Η πρωτολογία, η δευτερολογία και οι διάλογοι του Προέδρου της ΟΛΜΕ Θεμιστοκλή Κοτσυφάκη με την πολιτική ηγεσία του Υπ. Παιδείας , στη Διαρκή Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής κατά την επεξεργασία και εξέταση του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων «Ίδρυση και Οργάνωση Συμβουλίου Εθνικής Πολιτικής για την Παιδεία και άλλες διατάξεις»

ΘΕΜΙΣΤΟΚΛΗΣ ΚΟΤΣΥΦΑΚΗΣ (Πρόεδρος της Ομοσπονδίας Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης (Ο.Λ.Μ.Ε.)) :

Κυρίες και κύριοι βουλευτές, ευχαριστούμε για την πρόσκληση, για να εκφράσουμε τις απόψεις μας για το συγκεκριμένο νομοσχέδιο. Το συγκεκριμένο νομοσχέδιο για τη δημιουργία Συμβουλίου Εθνικής Πολιτικής για την Παιδεία, δίνει τη δυνατότητα να ανοίξουμε το ζήτημα του διαλόγου και της διαπραγμάτευσης στο χώρο της εκπαίδευσης. Θεωρούμε και αυτή είναι η τοποθέτησή μας, ότι η θεσμοθέτηση ενός Συμβουλίου Παιδείας με τη συμμετοχή όλων των πρώην Υπουργών Παιδείας, ανθρώπων δηλαδή, που υλοποίησαν πολιτικές που είναι υπεύθυνες για τα σοβαρά προβλήματα της δημόσιας εκπαίδευσης των εκπαιδευτικών, εκτός του επικοινωνιακού θορύβου, προφανώς, δεν μπορούν να λύσουν τίποτε στο χειμαζόμενο δημόσιο σχολείο. Γιατί το λέμε αυτό;

Είναι ένα κλειστό συμβούλιο που ουσιαστικά, θα ανακυκλώσει αποτυχημένες πολιτικές. Δεν το λέμε εμείς αυτό, το λέει ο κάθε Υπουργός Παιδείας για τον αμέσως προηγούμενό του. Αυτό το αποδεικνύουν είτε λόγια είτε πράξεις. Δείτε από τη μεταρρύθμιση του 1997 μέχρι σήμερα, κάθε επόμενος Υπουργός διόρθωνε, ακύρωνε ή άλλαζε τη μεταρρύθμιση του προηγούμενου.

Υπάρχουν τρία όργανα αυτή τη στιγμή που θα μπορούσαν να αποτελέσουν στοιχείο συζήτησης για τα ζητήματα εκπαίδευσης. Το Εθνικό Συμβούλιο Παιδείας, η Επιτροπή Παρακολούθησης του ΕΣΠΑ και η Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής.

Η εμπειρία μας μέχρι σήμερα είναι και στα τρία αυτά όργανα. Η εκπροσώπηση των φορέων στο Εθνικό Συμβούλιο Παιδείας και στην Επιτροπή Παρακολούθησης του ΕΣΠΑ είναι μειοψηφική. Είναι προκαθορισμένες οι αποφάσεις της Κυβέρνησης και χρησιμοποιούνται μάλιστα, ιδιαίτερα από το Εθνικό Συμβούλιο Παιδείας, μόνο σε περιπτώσεις όπου θέλει ο εκάστοτε Υπουργός Παιδείας να επικοινωνήσει ή να επικυρώσει μια αποφασισμένη πολιτική. Αυτό έχει αποδειχθεί σε όλη τη διαδρομή του Εθνικού Συμβουλίου Παιδείας από το 1996 – 1997 και μετά με όλους τους Υπουργούς Παιδείας, όπου η Κυβέρνηση έρχεται να κάνει αυτό που είπα προηγουμένως, δηλαδή, να επικυρώσει την αποφασισμένη πολιτική της και να της δώσει ένα χαρακτήρα διαλόγου. Πώς γίνεται λοιπόν, όλοι οι νόμοι που έχουν ψηφιστεί από το 1997 μέχρι σήμερα, από τον ν. 2525/1007 μέχρι τον ν. 4186/2013, να βρίσκουν αντίθετη ολόκληρη την εκπαιδευτική κοινότητα, με θεσμοθετημένες τέτοιες δομές : εκπαιδευτικούς, γονείς, μαθητές. Όπως γίνεται κάθε φορά, αυτοί οι νόμοι που έχουν περάσει υποτίθεται, όπως μας διαβεβαιώνουν οι Υπουργοί Παιδείας, από διαπραγμάτευση, από συζήτηση, αμέσως μετά να ακυρώνονται.

Τελευταίο χαρακτηριστικό είναι ο περυσινός νόμος, ο ν. 4186/2013, όπου από αυτό το βήμα, ο κ. Αρβανιτόπουλος μας διαβεβαίωνε ότι έχει γίνει εξαντλητικός διάλογος. Όλοι οι φορείς της εκπαίδευσης Ο.Λ.Μ.Ε., Δ.Ο.Ε., Π.Ο.Σ.Δ.Ε.Π., ήταν αντίθετοι, εκτός βεβαίως από τους φροντιστές και τους ιδιοκτήτες των Ι.Ε.Κ.. Αυτοί οι δύο φορείς, ήταν υπέρ για συγκεκριμένους λόγους.

Βεβαίως, αποδεικνύεται αυτό που λέω, ότι από το Σεπτέμβρη μέχρι σήμερα, ο νόμος αυτός έχει υποστεί τρεις τροποποιήσεις. Έχουμε λοιπόν μια μεγάλη εμπειρία και ως Ο.Λ.Μ.Ε.. Ως Ο.Λ.Μ.Ε. έχουμε χρησιμοποιήσει όλους τους τρόπους, δηλαδή, και τον τρόπο της συμμετοχής σε αυτά τα όργανα και τον τρόπο της αποχώρησης και της καταγγελίας και η εμπειρία μας είναι αυτή που σας είπα προηγουμένως. Άρα, για εμάς δεν έχει καμία αξία. Αν θέλει η Κυβέρνηση και το Υπουργείο Παιδείας να κάνει διάλογο με την εκπαιδευτική κοινότητα, υπάρχει ο δρόμος του διαλόγου, οι διμερείς συναντήσεις, η διαπραγμάτευση. Όταν λέμε διάλογο, εμείς εννοούμε διαπραγμάτευση και όταν λέμε διαπραγμάτευση, εννοούμε να διαπραγματεύεσαι με τα συνδικάτα για τις αλλαγές.

Ξέρετε ότι υπάρχει ο νόμος για τις συλλογικές διαπραγματεύσεις, όπου εμείς ως Ο.Λ.Μ.Ε., είχαμε καταθέσει εξαντλητικά υπομνήματα εδώ και μια 15ετία κάθε χρόνο, πολλές φορές επανειλημμένα και αυτόν τον νόμο ποτέ η Κυβέρνηση δεν τον έβαλε σε συζήτηση.

