Του

Το άρθρο αυτό αποτελεί ουσιαστικά συνέχεια και συμπλήρωμα του άρθρου:Αντιεκπαιδευτικό το Εξεταστικό σύστημα του ΣΥ.ΡΙΖ.Α., όπου υπάρχουν και τα άλλα (α, β, γ) στοιχεία.

δ. Στη διδασκαλία των μαθημάτων των Ομάδων Προσανατολισμού συνυπάρχουν σε μερικά μαθήματα μαθητές που εξετάζονται σ’ αυτά πανελλαδικά – άρα είναι κρίσιμα γι’ αυτούς – και μαθητές που εξετάζονται ενδοσχολικά και επομένως δεν μπορούν εκ των πραγμάτων να δίνουν το ανάλογο βάρος με την πρώτη κατηγορία μαθητών. Και εδώ ανακύπτουν βασικά προβλήματα και στη διδασκαλία και στην αξιολόγηση. Ας πάρουμε ένα παράδειγμα από τη Βιολογία Προσανατολισμού. Στη διδασκαλία του εν λόγω μαθήματος κατά κανόνα ένα μικρό μέρος των μαθητών της Ομάδας Προσανατολισμού Θετικών Σπουδών θα έχει επιλέξει τη Βιολογία για να εισαχθεί στις Ιατρικές Σχολές κλπ. Τι θα κάνουν στη διάρκεια του μαθήματος οι άλλοι μαθητές, όταν αυτονόητα δεν τους ενδιαφέρει το εν λόγω μάθημα και όταν δεν μπορούν εκ των πραγμάτων να παρακολουθήσουν το μεγάλο βαθμό δυσκολίας του μαθήματος και τα προβλήματα Γενετικής και Βιοτεχνολογίας που αντιστοιχούν στο 3οκαι στο 4ο θέμα των πανελλαδικών εξετάσεων; Το ζήτημα γίνεται ακόμα πιο δύσκολο, γιατί διαχρονικά και απόλυτα στα μαθήματα εξειδίκευσης – όπως και αν ονομάζονταν Δέσμες, Κατευθύνσεις και τώραΠροσανατολισμοί – η διδασκαλία γίνεται με πολύ απαιτητικό τρόπο και με πολύ γρήγορους ρυθμούς. Δεν μπορεί δηλαδή ο εκπαιδευτικός να έχει τη διδακτική συμπεριφορά που έχει στις άλλες τάξεις του Λυκείου. Αν τώρα με τα νέα «βαρίδια» που τίθενται επιλέξει να κάνει μάθημα γι’ όλους, θα χάσει απόλυτα τους μαθητές που το έχουν πανελλαδικά εξεταζόμενο. Με αυτό τον τρόπο το Υπουργείο Παιδείας επισημοποιεί το ρόλο των φροντιστηρίων – τα οποία ήδη εφαρμόζουν μαθησιακά επίπεδα στους υποψήφιους – την ίδια στιγμή που το λύκειο φορτώνεται με πληθωρικό τρόπο μαθητές που εξ ορισμού δεν ενδιαφέρονται.

