Στο πλαίσιο της προβολής των θέσεων και των σχεδίων των κομμάτων για την Παιδεία, το 360pedia.gr απηύθυνε 13 ερωτήματα σχετικά με τα θέματα που απασχολούν όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης, στον Ηλία Πατίδη, εκπαιδευτικό, μέλος του ΔΣ της ΟΛΜΕ και υποψήφιο Β’ Πειραιά του ΚΚΕ.

Από τη συνέντευξη του Ηλία Πατίδη προκύπτουν τα εξής βασικά σημεία σε ότι αφορά τις θέσεις του ΚΚΕ, τόσο σε προγραμματική βάση όσο και σε ότι αφορά τα άμεσα μέτρα που πρέπει να ληφθούν στο χώρο της εκπαίδευσης:

  • Άμεση πρόσληψη μόνιμων εκπαιδευτικών για την κάλυψη των κενών στα σχολεία
  • Κατάργηση του διαγωνισμού ΑΣΕΠ για τους εκπαιδευτικούς και μονιμοποίηση όλων των εργαζόμενων στην εκπαίδευση
  • Ενιαίο πρόγραμμα σπουδών σε όλα τα δημοτικά σχολεία, όχι στη διδασκαλία ξένων γλωσσών και Υ/Η από την Α΄ δημοτικού
  • Ποιοτική αναδιάταξη και όχι στείρα ποσοτική μείωση της ύλης στο δημοτικό
  • Άμεση κατάργηση του Νέου Λυκείου
  • Κατάργηση της Τράπεζας θεμάτων από εφέτος
  • Να μην μετράει ο βαθμός Α΄και Β΄ Λυκείου για την εισαγωγή στα ΑΕΙ-ΑΤΕΙ
  • Μύθος η ελεύθερη πρόσβαση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, κατοχυρωμένα επαγγελματικά δικαιώματα για τις σπουδές κάθε επιπέδου, πρόσβαση στην αγορά εργασίας για όλους
  • Να διατηρηθεί το μέτρο των μετεγγραφών και να ενισχυθεί παράλληλα η φοιτητική μέριμνα
  • Ενιαία γενική – πολυτεχνική εκπαίδευση έως τα 18 έτη, όχι στους δύο τύπους Λυκείου
  • Ενιαίο σύστημα Επαγγελματικών Σχολών και Ανώτατης εκπαίδευσης μετά το Λύκειο
  • Άμεση επαναπρόσληψη των διαθεσίμων από τα επαγγελματικά Λύκεια και τα Πανεπιστήμια
  • Κατάργηση όλου του ισχύοντος πλαισίου για την αξιολόγηση, σύνδεση αξιολόγησης με εκπαιδευτικούς στόχους

Τι προτείνει το ΚΚΕ για την κάλυψη των εκπαιδευτικών κενών στα σχολεία όλων των βαθμίδων; Η προηγούμενη Κυβέρνηση πάγωσε τους μόνιμους διορισμούς – δεν εφάρμοσε ούτε την ποσόστωση 1 πρόσληψη για κάθε 10 απολύσεις- με την αιτιολογία ότι το δημόσιο δεν έχει χρήματα για να τους πληρώσει. Ο ΣΥΡΙΖΑ λέει ότι θα καλύψει όλα τα κενά με μόνιμους διορισμούς. Πιστεύετε ότι μπορεί να βρει τα χρήματα;


Όχι μόνο την επόμενη σχολική χρονιά αλλά ακόμα και σήμερα πρέπει άμεσα να γίνουν προσλήψεις εκπαιδευτικών. Γιατί κενά υπάρχουν που σημαίνει πολύ απλά ότι χιλιάδες παιδιά στερούνται το δικαίωμα στη μόρφωση. Το ΚΚΕ επιμένει ότι όχι μόνο από άποψη εργασιακών δικαιωμάτων αλλά από και την πλευρά της σταθερής παιδαγωγικής σχέσης, είναι αναγκαίος ο άμεσος διορισμού μόνιμου εκπαιδευτικού προσωπικού. Είμαστε ενάντια στην προώθηση και τη γενίκευση της ελαστικής εργασίας και στην εκπαίδευση. Δεν μπορεί να απαντήσει ικανοποιητικά στις υπαρκτές μορφωτικές ανάγκες αλλά και ακόμα παραπέρα, σε ορισμένες περιπτώσεις όπως η Ειδική Αγωγή είναι παιδαγωγικά επικίνδυνη.

