Τετράμηνα περιγραφικής αξιολόγησης, και όχι τρίμηνα βαθμών στα Γυμνάσια, προανήγγειλε μιλώντας εφ’ όλης της ύλης στην “” ο υπουργός Παιδείας Νίκος Φίλης.

Στα Λύκεια προσώρας δεν αλλάζει κάτι, αφού θα παραμείνουν οι Πανελλαδικές, ώστε “να μην αιφνιδιαστούν γονείς και μαθητές”. Απαρίθμησε στην “Α” και τα τέσσερα συν ένα (για την ιδιωτική εκπαίδευση) νομοθετήματα που έρχονται το καλοκαίρι.

Διαβάστε :
Όσο για το συνέδριο του κόμματος, υπογράμμισε: “Να δυναμώσει ο κοινωνικός ΣΥΡΙΖΑ, ο πολιτικός ΣΥΡΙΖΑ να πάψει να έχει τον χαρακτήρα συρρικνωμένου κόμματος”.

Διαβάστε :

* Κύριε υπουργέ, τι διαφορετικό θα δουν από Σεπτέμβριο μαθητές και γονείς στα σχολεία;

Μετά από πάρα πολλά χρόνια δίνουμε μάχη να ξεκινήσουν τα μαθήματα με όλα τα βιβλία και όλους τους δασκάλους, να μην χαθεί ούτε μια ώρα. Και το τελευταίο ευρώ που δίνει ο φορολογούμενος για τη λειτουργία του σχολείου θα αξιοποιηθεί στο σχέδιό μας για το σχολείο της ανάπτυξης. Πριν από την κρίση λειτουργούσε ένα πελατειακό κράτος που δεν επέτρεπε τον έγκαιρο σχεδιασμό και τη σωστή εκκίνηση του σχολείου, πόσω μάλλον μέσα στην κρίση. Μιλάμε για ένα στοίχημα σχεδόν επαναστατικό, αν κερδηθεί αυτός ο στόχος. Όταν έχεις χιλιάδες κενά εκπαιδευτικών, πρέπει να σχεδιάσεις εγκαίρως τις προσλήψεις αναπληρωτών. Αυτό σχεδιάζουμε τώρα δίνοντας τη μάχη να επιστρέψουν στις αίθουσες και εκπαιδευτικοί που ετεροαπασχολούνται σε διάφορες υπηρεσίες.

Προσπαθούμε, επίσης, να εντάξουμε περισσότερα προνήπια στα νηπιαγωγεία, σχέδιο σημαντικό, ειδικά σε συνθήκες οικονομικής κρίσης, που οι γονείς δεν μπορούν να πληρώνουν ιδιωτικούς παιδικούς σταθμούς.

* Τι πραγματικά αλλάζει στο Oλοήμερο;

Ιδρύουμε τον ενιαίο τύπο Ολοήμερου Δημοτικού Σχολείου, που εξασφαλίζει την εκπαιδευτική ισότητα για όλα τα παιδιά σε ολόκληρη τη χώρα. Εμπλουτίζονται τα προγράμματα όλων των σχολείων με νέα μαθήματα, που μέχρι σήμερα δίνονται μόνο στο ένα τρίτο των σχολείων. Επιδιώκουμε συνθήκες εκπαιδευτικής ισότητας, με εμπλουτισμό όλων των σχολείων με νέα αντικείμενα. Για λόγους παιδαγωγικούς κάθε μέρα τα μαθήματα θα τελειώνουν στις 13.15, στο εξάωρο. Το επτάωρο, και μάλιστα σε κτήρια μη λειτουργικά, είναι εξοντωτικό για τα παιδιά. Μετά θα ακολουθεί το Ολοήμερο μέχρι τις 4 το απόγευμα, στο οποίο δάσκαλος θα βοηθάει τα παιδιά στη μελέτη των μαθημάτων τους.

Μας είπαν ότι καταργούμε το Ολοήμερο, ενώ εμείς το αναβαθμίζουμε, γιατί μέχρι τώρα δεν ήταν εξασφαλισμένη η ύπαρξη δασκάλου για τη μελέτη. Επρόκειτο περισσότερο για φύλαξη και στην καλύτερη περίπτωση για δημιουργική απασχόληση. Πρέπει πάντως να σημειώσουμε ότι στην ελληνική οικογένεια δεν υπάρχει κουλτούρα Ολοήμερου σχολείου. Μόνο το 10% των μαθητών και μαθητριών πηγαίνει στο Ολοήμερο κι αυτοί όχι ολόκληρη τη χρονιά. Θέλουμε να λειτουργήσουμε το Ολοήμερο για τα παιδιά των οικογενειών που οι γονείς τους εργάζονται ή είναι και οι δύο άνεργοι, καθώς και για μονογονεϊκές οικογένειες και τις ευπαθείς ομάδες. Η πρωινή ζώνη και φέτος θα λειτουργήσει εκεί όπου είναι αναγκαία.