Για το θέμα της μοριοδότησης που είναι μια διάταξη που αφορά τους εκπαιδευτικούς, να πω ότι μέχρι το 2010 υπήρχε ένας τρόπος διορισμού, το 60 – 40, 60 ΑΣΕΠ – 40 Πίνακες. Είχε αποκτήσει μια ισορροπία το σύστημα, ανεξάρτητα εάν εμείς είχαμε διαφωνήσει με τη δομή του και είχαμε πει, αφού απόκτησε μια ισορροπία, ας παραμείνει. Παρ’ όλα αυτά, η κυρία Διαμαντοπούλου τότε, με τον ν. 3848 το κατάργησε και κατάργησε και τον υπολογισμό της προϋπηρεσίας των αναπληρωτών. Δηλαδή, έχουμε εκπαιδευτικούς οι οποίοι πάνε για ένα έως δέκα χρόνια στις άκρες αυτής της χώρας και δεν υπολογίζεται καν η προϋπηρεσία τους, με μισθό πείνας 600 ευρώ ή 700 ευρώ, αναλόγως με τα χρόνια που έχουν. Καταλαβαίνετε ότι αυτό το πράγμα ήταν απαράδεκτο. Γι’ αυτό, αυτό που λέμε εμείς σήμερα, ότι δεν διαφωνούμε με τη μοριοδότηση, άλλωστε ήταν κάτι που υπήρχε και καταργήθηκε το 2009. Λέμε όμως, ότι χωρίς να ανοίξουν οι πίνακες από το 2010 και μετά, δηλαδή, χωρίς να υπολογίζεται ξανά η προϋπηρεσία των αναπληρωτών από το 2010 και μετά, είναι δώρο άδωρο. Άρα, λέμε ότι πρέπει να ανοίξουν ξανά οι πίνακες, να προϋπολογίζεται η προϋπηρεσία.

Αυτό είναι ένα κριτήριο. Να ανοίξουν οι πίνακες, από το 2010 και μετά να υπολογίζεται όλη η προϋπηρεσία όπως ίσχυε.

ΑΝΔΡΕΑΣ ΛΟΒΕΡΔΟΣ (Υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων) : (Ομιλεί εκτός μικροφώνου)

ΘΕΜΙΣΤΟΚΛΗΣ ΚΟΤΣΥΦΑΚΗΣ : Κοιτάξτε, οι εκπαιδευτικοί δεν χρωστάμε τίποτα στο σύστημα εξουσίας, γιατί πάντα είτε με την επετηρίδα είτε με τον ΑΣΕΠ είτε με τους Πίνακες, υπήρχε ένας τρόπος αξιοκρατικός.

Εμείς λέμε, λοιπόν, ότι όσο αφορά αυτό το σύστημα με την προϋπηρεσία, για να μπει στην προϋπηρεσία πρέπει να μπει μέσω επετηρίδας, δηλαδή μέσω της σειράς του πτυχίου και άρα δεν υπάρχει πελατειακό σύστημα. Λέμε, λοιπόν, ότι θα πρέπει να συνεχιστεί αυτό το σύστημα της μοριοδότησης της προϋπηρεσίας, αλλιώς δεν θα πάει κανείς στη Χάλκη και στην Τήλο. Γιατί να πάνε; Δηλαδή, μισθό δεν παίρνει, ενίσχυση καμία δεν παίρνει και η προϋπηρεσία δεν μετράται, γιατί να πάει;

ΑΝΔΡΕΑΣ ΛΟΒΕΡΔΟΣ (Υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων): Αληθεύει η διαπίστωση ότι, αν μοριοδοτούμε με διπλάσια μόρια αλλά δεν ανοίξουμε τους πίνακες, η διπλάσια μοριοδότηση δεν χρησιμεύει.

ΘΕΜΙΣΤΟΚΛΗΣ ΚΟΤΣΥΦΑΚΗΣ (Πρόεδρος της ΟΛΜΕ): Αυτό ακριβώς λέμε και στο έγγραφό μας. Λέμε μάλιστα ότι η μοριοδότηση χωρίς το άνοιγμα των πινάκων είναι κοροϊδία και γι’ αυτό θα πρέπει να καταργηθεί ο σχετικός νόμος 3848.

ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΕΡΜΕΝΤΖΟΠΟΥΛΟΣ (Υφυπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων): Η θέση σας, λοιπόν, είναι, αν κατάλαβα καλά, να ξεκλειδώσουν οι πίνακες και, από εκεί και πέρα, απλά εσείς λέτε ότι θα πρέπει να υπολογιστεί και η μοριοδότηση της περιόδου 2010 – 2014;

ΘΕΜΙΣΤΟΚΛΗΣ ΚΟΤΣΥΦΑΚΗΣ (Πρόεδρος της ΟΛΜΕ): Οι πίνακες μέχρι το 2009 ήταν συγκεκριμένοι.

ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΕΡΜΕΝΤΖΟΠΟΥΛΟΣ (Υφυπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων): Θέλω να καταγράψω την πρότασή σας η οποία είναι να ξεκλειδώσουν πίνακες. Απλά εσείς λέτε ότι θα πρέπει να υπολογιστεί και η μοριοδότηση της περιόδου 2010 – 2014.

ΘΕΜΙΣΤΟΚΛΗΣ ΚΟΤΣΥΦΑΚΗΣ (Πρόεδρος της ΟΛΜΕ): Βέβαια. Αλλιώς για τι άνοιγμα πινάκων μιλάμε μετά;

ΑΝΔΡΕΑΣ ΛΟΒΕΡΔΟΣ (Υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων): Αυτό είναι εκ των υστέρων μεταβολή των κανόνων.

ΘΕΜΙΣΤΟΚΛΗΣ ΚΟΤΣΥΦΑΚΗΣ (Πρόεδρος της ΟΛΜΕ): Δεν ευθυνόμαστε εμείς γι’ αυτό. Το πολιτικό σύστημα της εξουσίας, οι υπουργοί παιδείας αυτή τη δουλειά κάνουν κάθε φορά. Παίρνουν έναν νόμο και τον αλλάζουν, ξαναπαίρνουν έναν άλλο νόμο και τον ξαναλλάζουν σε αντίθεση με την εκπαιδευτική κοινότητα και βλέπουν ότι δεν περπατάει. Σας θυμίζω εδώ πόσο αντίθετη ήταν η εκπαιδευτική κοινότητα στο νόμο 3848 και όμως ψηφίστηκε από τη Βουλή να σταματήσουν οι πίνακες, όταν ήταν δεδομένο ότι αυτό κάποια στιγμή θα ξεπεραστεί. Εμείς το ξέραμε ότι θα ξεπεραστεί κάποια στιγμή. Δεν μπορεί να στέλνεις αναπληρωτές μέχρι και 10 χρόνια σε όλη την Ελλάδα και να μην μετράει αυτή η προϋπηρεσία. Ήταν δεδομένο ότι κάποια στιγμή θα έρθει η ώρα και θα αλλάξει.