Γι’ αυτό το λόγο θέτουμε το αίτημα για άμεση μονιμοποίηση όλων των εργαζόμενων στην εκπαίδευση, χωρίς όρους και προϋποθέσεις. Δεν νομιμοποιούμε δηλαδή την αντίληψη, «πρώτα αναπληρωτής, μετά μόνιμος», που τελικά μεταθέτει το δικαίωμα σε μόνιμη και σταθερή εργασία στη «Δευτέρα παρουσία». Φυσικά, για να γίνει αυτό απαιτείται σύγκρουση με την πολιτική των κυβερνήσεων που είναι δεσμευμένες στη στρατηγική της ΕΕ, στην πολιτική εξυπηρέτησης του χρέους. Απαιτείται δυνατή λαϊκή μαχητική αντιπολίτευση, ισχυρό ΚΚΕ.

Ο ΣΥΡΙΖΑ, αν και διακηρύττει την κάλυψη των κενών στην εκπαίδευση, συναρτά κάθε βήμα με την πορεία των οικονομικών της χώρας και κυρίως με την πορεία της διαπραγμάτευσης. Γι’ αυτό το λόγο το ΚΚΕ καλεί το λαό να διαχωρίσει το δικό του συμφέρον και τις ανάγκες του, από τη στρατηγική και τον μονόδρομο της Ευρωπαϊκής Ένωσης.


Σύμφωνα με το σχέδιο του ΚΚΕ για αποδέσμευση από την ΕΕ πως θα καλύπτονται οι ανάγκες των σχολείων και των πανεπιστημίων έως ότου γίνει η παραγωγική ανασυγκρότηση της χώρας;


Καταρχήν το ΚΚΕ κάνει λόγο για αποδέσμευση από την ΕΕ, με κοινωνικοποίηση των συγκεντρωμένων μέσων παραγωγής, μονομερή διαγραφή του όλου του χρέους και με το λαό στο τιμόνι της εξουσίας. Με αυτές τις προϋποθέσεις, μπαίνει σε κίνηση όλο το τεράστιο πλουτοπαραγωγικό δυναμικό της χώρας και τίθεται στο όφελος της κοινωνίας και των σύγχρονων αναγκών της.

Άλλωστε τα χρήματα που δίνονται για την εκπαίδευση από τα κοινοτικά προγράμματα δεν αποτελούν παρά ένα μικρό ποσοστό σε σχέση με αυτά που δίνονται ακόμα και σε αυτόν τον πετσοκομμένο κρατικό προϋπολογισμό εν μέσω κρίσης.

Η πρόταση του ΚΚΕ για την πορεία της χώρας και η υλοποίησή της δίνει τη δυνατότητα σε άμεση κάλυψη αναγκών στο χώρο της εκπαίδευσης, αφού μάλιστα δεν εισχωρεί στην χάραξη της πολιτικής το μικρόβιο του κέρδους.


Τι γνώμη έχετε για την κατάργηση του διαγωνισμού ΑΣΕΠ για την πρόσληψη εκπαιδευτικών;


Ο διαγωνισμός του ΑΣΕΠ στους εκπαιδευτικούς αποτελεί νομιμοποίηση της αποσύνδεσης-πτυχίου επαγγέλματος. Το ΚΚΕ τον απορρίπτει και παλεύει για την άμεση κατάργησή του. Άλλωστε οι άνθρωποι που έχουν πάρει πτυχίο έχουν αποδεδειγμένα εξεταστεί στο αντικείμενο σπουδών στο οποίο καλούνται να δουλέψουν. Προφανώς χρειάζεται και επιμόρφωση των εκπαιδευτικών, όμως αυτή πρέπει να γίνεται οργανωμένα με κρατική ευθύνη στα πανεπιστημιακά τμήματα με απαλλαγή-όσο χρειάζεται-και από τα διδακτικά καθήκοντα.

Σημειώνουμε άλλωστε ότι ο ΑΣΕΠ των εκπαιδευτικών δεν μετράει ποιοτικά χαρακτηριστικά, αφού τελικά οι όποιο διορισμοί γίνονται με βάση την προειλημμένη απόφαση για τον αριθμό που θα διοριστούν και όχι των επιτυχόντων.