Γράφετε ότι η ΝΔ αλλάζει θέση και τάσσεται υπέρ ενός τύπου Δημοτικού Σχολείου. Πως το σχολιάζετε;
-Η ΝΔ και ο κ. Μητσοτάκης ψάχνουν εναγωνίως να κρύψουν το σκληρό νεοφιλελεύθερο πρόσωπό τους πίσω από μία δήθεν μεταρρυθμιστική μάσκα. Πρέπει να μας εξηγήσουν γιατί τώρα υποστηρίζουν τον έναν τύπο Δημοτικού σχολείου, όταν πριν από λίγο καιρό μας κατηγορούσαν ακριβώς γι αυτό το μέτρο λέγοντας ότι έτσι προωθούμε την “εξίσωση προς τα κάτω”. Ακόμη περιμένουμε τον κ.Μητσοτάκη να ζητήσει συγγνώμη μετά την καθολική αποδοκιμασία για όσα είπε στο συνέδριο της ΝΔ για τους μαθητές “πελάτες” των σχολείων.

-Από την Καλλιθέα προαναγγείλατε δωρεάν γεύματα σε πάνω από 30.000 μαθητές. Είναι εφικτό;
-Έχουμε ήδη σχεδιασμό με το υπουργείο Κοινωνικής Αλληλεγγύης να αυξηθούν από 12.000 παιδιά σήμερα, τα οποία σιτίζονται, σε υπερπολλαπλάσιο αριθμό που θα έχον είτε γάλα, είτε δεκατιανό είτε ζεστό φαφητό. Ξεκινάμε με τις περιοχές όπου υπάρχει αυξημένο ποσοστό φτώχειας.

-Τι θα αλλάξετε στα Γυμνάσια;
-Τα Γυμνάσια έχουν και αυτά καταντήσει εξεταστικά κέντρα. Αφενός υπάρχει καταιγισμός ωριαίων διαγωνισμάτων στα δύο πρώτα τρίμηνα, αφετέρου κλείνουν ένα μήνα νωρίτερα εξαιτίας των προαγωγικών και απολυτηρίων εξετάσεων σχεδόν σε όλα τα μαθήματα. Η βασική παρέμβαση σε αυτή την κατεύθυνση θα είναι ο δραστικός περιορισμός των μαθημάτων που θα εξετάζονται στη λήξη της σχολικής χρονιάς, ώστε να παραταθεί ο χρόνος διδασκαλίας τουλάχιστον μέχρι το τέλος του Μαϊου. Για να αλλάξει βέβαια η φυσικογνωμία των Γυμνασίων δεν αρκεί αυτό. Πρέπει να αναμορφωθεί το πρόγραμμα σπουδών, καθώς και ο τρόπος διδασκαλίας. Ως πρώτο βήμα θα δούμε, λοιπόν, από Σεπτέμβριο έναν εξορθολογισμό της διδακτέας ύλης. Θα επανεξεταστεί δηλαδή η σειρά προσέγγισης φαινομένων και εννοιών, θα αφαιρεθούν περιττές λεπτομέρειες ή αλληλοεπικαλύψεις μεταξύ μαθηημάτων ή τάξεων. Ο εξορθολογισμός αυτός θα μειώσει την έκταση της ύλης, ώστε να είναι εφικτή η εμβάθυνση στα σημαντικά της σημεία και κυρίως να είναι εφικτή η διδασκαλία με ενεργητική συμμετοχή των παιδιών. Είναι προφανές ότι η μάθηση με ενεργητική εμπλοκή των μαθητών και των μαθητριών απαιτεί περισσότερο χρόνο από τις διαλέξεις των εκπαιδευτικών. Αυτόν τον επιπλέον χρόνο θέλουμε να εξασφαλίσουμε. Έτσι θα γίνει το μάθημα και ελκυστικότερο και αποδοτικότερο.