Υπάρχει, όμως, ένα σοβαρό ζήτημα, κύριε Υπουργέ. Τα κενά αυτήν τη στιγμή είναι τεράστια και τα έχετε πει και εσείς. Διορισμοί δεν γίνονται. Έχουμε πάνω από 32% μείωση του εκπαιδευτικού δυναμικού στα 4 χρόνια του Μνημονίου, 2010 – 2014. Αυτήν τη στιγμή, δηλαδή, είναι 68.000 εκπαιδευτικοί από 102.000 μόνο στη δευτεροβάθμια. Αυτό είναι τεράστιο νούμερο. Εμείς είμαστε αντίθετοι με τους νόμους του Μνημονίου αλλά δεν εφαρμόζονται ούτε αυτοί. Εδώ έχουμε ένα έγγραφο του Υπουργείου Παιδείας από το Μάρτιο του 2014 που μας λέει ότι ισχύει το 1 προς 5. Έχουν φύγει 8.000 εκπαιδευτικοί από τη δευτεροβάθμια και διορίστηκαν 92. Αυτό είναι 1 προς 5; Έτσι το ερμηνεύει ο Υπουργός Παιδείας και το Κοινοβούλιο; Αν δεν διοριστούν μόνιμοι εκπαιδευτικοί να καλύψουν τις πάγιες και διαρκείς ανάγκες, δεν μπορούν να καλυφθούν τα ζητήματα μόνο με τους αναπληρωτές και λέω ότι εδώ υπάρχει παράβαση του νόμου. Ο αναπληρωτής στον ν.1566 έλεγε για τις έκτακτες ανάγκες και όχι για τις πάγιες.

Κύριε Υπουργέ, θα περιμέναμε από ένα νομοσχέδιο, έστω και την τελευταία στιγμή, τον Αύγουστο, να ρυθμιστούν ζητήματα του Σεπτεμβρίου. Πήγαν 2.000 εκπαιδευτικοί σε διαθεσιμότητα πέρυσι και ακόμα δεν έχουν τοποθετηθεί και απειλούνται με απόλυση. Υπάρχουν εκπαιδευτικοί που δεν πληρώνονται και δεν ρυθμίζονται τα ζητήματα αυτά. Υπάρχουν τα ζητήματα των 14.000 περίπου μαθητών που θα δώσουν επαναληπτικές εξετάσεις με το καινούργιο σύστημα του λυκείου της τράπεζας θεμάτων και το νέο σύστημα προαγωγής τον Σεπτέμβριο. Υπάρχει σοβαρό ζήτημα. Εμείς επαναφέραμε και σε συνάντηση με τον κ. Υφυπουργό πριν λίγες μέρες ότι πρέπει να υπάρξει ρύθμιση σε αυτό το ζήτημα. Δεν φτάνει αυτή ρύθμιση που έκανε το Υπουργείο Παιδείας. Πρέπει να πάμε στο παλιό σύστημα και πρέπει να καταργηθεί η τράπεζα θεμάτων.

Πρέπει να παγώσουν όποιοι νόμοι υπάρχουν σήμερα που δημιουργούν ανταγωνισμούς και κλίμα φόβου και τρομοκρατίας στην εκπαίδευση και μιλάω για τα νομοθετήματα για την αξιολόγηση και το πειθαρχικό δίκαιο, που φτάνουν σε ακραίες περιπτώσεις. Πριν λίγες μέρες εκπαιδευτικός συνδικαλίστρια, πρόεδρος ΕΛΜΕ και αιρετή σε εκπαιδευτικό συμβούλιο, επειδή ασκούσε συνδικαλιστικά δικαιώματα έχει τεθεί σε εξάμηνη αργία και εξάμηνη στέρηση μισθού. Βεβαίως, αν δεν λυθούν τα εργασιακά ζητήματα των εκπαιδευτικών, που αυτά τα χρόνια έχουν επιδεινωθεί, δεν μπορούμε να περιμένουμε κάτι για την εκπαίδευση. Όπως λένε οι εκπαιδευτικοί στην Ευρώπη, οι εργασιακές σχέσεις των εκπαιδευτικών είναι και οι συνθήκες μάθησης των μαθητών. Θα πρέπει, λοιπόν, κ. Υπουργέ, να υπάρχουν άμεσες ρυθμίσεις, πρώτον, για τους αναπληρωτές να υπολογίζεται όλη η προϋπηρεσία. Αυτό μπορεί να γίνει με το σημερινό νομοσχέδιο, αλλά θα πρέπει να υπάρξουν ρυθμίσεις για άμεσους μόνιμους διορισμούς ώστε να καλυφθούν όλες οι ανάγκες.

Θα πρέπει να υπάρχουν ρυθμίσεις το επόμενο διάστημα για τους διαθέσιμους εκπαιδευτικούς για να μην απολυθεί κανείς. Θα πρέπει να υπάρξουν ρυθμίσεις να επανέλθουν οι ειδικότητες και οι τομείς στο επαγγελματικό λύκειο. Αυτό το έκτρωμα που έγινε την περυσινή χρονιά πρέπει να σταματήσει και είμαι σίγουρος ότι κάποια μέρα θα σταματήσει. Είναι καλό να το κάνετε σήμερα και, βεβαίως, θα πρέπει, αν θέλει το Υπουργείο Παιδείας διάλογο και διαπραγμάτευση, να το κάνει με τις συνδικαλιστικές ομοσπονδίες και όχι να στήνει μια πολιτική που είναι αντίθετη με τις όλες εκπαιδευτικές ομοσπονδίες, με τους εργαζόμενους, με όλους τους γονείς και τους μαθητές. Αν γίνει αυτό, θα είμαστε σε μια συνεχή αντιπαράθεση και η αντιπαράθεση δεν βοηθάει την εκπαίδευση. Ευχαριστώ πολύ.

ΘΕΜΙΣΤΟΚΛΗΣ ΚΟΤΣΥΦΑΚΗΣ (Πρόεδρος Ομοσπονδίας Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης (ΟΛΜΕ)): Σχετικά με τα ζητήματα του νομοσχεδίου και τις ερωτήσεις που τέθηκαν, το λέμε σε όλους τους τόνους και νομίζω ότι είναι ομόφωνη η απόφαση των συνδικαλιστικών οργανώσεων, ότι θα πρέπει να υπάρχει μια σταθερότητα σε αυτό που λέμε σύστημα διορισμών. Εμείς δεν είχαμε συμφωνήσει με το ΑΣΕΠ, είναι γνωστές οι αντιπαραθέσεις που υπήρξαν το 1997, αλλά όταν έφτασε πια να έχει αποκτήσει μια ισορροπία το σύστημα με τον πίνακα των αναπληρωτών, αποδεχτήκαμε μια πραγματικότητα, διότι είμαστε και ρεαλιστές, παρότι μας κατηγορούν ότι έχουμε πάντα μη ρεαλιστικά αιτήματα.

