Οδηγός για τις απουσίες των μαθητών στο σχολείο

Εκδόθηκε το Προεδρικό Διάταγμα που αφορά την αξιολόγηση και τις απουσίες. Τα μαθήματα στα Γυμνάσια λήγουν το Μάιο, σε ημερομηνία την οποία ορίζει ο υπουργός Παιδείας αναφέρει το Προεδρικό Διάταγμα υπ’ αριθμόν 39, στο οποίο καθορίζεται το πότε η φοίτηση ενός μαθητή χαρακτηρίζεται ως ελλιπής, ο αριθμός των απουσιών ενώ στα πρώτα άρθρα γίνεται αναφορά στα διδασκόμενα μαθήματα και στον τρόπο εξέτασης.

Το παρουσιάζει αναλυτικά τα όσα προβλέπονται στο Προεδρικό Διάταγμα ενώ τονίζει ορισμένα σημεία που χρήζουν προσοχής:

“1. Τα μαθήματα: 1) Τεχνολογία − Πληροφορική, 2) Μουσική − Καλλιτεχνικά, 3) Φυσική Αγωγή, 4) Οικιακή Οικονομία, 5) Βιωματικές Δράσεις − Συνθετικές Δημιουργικές Εργασίες – Project δεν εξετάζονται γραπτά σε αντίθεση με τα υπόλοιπα.

2. Σε περίπτωση που μαθητής απορρίπτεται στις Βιωματικές Δράσεις− Συνθετικές Δημιουργικές Εργασίες − Project της Ομάδας Β’, ο διδάσκων εκπαιδευτικός, μετά την έκδοση των τελικών αποτελεσμάτων, ορίζει το θέμα της ατομικής συνθετικής εργασίας, την οποία ο μαθητής υποβάλλει προς αξιολόγηση στις παραπεμπτικές εξετάσεις του Σεπτεμβρίου.

3. Όσον αφορά τις απουσίες που είναι ένα θέμα που απασχολεί πολλούς επαρκής χαρακτηρίζεται η φοίτηση στις ακόλουθες περιπτώσεις:

α) Το σύνολο των απουσιών του μαθητή που σημειώθηκαν κατά το οικείο διδακτικό έτος, ανεξάρτητα από το λόγο στον οποίο οφείλονται, δεν υπερβαίνει τις εξήντα τέσσερις (64).

β) Το σύνολο των απουσιών του μαθητή δεν υπερβαίνει τις εκατόν δεκατέσσερις (114), από τις οποίες οι πάνω από τις εξήντα τέσσερις (64) είναι δικαιολογημένες ή οφείλονται σε ασθένεια, που βεβαιώνεται σύμφωνα με τα όσα ορίζονται στο άρθρο 3 παρ. 3 του π.δ/τος 485/1983 (Α΄ 184).

γ) Κατ’ εξαίρεση ο Σύλλογος των διδασκόντων κάθε σχολικής μονάδας με ειδική πράξη του χαρακτηρίζει επαρκή τη φοίτηση μαθητή, ο οποίος σημείωσε περισσότερες από εκατόν δεκατέσσερις (114) απουσίες και όχι πέρα των εκατόν εξήντα τεσσάρων (164), με την προϋπόθεση ότι όλες οι απουσίες του οι πάνω από τις εξήντα τέσσερις (64) είναι δικαιολογημένες ή οφείλονται σε ασθένεια που βεβαιώνεται κατά τα ανωτέρω, η επίδοσητου κρίνεται ιδιαίτερα ικανοποιητική, με την έννοια ότι ο Γενικός Μέσος Όρος της προφορικής βαθμολογίας, που προκύπτει από το άθροισμα των μέσων όρων των τριών τριμηνιαίων βαθμών διαιρούμενο με τον αριθμό των διδασκομένων μαθημάτων, είναι τουλάχιστον δεκαπέντε (15) και η διαγωγή του είναι κοσμιότατη”.


Μαθήματα που διδάσκονται στο Γυμνάσιο


1. Τα μαθήματα που διδάσκονται στο Γυμνάσιο κατατάσσονται σε δύο ομάδες. Η πρώτη ομάδα (Ομάδα Α’) περιλαμβάνει τα μαθήματα:

1) Νεοελληνική Γλώσσα και Γραμματεία (Γλωσσική Διδασκαλία, Νεοελληνική Λο−

γοτεχνία),

2) Αρχαία Ελληνική Γλώσσα και Γραμματεία (Αρχαία Ελληνική Γλώσσα, Αρχαία Ελληνικά Κείμενα από Μετάφραση),

3) Μαθηματικά,

4) Φυσική,

5) Χημεία,

6) Βιολογία,

7) Γεωγραφία,

8) Ιστορία,

9) Κοινωνική και

Πολιτική Αγωγή,

10) Θρησκευτικά,

11) Αγγλικά,

12) Δεύτερη Ξένη Γλώσσα (Γαλλικά/Γερμανικά).