Γι’ αυτό επαναλαμβάνουμε: κατάργηση του ΑΣΕΠ, άμεση μονιμοποίηση όλων των εκπαιδευτικών χωρίς όρους και προϋποθέσεις.


Έχουμε τριών ταχυτήτων δημοτικά σχολεία. Η καθολική εφαρμογή του Ολοήμερου δεν ολοκληρώθηκε γιατί δεν διατέθηκαν ποτέ τα απαραίτητα κονδύλια. Ο τελευταίος υπουργός παιδείας εξήγγειλε διάλογο στο ΣΠΔΕ από τον οποίο προέκυψε ότι διατηρούνται και οι τρείς τύποι δημοτικού (ΕΑΕΠ, Ολοήμερο, Συμβατικό) γιατί δεν υπάρχουν χρήματα για πρόσληψη εκπαιδευτικών ειδικοτήτων, υποστηρίζει ωστόσο ότι μπορεί να γίνει μείωση της ύλης . Τι πιστεύετε ότι πρέπει να γίνει ώστε τα παιδιά να παίρνουν την απαραίτητη γνώση και οι εργαζόμενοι γονείς να μην χρειάζονται να δαπανούν επιπλέον χρήματα για την φύλαξη τους.


Η γενίκευση του θεσμού των Ολοήμερων Δημοτικών Σχολείων με Ενιαίο Αναμορφωμένο Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα (ΕΑΕΠ), του «νέου» τύπου Δημοτικού σχολείου (στοχεύουν και στο αντίστοιχο Νηπιαγωγείο), χωρίς την εξασφάλιση των αναγκαίων παιδαγωγικών προϋποθέσεων και υλικών υποδομών, εξαναγκάζει τα παιδιά από 6 ετών έως 12, δηλαδή από την πρώτη έως την έκτη τάξη, να διδάσκονται πληθώρα αντικειμένων σε ένα συνεχές 7ωρο! Το παιδί διδάσκεται ξένη γλώσσα από την Α” Δημοτικού (προτείνεται και από το νηπιαγωγείο!), όταν ακόμα δεν έχει αφομοιώσει τη μητρική του, γι” αυτό και υπάρχουν δικαιολογημένες ενστάσεις από τους επιστήμονες. Διδάσκεται η χρήση του ηλεκτρονικού υπολογιστή (Η/Υ) από την Α” Δημοτικού, παρά το ότι ειδικοί επιστήμονες τονίζουν ότι το παιδί στην ηλικία αυτή δεν πρέπει να ξοδεύει χρόνο μπροστά στον υπολογιστή. Να σημειώσουμε ότι το αναλυτικό πρόγραμμα του νηπιαγωγείου του 2011 επίσης προβλέπει συστηματική ενασχόληση του νηπίου με τον Η/Υ! Και όλα αυτά, ενώ οι ανάγκες του παιδιού στην ηλικία αυτή είναι άλλες: Κίνηση, ψυχαγωγία, κ.ά.

Ενα τέτοιο σχολείο, διευρυμένο με τέτοιους όρους, που γεμίζει το πρόγραμμά του με ό,τι ειδικότητα είναι διαθέσιμη, δεν μπορεί να δώσει θετική απάντηση στην ανάγκη για ένα σχολείο διευρυμένης λειτουργίας, που θα ολοκληρώνει τη μορφωτική και διαπαιδαγωγητική του αποστολή με ενιαίο πρόγραμμα. Και το λέμε αυτό γιατί η ίδια η πείρα δείχνει ότι στα σχολεία αυτά ενισχύεται η διάσπαση του ενιαίου χαρακτήρα της εκπαίδευσης, αφού πέρα από το βασικό κορμό των μαθημάτων, που γίνονται σκόρπια στο διάστημα 8.15 π.μ. έως 14.00, κάθε σχολείο έχει ήδη το δικό του πρόγραμμα ανάλογα με τις ειδικότητες που του παρέχονται! Ετσι, έχουμε τμήματα αυτών των σχολείων που το παιδί διδάσκεται Μαθηματικά την 5η ή και την 7η ώρα, που είναι κατάκοπο, ενώ ταυτόχρονα μπορεί να κάνει δύο φορές τη μέρα το ίδιο μάθημα, τη στιγμή που το διπλανό σχολείο δεν το διδάσκεται καν!