Είχε λοιπόν μια ισορροπία το σύστημα 60 προς 40, δηλαδή 60% με το ΑΣΕΠ και 40% με τους πίνακες. Έτσι και αλλιώς, όπως πάει η ελληνική πολιτεία δεν υπάρχει περίπτωση να μην έχει αναπληρωτές, άρα για να έχει αναπληρωτές και να είναι ένα αξιόπιστο σύστημα θα πρέπει να υπάρχει το σύστημα της μέτρησης της προϋπηρεσίας. Δεν νοείται να κάνεις προϋπηρεσία και να μην μετρείται. Ο ν.3848, ήταν σε λάθος κατεύθυνση, δεν μας άκουσε τότε η πολιτική ηγεσία και έκανε αυτό το νόμο, όμως αυτή τη στιγμή θα πρέπει να αλλάξει και με την ευκαιρία αυτής της ρύθμισης, να υπάρξει, το λέμε καθαρά, άνοιγμα των πινάκων. Όπου αυτό σημαίνει ότι η προϋπηρεσία των αναπληρωτών για όλα τα χρόνια να μετρείται όπως μετρούσε, το λέμε απλά και κατανοητά. Βέβαια, αυτό σημαίνει ότι τίθεται το μεγάλο ζήτημα, ποιος προσλαμβάνεται στην εκπαίδευση, με ποιόν τρόπο; Λέμε και επιμένουμε και το λέει όλη η εκπαιδευτική κοινότητα, ότι πρέπει να πάμε σε μόνιμους διορισμούς.

Δεν γνωρίζω κ. Μαντά γιατί μου είπατε ότι είναι 1 προς 10 εγώ έχω έγγραφο 19/3/2014 του Υπουργείου Παιδείας που λέει τους νόμους και ότι από 1/1/11 μέχρι 31/12/16 ο αριθμός των αιτήσεων, προσλήψεων και διορισμών του μόνιμου προσωπικού και του προσωπικού με σχέσεις εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου, δεν μπορεί να είναι μεγαλύτερος συνολικά από το λόγο 1 προς 5. Ρώτησα και πριν, το 8000 στη δευτεροβάθμια και αντίστοιχα στην πρωτοβάθμια, είπε ο συνάδελφος, τι σχέση έχει με τον νόμο που ψηφίστηκε; Εμείς λέμε όσες αποχωρήσεις, τόσες προσλήψεις τουλάχιστον, σαν minimum, αλλά σε σχέση με αυτό που υπάρχει, το 1/5. Αυτή η αναλογία δίνει 1600 διορισμούς. Εμείς δεν αποδεχόμαστε το μνημόνιο, το λέμε καθαρά και ξάστερα, αλλά εδώ δεν εφαρμόζεται ούτε τους νομούς που ψηφίζεται, κ. Λοβέρδο. Ένα ζήτημα είναι αυτό και έχει επιπτώσεις στην εκπαίδευση. Μοιράσαμε ένα κείμενο που είχαμε στείλει και στους Βουλευτές του Ευρωκοινοβουλίου, που λέει τις επιπτώσεις του μνημονίου και λέει καθαρά αυτά τα πράγματα, τι ελλείψεις έχουμε σε προσωπικό, τι μειώσεις έχουμε, τι μειώσεις δαπανών έχουμε. Άρα, νομίζουμε ότι θα πρέπει να υπάρξει άμεση ρύθμιση, μόνιμων διορισμών στην εκπαίδευση.

Ένας αναπληρωτής είναι ένας άνθρωπος, ένας εκπαιδευτικός ο οποίος μπορεί να έχει γυρίσει πάρα πολλά χρόνια όλη την ελληνική επικράτεια. Επίσης, δεν ξέρει τον Ιούνιο που απολύεται που θα διοριστεί και εάν θα διορισθεί τον Σεπτέμβριο, δεν ξέρει εάν είναι στους πίνακες, σε ποια σειρά είναι, εάν και πότε θα διορισθεί, διότι όπως γνωρίζετε κύριοι Βουλευτές δεν υπάρχει σταθερότητα ούτε σε αυτό, άλλοι διορίζονται τον Σεπτέμβριο, άλλοι διορίζονται τον Οκτώβριο, άλλοι τον Νοέμβριο, άλλοι τον Γενάρη, άλλοι τον Μάρτιο. Βέβαια, η πλειοψηφία των κενών είναι από την αρχή της χρονιάς. Αυτή η κατάσταση πρέπει να σταματήσει. Ο αναπληρωτής είναι ένας άνθρωπος που παίρνει σχεδόν τον κατώτατο μισθό, μπορεί να πάρει παραπάνω ανάλογα με τα χρόνια που είναι, δηλαδή παίρνει από 600-800 ευρώ και πρέπει να πάει στην άκρη της χώρας, να πληρώσει δική του κατοικία ή να μεταναστεύσει με την οικογένειά του, δηλαδή να πληρώσει ενοίκιο, να πληρώσειόλο τον μισθό του στην διαμονή εκεί πέρα, αλλά το κάνει απλά για να έχει την προσδοκία του διορισμού, τώρα, ούτε αυτή την προσδοκία δεν έχει. Βεβαίως, δεν έχει καμία στήριξη από την πολιτεία, ούτε στα ζητήματα επιβίωσης, ούτε στα εκπαιδευτικά ζητήματα, ούτε στη στέγαση, ούτε τίποτα. Μάλιστα, το τελευταίο διάστημα έγινε και το εξής παρανοϊκό, παρατάθηκε η σχολική εβδομάδα από την Παρασκευή που τελείωνε για μία εβδομάδα, θα μου πείτε βέβαια ότι λίγο είναι αυτό, αλλά οι αναπληρωτές γνώριζαν ότι τελειώνει η θητεία τους, έτσι αναγκάστηκαν να ακυρώσουν εισιτήρια, να πληρώσουν μια επιπλέον βδομάδα από την τσέπη τους ξενοδοχεία. Δηλαδή, γίνονται πράγματα που πρέπει να είσαι ήρωας για να είσαι αναπληρωτής εκπαιδευτικός ή και μόνιμος εκπαιδευτικός σε όλη την Ελλάδα.

Επιτρέψτε μου να πω για το θέμα της τράπεζας θεμάτων, μιας και είναι ένα θέμα που συνεχώς έρχεται. Προφανώς, τα φετινά αποτελέσματα, κατά τη γνώμη μας, κατά την εκτίμησή μας, όπου το πρώτο αποτέλεσμα έφερε 23% από 4,2% τα προηγούμενα χρόνια, σε μια έρευνα που κάναμε εμείς και δώσαμε τα στοιχεία. Κύριε Υφυπουργέ, δεν ξέρω αυτά τα στοιχεία που λέτε, μόνο την δήλωσή σας ξέρουμε.

ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΕΡΜΕΝΤΖΟΠΟΥΛΟΣ (Αναπληρωτής Υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων): Τα έχουμε καταθέσει αυτά στην ερώτηση του κ. Πετράκου στη Βουλή.