Η δεύτερη ομάδα (Ομάδα Β΄) περιλαμβάνει τα μαθήματα:

1) Τεχνολογία − Πληροφορική,

2) Μουσική − Καλλιτεχνικά,

3) Φυσική Αγωγή,

4) Οικιακή Οικονομία,

5) Βιωματικές Δράσεις − Συνθετικές Δημιουργικές Εργασίες − Project [Τοπική Ιστορία, Περιβάλλον και Εκπαίδευση για την Αειφόρο Ανάπτυξη (Π.Ε.Α.Α), Σχολικός Επαγγελματικός Προσανατολισμός (Σ.Ε.Π.), Φύση και Άσκηση, Πολιτισμός και Δραστηριότητες Τέχνης, Σχολική και Κοινωνική Ζωή (Σ.Κ.Ζ.)].

Τα διδασκόμενα σε κάθε τάξη του Γυμνασίου μαθήματα που προέρχονται από τις ανωτέρω δύο ομάδες καθορίζονται κάθε φορά από το ωρολόγιο πρόγραμμα μαθημάτων της τάξης.

Διδακτικά αντικείμενα

1. Το μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας και Γραμματείας διακρίνεται στα εξής διδακτικά αντικείμενα − κλάδους:

α) Γλωσσική Διδασκαλία και β) Νεοελληνική Λογοτεχνία.

2. Το μάθημα της Αρχαίας Ελληνικής Γλώσσας και Γραμματείας διακρίνεται στα εξής διδακτικά αντικείμενα − κλάδους: α) Αρχαία Ελληνική Γλώσσα και β) Αρχαία Ελληνικά Κείμενα από Μετάφραση.

3. Το διδακτικό/μαθησιακό πεδίο Πολιτισμός και Δραστηριότητες διακρίνεται στα εξής διδακτικά αντικείμενα − κλάδους: α) Μουσική και β) Καλλιτεχνικά.

4. Το διδακτικό/μαθησιακό πεδίο Τεχνολογία και Πληροφορική διακρίνεται στα εξής διδακτικά αντικείμενα − κλάδους: α) Τεχνολογία και β) Πληροφορική.

5. Κάθε διδακτικό αντικείμενο − κλάδος βαθμολογείται χωριστά. Ο τελικός βαθμός για κάθε μάθημα με διδακτικά αντικείμενα − κλάδους είναι ο μέσος όρος των τελικών βαθμών των κλάδων του.

Γραπτές ανακεφαλαιωτικές εξετάσεις

Στα μαθήματα της Ομάδας Α΄, μετά τη λήξη της διδασκαλίας των μαθημάτων, διεξάγονται γραπτές ανακεφαλαιωτικές εξετάσεις σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 3 του π.δ/τος 409/1994 (Α΄ 226).

Εξετάσεις στα μαθήματα της Ομάδας Β’

1. Στα μαθήματα της Ομάδας Β’ δεν διεξάγονται γραπτές ανακεφαλαιωτικές εξετάσεις. Στα μαθήματα της ομάδας Β΄ ο βαθμός ετήσιας επίδοσης κάθε μαθητή υπολογίζεται σύμφωνα με την παράγραφο 2 του άρθρου 4 του π.δ/τος 409/1994 (Α΄ 226).

2. Σε περίπτωση που μαθητής απορρίπτεται στις Βιωματικές Δράσεις− Συνθετικές Δημιουργικές Εργασίες − Project της Ομάδας Β’, ο διδάσκων εκπαιδευτικός, μετά την έκδοση των τελικών αποτελεσμάτων, ορίζει το θέμα της ατομικής συνθετικής εργασίας, την οποία ο μαθητής υποβάλλει προς αξιολόγηση στις παραπεμπτικές εξετάσεις του Σεπτεμβρίου.