Ως προς τη μείωση της ύλης: Το ζήτημα είναι η κατεύθυνση της αλλαγής, δεν είναι απλά πόσες σελίδες ή πόσα κεφάλαια θα βγουν. Για παράδειγμα, οι αλλαγές στα αναλυτικά προγράμματα δικαιολογούνται και ως απάντηση στο φορτωμένο πρόγραμμα του μαθητή. Ποιος δε θυμάται, άραγε, το σύνθημα «η τσάντα στο σχολείο» της Διαμαντοπούλου, που κι αυτό ακόμα δεν έγινε;

Η μείωση της διδακτέας ύλης, όπως γίνεται σήμερα, στην πραγματικότητα εντάσσεται στη λογική της παροχής χρηστικών πληροφοριών και στην αφαίρεση κάθε διαχρονικού – δοκιμασμένου από την παιδαγωγική πράξη – επιστημονικού στοιχείου για την αλήθεια και την πραγματικότητα.

Η μείωση της ύλης δεν είναι προοδευτικό μέτρο από μόνη της. Για παράδειγμα, στο ζήτημα της Γλώσσας, σήμερα γίνεται μέσα από την αφαίρεση του δημιουργικού στοιχείου των γλωσσικών μαθημάτων, τη διδασκαλία της μητρικής με όρους επικοινωνίας (διδάσκεται ως ξένη γλώσσα), χωρίς κανόνες και Γραμματική, που είναι και το απαραίτητο σημείο αναφοράς για την εκμάθηση και την αφομοίωση του γλωσσικού πλούτου της ελληνικής γλώσσας.

Αν θέλουμε, λοιπόν, να γίνει αναδιάταξη της ύλης με κριτήριο τις σύγχρονες μορφωτικές απαιτήσεις και δυνατότητες, τότε χρειάζεται συνολική αλλαγή κατεύθυνσης.

Η προσοχή πρέπει λοιπόν να στραφεί αλλού. Πραγματικός εξορθολογισμός της ύλης πρέπει να γίνει λαμβάνοντας υπόψη τις ψυχικές και διανοητικές ικανότητες και ανάγκες των παιδιών κάθε ηλικίας. Χρειάζεται, επίσης, τα βιβλία και τα αναλυτικά προγράμματα να επικεντρωθούν στα πιο ουσιαστικά και ανθεκτικά στο χρόνο στοιχεία της γνώσης, στις αρχές και τους νόμους που διέπουν την εξέλιξη της φύσης και της κοινωνίας. Απαιτείται ενιαίο πρόγραμμα και ενιαίο σχολείο και όχι διαφοροποιημένο πρόγραμμα και σχολείο.


Οι μαθητές του Λυκείου βρίσκονται σε μεγάλη αναταραχή γιατί δεν έχουν ανακοινωθεί βασικές παράμετροι του νέου συστήματος ως προς τις σχολές στις οποίες οδηγεί κάθε Πεδίο, ποια είναι τα μαθήματα βαρύτητας και ποιοι οι συντελεστές. Πιστεύετε ότι επαρκεί ο χρόνος μέχρι τις πανελλαδικές εξετάσεις του 2016 για να προετοιμαστούν οι μαθητές η πρέπει να καταργηθεί το Νέο Λύκειο πριν ολοκληρωθεί η εφαρμογή του;


Θέση του ΚΚΕ είναι η άμεση κατάργηση του νόμου για το «νέο λύκειο» και στις δεδομένες συνθήκες να παρθεί πολιτική απόφαση για όσο το δυνατόν πιο ευνοϊκούς όρους πανελλαδικών εξετάσεων.

Το ζήτημα με τον νόμο για το «Νέο λύκειο» δεν είναι ότι δεν έχει δοκιμαστεί. Είναι ότι έχει αντιδραστικές προδιαγραφές από τα γεννοφάσκια του. Έχει αρνητικές για το λαό και τα παιδιά του στοχεύσεις. Θέτει από πολύ πιο νωρίς το δίλλημα για επαγγελματική επιλογή, στρέφει πρώιμα τα παιδιά της εργατικής λαϊκής οικογένειας στην κατάρτιση και τη μαθητεία, οδηγεί πιο έντονα σε ένα σχολείο εντατικοποιημένο, σε ένα σχολείο εξεταστικό κέντρο.


