑ αποτελεί δευτεροβάθμιο συνδικαλιστικό όργανο που, βάσει του Καταστατικού της, εκπροσωπεί το ΕΕΠ και ΕΒΠ που εργάζεται στα ΚΕΔΔΥ και ΣΜΕΑΕ προσχολικής, πρωτοβάθμιας, δευτεροβάθμιας και επαγγελματικής ειδικής εκπαίδευσης Επίσης σε δομές ειδικής εκπαίδευσης σε Γενικά σχολεία, όπως οι ΕΔΕΑΥ, η ατομική στήριξη με συνοδό ΕΒΠ ή με Σχολικό Νοσηλευτή.

Εξυπηρετούμε και υποστηρίζουμε, για την συμμετοχή στην εκπαιδευτική διαδικασία, μαθητές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες η/και αναπηρία λόγω αναπτυξιακών, νευρολογικών, κινητικών ή αισθητηριακών προβλημάτων.

 

Κατ αρχήν θα θέλαμε να επικροτήσουμε την θετική πρόβλεψη του σχεδίου νόμου, που δίνει επιτέλους την δυνατότητα και στα μέλη ΕΕΠ και ΕΒΠ να αποσπώνται όπως και το υπόλοιπο εκπαιδευτικό προσωπικό σε φορείς και υπηρεσίες του υπουργείου. Αποτελεί αποκατάσταση μιας ακόμη αδικίας που υφίστανται μέχρι και σήμερα τα μέλη ΕΕΠ και ΕΒΠ.

Η κατάθεση όμως από το υπουργείο παιδείας του σχεδίου νόμου που περιλαμβάνει το νέο τρόπο εκλογής διευθυντών σχολικών μονάδων, με τη διαδικασία του κατεπείγοντος , χωρίς καμία διαβούλευση και με προχειρότητα στις προβλέψεις του, λυπούμαστε αλλά δεν μπορούμε παρά να συμπεράνουμε ότι έχει στόχο, όχι την δημοκρατική οργάνωση του σχολείου, αλλά απλά την συμμόρφωση στις απαιτήσεις της απόφασης του ΣτΕ.

Αποτελεί μια άτολμη κατά τη γνώμη μας αντίδραση, τη στιγμή που θα περιμέναμε την ανάληψη πρωτοβουλίας για κατοχύρωση προϋποθέσεων στην κατεύθυνση της δημοκρατικής οργάνωσης και λειτουργίας της σχολικής μονάδας, με την αναβάθμιση του ρόλου του ΣΔ και την ανάθεση συντονιστικού ρόλου στον διευθυντή.

Αντ΄ αυτού παρατηρούμε την υποβάθμιση του ρόλου του μεγαλύτερου μέρους των εκπαιδευτικών, των αναπληρωτών δηλαδή, οι οποίοι όμως καλούνται συνεχώς να «βάλουν πλάτη» για να μπορέσει να λειτουργήσει το ελληνικό σχολείο σε καιρούς χαλεπούς.

Χαρακτηριστικά πρέπει να σας πληροφορήσουμε, κε Υπουργέ, ότι στις περισσότερες ΣΜΕΑΕ -ειδικά σχολεία- δηλαδή, η πλειοψηφία είναι αναπληρωτές εκπαιδευτικοί και μέλη ΕΕΠ-ΕΒΠ, ενώ πολλά ειδικά σχολεία και ΚΕΔΔΥ απασχολούν αποκλειστικά αναπληρωτές, αφού δεν διαθέτουν κανένα μόνιμο πλην του Δ/ντή.

Αυτό είναι αποτέλεσμα της καθυστέρησης χρόνων για τη διενέργεια διαγωνισμού για την πρόσληψη μονίμων στην ειδική αγωγή.

Η αύξηση των προσλήψεων τα τελευταία 2 χρόνια, αποκλειστικά σχεδόν με τα προγράμματα ΕΣΠΑ, δεν λύνει ουσιαστικά το πρόβλημα και αυτό σίγουρα θα αναδειχθεί σύντομα με την ολοκλήρωση των ευρωπαϊκών προγραμμάτων.