Αξιολόγηση Φυσικής Α΄ τάξης Γυμνασίου Για την εξέταση του μαθήματος της Φυσικής ισχύουν τα εξής:

Δίνονται στους μαθητές φύλλα αξιολόγησης, τα οποία συνθέτονται από τον εκπαιδευτικό με βάση τα γνωστά στους μαθητές φύλλα εργασίας του μαθήματος, έχουν την παρακάτω μορφή και περιλαμβάνουν τα εξής ζητούμενα:

Α ερώτημα: Περιγραφή της σύνθεσης, της λειτουργίας και της εξέλιξης ενός πειράματος, το οποίο περιλαμβάνεται/εικονίζεται στα φύλλα εργασίας και έχει πραγματοποιηθεί από τους μαθητές κατά τη διάρκεια της εκπαιδευτικής διαδικασίας, καθώς και περιγραφή του τρόπου βέλτιστης μέτρησης των φυσικών μεγεθών, τα οποία ενδεχομένως έχουν μετρηθεί στο πείραμα.

Β ερώτημα: Καταγραφή συμπερασμάτων από το πείραμα του ερωτήματος Α.

Γ ερώτημα: Αξιοποίηση τιμών μέτρησης, οι οποίες έχουν ληφθεί κατά τη διάρκεια ενός από τα προβλεπόμενα πειράματα στην τάξη και δίνονται σε πίνακα από τον εκπαιδευτικό για τη σύνθεση διαγράμματος (όπως αυτό το οποίο περιλαμβάνεται στο αντίστοιχο φύλλο εργασίας του μαθήματος).

Δ ερώτημα: Καταγραφή συμπερασμάτων από το πείραμα του ερωτήματος Γ.

Ε έως Θ ερωτήματα: Απάντηση σε δύο από πέντε ερωτήματα, τα οποία αφορούν σε εφαρμογές, γενικεύσεις ή ερμηνείες συμπερασμάτων από τα φύλλα εργασίας που έχουν διδαχθεί οι μαθητές.

Οι μαθητές απαντούν υποχρεωτικά στα τέσσερα πρώτα ερωτήματα (Α, Β, Γ, Δ) και επιλέγουν δύο από τα επόμενα πέντε ερωτήματα (Ε, ΣΤ, Ζ, Η, Θ). Τα ερωτήματα είναι ισοδύναμα και οι απαντήσεις βαθμολογούνται ισότιμα.

Αξιολόγηση κατ’ ιδίαν διδαχθέντων μαθητών

Οι κατ’ ιδίαν διδαχθέντες μαθητές αξιολογούνται σε όλα τα μαθήματα της Ομάδας Α΄, καθώς και στα μαθήματα της Ομάδας Β΄ με εξαίρεση τις Βιωματικές Δράσεις − Συνθετικές Δημιουργικές Εργασίες − Project.

Χαρακτηρισμός φοίτησης μαθητών Γυμνασίου

Οι περ. α, β και γ της παρ. 2 του άρθρου 2 του π.δ/τος 485/ 1983 (Α΄ 184) αντικαθίσταται ως εξής:

“α) Το σύνολο των απουσιών του μαθητή που σημειώθηκαν κατά το οικείο διδακτικό έτος, ανεξάρτητα από το λόγο στον οποίο οφείλονται, δεν υπερβαίνει τις εξήντα τέσσερις (64).

β) Το σύνολο των απουσιών του μαθητή δεν υπερβαίνει τις εκατόν δεκατέσσερις (114), από τις οποίες οι πάνω από τις εξήντα τέσσερις (64) είναι δικαιολογημένες ή οφείλονται σε ασθένεια, που βεβαιώνεται σύμφωνα με τα όσα ορίζονται στο άρθρο 3 παρ. 3 του π.δ/τος 485/1983 (Α΄ 184).

γ) Κατ’ εξαίρεση ο Σύλλογος των διδασκόντων κάθε σχολικής μονάδας με ειδική πράξη του χαρακτηρίζει επαρκή τη φοίτηση μαθητή, ο οποίος σημείωσε περισσότερες από εκατόν δεκατέσσερις (114) απουσίες και όχι πέρα των εκατόν εξήντα τεσσάρων (164), με την προϋπόθεση ότι όλες οι απουσίες του οι πάνω από τις εξήντα τέσσερις (64) είναι δικαιολογημένες ή οφείλονται σε ασθένεια που βεβαιώνεται κατά τα ανωτέρω, η επίδοσή του κρίνεται ιδιαίτερα ικανοποιητική, με την έννοια ότι ο Γενικός Μέσος Όρος της προφορικής βαθμολογίας, που προκύπτει από το άθροισμα των μέσων όρων των τριών τριμηνιαίων βαθμών διαιρούμενο με τον αριθμό των διδασκομένων μαθημάτων, είναι τουλάχιστον δεκαπέντε (15) και η διαγωγή του είναι κοσμιότατη”.