Πιστεύετε ότι η Τράπεζα Θεμάτων πρέπει να καταργηθεί; Και αν ναι μπορεί αυτό να γίνει από εφέτος για Α’ και Β’ Λυκείου;


Το ΚΚΕ παλεύει για να μην δοθούν οι εξετάσεις στην Α και Β λυκείου από τράπεζα θεμάτων και να έχουν αποκλειστικά ενδοσχολικό χαρακτήρα με αποκλειστική ευθύνη του εκπαιδευτικού.

Δυο είναι τα βασικά προβλήματα με την τράπεζα θεμάτων. Πρώτον, οδηγεί ακόμα πιο έντονα σε ένα σχολείο, σε διδασκαλία με βάση τα SOS, την τυποποιεί. Δεύτερον, εντείνει τους κοινωνικούς φραγμούς, καθώς στις δεδομένες συνθήκες, με κενά, ελλείψεις εκπαιδευτικών, κ.α., ένα μεγάλος αριθμός μαθητών, αποθαρρύνεται από τη συνέχεια των σπουδών, εγκαταλείπει είτε το Λύκειο είτε ακόμα και το σχολείο γενικότερα.

Ένα ακόμα ζήτημα: Ο ρόλος του εκπαιδευτικού γενικότερα αλλά και μπροστά στις εξετάσεις χάνει το όποιο παιδαγωγικό και μορφωτικό του φορτίο, παραμερίζεται η προσωπική του ευθύνη για το τι συμβαίνει μέσα στην τάξη του, η δυνατότητά του να προσαρμόζει όσο το δυνατόν καλύτερα το περιεχόμενο και τη μέθοδο της διδασκαλίας στις ανάγκες των μαθητών του. Εκ των πραγμάτων μετατρέπεται ακόμα πιο έντονα σε προγυμναστή εξετάσεων.


Πρέπει να μετράει ο βαθμός και των τριών τάξεων για την εισαγωγή στα ΑΕΙ και ΑΤΕΙ;


Προφανώς και δεν πρέπει να μετράει. Είναι διαφορετικό ζήτημα με οργανωμένο τρόπο να προσανατολίζεται ο μαθητής σε γνωστικά πεδία, με κριτήριο το ταλέντο, τα ενδιαφέροντα, τις κλίσεις και άλλο να υπάρχει από την ηλικία των 15 ετών εξεταστική δοκιμασία για εισαγωγή στα ΑΕΙ και ΑΤΕΙ.

Η θέση του ΚΚΕ για τη διαδικασία πρόσβασης στην ανώτατη εκπαίδευση είναι ότι πρέπει να πληρεί τα παρακάτω κριτήρια: α) να είναι εντελώς ανεξάρτητη από τη λειτουργία του σχολείου και να ακολουθεί χρονικά και ουσιαστικά την ολοκλήρωση του μορφωτικού του έργου β) προϋποθέτει την ουσιαστική και πλήρη παροχή δημόσιας και δωρεάν παιδείας με ό,τι η έννοια αυτή σημαίνει (δωρεάν βιβλία, σχολικά είδη, σίτιση, φοιτητική μέριμνα και στήριξη) γ) με σχεδιασμό θετικών διακρίσεων υπέρ των νέων από τα εργατικά- λαϊκά νοικοκυριά και διασφάλιση της δυνατότητα φοίτησης στην ανώτατη εκπαίδευση σε εργαζόμενους που δεν είχαν την δυνατότητα να συνεχίσουν σε αυτό το επίπεδο τις σπουδές τους.

Στη βάση αυτή, μια πιθανή τεχνική διαδικασία επιλογής θα μπορούσε να έχει τη μορφή κάποιων εξετάσεων μετά το 12χρονο σε 2-3 μαθήματα σχετικά με το επιστημονικό αντικείμενο όπου προσανατολίζεται ο υποψήφιος. Αυτή η διαδικασία οπωσδήποτε πρέπει να εξασφαλίζει α) απεριόριστη δυνατότητα πολλαπλών επιλογών προτίμησης β) δικαίωμα επανάληψης της διαδικασίας όσες φορές επιθυμεί ο υποψήφιος, γ) κατοχύρωση βαθμολογίας, δ) ιδιαίτερη μέριμνα και αντισταθμιστικά μέτρα για τους εργαζόμενους και τα παιδιά ειδικών κατηγοριών (μειονότητες, εργαζόμενοι, νυχτερινοί μαθητές, ΑΜΕΑ, φτωχών λαϊκών στρωμάτων κτλ.), όπως εισαγωγή με ειδικά ποσοστά, κτλ. ε) η ευθύνη της διαδικασίας είναι στην ευθύνη του κράτους και τα πανεπιστήμια σε καμία περίπτωση δεν πρέπει και δεν μπορούν να μετατραπούν σε κέντρα διαλογής υποψηφίων ή να προβάλλουν ειδικές απαιτήσεις.