Αναρωτιόμαστε πως θα λειτουργήσει η πρόβλεψη για έκφραση της άποψης του ΣΔ στις περιπτώσεις αυτές? Αν μας ρωτάτε είμαστε σίγουροι ότι δεν θα λειτουργήσει ούτε σε αυτή την περίπτωση ούτε και γενικά… αφού θα συναντήσει την αποδοκιμασία και αυτών των μονίμων.

Σας καλούμε να αναλογιστείτε κε Υπουργέ τις επιπτώσεις της πρόβλεψης αυτής στη σχολική μονάδα και στους μαθητές τελικά, αφού η απαξίωση του ρόλου των συναδέλφων αναπληρωτών θα έχει άμεσες επιπτώσεις στο σχολικό κλίμα και ίσως στο εκπαιδευτικό έργο.

Όσον αφορά το ΕΕΠ και την δυνατότητα εκλογής σε θέσεις ευθύνης, ισχύει πλέον η πρόβλεψη για κατάληψη θέσεων Διευθυντών και Υποδιευθυντών ΣΜΕΑΕ και Προϊσταμένων ΚΕΔΔΥ.

Δεν έχει όμως υλοποιηθεί μέχρι σήμερα η πρόβλεψη για την εκλογή Συμβούλων ΕΕΠ, απαραίτητων για την επιστημονική καθοδήγηση των εργαζόμενων σε ένα τόσο ευαίσθητο τομέα.

Σχετικά με την μοριοδότηση υπάρχουν σημεία όπου μπορούμε να επισημάνουμε αδικίες σε βάρος του ΕΕΠ, το οποίο δυστυχώς δεν μπορεί να διαθέτει επαρκή μοροδότηση από την διοικητική εμπειρία, αφού μόλις πρόσφατα είχε την δυνατότητα να διεκδικήσει θέσεις ευθύνης.

Επίσης οι επιμορφώσεις που μοριοδοτούνται με έως 1 μόριο δεν υπάρχουν συνήθως για το ΕΕΠ και κατά τη γνώμη μας δεν θα έπρεπε να μοριοδοτούνται, αφού έτσι ενισχύεται η εμπορευματοποίηση και το κυνήγι πιστοποιητικών. Λογικά η επιμόρφωση αποτελεί υποχρέωση της πολιτείας και πρέπει να παρέχεται δωρεάν σε όλους.

Όσον αφορά επίσης την συνέντευξη, στις περιπτώσεις που αφορούν τις θέσεις στελεχών για ΣΜΕΑΕ, προς αποκατάσταση της ισοτιμίας αλλά και για ορθή κρίση, θα έπρεπε κατά τη γνώμη μας να συμμετέχουν στο διευρυμένο συμβούλιο επιλογής και μέλη ΕΕΠ αιρετά ή/και οριζόμενα, όπως ίσως και σχολικός σύμβουλος ειδικής αγωγής.

Ακόμη θεωρούμε ότι η έκφραση προτίμησης σχολικής μονάδας μετά την συνέντευξη και την ανάρτηση των τελικών πινάκων υποψηφίων, μπορεί εν μέρει τουλάχιστον να διασφαλίσει την αντικειμενικότητα της μοριοδότησης από την συνέντευξη.

Ολοκληρώνοντας θεωρούμε ότι η οδικός χάρτης αποκατάστασης της ποιοτικής και δημοκρατικής λειτουργίας του σχολείου απαιτεί να ακολουθηθεί μια σειρά από γενναίες μεταρρυθμίσεις και αποφάσεις που περιλαμβάνουν απαραίτητα:

α. Μόνιμους διορισμούς εκπαιδευτικών, ΕΕΠ και ΕΒΠ ΤΩΡΑ!

β. Αποκατάσταση της δημοκρατικής λειτουργίας της σχολικής μονάδας με αναβάθμιση του ρόλου του ΣΔ συμπεριλαμβανομένου του ρόλου του στην εκλογή Διευθυντή-συντονιστή.

γ. Αύξηση του προϋπολογισμού για την Παιδεία.

δ. Αποκατάσταση των μισθολογικών απωλειών των εκπαιδευτικών.