Διαβάστε :

-Άρα φέτος δεν θα δοθούν βαθμοί στο τρίμηνο;
-Φέτος θα λειτουργήσουν τετράμηνα στο Γυμνάσιο και όχι τρίμηνα. είναι και αυτό ένα μέτρο που θα περιορίζει τον εξεταστικό φόρτο. Γιατί ενώ μέχρι και τον Φεβρουάριο έπρεπε με το σύστημα των τριμήνων να έχουν πραγματοποιηθεί δύο ωριαία διαγωνίσματα ανά γνωστικό αντικείμενο, τώρα θα προβλέπεται μέχρι τον Ιανουάριο μόνο ένα. Ταυτόχρονα, οι εκπαιδευτικοί θα έχουν περισσότερο χρόνο για να γνωρίσουν τους μαθητές και τις μαθήτριές τους πριν καταθέσουν επίσημη βαθμολογία. Έτσι φέτος είναι εφικτό να προωθήσουμε την περιγραφική αξιολόγηση, πιλιτικά βέβαια, σε ορισμένα σχολεία, καθώς απαιτείται επιμόρφωση τωνκαι δοκιμή στην πράξη του συστήματος περιγραφικής αξιολόγησης που θα προτείνει το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής.
Πρέπει όμως να συζητήσουμε κι άλλες αλλαγές. Όπως για παράδειγμα αν βοηθάει στο Γυμνάσιο τα παιδιά το να κάνουν πιο πολλές ώρες Αρχαία Ελληνικά στο πρωτότυπο κείμενο από Νέα Ελληνικά. Βοηθάει αυτό τους μαθητές στη διατύπωση των νοημάτων τους; Γιατί τα παιδιά δεν μπορούν να εκφαρστούν ορθά;
Γιατί επιβιώνει ο λειτουργικός αναλφαβητισμός; Ποιες είναι οι συνέπειες από το πολυπολιτισμικό πολύγλωσσο περιβάλλον, αλλά κυρίως από την κυριαρχία της εικόνας, του λεγόμενου οπτικού πολιτισμού; Τέτοια και άλλα ερωτήματα θα απασοχλήσουν τον επόμενο χρόνο έναν νέο δημόσιο διάλογο για τη γλωσσική διδασκαλία, ενώ στη συνέχεια ο διάλογος θα επεκταθεί και στην Ιστορία, τα Μαθηματικά, τις φυσικές επιστήμες.

-Το Λύκειο θα ενταχθεί στην υποχρεωτική εκπαίδευση;
-Στόχος μας είναι η 14χρονη υποχρεωτική εκπαίδευση. Έχει κατατεθεί στον εθνικό διάλογο για την Παιδεία η πρόταση για ένα πρώτο βήμα επέκτασης της υποχρεωτικής εκπαίδευσης με τη θέσπιση ενός τετράχρονου Γυμνασίου. Η πρόταση αυτή θα μελετηθεί. Σίγουρα δε η προσπάθειά μας για αναβάθμιση των Επαγγελματικών Λυκείων είναι στην κατεύθυνση της ενίσχυσης της υποχρεωτικότητας του Λυκείου, με στόχο τον περιορισμό της μαθητικής διαρροής. Το ζήτημα του Λυκείου είναι πρόβλημα ουσίας, όχι τύπων. Κι αυτό γιατί τα παιδιά που επιλέγουν σήμερα τεχνική εκπαίδευση φοιτούν σε Λύκεια που μέχρι τώρα η πολιτεία δεν τα αντιμετώπιζε ως ισότιμα. Με την αναβάθμιση που επιχειρούμε προχωράμε προς το Ενιαίο Σχολείο Θεωρίας και Πράξης.

-Όλα αυτά που λέτε θα γίνουν χωρίς αύξηση των δαπανών για την παιδεία;
-Είναι εύστοχη η ερώτηση, γιατί πράγματι το 2,8% του ΑΕΠ που δαπανούμε σήμερα είναι λίγο. Όμως οι προηγούμενοι είχαν συμφωνήσει να πέσει στο 1,9% του ΑΕΠ. Θέλουμε να αυξηθούν οι δαπάνες στο μέσο όρο της Ευρωζώνης. Κι αυτό θα εκφραστεί πρώτα με τους διορισμούς μόνιμου προσωπικού που θα κάνουμε του χρόνου, ώστε να σταματήσει και το καθεστώς της “πολιτικής ομηρείας” των αναπληρωτών.