Τι πιστεύετε για την ελεύθερη πρόσβαση στα Πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ; Μπορούν τα ιδρύματα να αντέξουν το βάρος επιπλέον φοιτητών;


Η ελεύθερη πρόσβαση είναι ένας μύθος που ούτε και αυτοί που τον λένε δεν τον πιστεύουν. Για παράδειγμα η πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ είναι παραπλανητική και «χαϊδεύει αυτιά» και αν παρουσιαστεί ποτέ στις λεπτομέρειές της θα ισοδυναμεί με μετατόπιση των εξετάσεων σε άλλο επίπεδο.

Γι” αυτό μάλιστα γράφεται το απολαυστικό πλην αποκαλυπτικό ότι θα δοθεί η δυνατότητα στα νέα παιδιά «να ζήσουν για ένα διάστημα στα πανεπιστήμια», με λίγα λόγια, ΑΕΙ ως χώρος σύντομης αναψυχής…

Ελεύθερη πρόσβαση σε ΑΕΙ και ΑΤΕΙ σημαίνει ότι όλα τα επαγγέλματα απαιτούν επιστημονική ειδίκευση. Κάτι τέτοιο σήμερα δεν συμβαίνει.

Στην πρόταση του ΚΚΕ, στην Ελλάδα της λαϊκής οικονομίας και εξουσίας μπορεί να ανοίξει το δρόμο ώστε να μην αναγκάζεται να δουλεύει κανένας νέος άνθρωπος πριν ολοκληρώσει την υποχρεωτική 12χρονη εκπαίδευση, τις δημόσιες επαγγελματικές σχολές μετά το 12χρονο ή το πανεπιστήμιο. Μπορεί να εγγυηθεί, κάθε νέος και νέα, πριν τελειώσει το σχολείο, την επαγγελματική σχολή ή το πανεπιστήμιο, να ξέρει που θα βρει δουλειά, να έχει κατοχυρωμένο το δικαίωμα στο επάγγελμα και στην εργασία.


Πιστεύετε ότι πρέπει να συνεχιστεί το καθεστώς των μετεγγραφών η να ενισχυθεί η φοιτητική μέριμνα ώστε οι φοιτητές να παραμένουν στα ιδρύματα που εισάγονται;


Το μέτρο των μετεγγραφών σε μεγάλο βαθμό αφορά τα παιδιά των φτωχών λαϊκών στρωμάτων και πρέπει να διατηρηθούν, παράλληλα με την ουσιαστική αύξηση της κρατικής χρηματοδότησης προς τα ΑΕΙ, την προκήρυξη θέσεων μόνιμης και αποκλειστικής απασχόλησης εκπαιδευτικού και λοιπού δυναμικού, την ανέγερση εστιών και στην επαρχία, ώστε να καλύπτονται οι ανάγκες δωρεάν στέγασης και να μην εξωθούνται οι σπουδαστές στην αίτηση μετεγγραφής.

Τα πανεπιστήμια και ΤΕΙ έχουν γονατίσει από τη στρατηγική της Ευρωπαϊκής Ένωσης, τις εφαρμοζόμενες πολιτικές, που ιδιωτικοποίησαν εστίες και λέσχες, που παράλληλα με την υποχρηματοδότηση, έβαλαν τις επιχειρήσεις να διοικούν και να διαμορφώνουν το περιεχόμενο σπουδών. Στα πλαίσια της «αριστείας», το Πανεπιστήμιο σήμερα πρέπει να είναι ανταγωνιστικό στην προσέλκυση ιδιωτικών πόρων. Οι μετεγγραφές και οι αποκαλούμενοι «αιώνιοι φοιτητές» χαλάνε τη σούπα στα Ιδρύματα αυτά που θέλουν να παίξουν με ισχυρά χαρτιά στην αγορά των εκπαιδευτικών και ερευνητικών προϊόντων.


