Τετραετές Γυμνάσιο, διετές Λύκειο – Κατάργηση παρελάσεων και προσευχής – Κρατική πιστοποίηση γλωσσομάθειας – Μαθηματικά, Αρχαία και Φυσική ως μαθήματα επιλογής

ΡΕΠΟΡΤΑΖ: ΜΙΝΑ ΚΩΣΤΟΠΟΥΛΟΥ

Εκ βάθρων αλλαγές στην υποχρεωτική εκπαίδευση προτείνει στο 130 σελίδων κείμενό – πρότασή της η Επιτροπή Εθνικού και Κοινωνικού Διαλόγου. Από κατάργηση της προσευχής και των παρελάσεων, από το… “Συμβόλαιο Τιμής” που καλούνται να υπογράφουν οι μικροί μαθητές, ως το διετές Λύκειο και την ευελιξία στη διαμόρφωση του προγράμματος, πρόκειται για μέτρα η υλοποίηση των οποίων θα “ταράξει” τη μέχρι σήμερα κατάσταση στην υποχρεωτική εκπαίδευση. Πρόκειται, όμως, ταυτόχρονα για μια δημοκρατική ταραχή, αφού η πλειονότητα των προτάσεων κινείται στην κατεύθυνση της ενίσχυσης της δημιουργικότητας των μαθητών, αλλά και της χειραφέτησής τους μέσα από την εκπαιδευτική διαδικασία.

Παρουσιάζοντας την πρόταση της Επιτροπής, ο πρόεδρός της Αντ. Λιάκος εξήγησε με ποιον τρόπο πλέον γύρω από τα αιτήματα της εκπαίδευσης “αρθρώνονται και τα νεοφιλελεύθερα αιτήματα”. “Πρόκειται για την υποχώρηση του κράτους στην αναπαραγωγή της κοινωνίας. Αλλά πρόκειται επίσης και για μια αναπαραγωγή διαφορετικών ιεραρχιών και κοινωνικών σχέσεων” είπε.

Διατυπώνοντας τη θέση ότι ο αναπαραγωγικός και αναδιανεμητικός ρόλος της εκπαίδευσης εντός κρίσης αμφισβητούνται, κάλεσε να τη νοηματοδοτήσουμε εκ νέου με έναν ρόλο “επινοητικό”. “Μια πολιτική μείωσης των ανισοτήτων δεν είναι η υιοθέτηση ισοπεδωτικών πολιτικών, αλλά μια πολιτική ενδυνάμωσης των αδυνάμων, μια λειτουργία που παράγει πρόσθετη αξία” ανέφερε ως επιστέγασμα της μεταρρυθμιστικής πρότασης που παρουσίασε.

Οι αλλαγές στην υποχρεωτική εκπαίδευση

– Εθνικό Σχολικό Πρόγραμμα Σπουδών (ΕΣΠΣ) από το Νηπιαγωγείο μέχρι και το Λύκειο, 14χρονη υποχρεωτική εκπαίδευση

– Ενιαίος τύπος ολοήμερου Δημοτικού και ενισχυτική διδασκαλία

– Τετραετές Γυμνάσιο, Διετές Λύκειο

– Κατάργηση των παρελάσεων των μαθητών, του υποχρεωτικού εκκλησιασμού και της υποχρεωτικής προσευχής

– Κατάργηση των επαναληπτικών εξετάσεων στο Γυμνάσιο

– Οριστικοποίηση της απόφασης των μαθητών για την εκπαιδευτική τους πορεία στη Δ’ Γυμνασίου

– Θεσμοθέτηση των (ομαδικών) εργασιών ως τρόπου εξέτασης

– Περιγραφική αξιολόγηση μαθητών

– Περιορισμός της ύλης κατά τουλάχιστον 20% – 30%

– Ανανέωση βιβλίων

– Κρατικό πιστοποιητικό γλωσσομάθειας

– Εθνικό Συμβούλιο για τη Σχολική Ψυχολογία (ΕΣΣΨ)

– Συμβόλαιο Τιμής, που υπογράφουν γονείς, κηδεμόνες και παιδιά στο Δημοτικό

Επαναφορά της δημοκρατικής λειτουργίας

– Ενίσχυση μαθητικής εκπροσώπησης

– Θεσμοθέτηση εφημερίδας του σχολείου ή ηλεκτρονικής σελίδας

– Ετήσια θεατρική παράσταση

– Στήριξη και επιμόρφωση του εκπαιδευτικού

– Συνεδριάσεις του συλλόγου των διδασκόντων εντός του ωραρίου εργασίας

Διετές Λύκειο

– Θεσμός “καθηγητή συμβούλου”