-Πάντως φέτος με αναπληρωτές θα προχωρήσουμε. Για πόσους μιλάμε;
-Θα είναι χιλιάδες οι αναπληρωτές με βάση τις ανάγκες των σχολείων. Ακόμη στοιχεία δεν υπάρχουν, τέλος Ιουνίου θα τελειώσει ο προγραμματισμός και αναμένεται να είναι ανάλογος ο αριθμός με εκείνον των περασμένων χρόνων. Ξεκινάμε παράλληλα και διάλογο για τον διορισμό του μόνιμου προσωπικού θέλοντας να ικανοποιήσουμε το αίτημα όσων εκπαιδευτικών δούλευαν για χρόνια, δίνοντας όμως την ευκαιρία και σε πτυχιούχους των τελευτάιων ετών να δοκιμαστούν μέσα στις τάξεις.

-Από την Καλλιθέα μιλήσατε για αλλαγές στην πρόσβαση στην Τριτοβάθμια. Σε τι ορίζοντα;
-Δεν θα αλλάξει τίποτα για τη χρονιά που έρχεται. Όποια ριζική αλλαγή θα γίνει θα αφορά τους μαθητές και τις μαθήτριες που θα έχουν τουλάχιστον δύο χρόνια μπροστά τους μέχρι την αποφοίτηση από το Λύκειο. Σε κάθε περίπτωση δεν θα αιφνιδιάσουμε γονείς και μαθητές.

Ποια νομοσχέδια θα φέρετε το καλοκαίρι στη Βουλή;

Πρώτον, ένα νομοσχέδιο για την οργάνωση των μεταπτυχιακών σπουδών στη χώρα μας, ώστε να υπάρξει εκλογίκευση και δημοκρατική ρύθμιση του χάρτη. Δεύτερον, την καθιέρωση του κρατικού πιστοποιητικού γλωσσομάθειας και του πιστοποιητικού ικανότητας χρήσης υπολογιστών. Και τα δύο δίνουν αξιόπιστη πιστοποίηση μέσα από το δημόσιο σχολείο. Θα παραμείνει, βέβαια, και το ιδιωτικό σύστημα, αλλά στόχος είναι να γλιτώσουν οι οικογένειες από τα χρήματα που δίνουν στην παραπαιδεία. Τρίτον, θα φέρουμε νομοσχέδιο για τα ελληνόπουλα και τα σχολεία τους στο εξωτερικό, όπως επίσης και τη διαπολιτισμική εκπαίδευση. Τέταρτο, το νομοσχέδιο για το Ταμείο Έρευνας και Καινοτομίας με τη συγχρηματοδότηση της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων.

* Με την ιδιωτική εκπαίδευση τι θα κάνετε;

Υπάρχει η πρόθεσή μας να προχωρήσουμε στη ρύθμιση της ιδιωτικής εκπαίδευσης και είμαστε σε διαβούλευση για να αναρτηθεί το νομοσχέδιο. Είναι έξω από κάθε εκπαιδευτική αντίληψη να μην υπάρξει ρύθμιση για τα ιδιωτικά σχολεία αλλά και τα φροντιστήρια όπου δουλεύουν δεκάδες χιλιάδες νέοι εκπαιδευτικοί, σε πολλές περιπτώσεις χωρίς εργασιακά δικαιώματα και αξιόλογες αμοιβές. Για εμάς, ακόμη και στα ιδιωτικά σχολεία οι μαθητές δεν είναι «πελάτες» όπως τους αποκαλεί ο κ. Μητσοτάκης.

* Θα ρυθμίσετε και τον χάρτη των ιδιωτικών σχολείων; Ρωτάω επ’ αφορμή του ζητήματος που προέκυψε με τα “παράτυπα πτυχία” στα ΤΕΕ της Άρτας.

Η αναμόρφωση των ιδιωτικών σχολείων σε αυτό το επίπεδο περνά μέσα από την καθιέρωση στάτους λειτουργίας. Υπάρχει σχετική ευρωπαϊκή εμπειρία. Και φυσικά αυτό θα γίνει μέσα από τη ρύθμιση των δικαιωμάτων των εκπαιδευτικών, που μέχρι σήμερα υπόκεινται στις πιέσεις ορισμένων σχολαρχών, που λειτουργούν με τρόπο πειρατικό. Τα «παράτυπα» πτυχία (κάποια από τα οποία είναι πλαστά) αποδείχθηκαν πεδίο άσκησης φθηνής αντιπολιτευτικής τακτικής από τον κ. Μητσοτάκη, ο οποίος δεν έκανε τίποτα ως υπουργός Διοικητικής Μεταρρύθμισης, να αντιμετωπίσει το πρόβλημα που είχε δημιουργηθεί επί κυβερνήσεων ΠΑΣΟΚ και Ν.Δ. Ο κ. Μητσοτάκης διέπραξε νέα γκάφα, αφού, είχε ψηφίσει τον σχετικό νόμο Γιαννάκου, τον οποίο σήμερα καταγγέλλει ως φαύλο!