Τι πιστεύετε ότι πρέπει να γίνει με την τεχνολογική εκπαίδευση; Πρέπει να υπάρχουν δύο τύποι Λυκείων ή η εκπαίδευση που οδηγεί κατευθείαν σε ένα επάγγελμα πρέπει να ακολουθεί μετά τη βαθμίδα του Λυκείου, στο πλαίσιο της ενιαίας 12χρονης υποχρεωτικής εκπαίδευσης;


Δεν πρέπει να υπάρχει κανένας διαχωρισμός, εκπαιδευτικός ή επαγγελματικός μέχρι τα 18 έτη. Γι’ αυτό μιλάμε για Ενιαίο Δωδεκάχρονο Σχολείο, με ενιαία αναλυτικά προγράμματα, βιβλία, κτλ.

Το Ενιαίο δωδεκάχρονο σχολείο δίνει γενική-πολυτεχνική γνώση αλλά δεν δίνει επαγγελματική-τεχνική ειδίκευση. Δεν υπάρχει δηλαδή διάκριση στο εσωτερικό του (δομή, αναλυτικό πρόγραμμα, βιβλία) με βάση την μετέπειτα επαγγελματική πορεία του νέου.

Καθόλου δεν επιδιώκουμε μια πρόωρη επιλογή επαγγέλματος, γιατί μέχρι τα 18 του ο νέος δεν μπορεί να είναι βέβαιος για την εκλογή του κι ακόμα τότε δεν μπορεί να δεσμεύσει με ένα επάγγελμα όλη του τη ζωή, καθώς και η παραγωγή και οι ανάγκες του εξελίσσονται.

Το ενιαίο δωδεκάχρονο σχολείο δίνει γενική, ευρεία (και απαραιτήτως όμοια για όλους) μόρφωση, που αποτελεί γερή βάση για την επιλογή οποιασδήποτε ειδικότητας. Γι’ αυτό ακριβώς το ίδιο το σχολείο δεν πρέπει να παρέχει επαγγελματική εκπαίδευση με την έννοια της ειδίκευσης. Το ζήτημα δεν είναι πως το σχολείο δεν έχει αυτή τη δυνατότητα, αλλά στο ότι αυτό αντενδείκνυται σ’ αυτό το στάδιο της προοδευτικής ανάπτυξης του ανθρώπου, όταν αυτός βρίσκεται στο σχολείο.

Η επαγγελματική εκπαίδευση, στην πρόταση του ΚΚΕ συνεχίζεται μετά το ενιαίο δωδεκάχρονο σχολείο, μέσα από:

  • Το ενιαίο σύστημα Επαγγελματικών Σχολών σε διασύνδεση με τους αντίστοιχους κλάδους της οικονομίας. Η συμμετοχή σε αυτές τις σχολές είναι ελεύθερη και στο πλαίσιο τους ολοκληρώνεται η επαγγελματική ειδίκευση για εκείνες τις δραστηριότητες που δεν απαιτούν επιστημονική ειδίκευση και πανεπιστημιακού επιπέδου σπουδές και πτυχίο. Η απόκτηση του πτυχίου εξασφαλίζει το δικαίωμα στο επάγγελμα και την ένταξη του αποφοίτου στην παραγωγική διαδικασία μέσω του κεντρικού σχεδιασμού.
  • Το σύστημα Ενιαίας Ανώτατης Εκπαίδευσης, με ισότιμα ιδρύματα που συνεργάζονται και κατοχυρώνουν τα επιστημονικά αντικείμενα, την ενότητα των προγραμμάτων σπουδών και τη χρονική τους διάρκειας, την επιστημονική και επαγγελματική ειδίκευση. Σκοπός της ανώτατης εκπαίδευσης είναι η προετοιμασία επιστημονικού δυναμικού ικανού να αναπτύξει στο έπακρο τις παραγωγικές και πνευματικές δυνατότητες της χώρας μας, για να εξασφαλίσει τη γενική πρόοδο και ευημερία.

