Οι επιστρέφουν στη διοίκηση των μέσω εκπροσώπων των φοιτητικών παρατάξεων, όπως συνέβη για πρώτη φορά 35 χρόνια πριν.

Απόστολος Λακασάς

Με τον τρόπο αυτό η νυν ηγεσία του δηλώνει πως ενισχύει το φοιτητικό κίνημα. Ωστόσο, πανεπιστημιακοί θεωρούν ότι με τη ρύθμιση το υπουργείο τρέφει κυρίως τις ιδεοληψίες ενός στενού κομματικού ακροατηρίου του, «απενοχοποιούμενο» μάλιστα από το μπλόκο που βάζει στη φοιτητική ψήφο για την εκλογή πρύτανη και αντιπρυτάνεων. Μάλιστα, είναι χαρακτηριστικό ότι ουκ ολίγες φορές κατά το παρελθόν οι στρεβλώσεις της συνδιοίκησης στα ΑΕΙ (π.χ. συναλλαγές μεταξύ των φοιτητικών παρατάξεων και πανεπιστημιακών) είχαν προκαλέσει τις οξύτατες αντιδράσεις ακόμη και πανεπιστημιακών που τάσσονται στον χώρο της Αριστεράς.

Ειδικότερα, με το νομοσχέδιο που θα θέσει σε διαβούλευση το υπουργείο Παιδείας το προσεχές διάστημα, επιστρέφει η συμμετοχή των φοιτητικών παρατάξεων στα πολυπρόσωπα όργανα των ΑΕΙ, δηλαδή στους τομείς, στις γενικές συνελεύσεις τμημάτων και στη Σύγκλητο. «Σίγουρα θα μπορούν να εκφράζουν την άποψή τους, θεσμοθετημένα», τόνισε στην «Κ» υψηλόβαθμο στέλεχος του υπουργείου. Την ίδια στιγμή, πληροφορίες αναφέρουν ότι στη Σύγκλητο θα εκπροσωπούνται με δικαίωμα ψήφου οι φοιτητές.

Τρίτη προσπάθεια

Είναι η τρίτη φορά που διατυπώνεται από επί ΣΥΡΙΖΑ η πρόθεση να επιστρέψει η εκπροσώπηση των φοιτητών στη διοίκηση των ΑΕΙ. Η πρώτη ήταν επί υπουργίας Αριστείδη Μπαλτά και η δεύτερη επί Νίκου Φίλη – Σίας Αναγνωστοπούλου (ως αναπληρώτρια υπουργός είχε την αρμοδιότητα των ΑΕΙ). Ωστόσο, τις δύο προηγούμενες τα πολυνομοσχέδια δεν πήραν τον δρόμο προς τη Βουλή, και ελέω τρόικας. Η επιστροφή της φοιτητικής συμμετοχής στα συλλογικά όργανα των ΑΕΙ έχει ευθεία αναφορά στον νόμο 1268 του 1982, βάσει του οποίου οι φοιτητές συνδιοικούσαν με μεγάλο αριθμό εκπροσώπων –τουλάχιστον τριών εκπροσώπων των προπτυχιακών φοιτητών– με δικαίωμα ψήφου στη Σύγκλητο και στα υπόλοιπα ακαδημαϊκά όργανα. Αυτή είναι και η βασική διαφορά του νόμου του 1982 από τον ισχύοντα 4009 του 2011. Ο πρώτος προέβλεπε «συνδιοίκηση» των φοιτητών. Δηλαδή, οι φοιτητές μετείχαν στις γενικές συνελεύσεις των τμημάτων (σε ποσοστό 50% των μελών ΔΕΠ) και της Συγκλήτου, με δικαίωμα ψήφου. Ο ν. 4009 προβλέπει «εκπροσώπηση» των φοιτητών στη Σύγκλητο με έναν εκπρόσωπο με δικαίωμα λόγου.

Η νέα εκδοχή είναι πιο… light σε σχέση με τις δύο προηγούμενες, καθώς ο υπουργός Κώστας Γαβρόγλου φέρεται να λαμβάνει υπόψη τις ενστάσεις –ακόμη και από αριστερούς πανεπιστημιακούς– με δεδομένες τις στρεβλώσεις που προκάλεσε ο 1268/82 με την ενίσχυση της κομματικοποίησης εντός των ΑΕΙ και του ρόλου των φοιτητικών παρατάξεων. «Οι εκπρόσωποι των φοιτητών μέσω των παρατάξεων κατέληξαν να μεταφέρουν την κομματική γραμμή στη Σύγκλητο», θυμάται, μιλώντας στην «Κ», πανεπιστημιακός που είχε θέση σε Σύγκλητο ΑΕΙ τα χρόνια της ισχύος του νόμου 1268. Ωστόσο, πληροφορίες της «Κ» αναφέρουν ότι υπάρχουν εισηγήσεις στην ηγεσία του υπουργείου για θεσμοθέτηση του δικαιώματος ψήφου των εκπροσώπων τους στα συλλογικά όργανα, ως αντίβαρο στη μη χορήγηση στους φοιτητές δικαιώματος ψήφου στις πρυτανικές εκλογές.

«Δυσκολεύομαι να σχολιάσω τις προτεινόμενες αλλαγές στη συγκρότηση των διοικητικών οργάνων των πανεπιστημίων ενώ κινδυνεύει η ίδια η λειτουργία των ιδρυμάτων», λέει στην «Κ» ο πρύτανης του ΑΠΘ Περικλής Μήτκας. Και τονίζει: «Πολύ σοβαρότερα προβλήματα πρέπει να μας απασχολήσουν και να βρουν τη λύση τους έτσι ώστε τα πανεπιστήμια να βγουν από τη χρόνια υποχρηματοδότηση και υποστελέχωση που τα ταλανίζει. Απείρως ουσιωδέστερη αυτή τη στιγμή είναι η αποκατάσταση της λειτουργίας της Επιτροπής Ερευνών και η συγκράτηση του ερευνητικού δυναμικού της χώρας, από τις αλλαγές στη σύνθεση της Συγκλήτου ή του Πρυτανικού Συμβουλίου. Και εν πάση περιπτώσει, γιατί θα πρέπει να αλλάζει ο τρόπος εκλογής των πρυτάνεων όσο συχνά αλλάζει και ο εκλογικός νόμος σ’ αυτή τη χώρα;».

kathimerini.gr