ΘΕΜΙΣΤΟΚΛΗΣ ΚΟΤΣΥΦΑΚΗΣ (Πρόεδρος της Ομοσπονδίας Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης (Ο.Λ.Μ.Ε.)): Πάντως , εάν είχαν κατατεθεί στη Βουλή, θα είχαν δημοσιεύθηκε στις εφημερίδες. Οι εφημερίδες σε αυτό το θέμα κάνουν «κρα» για να δημοσιεύσουν τέτοια στοιχεία. Εμείς δεν τα έχουμε δει.

ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΕΡΜΕΝΤΖΟΠΟΥΛΟΣ (Αναπληρωτής Υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων): Είμαι στη διάθεσή σας για να σας τα δώσουμε όποτε θέλετε.

ΘΕΜΙΣΤΟΚΛΗΣ ΚΟΤΣΥΦΑΚΗΣ (Πρόεδρος της Ομοσπονδίας Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης (Ο.Λ.Μ.Ε.)): Είναι και ένα θέμα του τι συγκρίνουμε, συγκρίνουμε τα περσυνά χωρίς τράπεζα, με τα φετινά με τράπεζα ή συγκρίνουμε τα φετινά, το 50% των καθηγητών και το 5% της τράπεζας.

ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΕΡΜΕΝΤΖΟΠΟΥΛΟΣ (Αναπληρωτής Υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων): Ήμουν σαφής, είπα οτι συγκρίνουμε τα περσινά με τα φετινά. Το ότι αμφισβητείται λόγια που είπα πριν από δέκα λεπτά είναι δική σας υπόθεση.

ΘΕΜΙΣΤΟΚΛΗΣ ΚΟΤΣΥΦΑΚΗΣ (Πρόεδρος της Ομοσπονδίας Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης (Ο.Λ.Μ.Ε.)): Άλλοι μαθητές, άλλες επιδόσεις ήταν πέρυσι. Το σωστό θα ήταν να συγκρίνουμε τα φετινά στους ίδιους μαθητές.

ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΕΡΜΕΝΤΖΟΠΟΥΛΟΣ (Αναπληρωτής Υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων): Δηλαδή, θέλετε να συγκρίνουμε τους ίδιους μαθητές με τράπεζα και τους ίδιους μαθητές χωρίς τράπεζα;

ΘΕΜΙΣΤΟΚΛΗΣ ΚΟΤΣΥΦΑΚΗΣ (Πρόεδρος της Ομοσπονδίας Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης (Ο.Λ.Μ.Ε.)): Αφού έχετε τα αποτελέσματα.

ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΕΡΜΕΝΤΖΟΠΟΥΛΟΣ (Αναπληρωτής Υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων): Μα, πώς γίνονται αυτά τα πράγματα; Κύριε Κοτσυφάκη, επειδή καταλαβαίνω ότι είστε από τους πρωταγωνιστές της αμφισβήτησης της τράπεζας θεμάτων και βλέπω τα γραπτά σας, σας επαναλαμβάνω και προσωπικά ότι στη τράπεζα θεμάτων γίνεται σύγκληση κατά πόσο συντελεί στην αποτυχία ή την επιτυχία, όταν συγκρίνουμε περυσινά αποτελέσματα χωρίς τράπεζα, με φετινά. Βρείτε μου άλλο τρόπο σύγκρισης, να τον κάνουμε και αυτόν.

ΘΕΜΙΣΤΟΚΛΗΣ ΚΟΤΣΥΦΑΚΗΣ (Πρόεδρος της Ομοσπονδίας Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης (Ο.Λ.Μ.Ε.)): Υπάρχουν φετινά αποτελέσματα μεταξύ της τράπεζας και των καθηγητών, με τους ίδιους μαθητές. Συγκρίνετε τα αποτελέσματα μεταξύ της τράπεζας και των καθηγητών, τα φετινά.

ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΕΡΜΕΝΤΖΟΠΟΥΛΟΣ (Αναπληρωτής Υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων): Πώς είναι δυνατόν αυτό, να βάλουμε τους μαθητές να γράψουν δύο φορές;

ΘΕΜΙΣΤΟΚΛΗΣ ΚΟΤΣΥΦΑΚΗΣ (Πρόεδρος της Ομοσπονδίας Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης (Ο.Λ.Μ.Ε.)): Όχι, όχι, από τις εξετάσεις που έγιναν.

ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΕΡΜΕΝΤΖΟΠΟΥΛΟΣ (Αναπληρωτής Υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων): Να σπάσουμε το γραπτό; Για πείτε μου λίγο, εσείς είστε εκπαιδευτικός. Θα σπάσω το γραπτό;

ΘΕΜΙΣΤΟΚΛΗΣ ΚΟΤΣΥΦΑΚΗΣ (Πρόεδρος της Ομοσπονδίας Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης (Ο.Λ.Μ.Ε.)): Κύριε Δερμεντζόπουλε, κάθε θέμα βαθμολογείται χωριστά. Το σχολείο ξέρει τα δύο θέματα της τράπεζας θεμάτων τι βαθμό έχουν πάρει και τα δύο θέματα του καθηγητή τι βαθμό έχουν πάρει, στον ίδιο μαθητή. Άρα, μπορούμε να συγκρίνουμε.

ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΕΡΜΕΝΤΖΟΠΟΥΛΟΣ (Αναπληρωτής Υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων): Εάν θέλετε να ψάξετε να βρείτε στοιχεία που να αποδεικνύουν ότι η τράπεζα θεμάτων είναι κακιά, μπορείτε να ψάχνετε όσο θέλετε, εγώ με τα στοιχεία που έχω και δεν αμφισβητούνται από κανέναν, και τα οποία είναι στη διάθεσή σας ανά πάσα στιγμή, αποδεικνύουν αυτά που λέω, όλα τα άλλα είναι θεωρίες.

ΘΕΜΙΣΤΟΚΛΗΣ ΚΟΤΣΥΦΑΚΗΣ (Πρόεδρος της Ομοσπονδίας Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης (Ο.Λ.Μ.Ε.)): Προφανώς, τα αποτελέσματα έχουν αυτές τις δύο πλευρές, τράπεζα και τρόπος παραγωγής. Σας το λέμε τώρα, γιατί τον Σεπτέμβριο θα έρθετε σε θέση να το κάνετε εσείς ο ίδιος.

ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΕΡΜΕΝΤΖΟΠΟΥΛΟΣ (Αναπληρωτής Υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων): Δεν είναι σημερινό θέμα, αλλά αφού το ανοίγεται και είστε εδώ, δημόσια να τα πούμε. Άλλη θεώρηση έχετε εσείς για τον τρόπο της εκπαίδευσης και άλλη θεώρηση έχουμε εμείς, εσείς θέλετε τον μαθητή να ξεκινάει από το νηπιαγωγείο και να βγαίνει στην τρίτη λυκείου με την ποιότητα που εσείς κρίνετε, εμείς θέλουμε όταν θα βγαίνουν οι μαθητές να είναι άξιοι και καλοί. Τώρα, εάν νομίζετε ότι είναι έτσι αυτό που πρέπει να γίνει, ας το κάνετε. Εκεί διαφωνώ ριζικά.