Η παρ. 3 του άρθρου 2 του π.δ/τος 485/1983 (Α΄ 184) αντικαθίσταται ως εξής:

“Ελλιπής χαρακτηρίζεται η φοίτηση μαθητή που σημείωσε πάνω από εκατόν δεκατέσσερις (114) και όχι περισσότερες από εκατόν εξήντα τέσσερις (164) απουσίες, από τις οποίες όλες οι πάνω από τις εξήντα τέσσερις (64) είναι δικαιολογημένες ή οφείλονται σε ασθένεια που βεβαιώνεται κατά τα ανωτέρω, αλλά η φοίτηση του δεν χαρακτηρίστηκε από το Σύλλογο των διδασκόντων επαρκής κατά την έννοια των διατάξεων της περίπτωσης γ΄ της προηγούμενης παραγράφου.

Κατ’ εξαίρεση, ο Σύλλογος των διδασκόντων μπορεί με ειδική πράξη του να χαρακτηρίσει ελλιπή τη φοίτηση μαθητή που σημείωσε πάνω από εκατόν εξήντα τέσσερις (164) και όχι περισσότερες από διακόσιες δεκατέσσερις (214) απουσίες, εφόσον όλες οι πάνω από τις εξήντα τέσσερις (64) είναι δικαιολογημένες ή οφείλονται σε ασθένεια που βεβαιώνεται κατά τα ανωτέρω, η επίδοση του κρίνεται ιδιαίτερα ικανοποιητική κατά την έννοια της διάταξης της περίπτωσης γ΄ της προηγούμενης παραγράφου και η διαγωγή του είναι κοσμιότατη.

Μαθητές των οποίων η φοίτηση χαρακτηρίζεται ελλιπής παραπέμπονται τον Σεπτέμβριο σε προφορική και γραπτή εξέταση στα μαθήματα της Ομάδας Α΄. Στα μαθήματα της Ομάδας Β’ δεν εξετάζονται, αλλά για την εξαγωγή του ετήσιου προαγωγικού ή απολυτηρίου αποτελέσματος συνυπολογίζεται η προφορική βαθμολογία που έλαβαν οι μαθητές στα μαθήματα αυτά κατά το οικείο διδακτικό έτος, σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις.

Σε περιπτώσεις που για τους παραπάνω μαθητές το προαγωγικό ή απολυτήριο αποτέλεσμα το Σεπτέμβριο είναι απορριπτικό εξαιτίας και μόνο της υστέρησης τους σε μάθημα ή μαθήματα της Ομάδας Β΄, οι μαθητές αυτοί εξετάζονται σε αυτά τα μαθήματα προφορικά με εξαίρεση τις Βιωματικές Δράσεις − Συνθετικές Δημιουργικές Εργασίες −Project που εξετάζονται σύμφωνα με την παρ. 2 του άρθρου 4 του παρόντος π.δ./τος”.

Η παρ. 4 του άρθρου 2 του π.δ/τος 485/1983 (Α΄ 184) αντικαθίσταται ως εξής:

“Ανεπαρκής χαρακτηρίζεται η φοίτηση μαθητή που σημείωσε πάνω από εξήντα τέσσερις (64) απουσίες και δεν εμπίπτει σε καμία από τις διατάξεις των παραγράφων 2 και 3 του παρόντος άρθρου.

Οι μαθητές των οποίων η φοίτηση χαρακτηρίζεται ανεπαρκής είναι υποχρεωμένοι να επαναλάβουν τη φοίτηση τους στην ίδια τάξη”.

4. Στην περίπτωση των Μουσικών και Καλλιτεχνικών Γυμνασίων ισχύουν τα αριθμητικά όρια που προβλέπονται στο παρόν άρθρο προσαυξημένα κατά δεκαέξι (16) απουσίες.

5. Στην περίπτωση των Εσπερινών Γυμνασίων ισχύουν τα αριθμητικά όρια που προβλέπονται στο παρόν άρθρο προσαυξημένα κατά δεκαέξι (16) απουσίες.