Κοντά στη γενική στρέβλωση της διδασκαλίας έρχεται αναγκαστικά και η στρέβλωση της αξιολόγησης. Εδώ υπάρχει και το καινούργιο αγκάθι που έβαλε το Υπουργείο Παιδείας και που το προσδιόρισε μάλιστα και ως «προοδευτικό»! Το απολυτήριο του λυκείου (σύμφωνα με τις προφορικές ερμηνείες του Υπουργείου Παιδείας…) θα προκύπτει μόνο από ενδοσχολικά εξεταζόμενα μαθήματα, θα είναι δηλαδή απόρροια εύκολης υπόθεσης αφού ο βαθμολογικός πληθωρισμός θα τινάξει στον αέρα την εγκυρότητά του και την περαιτέρω χρήση του είτε για πανεπιστήμια του εξωτερικού (που δεν θα τα δέχονται) είτε για στοιχείο τυπικού προσόντος. Τα επαναληπτικά διαγωνίσματα που μέχρι τώρα ετίθεντο στα μαθήματα ειδίκευσης της Γ΄ λυκείου ήταν απαιτητικά και έτειναν να προσομοιάζουν με εκείνα των πανελλαδικών εξετάσεων στο όλο περιεχόμενό τους. Τώρα, αν ο εκπαιδευτικός βάλει τέτοιας ποιότητας θέματα, θα έχει τους περισσότερους μαθητές κάτω από τη βάση! Αντίθετα, αν βάλει εύκολα θέματα για τη συνολική εικόνα της τάξης, τότε έχει περιθωριοποιήσει τους άμεσα ενδιαφερόμενους. Προφανώς δεν μπορεί να βάλει θέματα δύο επιπέδων. Ήγουν, είναι μπροστά σε αδιέξοδο…

ε. Οι ώρες διδασκαλίας των πανελλαδικώς εξεταζόμενων μαθημάτων πάντα ήταν οι ίδιες για όλους τους μαθητές και γι’ όλες τις ομαδοποιήσεις των εξεταζόμενων μαθημάτων (Δέσμες παλιότερα ή Κατευθύνσεις μεταγενέστερα). Ο λόγος είναι προφανής, αφού έτσι προκρίνεται η ισοτιμία των διάφορων δρόμων επιλογής των υποψηφίων και εξασφαλίζονται «ίσες ευκαιρίες», φυσικά στη θεσμική αναφορά τους. Τι γίνεται όμως τώρα με την εισαγωγή των Ομάδων Προσανατολισμού του παρόντος εξεταστικού συστήματος; Ας δούμε ένα παράδειγμα. Αν ένας υποψήφιος της Ομάδας Προσανατολισμού επιλέξει τελικά το δικό του πεδίο (το 2ο), για την εισαγωγή του στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, θα έχει κάνει 13 ώρες μαθημάτων πανελλαδικά εξεταζόμενων (Μαθηματικά 5 ώρες, Φυσική 3 ώρες, Χημεία 3 ώρες, Νεοελληνική Γλώσσα 2 ώρες). Αν όμως επιλέξει μόνο ένα άλλο πεδίο, για παράδειγμα, το 4οπεδίο, θα έχει κάνει 10 ώρες μαθημάτων πανελλαδικά εξεταζόμενων (Φυσική 3 ώρες, Χημεία 3 ώρες, Νεοελληνική Γλώσσα 2 ώρες, Ιστορία Γενικής παιδείας 2 ώρες). Και αυτή η παιδαγωγική και επιστημονική «ανορθογραφία» δεν είναι εξαίρεση, αλλά αφορά το σύνολο των σχέσεων μεταξύ των διάφορων δρόμων / επιλογών!

Οι εκπαιδευτικές ασυναρτησίες ιδιαίτερα στο σύστημα πρόσβασης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση είναι μείζονος σημασίας. Είναι απολύτως βέβαιο ότι θα προκαλέσουν σοβαρά προβλήματα στο πεδίο εφαρμογής και θα δημιουργήσουν «θεσμικές αδικίες» μεταξύ των υποψηφίων. Γι’ αυτό προτείνω το Υπουργείο Παιδείας να ασχοληθεί επειγόντως και επιμελώς με όλο αυτό το σκηνικό των αντιεκπαιδευτικών ρυθμίσεων του εξεταστικού συστήματος, γιατί απ’ αυτές θα επηρεαστεί αρνητικά η εισαγωγή των μαθητών στα πανεπιστήμια και στα Τ.Ε.Ι. και κατά συνέπεια και η επαγγελματική τους πορεία. Είναι δηλαδή μείζον κοινωνικό θέμα και όχι απλά και μόνο εκπαιδευτικό.