ΘΕΜΙΣΤΟΚΛΗΣ ΚΟΤΣΥΦΑΚΗΣ (Πρόεδρος της Ομοσπονδίας Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης (Ο.Λ.Μ.Ε.)): Εμείς σας λέμε και τώρα, σε αυτό το νομοσχέδιο ή σε άλλο, πάρτε μια πρωτοβουλία και πείτε ότι ισχύει το παλιό, είναι 14.000 μαθητές αυτή τη στιγμή, είναι το 16%, όπως εσείς μας είπατε. Αυτό δεν μπορεί να είναι ίδιο, αφού λέτε ότι δεν υπάρχει καμία πρόθεση.

Δεν είναι μόνο το θέμα της φετινής χρονιάς με την τράπεζα θεμάτων, εμείς κάνουμε μια παιδαγωγική κριτική στην τράπεζα θεμάτων, γιατί το σοβαρότερο ζήτημα της τράπεζας θεμάτων είναι ότι παίρνει από τον καθηγητή, από το σχολείο τη δυνατότητα του μαθητή που την ξέρει ο εκπαιδευτικός στο σχολείο και την πάει σε ένα απρόσωπο σύστημα, σε ένα οργανισμό εξετάσεων που τον διαχειρίζεστε εσείς, δηλαδή το Υπουργείο Παιδείας. Εμείς κάνουμε την εξής εκτίμηση και ευχόμαστε να έχει ακυρωθεί για να μην επιβεβαιωθούμε, στόχος του Υπουργείου Παιδείας -άλλωστε, το είχε δηλώσει ο προηγούμενος Υπουργός- είναι ένα μεγάλο μέρος του μαθητικού δυναμικού να φύγει και από τα δύο λύκεια και να πάει προς την κατάρτιση. Είναι αυτό το σύστημα που φτιάχνεται τώρα και εμείς λέμε να μην ισχύσει, δηλαδή σχολές κατάρτισης εκτός τυπικού εκπαιδευτικού συστήματος με μαθητεία, μετά το γυμνάσιο, δηλαδή γυρνάμε σε σχολές του 50΄. Θεωρούμε ότι παιδαγωγικά είναι καταστροφικά να βγάζεις το παιδί από την παροχή εκπαίδευσης, εκεί δεν θα έχει καθόλου ψήγματα εκπαίδευσης μετά το γυμνάσιο και ο στόχος είναι αυτός. Στόχος είναι το 30% του μαθητικού δυναμικού να περάσει από μαθητεία. Άρα, λέμε ότι η τράπεζα θεμάτων που είναι ένας μηχανισμός που βγάζει από το σχολείο την παιδαγωγική δυνατότητα να ελέγχει την πρόοδο των μαθητών, την βάζει σε ένα απρόσωπο μηχανισμό, δεν λειτουργεί παιδαγωγικά σωστά και δεν είναι η μοναδική μας κριτική, γίνεται πανευρωπαϊκά αυτή η κριτική για αυτού του τύπου τις εξετάσεις.

ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΕΡΜΕΝΤΖΟΠΟΥΛΟΣ (Αναπληρωτής Υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων): Να δούμε αυτά τα στοιχεία; Εγώ θα σας δώσω τα δικά μας στοιχεία, εμείς να δούμε τα δικά σας;

ΘΕΜΙΣΤΟΚΛΗΣ ΚΟΤΣΥΦΑΚΗΣ (Πρόεδρος της Ομοσπονδίας Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης (Ο.Λ.Μ.Ε.)): Βεβαίως, ό,τι στοιχεία θέλετε και ότι μελέτη θέλετε είναι στη διάθεσή σας.

ΣΥΜΕΩΝ ΚΕΔΙΚΟΓΛΟΥ (Αντιπρόεδρος της Επιτροπής): Επειδή έχουμε ξεπεράσει κατά πολύ το χρόνο των παρεμβάσεων, θέλω να πω ότι βεβαίως εσείς δεν ευθύνεστε, διότι ερωτηθήκατε, αλλά επειδή έχουμε συγκεκριμένο θέμα, τα θέματα αυτά που μπήκαν, δηλαδή, Τράπεζα Θεμάτων, Νέο Λύκειο και τα λοιπά, καταλαβαίνετε ότι από μόνα τους είναι ολόκληρες συνεδριάσεις. Δεν μπορούμε να λύσουμε τώρα ξανά και ξανά και ξανά. Αν θέλετε να τα ξανασυζητήσουμε και να ξαναρθούμε, να τα πούμε, αλλά θα παρακαλούσα στα θέματα τα σημερινά να μείνουμε, να αφήσουμε το Νέο Λύκειο -δεν έχει νόημα τώρα να το συζητήσουμε εδώ- και να πούμε για το νομοσχέδιο δύο πράγματα.

ΘΕΜΙΣΤΟΚΛΗΣ ΚΟΤΣΥΦΑΚΗΣ (Πρόεδρος της Ομοσπονδίας Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης): Αν μας ακούγατε, όμως, κύριε Κεδίκογλου –μιλώ γενικότερα, όχι προσωπικά- αν άκουγε η Πολιτεία διαχρονικά, το Υπουργείο Παιδείας, τους εκπαιδευτικούς, δεν θα φτάναμε κάθε τρία χρόνια να έχουμε ένα καινούργιο νομοσχέδιο για την παιδεία και να έχουμε κάθε τόσο αλλαγές που οι ίδιοι υπουργοί αναγνωρίζουν, εκ των υστέρων ότι πρέπει να γίνει μια παρέμβαση.

Θα αναφερθώ στο Νέο Λύκειο που ερωτήθηκα. Το Νέο Λύκειο, που στηρίζεται βασικά στην Τράπεζα Θεμάτων, έχει αυτό το μηχανισμό -γι’ αυτό είμαστε και αντίθετοι συνολικά με το νόμο- ότι θέλει να στρέψει ένα μεγάλο μέρος του μαθητικού δυναμικού στην κατάρτιση και βεβαίως, αυτό που λέμε γενικότερη εκπαίδευση και παιδεία, που είπε ο Υπουργός πολύ σωστά, φεύγει από το λύκειο -ξεχάστε το- όλοι θα τρέχουν, κύριε Υπουργέ, από το Σεπτέμβριο που θα ανακοινωθούν και τα θέματα της Τράπεζας Θεμάτων, να ασχολούνται στο σχολείο με αυτό. Θα ρωτάει ο μαθητής «είναι κάτι, δάσκαλε, που δεν είναι στα 400-500 θέματα; Μη μου το πεις, καθόλου. Δεν θέλω να το ξέρω». Αυτή είναι η εμπειρία. Όλοι θα ασχολούνται με την απάντηση των προκατασκευασμένων θεμάτων της Τράπεζας. Αυτό θα είναι το Νέο Λύκειο. Αυτό θέλουμε να αποφύγουμε. Χάνεται κάθε δυνατότητα παιδαγωγικής, κάθε δυνατότητα εκπαίδευσης από αυτό το σχολείο και σε αυτό επισημαίνουμε τα ζητήματα.