– Φυσική άσκηση 3 ώρες εβδομαδιαία, χωρίς βαθμολόγηση

– Δύο ώρες μελέτη

– Πρόγραμμα κοινωνικής εργασίας

– Κατάργηση εξέτασης στην Α’ Λυκείου

– Εκτεταμένο δοκίμιο στη Β΄ Λυκείου

– Απόκτηση εθνικού απολυτηρίου μετά από γραπτές εξετάσεις, συν την επίδοση στο εκτεταμένο δοκίμιο, συν αξιολόγηση συγκεκριμένων εργασιών του μαθητή

– Πιστοποιητικό αποφοίτησης για μαθητές που δεν θέλουν να εξεταστούν και να πάρουν εθνικό απολυτήριο

Μαθήματα στο Λύκειο

– Υποχρεωτικά για όλους Νεοελληνική Γλώσσα και (ελληνική και ξένη) Λογοτεχνία και Αγγλικά

– Επιλογή 4 μαθημάτων (σε βασικό ή υψηλό επίπεδο) από τις ομάδες:

* Μαθηματικά – Πληροφορική (Μαθηματικά, Εφαρμοσμένες Μαθηματικές Μέθοδοι, Πληροφορική και Προγραμματισμός, Λογική)

* Φυσικές Επιστήμες (Φυσική, Χημεία, Βιολογία, Περιβαλλοντική επιστήμη, Φυσική Ιστορία)

* Ανθρωπιστικές Επιστήμες (Αρχαία Ελληνικά και Λατινικά, Ιστορία, Ιστορική Θεωρία και Μεθοδολογία, Φιλοσοφία και Ηθική, Οικονομικά, Ανθρωπογεωγραφία, Πολιτική Οικονομία).

* Πολιτισμός και Τέχνη (Σχέδιο, Ιστορία Τέχνης, Κινηματογράφος, Μουσική, δεύτερη ξένη γλώσσα, Μουσικολογία, Φωτογραφία)

– Πιθανή συγχώνευση γειτονικών λυκείων, ώστε να προσφέρονται όλα τα μαθήματα

– Ειδική μέριμνα για ορεινές ή νησιωτικές απομονωμένες περιοχές (λύση τηλε-εκπαίδευσης)

– Αντιστοίχιση μαθημάτων με διεθνείς μονάδες για διευκόλυνση κυκλοφορίας μαθητών / μελλοντικών φοιτητών

– Προγραμματισμός για διετές Λύκειο Τεχνικής και Επαγγελματικής Εκπαίδευσης

Παράδειγμα οργάνωσης ύλης στο Εθνικό Σχολικό Πρόγραμμα Σπουδών (ΕΣΠΣ)

Γνωστικές περιοχές

Ελληνική Γλώσσα

Ξένες γλώσσες

Μαθηματικές Επιστήμες

Θρησκειολογία και Φιλοσοφία

Φυσικές Επιστήμες

Ιστορικές και Κοινωνικές Επιστήμες

Οικονομικές και Πολιτικές Επιστήμες

Λογοτεχνία, Τέχνες και Πολιτισμός

Τεχνολογία

Νέες Τεχνολογίες

Πρακτικές ζωής

Θρησκευτική αγωγή

Φυσική αγωγή

Αγωγή για υγιεινή ζωή και διατροφή

Αγωγή για την ισότητα των φύλων και αντιμετώπιση έμφυλων πρακτικών

Αγωγή για την βιωσιμότητα του πλανήτη (βιοποικιλότητας, κλιματική αλλαγή, καταστροφές)

Μείωση της φτώχειας (αειφόροι τρόποι ζωής)

Ειρήνη και ανθρώπινη ασφάλεια

Συνείδηση χρησιμότητας του νερού

Βιώσιμη αστικοποίηση

Επιχειρηματικότητα – δημιουργικότητα

Πρόληψη και καταπολέμηση της διαφορετικότητας, των διακρίσεων, της βίας και του ρατσισμού

Ηθική χρήση των Τεχνολογιών και Πληροφορικής