Υπολογισμός του ορίου απουσιών των μαθητών των Ιδιωτικών Γυμνασίων που εφαρμόζουν διευρυμένο ωρολόγιο πρόγραμμα

1. Το σύνολο των απουσιών για κάθε μαθητή μίας τάξης προκύπτει από το γινόμενο του συνολικού αριθμού ωρών του διευρυμένου εβδομαδιαίου ωρολογίου προγράμματος που εφαρμόζεται στην τάξη επί το συνολικό όριο απουσιών (114 απουσίες), όπως αυτό ορίζεται από την περ. β της παρ. 2 του άρθρου 2 του π.δ/τος 485/1983 (Α΄ 184), όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο 7 του παρόντος π.δ/τος, δια του αριθμού των ωρών του εβδομαδιαίου ωρολογίου προγράμματος της τάξης. Οι ανωτέρω επιπλέον απουσίες δικαιολογούνται από τον γονέα − κηδεμόνα του μαθητή (έως μία ημέρα) ή με ιατρική γνωμάτευση, σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ. 3 του άρθρου 3 του π.δ/τος 485/1983 (Α΄ 184).

2. Για μαθητή της περ. γ της παρ. 2 του άρθρου 2 του π.δ/τος 485/1983 (Α΄ 184), όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο 7 του παρόντος π.δ/τος, που η τάξη του εφαρμόζει διευρυμένο εβδομαδιαίο ωρολόγιο πρόγραμμα, το σύνολο των απουσιών προκύπτει από το γινόμενο του συνολικού αριθμού ωρών του διευρυμένου εβδομαδιαίου ωρολογίου προγράμματος, που εφαρμόζεται στην τάξη, επί το όριο των κατ’ εξαίρεση απουσιών (164 απουσίες), όπως αυτό ορίζεται από την περ. γ της παρ. 2 του άρθρου 2 του π.δ/τος 485/1983 (Α΄ 184), όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο 7 του παρόντος π.δ/τος, δια του αριθμού των ωρών του εβδομαδιαίου ωρολογίου προγράμματος της τάξης.

Οι ανωτέρω επιπλέον απουσίες του μαθητή δικαιολογούνται, εφόσον οφείλονται σε ασθένεια που βεβαιώνεται, σύμφωνα με το άρθρο 3 του π.δ/τος 485/1983 (Α΄ 184).

3. Για την περίπτωση της παρ. 3 του άρθρου 2 τουπ.δ/τος 485/1983 (Α΄ 184), όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο 7 του παρόντος π.δ/τος, στα Γυμνάσια που εφαρμόζουν διευρυμένο ωρολόγιο πρόγραμμα η προσαύξηση των απουσιών γίνεται σύμφωνα με τα οριζόμενα στην παρ. 2 του παρόντος άρθρου στις επιπλέον κατ’ εξαίρεση απουσίες.

Οι ανωτέρω επιπλέον απουσίες του μαθητή δικαιολογούνται, εφόσον οφείλονται σε ασθένεια που βεβαιώνεται, σύμφωνα με το άρθρο 3 του π.δ/τος 485/1983 (Α΄ 184).

4. Η στρογγυλοποίηση των απουσιών των περιπτώσεων 1, 2 και 3 γίνεται στον πλησιέστερο ακέραιο αριθμό.

Άρθρο 9

1. Ο τίτλος του άρθρου 3 του π.δ/τος 409/1994 (Α΄ 226) αντικαθίσταται ως εξής: Γραπτές ανακεφαλαιωτικές εξετάσεις.

2. Η παρ. 1 του άρθρου 3 του π.δ/τος 409/1994 (Α΄ 226) αντικαθίσταται ως εξής: Τα μαθήματα στα Γυμνάσια λήγουν το μήνα Μάιο σε ημερομηνία που ορίζεται με απόφαση του Υπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων.

3. Η παρ. 2 του άρθρου 3 του π.δ/τος 409/1994 (Α΄ 226) τροποποιείται και διαγράφονται στην αρχή της περιόδου οι λέξεις “τον Ιούνιο”.

Αναβαθμολόγηση

Το πρώτο εδάφιο της παρ. 4 του άρθρου 5 τουπ.δ/τος 123/1987 (Α΄ 68) αντικαθίσταται ως εξής:

“Αναβαθμολόγηση γραπτών δοκιμίων μπορούν να ζητήσουν με αίτηση τους, συνοδευόμενη με το προβλεπόμενο κάθε φορά παράβολο και μέσα σε τρεις (03) εργάσιμες ημέρες από την έκδοση των αποτελεσμάτων, οι κηδεμόνες μαθητών Γυμνασίων ή οι ίδιοι οι μαθητές, εφόσον είναι ενήλικοι, που προσέρχονται σε παραπεμπτικές, επαναληπτικές ή συμπληρωματικές εξετάσεις στις εκάστοτε εξεταστικές περιόδους και απορρίπτονται”.

Καλόγηρος Βασίλειος