Είπα και για τους μόνιμους διορισμούς που είναι αναγκαίοι. Είπα ότι έχω ακούσει πολλές φορές υπουργούς παιδείας να μας εγκαλούν όταν λέμε να καταργηθεί ο νόμος ή να μην εφαρμοστεί ο νόμος. Πόσα χρόνια το Υπουργείο Παιδείας δεν εφαρμόζει το νόμο για τους αναπληρωτές; Τι σημαίνει «αναπληρωτής» με το ν. 1566; Σημαίνει για έκτακτες ανάγκες. Οι 22.000 ανάγκες φέτος, που είπε ο Υπουργός, είναι έκτακτες ανάγκες ή είναι μόνιμες ανάγκες πια; Είναι μόνιμες ανάγκες, μετά από τόσες χιλιάδες διορισμούς. Άρα, πρέπει να υπάρξουν μόνιμοι διορισμοί. Δεν μπορεί να υπάρξει άλλη αναβολή σε αυτό.

Επίσης, να πω για τους διορισμούς ότι εδώ επιχειρείται μια στόχευση. Δηλαδή, φτάνοντας τους μόνιμους 68.000 στη δευτεροβάθμια -και στην πρωτοβάθμια θα πει ο συνάδελφος, κάτι αντίστοιχο είναι- και φτάνοντας τους αναπληρωτές στις 22.000 και τους ωρομίσθιους –με πάσα σχέση εργασίας, για δεν έχουμε αναπληρωτές από τον κρατικό προϋπολογισμό, έχουμε αναπληρωτές με ΕΣΠΑ, έχουμε ωρομίσθιους με μπλοκάκια, έχουμε διάφορες κατηγορίες, τέλος πάντων, ελαστικής εργασίας- φτάνουμε σε σημείο η ελαστική εργασία στην εκπαίδευση να ξεπερνά το 20%. Αυτό είναι καλό, κύριε Υπουργέ, για την εκπαίδευση, όταν έχεις ελαστικά εργαζόμενους πάνω από το 20% του εκπαιδευτικού δυναμικού;

Κάναμε μια κριτική στο συμβούλιο αυτό και είπαμε ότι υπάρχουν ανάλογα συμβούλια, αρκεί η Κυβέρνηση κάθε φορά -ο Υπουργός Παιδείας- να τα αξιοποιεί με έναν τρόπο διαλόγου. Δεν θέλω να αμφισβητήσω τη δική σας πρόθεση, αλλά η εμπειρία μέχρι σήμερα δείχνει ότι η Κυβέρνηση –ο Υπουργός Παιδείας- έφτιαχνε τα νομοσχέδια, είχε προαποφασίσει και τα πέρναγε απλά, όταν συνεδρίαζε το Εθνικό Συμβούλιο Παιδείας. Για να μην πω για την επιτροπή παρακολούθησης του ΕΣΠΑ, όπου εκεί είναι συγκεκριμένα και εκεί επειδή υπάρχει και χρηματική ιστορία, εννοώ ότι είναι τα κονδύλια για την εκπαίδευση τα ευρωπαϊκά, είναι προαποφασισμένα. Ξέρετε τι προτάσεις έχουμε καταθέσει; Θα σας κάνω αυτές τις μέρες, που είναι και πιο χαλαρές, ένα δώρο, ένα πακέτο όλων των προτάσεων της ΟΛΜΕ που έχει καταθέσει την τελευταία δεκαετία στους υπουργούς, στις επιτροπές κ.λπ.. Πρόκειται για πολύ καλές προτάσεις, αλλά πάνε όλες στον κάλαθο των αχρήστων. Άρα, κρίσιμο είναι να συνεδριάζουν τα όργανα, να ακούτε τους εκπαιδευτικούς σε όφελος όλης της κοινωνίας και της Πολιτείας.

Υπάρχει ένα σοβαρό ζήτημα, που εμείς θα θέλαμε να ρυθμιστεί και μέσα στο καλοκαίρι, το θέμα της διαθεσιμότητας. Η τύχη το φέρνει, κύριε Δερμεντζόπουλε, έτσι, πέρυσι στην Επιτροπή που ψηφίσθηκε ο ν. 4172 ήσασταν Πρόεδρος της Επιτροπής, όταν λέγαμε εδώ πέρα «μην προχωρήσετε σε αυτό το έγκλημα, στη διάλυση της τεχνικής εκπαίδευσης, με τις ειδικότητες και στην καρατόμηση των καθηγητών» και ο κ. Υπουργός τότε είχε πει ότι αυτό είναι ένα «χτύπημα στο ψαχνό». Εμείς λέμε, λοιπόν, ότι αφού διαπιστώνετε ότι αυτό όντως ήταν «χτύπημα στο ψαχνό» και δεν έχει καμία σχέση με την παιδαγωγική διαδικασία, να πάρετε τα νομοθετικά μέτρα εκείνα για να μην απολυθεί κανείς εκπαιδευτικός.

Είναι 1.700 εκπαιδευτικοί σε διαθεσιμότητα 13 μήνες τώρα, πέρα από κάθε πρόβλεψη και 85 εκπαιδευτικοί χωρίς μισθό. Θα πρέπει άμεσα να υπάρξει νομοθετική ρύθμιση ή τέλος πάντων, υπάρχουν τρόποι που έχουμε προτείνει για να τοποθετηθούν αυτοί οι εκπαιδευτικοί και βεβαίως, εμείς λέμε ότι αυτό το δεύτερο μέρος του εγκλήματος προς τους μαθητές που έγινε με την καρατόμηση των ειδικοτήτων από τα ΕΠΑΛ και τις ΕΠΑΣ να διορθωθεί. Υπάρχει, λοιπόν, το περιθώριο, αντί φέτος να ασχοληθείτε με το να στήσετε ένα καινούργιο σύστημα στην κατάρτιση -που θα έλεγα ότι είναι και πιο δαπανηρό- να επανέλθουν όλες οι ειδικότητες και οι τομείς που έχουν καταργηθεί στα ΕΠΑΛ και αντίστοιχα και οι εκπαιδευτικοί.

Ολοκληρώνοντας θέλω να κάνω ένα σχολιασμό σε αυτό που είπε ο κ. Υπουργός σχετικά με την παιδεία και την εκπαίδευση.

Διαχρονικά εσείς, οι Υπουργοί, η Κυβέρνηση -προφανώς δεν μπορεί να σας αφορά η κριτική, γιατί δεν σας αδικώ για το μικρό διάστημα- θεωρείτε τους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς σαν νούμερα στις στατιστικές που γίνονται, σαν κάποια data ενός απρόσωπου myschool. Όμως, εμείς, είμαστε άνθρωποι, οι μαθητές μας είναι άνθρωποι, είναι ζωντανοί άνθρωποι που λειτουργούν στις αίθουσες των σχολείων, έχουν καθημερινές ανάγκες, έχουν οράματα και ιδέες. Αντιμετωπίζετε τη λειτουργία των σχολείων σαν μια ακόμα μνημονιακή δέσμευση. Εμείς βιώνουμε μία πολιτική που διαρκώς καταπατά το σώμα της δημόσιας εκπαίδευσης.