Οι τομείς που καταργήθηκαν στην τεχνολογική εκπαίδευση πρέπει να επανέλθουν;


Οι τομείς που καταργήθηκαν στην τεχνολογική εκπαίδευση, δεν έγιναν μόνο λόγο της ανάγκης περιστολής δαπανών. Είναι στρατηγική των κυβερνήσεων να συνδέεται άμεσα η τεχνολογική εκπαίδευση με τις ανάγκες των επιχειρήσεων. Άλλωστε ο νέος νόμος για το λύκειο καθορίζει ότι οι τομείς θα συγκροτούνται με βάση τη γνώμη και των κοινωνικών εταίρων, (βλ. επιχειρήσεις). Όσο λοιπόν υφίσταται το κριτήριο του κέρδους στην παιδεία, οι τομείς θα αλλάζουν με βάση αυτό το κριτήριο.

Αυτό που πρέπει άμεσα, εδώ και τώρα να γίνει, είναι να επανέλθουν στις θέσεις εργασίας τους οι διαθέσιμοι, με παράλληλη επίλυση των άμεσων προβλημάτων της τεχνολογικής εκπαίδευσης.


Τι πιστεύετε ότι πρέπει να γίνει με τους διαθέσιμους στα πανεπιστήμια και στα επαγγελματικά Λύκεια και πόσο γρήγορα;


Το ΚΚΕ είναι το μόνο κόμμα που κάνει παλεύει για άμεση αναπλήρωση των απωλειών που υπέστη ο λαός μας στα χρόνια της κρίσης. Οι διαθέσιμοι στα επαγγελματικά Λύκεια και στα πανεπιστήμια πρέπει άμεσα να επαναπροσληφθούν και μάλιστα να πληρωθούν τα χρήματα που έχασαν λόγω διαθεσιμότητας (ζήτημα που ο ΣΥΡΙΖΑ αρνείται να ικανοποιήσει).


Τι πρέπει να γίνει με την αξιολόγηση; Συμφωνείτε με την κατάργηση του νόμου Μητσοτάκη; Πρέπει να υπάρχει αποτίμηση του εκπαιδευτικού έργου και σε ποια κατεύθυνση;


Με πρόσχημα τη σπατάλη, τα διάφορα σκάνδαλα και τις κακές υπηρεσίες, προβλήματα υπαρκτά στον ένα ή στον άλλο βαθμό, προωθούνται αναδιαρθρώσεις που υπηρετούν του στόχους της άρχουσας τάξης για εκσυγχρονισμό της κρατικής διοίκησης ώστε με καλύτερο τρόπο αυτές να υπηρετούν πιο αποτελεσματικά τις γενικές ανάγκες του κεφαλαίου και της καπιταλιστικής ανάπτυξης σε συνθήκες οικονομικής κρίσης και οξύτατου καπιταλιστικού ανταγωνισμού. Πρόκειται για αλλαγές που δεν έχουν καμιά σχέση με τις πραγματικές ανάγκες του λαού. Η αξιολόγηση στο Δημόσιο γενικότερα έχει να κάνει με αυτή την ανάγκη.

Ως προς την αξιολόγηση στην εκπαίδευση το ΚΚΕ παλεύει για κατάργηση όλου του πλαισίου της λεγόμενης αξιολόγησης γιατί οδηγεί σε σχολεία πολλών ταχυτήτων και θέλει να ελέγξει ακόμα πιο σφικτά τους εκπαιδευτικούς ώστε να προωθούν την πολιτική της κατηγοριοποίησης των μαθητών, του ανταγωνισμού, της ιδεολογικής χειραγώγησης των παιδιών στις κάλπικες αξίες της επιχειρηματικότητας και της ΕΕ.

Το βασικό ζήτημα είναι τι στόχους θέτει το σχολείο και η κοινωνία και από εκεί απορρέει ο χαρακτήρας της αξιολόγησης.

Προφανώς εμείς δεν υποβαθμίζουμε την ατομική ευθύνη του κάθε εκπαιδευτικού. Όμως δεν είναι επιλογή του εκπαιδευτικού τα άθλια σχολικά βιβλία και το αντιδραστικό αναλυτικό πρόγραμμα, δεν καθορίζει αυτός το τι διδάσκεται στα πανεπιστήμια και στα σχολεία, δεν είναι εκείνος ο παράγοντας που τελικά καθορίζει τους περιορισμούς που μπαίνουν έτσι κι αλλιώς στο σχολείο και είναι ταξικοί. Δεν είναι δική του ευθύνη η διαφορετική, άνιση αφετηρία από την οποία ξεκινάνε οι μαθητές.