* Μέσα στην εβδομάδα είχατε και μια συμβολική συνάντηση με τον Αρχιεπίσκοπο…

Νομίζω πως η συνάντηση επιβεβαίωσε τους διακριτούς θεσμικούς μας ρόλους. Στέλνει ένα μήνυμα ότι κάθε πλευρά ασχολείται με τα θέματα της αρμοδιότητάς της. Η Εκκλησία με το φιλανθρωπικό της έργο και το υπουργείο με την εκπαίδευση, αλλά και με τις δικές του δράσεις κοινωνικής αλληλεγγύης.

* Στην Καλλιθέα πώς νιώσατε με τις αντιπαραθέσεις που συνέβησαν έξω από την εκδήλωση που μιλήσατε;

Δεν με ενοχλούν οι αντιπαραθέσεις, αρκεί να είναι ξεκάθαρα τα αιτήματα. Διαμαρτύρονταν έξω από την εκδήλωση κάποιοι δάσκαλοι της εξωκοινοβουλευτικής Αριστεράς. Επιδίωξαν να είναι απ’ έξω και να μην συμμετέχουν στον διάλογο. Παράλληλα, διαμαρτύρονταν και κάποιοι Χρυσαυγίτες που υποδύονταν τους Πόντιους και επιδίωξαν να εμποδίσουν την παρουσία τη δική μου και της Αριστεράς στην Καλλιθέα. Προφανώς, γι’ αυτούς που με έλεγαν “ανθέλληνα”, η έννοια της Ελλάδας είναι πολύ μικρή.

Διαβάστε :

Θα ήθελα όμως να πω ότι μέσα σε ένα κλίμα που διαμορφώνεται από τις δυσκολίες της συγκυρίας είναι λογικό να υπάρχει δυσαρέσκεια ή αναμονή. Θλίβομαι όμως να βλέπω δυνάμεις και από τον χώρο της Αριστεράς και των νεόκοπων σχηματισμών να νομιμοποιούν με τις ακραίες δηλώσεις τους το κλίμα βίας εναντίον της Αριστεράς, με πρωταγωνιστές, μάλιστα, τραμπούκους, στοιχεία της «αντιπολιτικής» και της Ακροδεξιάς. Η εκδήλωση στην Καλλιθέα πραγματοποιήθηκε με επιτυχία, είχε πολύ κόσμο, κράτησε δυόμισι ώρες με προβληματισμό, κυρίως για τα θέματα της εκπαίδευσης. Στα κανάλια της διαπλοκής δεν είδαμε τίποτα για το περιεχόμενο της εκδήλωσης… Η εκδήλωση πραγματοποιήθηκε χάρη στην αποφασιστικότητα των παρισταμένων κι αυτό είναι ένα μάθημα για όσους νομίζουν ότι θα αποκόψουν τον ΣΥΡΙΖΑ από την επαφή του με τον λαό και ότι θα μας καταστήσουν έρμαια της φαιοκίτρινης προπαγάνδας των ΜΜΕ της διαπλοκής.

* Πώς αισθάνεστε με τις συχνές επιθέσεις των ΜΜΕ εναντίον του υπουργείου Παιδείας;

Δικαιωμένοι ότι ακολουθούμε τον σωστό δρόμο. Ήταν αναμενόμενη η υστερική επίθεση της Ν.Δ., γιατί δίνουμε μάχη για την κοινωνική – εκπαιδευτική ισότητα, με πρόγραμμα και αξίες, στον αντίποδα του άκρατου ανταγωνισμού που πρεσβεύει ο νεοφιλελευθερισμός. Σας θυμίζω ότι και επί υπουργίας Μπαλτά ήταν ανάλογη η επίθεση. Σημασία έχει ως κυβέρνηση και ΣΥΡΙΖΑ να καταστήσουμε επίκεντρο των πρωτοβουλιών μας τη δημοκρατική εκπαιδευτική μεταρρύθμιση, ένα σχολείο ποιότητας και ισότητας.