Η εκπαίδευση, λοιπόν, δεν είναι νούμερα και αριθμοί. Δεν μπορεί να γίνεται απολογισμός για την εκπαίδευση στον κ. Τόμσεν…

ΑΝΔΡΕΑΣ ΛΟΒΕΡΔΟΣ (Υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων): Έχετε υπόψη σας να έχει γίνει ποτέ αυτό;

ΘΕΜΙΣΤΟΚΛΗΣ ΚΟΤΣΥΦΑΚΗΣ (Πρόεδρος της Ομοσπονδίας Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης): Ναι. Έχω μπροστά μου τον απολογισμό του Απριλίου. Σε κάθε απολογισμό για το μνημόνιο υπάρχει και κομμάτι για την εκπαίδευση.

ΣΥΜΕΩΝ ΚΕΔΙΚΟΓΛΟΥ (Αντιπρόεδρος της Επιτροπής): Κύριε Κοτσυφάκη, σας παρακαλώ, έχετε υπερβεί το χρόνο. Δεν έχει νόημα αυτό.

ΘΕΜΙΣΤΟΚΛΗΣ ΚΟΤΣΥΦΑΚΗΣ (Πρόεδρος της Ομοσπονδίας Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης): Έχει νόημα, γιατί από τη μια μεριά οι υπουργοί παιδείας πιστεύουν στον ανταγωνισμό και στην βαθμοθηρία. Αυτό δεν μπορεί να μπαίνει σε όλο το εκπαιδευτικό σύστημα…

ΣΥΜΕΩΝ ΚΕΔΙΚΟΓΛΟΥ (Αντιπρόεδρος της Επιτροπής): Κύριε Κοτσυφάκη, μιλάτε 20 λεπτά. Παρακαλώ σεβαστείτε και το χρόνο των άλλων.

ΘΕΜΙΣΤΟΚΛΗΣ ΚΟΤΣΥΦΑΚΗΣ (Πρόεδρος της Ομοσπονδίας Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης): Μισό λεπτό, κύριε Πρόεδρε. Δεν μπορεί όλο το εκπαιδευτικό σύστημα να είναι στο χορό των εξετάσεων, της αντιπαράθεσης και του ανταγωνισμού. Για μας η εκπαίδευση, όπως είπα, είναι οι άνθρωποι, οι εκπαιδευτικοί, που αγωνίζονται μέσα σε μια σκληρή πραγματικότητα να σταθούν όρθιοι και να διδάξουν. Η διδασκαλία για εμάς δεν είναι μια διαδικασία νούμερων, είναι μια τελετουργία, είναι μια παράσταση μοναδική που δεν επαναλαμβάνεται. Αυτό είναι η παιδεία. Για εμάς η εκπαίδευση και η παιδεία είναι η παιδαγωγική, είναι η συνεργασία και η συλλογικότητα, είναι το νοιάξιμο για το μαθητή και τη μαθήτρια, είναι η παροχή ολόπλευρης γνώσης. Αυτό είναι αυτό που εμείς οραματιζόμαστε και αυτό είναι που μας φέρνει σε αντίθεση με αυτές τις πολιτικές που κάνετε.

ΣΥΜΕΩΝ ΚΕΔΙΚΟΓΛΟΥ (Αντιπρόεδρος της Επιτροπής): Το λόγο έχει ο κ. Δερμεντζόπουλος.

ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΕΡΜΕΝΤΖΟΠΟΥΛΟΣ (Υφυπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων): Κύριε Πρόεδρε, θέλω να κάνω κάποιες σύντομες παρατηρήσεις.

Επειδή αναφέρθηκε στο κλείσιμο της ομιλίας του ο κ. Πρόεδρος της ΟΛΜΕ ότι αντιμετωπίζει το Υπουργείο Παιδείας διαχρονικά -και τώρα φυσικά- ως αριθμούς τους εκπαιδευτικούς, θα ήθελα να συστήσω σε όλους –όχι στον Πρόεδρο της ΟΛΜΕ μόνο- να παρακολουθούν τις δράσεις του Υπουργείου, κατά πόσον το Υπουργείο αντιλαμβάνεται τους εκπαιδευτικούς, κύρια, ως αριθμούς.

Βέβαια, επειδή αναφέρθηκε σε αριθμούς, θα κάνω και μια διόρθωση. Ότι οι 20.000, που λέτε, αναπληρωτές δεν αποτελούν το 20% των 150.000 εκπαιδευτικών. Είναι κάπου κοντά στο 13%, λίγο πάνω ή λίγο κάτω, αν δεν κάνω λάθος, για να μη παραπλανούμε και τον κόσμο.

Βέβαια, θα ήθελα να πω ότι η αλλαγή που είπατε ότι κάθε ηγεσία αλλάζει το νόμο κ.λπ., μάλλον δεν ακούσατε για άλλη μια φορά πριν από λίγο τον Υπουργό που είπε ότι στο όνομα καμιάς ματαιοδοξίας, τόσο δικής του όσο και της υπόλοιπης ηγεσίας, δεν φιλοδοξούμε να αλλάξουμε κανένα νόμο. Αυτό είναι γνωστό, έχει επαναληφθεί και έχει συζητηθεί.

Και πάω σε ένα τελευταίο, που πραγματικά με λύπη μου μπορώ να χαρακτηρίσω τον Υπουργό ως αιθεροβάμονα, όταν κάθεται και μιλά για την παιδεία και όχι για την εκπαίδευση και το εκπαιδευτικό προσωπικό που εκφράζεται από εσάς, μιλάει με εμμονή για μια Τράπεζα Θεμάτων που δεν καταλαβαίνει κάποια πράγματα, μάλλον αιθεροβάμων είναι όταν θέλει να μιλήσουμε για παιδεία και όχι για εκπαίδευση και μάλιστα στοιχειώδη.

ΘΕΜΙΣΤΟΚΛΗΣ ΚΟΤΣΥΦΑΚΗΣ (Πρόεδρος της Ομοσπονδίας Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης): Η Τράπεζα Θεμάτων βοηθάει στην εκπαίδευση και στην παιδεία; Το ότι γίνεται απρόσωπο το σχολείο βοηθάει στην καλύτερη εκπαίδευση; Αυτό λέτε τώρα, κύριε Υπουργέ; Την διαλύει, κύριε Υπουργέ.

ΠΡΑΚΤΙΚΑ ΤΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ

“Το παραπάνω απόσπασμα προέρχεται από τα αδιόρθωτα πρακτικά της Επιτροπής και δεν αποτελεί το τελικό κείμενο διότι εκκρεμούν ορθογραφικές και συντακτικές διορθώσεις.”